• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Jaha då har man två guldcartier, kanske aningens orimligt. Vad tror ni om att byta ut pantern mot en panter i stål på länk, skulle det bli en användbar trio?
Skulle också kalla det en bra början… personligen tycker inte jag Tank LC är så lik panthere/santos carree/dumont f piguet. Däremot märkte jag att tjocka dumont och LC används på samma sätt för mig. Med det sagt tror jag att en stålpanthere (borstad) på länk hade brutit av mer som ett sportigare alternativ.

Mini-tanken är här! :D Den är verkligen mini
669C7096-4F2E-4E4A-B547-99C0BB7496EA.jpeg

Mysig känsla på handleden💛
68D268D0-B1EB-4482-BE8F-D97DAF4CF266.jpeg

Är är mycket nöjd!
Stort (pardon the pun) grattis!

Hur tycker ni att skicket är på den här? Polerad av Cartier på nygjord service, men tycker ändå det finns mycket kvar av glasringen?
Stör mig lite på att tavlan är aningen sned, men annars?

Tacksam för råd än en gång :)

IMG_20221207_153135.jpg

IMG_20221207_153204.jpg
Ser ut att ha ersättningstavla. Den skiljer sig iallafall i texttryck & nyans, eventuellt också material, tror jag. Jag upplevde den som annorlunda iallafall. Min Carree t.h med originaltavla, ersättningstavla på den t.v. som den fått under service om jag minns rätt. Notera "Swiss made" och "Swiss"
IMG_3932.jpeg

Ser ut att ha ersättningstavla. Den skiljer sig iallafall i texttryck & nyans, eventuellt också material, tror jag. Jag upplevde den som annorlunda iallafall. Min Carree t.h med originaltavla, ersättningstavla på den t.v. som den fått under service om jag minns rätt. Notera "Swiss made" och "Swiss"
IMG_3932.jpeg

Jo jag tänkte också på att den såg annorlunda ut. Det jag reagerade mest på var nyansen och dessutom "Swiss made". Visste däremot inte att det var en ersättningstavla, så tack för infon :)
Tycker ersättningstavlan upplevs plastigare i utseendet än dom normala. Inte lika fin överlag.

Summa summarum, blev inget köp den här gången i alla fall.

Nu när jag börjar samla på mig lite Cartierspännen: hur särskiljer jag solid från pläterat?
Det som kom med på tanken såldes som pläterat men jag ser ingen genomnötning, vilket väl vore rimligt på en >30 åring klocka. Inte heller någon stämpel, inte heller på det som sålts som solitt.

Mysigt med kupat glas:
FDF7E66D-B55E-4AA4-836B-97F93BC898CF.jpeg
7ACDB0ED-BBA2-4B9C-95A0-D59D86F34EE5.jpeg

Har alla tanks det? Pantern har det inte.
Edit: har era tanks kupat glas?
Tror de flesta tunnare varianter hade det. Iaf innan man började med safirglas. Min tunna Tortue och gamla LC har kupade glas. Det är lite extra fint när kanten på glaset ligger i plan med boetten och inte sticker upp. Tyvärr brukar glasens kant sticka upp nuförtiden.

Nu när jag börjar samla på mig lite Cartierspännen: hur särskiljer jag solid från pläterat?
Det som kom med på tanken såldes som pläterat men jag ser ingen genomnötning, vilket väl vore rimligt på en >30 åring klocka. Inte heller någon stämpel, inte heller på det som sålts som solitt.
Inga guldstämplar = pläterat spänne.

Vikten brukar också vara avslöjande.

Jaha då har man två guldcartier, kanske aningens orimligt. Vad tror ni om att byta ut pantern mot en panter i stål på länk, skulle det bli en användbar trio?
Spara mini-tanken den är superfin! Jag skulle bytt till en Panthere stål eller Santos med länk då jag tycker små guldklockor på länk blir lite för lika i känsla även om formen är annorlunda. Eller varför inte gå bananas med en Ballon Bleu eller liten Pasha!

Testade hos AD och kom fram till den tråkiga slutsatsen att ingen Tank Must passar mig och mina 20-cm handleder. XL är jättestor och gav inte alls den eleganta, smäckra känsla som jag ville komma åt... L såg fjantigt liten ut.

Testa själv!
Tank Large på mina 20cm.
Säljaren ville pracka på mig en XL, men den är alldeles för stor. Denna tyckte jag satt perfekt.

B0BC49F8-374F-4A6E-BB06-CA5E26C781FE.png

Tillbaka
Topp