• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Världens bekvämaste länk?
68B4087D-AA1F-46E6-A977-4F9F215C1DA2.jpeg
Tar repor väldigt bra också.

Då får vi se om hypen is real eller om ni ljuger för mig.
Nu har du haft den några veckor. Motsvarade klockan förväntningarna? Själv anser jag att Carrée till skillnad från Galbée är en modell där man först ”förstår det” när pjäsen sitter på handleden. MAO är det svårt att göra klockan rättvis på bild. Självfallet givet att skicket då är topp.

Hej , kanske fel tråd att ställa frågan , införskaffade mig precis min första Cartier (och även min första ”riktiga” klocka ) köpte den av en handlare utomlands . just på denna model calibre de Cartier diver ska själva ”pilen” på bezelen ha lume och lysa , vilket den inte gör. Kan det vara så enkelt att lumen har blivit uttjänt (trodde inte modern lume kunde göra det ??). Eller kan det vara så illa att jag fått en kopia ?

Ledsen för ett långt och tjatigt första inlägg här på forumet

Hej , kanske fel tråd att ställa frågan , införskaffade mig precis min första Cartier (och även min första ”riktiga” klocka ) köpte den av en handlare utomlands . just på denna model calibre de Cartier diver ska själva ”pilen” på bezelen ha lume och lysa , vilket den inte gör. Kan det vara så enkelt att lumen har blivit uttjänt (trodde inte modern lume kunde göra det ??). Eller kan det vara så illa att jag fått en kopia ?

Ledsen för ett långt och tjatigt första inlägg här på forumet
Ett gäng bilder behövs, annars är det endast killgissningar du får.

den första är hur den ser ut i vanligt ljus. lume bilden är efter Jag laddar lumen med en led fick lampa i 30 sekunder , bezel markeringen lyser inte , vilket känns störande då alla ”lumeshots” på den modell så har markeringen lyst precis som lumen på urtavlan. Vad tror ni som är mer bevandrade i klockträsket ?. Kan en klocka tappa allt lumen på visa ställen på ett år? Eller är det nått som är lurt ? Köpte den av en seriös handlare med bra rykte så känns väldigt skumt om den skulle vara fejk eller dyl

Mvh :)

Min spontana tanke är att luminova färgen på bezelen har slitits ut då den är konstant exponerad till fukt osv, för jag antar att det ända sätet att få ditt lumen på ett keramiskt bezel är att antigen måla det ovanpå eller göra en som pärla som tex. Rolex subermariner har. Och Cartier divern har det förstnämnda .

Min spontana tanke är att luminova färgen på bezelen har slitits ut då den är konstant exponerad till fukt osv, för jag antar att det ända sätet att få ditt lumen på ett keramiskt bezel är att antigen måla det ovanpå eller göra en som pärla som tex. Rolex subermariner har. Och Cartier divern har det förstnämnda .

En icke-original vridring skulle jag tippa på. Att det handlar om slitage är svårt att tro då lumen sitter på insidan av vad jag tror är en vridring i safir.

En icke-original vridring skulle jag tippa på. Att det handlar om slitage är svårt att tro då lumen sitter på insidan av vad jag tror är en vridring i safir.
Tack för svar , kan säkert stämma . Men efter googlade så verkar det som vridringen ska vara keramisk , tydligen är den blåa versionen det . Men stämmer säkert ändå som du säger att dem har bytt ut den någon gång :/

Tack för svar , kan säkert stämma . Men efter googlade så verkar det som vridringen ska vara keramisk , tydligen är den blåa versionen det . Men stämmer säkert ändå som du säger att dem har bytt ut den någon gång :/

Vad är den exakta referensen? Hittar samma "modell" med tre olika bezelmaterial, steel, ceramic och safir. Ska alla med säkerhet ha lume i bezel? W7100056 verkar endast ha lume på tavla, samt triangeln på bezel (kanske var det du menade i din ursprungliga post dock...)

Vad är den exakta referensen? Hittar samma "modell" med tre olika bezelmaterial, steel, ceramic och safir. Ska alla med säkerhet ha lume i bezel? W7100056 verkar endast ha lume på tavla, samt triangeln på bezel (kanske var det du menade i din ursprungliga post dock...)
WSCA0011 är referensen . Exakt det var just själva triangeln jag menade :)

Nu har du haft den några veckor. Motsvarade klockan förväntningarna? Själv anser jag att Carrée till skillnad från Galbée är en modell där man först ”förstår det” när pjäsen sitter på handleden. MAO är det svårt att göra klockan rättvis på bild. Självfallet givet att skicket då är topp.
Jag gillar den. Det enda jag inte gillar är tjockleken. Den sitter inte så bra på min runda handled. Leker med tanken på en galbee i guld. Den mer platta och lite rundade undersidan tror jag sitter bättre. Dock är ju den mycket sämre i utseendet…

Nu till den stora frågan. Vilket typ av band tycker ni att jag skall satsa på? Ödla eller krokodil lockar inte för tillfället. Get, kalv, svart, brunt, mellanbrunt, grönt? Valen är många och jag har svårt att bestämma mig. Det är den tunna varianten med guilloche-tavla. Finns inte mycket inspirationsbilder på just den varianten och jag är inte lika tuff som @evki som rockade knallblått.
Har säkerligen nämnts tidigare i tråden, men kan verkligen rekommendera måttsytt från @Fredrik (Swe) här på forumet. Personligen känner jag att en Cartier Tank är som bäst när man klär ner den och använder till casual klädsel. Detta är Tärnsjö koläder.
1F0AF13C-0FA3-4647-BEFA-27867CB701D1.jpeg
20801613-A3BC-43CE-B38C-E1BC0F93F30D.jpeg

Jag gillar den. Det enda jag inte gillar är tjockleken. Den sitter inte så bra på min runda handled. Leker med tanken på en galbee i guld. Den mer platta och lite rundade undersidan tror jag sitter bättre. Dock är ju den mycket sämre i utseendet…
Känner igen mig i det du nämner angående passformen. Mest påtagligt blir det väl såklart efter några veckor med LC/Normale på armen. Även om jag upplevde att Galbée var bekvämare skulle jag omöjligen kunna gå tillbaka till den modellen.

Precis införskaffat en Tank Must Large. Vart är ett rimligt ställe att hitta nya band på? Känns som Cartier kostar skjortan.

Tillbaka
Topp