• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Hmm... varför sitter jag här och letar efter den här klockan... nåväl - hittar också en text som hävdar att det är en Cartier:

1661636058662.png
Så här skulle det kunna se ut om det var en Cartier.
55C275E2-D27B-4933-9C78-AD2DBBACB299.jpeg

Tyckte denna var fin men har dålig koll på Cartier. Några varningsklocka eller annat som är värt att veta innan eventuellt köp?

-och går det att få bort "missfärgningarna" på boetten utan att riskera nöta igenom allt "guld"
1661796574091.png

Tyckte denna var fin men har dålig koll på Cartier. Några varningsklocka eller annat som är värt att veta innan eventuellt köp?

-och går det att få bort "missfärgningarna" på boetten utan att riskera nöta igenom allt "guld"
1661796574091.png
Ser ut att kunna vara lite genomnött på vissa ställen och alltid svår att veta innan hur ren den kan bli utan att guldet försvinner. Men det går ju att plätera om också om det är fallet. Tavlan ser fin ut.

Blir inte klok på storlekarna på must.

Finns bara i Small och Large.
Small känns bra, lite nättare än min solo i small.
Large kändes allt för stor. Tog dock ingen bild på den. Har ca 17.5 cm i handled.

En snabb och dålig bild
ADEF2B4F-397F-4B61-BEEF-BC3100F6E32D.jpeg

Solo i small
01FEA5DB-5404-4053-A03E-3B4552C27437.jpeg

1C129753-B17B-496C-B9FF-8136D24A6D01.jpeg

Senast ändrad:

Large kändes allt för stor. Tog dock ingen bild på den. Har ca 17.5 cm i handled.

En snabb och dålig bild

Solo i small

Håller med dig kring storlekarna, har också ca 17,5cm. Landade i Large men inte helt nöjd, hade gärna sett ett mellanting

Är det någon som vet när den nya Santos Dumont kommer komma in i butik? Är intresserad av den svartlackade i stål, som behandlas i den här artikeln: https://www.hodinkee.com/articles/t...es-color-and-metal-to-perfection#&gid=1&pid=3
Oklart om den kommer dyka upp i butik eller inte. Som jag förstått det så gör de en one-run med den svarta, så även om den inte är begränsad i antal klockor så kommer Cartier inte ta in den i sitt ordinarie sortiment så när klockorna är slut från den produktionen görs inga fler. Mitt tips är att kontaktar Cartier och visar ditt intresse. Du får gärna uppdatera här sen vad de säger :)

Gällande frågan om när i kalendertid de börjar levereras så det jag hade läst mig till november 2022, efter detta har jag hört att klockorna ska börja levereras Q4 2022, så mellan okt-december.

Är det någon som vet när den nya Santos Dumont kommer komma in i butik? Är intresserad av den svartlackade i stål, som behandlas i den här artikeln: https://www.hodinkee.com/articles/t...es-color-and-metal-to-perfection#&gid=1&pid=3

Oklart om den kommer dyka upp i butik eller inte. Som jag förstått det så gör de en one-run med den svarta, så även om den inte är begränsad i antal klockor så kommer Cartier inte ta in den i sitt ordinarie sortiment så när klockorna är slut från den produktionen görs inga fler. Mitt tips är att kontaktar Cartier och visar ditt intresse. Du får gärna uppdatera här sen vad de säger :)

Gällande frågan om när i kalendertid de börjar levereras så det jag hade läst mig till november 2022, efter detta har jag hört att klockorna ska börja levereras Q4 2022, så mellan okt-december.
Ställde frågan till Cartierbutiken innan sommaren och de sa kanske redan i augusti, men det verkar ju inte stämma. Såg också november någonstans.

Vid släppet skrev någon på instagram att 800 st ska tillverkas men att de inte ska vara numrerade. Har dock inte sett denna siffra någon annanstans så det får tas med en nypa salt.

Är enig. Gör ju dessutom vintage LC/Normale/Chinoise till ett ännu mer attraktivt alternativ. 23x30 men med ljus tavla, i gulguld och där det finns mer yta i mitten av tavlan pga till storleken mindre och smalare romerska index, samt även nättare/mer delikata brancards. Resultatet blir i min mening en mycket mer harmonisk tavla visuellt, och bättre närvaro på armen. Originalet är ju ädelmetall, och gulguld alltid överlägset, men det självfallet endast personlig preferens.

En snabb och dålig bild

Solo i small

Intressant, för mig ser S något liten ut på din handled. Tyckte tidigare att en ”M” hade varit önskvärd men känner nu (efter 10 månader) att L är perfekt.

Intressant, för mig ser S något liten ut på din handled. Tyckte tidigare att en ”M” hade varit önskvärd men känner nu (efter 10 månader) att L är perfekt.

Solo eller musten?
Valde bort must S av den anledningen faktiskt. Den kändes nätt, men blev mindre ju mer jag tänkte på det. Kan vara kombinationen av den helsvarta tavlan & formen på boetten. Jämförde storleken på solo small och must large, och de är inte särskilt långt ifrån varandra.

Solo small: 31 mm x 24.4 mm
Must large: 33.7 mm x 25.5 mm

Har du listpriserna för de svarta?

Small låg på ca 32 500 Kr. Large bör ligga nån tusenlapp över det.

Solo eller musten?
Valde bort must S av den anledningen faktiskt. Den kändes nätt, men blev mindre ju mer jag tänkte på det. Kan vara kombinationen av den helsvarta tavlan & formen på boetten. Jämförde storleken på solo small och must large, och de är inte särskilt långt ifrån varandra.

Solo small: 31 mm x 24.4 mm
Must large: 33.7 mm x 25.5 mm

Small låg på ca 32 500 Kr. Large bör ligga nån tusenlapp över det.
Tänkte på nya Musten. Exakt så för mig med. Hade ögonen på en Solo Small men när Musten kom va det en nobrainer och Must S såg direkt för liten ut i spegeln (ser ofta bra ut på wrist shots men tycker musten är speciell i hur den fångas på bild). Som du skriver är det knappt någon skillnad på Solo S och Must L.

Tänker att jag frågar här för att inte terrorisera fler i PM 😄
Hur skulle ni bedöma skicket på den här?

Bor granne med tyskarna just nu, så tänker att jag kanske slår till om det går att få ner priset lite.

Bor granne med tyskarna just nu, så tänker att jag kanske slår till om det går att få ner priset lite.
Ser skarp ut men Förvånad att textfärgen på baksidan är bortnött.

Ser väldigt skarp ut på bilderna.

Tror ni man kan ha en tank Francaise 25x30mm? Blir det en konstig storlek? Det påminner ju om LC måtten men har ju annan form.

Tror ni man kan ha en tank Francaise 25x30mm? Blir det en konstig storlek? Det påminner ju om LC måtten men har ju annan form.
Tror det kan funka men känns nog annorlunda än LC då sidorna är biffigare (och tavlan lite annan storlek gissar jag på). På länk eller läder? Testa vetja! Den kan nog var lite underskattad.

Tillbaka
Topp