• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Flera must large-ägare gör sig till känna, men väldigt få bilder... hint hint 🤔😬
Jag tittar på vintage must:are nu också. Där är det betydligt enklare att välja storlek eftersom det i princip bara finns en storlek, dvs 30x23.
Must large 16,5cm handled

371FAC5A-E07E-4F24-8196-CB67E1767AB5.jpeg
B914ABE2-77E9-4864-8C26-F21B67E68BF6.jpeg
650AE105-58FC-4472-A316-B082DB6DF59C.jpeg

Är själv ägare av en Tank Must Large sedan bra precis en vecka. Har nånstans mellan 16.5-17 cm i omkrets på handleden. Tyckte också att small såg bättre ut på bild, men i verkligheten var det för mig inga tvivel om att Large satt mycket bättre på mig 🙂

Sen är jag en stor kille i övrigt (>190 cm lång och knappa 120 pannor såhär efter pandemin) vilket man också ska komma ihåg - det är inte bara klockans storlek kontra handleden som spelar roll utan det bör även se proportionerligt ut relativt mot hela kroppen.

Absolut, tycker nästan längd/vikt är viktigare än just handledsmåttet. Är själv 190 men väger bara 85. Får testa helt enkelt!

Det där har jag aldrig fattat. Ska jag som är 190cm 95kg ha en för stor klocka för min handled för att jag är lång? Hur är det ni menar?

Det där har jag aldrig fattat. Ska jag som är 190cm 95kg ha en för stor klocka för min handled för att jag är lång? Hur är det ni menar?
Nja, min poäng är bara att på lite längre avstånd tycker jag längd/vikt påverkar mer hur klockan upplevs på bäraren än vad handledsmåttet gör. På nära håll (och för bäraren själv) är det mer handledsmåttet som ”syns”.

Nja, min poäng är bara att på lite längre avstånd tycker jag längd/vikt påverkar mer hur klockan upplevs på bäraren än vad handledsmåttet gör. På nära håll (och för bäraren själv) är det mer handledsmåttet som ”syns”.
Okej, håller inte med. Gäller det bara för klockor eller även kläder? Jag är som sagt 190 men bara 40 i skostorlek, borde jag ha större skor? Borde man ha en för stor kavaj på om man är lång och smal? Det ser bra ut på håll men inte om man kommer nära för då ser man att den är för stor.
Jag drygar inte utan försöker bara vidga ditt/mitt tankesätt :)

Okej, håller inte med. Gäller det bara för klockor eller även kläder? Jag är som sagt 190 men bara 40 i skostorlek, borde jag ha större skor? Borde man ha en för stor kavaj på om man är lång och smal? Det ser bra ut på håll men inte om man kommer nära för då ser man att den är för stor.
Givetvis ska man ha på sig vad som ter sig som rimligt. Men jag är med på @Floffen’s poäng med att se det ur ett helhetsperspektiv.

Men sedan finns det ett värde i att bibehålla ngt med en klassiska mått.
Poängen med de klassiska modellerna som Tank och Santos var ju att de med de tidens mått är skapta för att bäras litet och inte göra sig påminnda på handleden. I de fallen blir det imho snyggare att köra på mindre än större. Sedan bärs ju fortfarande rektangulära och kvadratiska klockor större än runda.

Tank XL kan kanske te sig rimligt ur ett modernt perspektiv men är imho bland de mest groteska man kan se.
Exempel på ngn som köpt en XL.

1656935326780.png

1656935411574.png

Så du menar att det för klockor finns en given storlek för alla som man bör hålla sig till, som det gör för skor? Tycker du att en för stor kavaj ser bra ut på håll? Inte jag. Jämförelserna haltar rejält :)

Tycker det absolut finns liknande aspekter med kläder. Hög/låg midja, smala/vida byxor etc. Hela kroppens ”sammansättning” har inverkan på vad som ser bra ut på respektive individ.

Givetvis ska man ha på sig vad som ter sig som rimligt. Men jag är med på @Floffen’s poäng med att se det ur ett helhetsperspektiv.

Poängen med de klassiska modellerna som Tank och Santos var ju att de med de tidens mått är skapta för att bäras litet och inte göra sig påminnda på handleden. I de fallen blir det imho snyggare att köra på mindre än större. Sedan bärs ju fortfarande rektangulära och kvadratiska klockor större än runda.

Tank XL kan kanske te sig rimligt ur ett modernt perspektiv men är imho bland de mest groteska man kan se.

1656935326780.png

1656935411574.png
🤮

1656935326780.png

1656935411574.png
Skrollar mycket instagram efter tanks av alla olika slag och det är verkligen väldigt ofta det ser ut ungefär sådär 🙃
(obs det ser förjävligt ut alltså)

Så du menar att det för klockor finns en given storlek för alla som man bör hålla sig till, som det gör för skor? Tycker du att en för stor kavaj ser bra ut på håll? Inte jag. Jämförelserna haltar rejält :)

Tycker det absolut finns liknande aspekter med kläder. Hög/låg midja, smala/vida byxor etc. Hela kroppens ”sammansättning” har inverkan på vad som ser bra ut på respektive individ.
"Så du menar att det för klockor finns en given storlek för alla som man bör hålla sig till, som det gör för skor?"
Kanske ligger lite i det, en fot har en viss längd, en handled har en viss bredd. Men nej, jag får nog vika ner mig där. Vissa klockor ska vara stora med mening, pga av olika funktioner. Olika verktygsur, flygare,dykare etc. Finur dock...

"Tycker du att en för stor kavaj ser bra ut på håll? Inte jag. Jämförelserna haltar rejält :) "
Nej, det var lite min mening. Tycker en för stor klocka inte ser bra ut på håll eller nära :)

Förstår hur du tänkermen jag håller nog inte med.

Skrollar mycket instagram efter tanks av alla olika slag och det är verkligen väldigt ofta det ser ut ungefär sådär 🙃
(obs det ser förjävligt ut alltså)
Jo tyvärr är det ju så. Men många säljare kör ju på att ”det ser bra ut så länge det inte blir överhäng”. :wtf:
…..tyvärr som man ser även på youtube så är set många (typ ängsliga amerikaner) som kört fast i att allt under 40mm är ”omanligt” :banghead:

Jo tyvärr är det ju så. Men många säljare kör ju på att ”det ser bra ut så länge det inte blir överhäng”. :wtf:
…..tyvärr som man ser även på youtube så är set många (typ ängsliga amerikaner) som kört fast i att allt under 40mm är ”omanligt” :banghead:
Jaa och must XL har jag svårt att se att den skulle se bra ut på någon alls.

Äntligen, ÄNTLIGEN får jag gå med i denna grupp på riktigt! Efter fem års letande, budade och jagande så har jag äntligen fått min Cartier Santos Carree :D
Visst, det har letats lite från och till men lusten har inte minskat det minsta.

Den är så otroligt snygg, sitter som en smäck nu när jag tagit in länken lite och den har en enorm närvaro på handleden trotts den mindre storleken.

IMG_20220705_181208.jpg

IMG_20220705_180548.jpg

Måste vara det bästa sättet man kan påbörja en semester, genom att ta en road trip och hämta en drömklocka 😁

Tank-suget har verkligen skenat. Jag tittar på vintage på Chrono24 men har aldrig handlat därifrån. Förutom att hålla sig till etablerade aktörer med goda betyg, finns det nåt annat att se upp för? Klassiska misstag osv.

Tank-suget har verkligen skenat. Jag tittar på vintage på Chrono24 men har aldrig handlat därifrån. Förutom att hålla sig till etablerade aktörer med goda betyg, finns det nåt annat att se upp för? Klassiska misstag osv.
Testa den ordentligt när du får hem den och vänta med att godkänna köpet så sent du kan. Varit med om att en klocka skitit ihop sig efter att ha haft den några dagar men då redan godkänt (dumt). Professionella handlare är dock bättre där. Sen är det ofta rätt schyssta överpriser, men går oftast att pruta en del. Håll koll på vilken växlingskurs C24 kör med, den brukar vara hög.

Testa den ordentligt när du får hem den och vänta med att godkänna köpet så sent du kan. Varit med om att en klocka skitit ihop sig efter att ha haft den några dagar men då redan godkänt (dumt). Professionella handlare är dock bättre där. Sen är det ofta rätt schyssta överpriser, men går oftast att pruta en del. Håll koll på vilken växlingskurs C24 kör med, den brukar vara hög.
Bra tips, tack :). Ja jag får väl utgå ifrån att det blir dyrt, men tänker att om jag handlar från en professionell handlare med gott betyg som servat klockan (vilket det ofta står att de gjort) så får jag förhoppningsvis både lite trygghet och ett fint exemplar som jag inte behöver oroa mig för ett bra tag framöver för pengarna. Tänker jag i alla fall, heh.

Bra tips, tack :). Ja jag får väl utgå ifrån att det blir dyrt, men tänker att om jag handlar från en professionell handlare med gott betyg som servat klockan (vilket det ofta står att de gjort) så får jag förhoppningsvis både lite trygghet och ett fint exemplar som jag inte behöver oroa mig för ett bra tag framöver för pengarna. Tänker jag i alla fall, heh.
Mm fast servicen de gör behöver inte vara mer än att de polerat o kanske kikat igenom urverket. Så ta det med en nypa salt :) jämför med vad modellen sålts för på KS så får du en hyfsat schysst jämförelse.

Spännande diskussion om storlekar. Jag har ca 16,5 cm handled och har som lite extra input till alla sköna tankar, efter mycket velande och testande landat i att dessa storlekar känns väldigt bra (det ändrar sig säkert igen). Santosen (en galbée med drygt 20 år på nacken, mäter 29x41) och Tanken (en gammal vermeil, mekanisk manuell, mäter 23x30). Storlekar som känns klassiska och trevliga😊 Sen är ju banden såklart väldigt viktiga för känslan också. Jag har ett från Molequin på gång och tror det kan ge Tanken snäppet bättre närvaro på handleden då originalbandet är utnött sedan länge.

E4AB1B61-B7CC-4FFA-ADAB-915EE3581B6D.jpeg
674BA578-C1A5-4E6A-9A5B-F0E7DB34C00E.jpeg

Senast ändrad:
Spännande diskussion om storlekar. Jag har ca 16,5 cm handled och har som lite extra input till alla sköna tankar, efter mycket velande landat i att dessa storlekar känns väldigt bra. Santosen (en galbée med drygt 20 år på nacken, mäter 29x41) och Tanken (en gammal vermeil, mekanisk manuell, mäter 23x30). Storlekar som klassiska och trevliga😊 Sen är ju banden såklart väldigt viktiga för känslan också. Jag har ett från Molequin på gång och tror det kan ge Tanken snäppet bättre närvaro på handleden då originalbandet är utnött sedan länge.

Sitter toppen!
2D5E6147-2D21-475E-9A00-E48EB8EE1A22.jpeg

BDD38401-E250-4388-99F6-4C80A52B7CBE.jpeg

Jag har 18-18.5cm och då tycker jag Santos Galbée XL (32mm) och den lite udda Tank 2413 (25x33) sitter perfekt. Testat både mindre och större :)

Spännande diskussion om storlekar. Jag har ca 16,5 cm handled och har som lite extra input till alla sköna tankar, efter mycket velande landat i att dessa storlekar känns väldigt bra. Santosen (en galbée med drygt 20 år på nacken, mäter 29x41) och Tanken (en gammal vermeil, mekanisk manuell, mäter 23x30). Storlekar som känns klassiska och trevliga😊 Sen är ju banden såklart väldigt viktiga för känslan också. Jag har ett från Molequin på gång och tror det kan ge Tanken snäppet bättre närvaro på handleden då originalbandet är utnött sedan länge.

Alltså den tanken är ju gudabenådad! Inte haft ögon för de färgade tavlorna utan siffror, men den där med patinan (?) på tavlan är otroligt fin!

Tillbaka
Topp