• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Nytt i lådan, Tank Chinoise, rätt mysig och skick över förväntan

DSC04669.jpg
DSC04507.jpg
DSC04484.jpg
DSC04683.jpg
DSC04740.jpg
DSC04749.jpg
DSC04770.jpg
Mycket trevlig👌🏼

Nytt i lådan, Tank Chinoise, rätt mysig och skick över förväntan

DSC04669.jpg
DSC04507.jpg
DSC04484.jpg
DSC04683.jpg
DSC04740.jpg
DSC04749.jpg
DSC04770.jpg
Mycket trevligt skick, vi kan nog konstatera opolerad?

Sedan till en annan detalj, är det inte lite dåligt att man inte polerat boetten med boettlocket på? Det är ju ett känt misstag bland hobbyurmakare som helt kan förstöra en klocka. Antingen skall det vara tydlig övergång mellan boett och lock eller så får man polera dem ihop. Känns som man optimerat boettlittverkning för mycket på många håll. Fanns en anledning att man märkte upp alla boettdelarna förr med ID för att man inte skulle blanda ihop olika klockors boettdelar.

Menar inte att din kines är förstörd eller dålig, men lite bättre hade de kunnat göra dem.

Mysig! Vad mäter den?
23x30 ish!
Mycket trevligt skick, vi kan nog konstatera opolerad?

Sedan till en annan detalj, är det inte lite dåligt att man inte polerat boetten med boettlocket på? Det är ju ett känt misstag bland hobbyurmakare som helt kan förstöra en klocka. Antingen skall det vara tydlig övergång mellan boett och lock eller så får man polera dem ihop. Känns som man optimerat boettlittverkning för mycket på många håll. Fanns en anledning att man märkte upp alla boettdelarna förr med ID för att man inte skulle blanda ihop olika klockors boettdelar.

Menar inte att din kines är förstörd eller dålig, men lite bättre hade de kunnat göra dem.
Skulle tro opolerad också! Men har inte nördat ner mig helt i modellen heller.

Kan hålla med gällande poleringen, men det är ju bara ett billigt modeur med batteriverk hehe.
Stör mig inte nämnvärt dock men du har ju också ett annat, vassare, öga för detaljer.

Bredd på det bandet? 😍

Bandet är 17 mm, sen tog jag ”short” dessutom och det var på gränsen till för kort på mina lite drygt 16,5 cm handleder. Jag har haft short tidigare men tänkte inte på att Tanken var bra mycket kortare från lug till lug. Men grymma band. Jag tror Eqotime säljer Molequin nu dessutom👏🏼 Det lät så i podden nu senast. Men kanske inte 17mm iofs. Eller är jag ute och cyklar här? @aleks 😊😎

Bandet är 17 mm, sen tog jag ”short” dessutom och det var på gränsen till för kort på mina lite drygt 16,5 cm handleder. Jag har haft short tidigare men tänkte inte på att Tanken var bra mycket kortare från lug till lug. Men grymma band. Jag tror Eqotime säljer Molequin nu dessutom👏🏼 Det lät så i podden nu senast. Men kanske inte 17mm iofs. Eller är jag ute och cyklar här? @aleks 😊😎
Stämmer! Vi har dock bara 18 eller 20mm breda band inne för stunden och i standardlängd.

Tackar!

Yes är en medium. Jag har haft lite samma resa. Fokus främst på tudor, rolex och omega. Sen började santos suget komma och när jag testa en kunde jag inte hålla mig.

Finns nog möjlighet till viss rabatt om du inte går till cartier butiken. När jag skulle testa för en månad sen fanns dock medium i stål varken hos nymans eller cartier men båda kunde ta hem på några veckor/någon månad så vet inte hur dem ställer sig om den inte finns i butik.
Så går man från tanke…till att testa…fan, slutar säkert med ett köp. Jag skulle ju inte köpa någon ny på ett bra tag 🤷🏼‍♂️😅

88BAE43A-839F-4A2A-A98A-3596E12195EC.jpeg

Här är en till bild @Gap36 med samma band! 😊

0B4C551C-CE8C-4CFE-856F-988D3CC5C58F.jpeg
Stjärna! Anledningen till varför jag frågar är att jag själv kör 17mm molequin till min must de, men har fått lära mig att måttet på vidden är 17.5mm. Men ser inget glapp på din om 0,5mm som jag upplever att jag får på min! Vet inte om olika must de har olika bandbredd, känns rent spontant att alla bör ha samma? Du är verkligen snäppet bättre än mig på bilder, så du kanske tar tänkt på det när du tagit bild och lyckas dölja det. 😍

Inte vågat mig på 18mm molequin pga det kan bli mer läder åt fel håll och molequin uppfattas hårda vid retur om det liiiite använt i luggarna. Hirsch är hårda i läder. Där vet jag att det inte ens går att få på med quick realse, fick hjälp av urmakare att ta bort det stiftet för sätta på 17mm vanligt stift och gå går den på, men lädret ser tilltryckt ut. Vilken i mina ögon är fulare än glappet. Inget du varken tänkt eller reflekterat över? Kanske bara jag? Ser sjukt mycket 18mm på must de som jag tycker ser mindre fint ut.

Stjärna! Anledningen till varför jag frågar är att jag själv kör 17mm molequin till min must de, men har fått lära mig att måttet på vidden är 17.5mm. Men ser inget glapp på din om 0,5mm som jag upplever att jag får på min! Vet inte om olika must de har olika bandbredd, känns rent spontant att alla bör ha samma? Du är verkligen snäppet bättre än mig på bilder, så du kanske tar tänkt på det när du tagit bild och lyckas dölja det. 😍

Inte vågat mig på 18mm molequin pga det kan bli mer läder åt fel håll och molequin uppfattas hårda vid retur om det liiiite använt i luggarna. Hirsch är hårda i läder. Där vet jag att det inte ens går att få på med quick realse, fick hjälp av urmakare att ta bort det stiftet för sätta på 17mm vanligt stift och gå går den på, men lädret ser tilltryckt ut. Vilken i mina ögon är fulare än glappet. Inget du varken tänkt eller reflekterat över? Kanske bara jag? Ser sjukt mycket 18mm på must de som jag tycker ser mindre fint ut.

Jag har inte tänkt på det faktiskt. Här är en bild rakt framifrån där man kan se ett litet glapp vid de undre bandhornen men det är faktiskt aldrig något som stört eller som jag ens lagt märke till. Sen är det ju en ruggigt märklig dimension som säkert skiljer sig lite från bit till bit. Sen skiljer sig säkert även banden en aning. Men jag håller med dig, hellre ett litet glapp än att lädret ”bubblar över”.

712C8D50-E092-4F26-80EC-D8BB233169F7.jpeg

Jag har inte tänkt på det faktiskt. Här är en bild rakt framifrån där man kan se ett litet glapp vid de undre bandhornen men det är faktiskt aldrig något som stört eller som jag ens lagt märke till. Sen är det ju en ruggigt märklig dimension som säkert skiljer sig lite från bit till bit. Sen skiljer sig säkert även banden en aning. Men jag håller med dig, hellre ett litet glapp än att lädret ”bubblar över”.

712C8D50-E092-4F26-80EC-D8BB233169F7.jpeg
Stjärna åter igen! Tack! Ser faktiskt bättre ut på din än på min! Går i tankarna att köpa en helt ny ersättningsboett. Kanske löser sig då. Tack igen!

Bilagor

• 532AF2CE-5F2D-41F5-B7C4-5CCCF8CD9D68.png
    532AF2CE-5F2D-41F5-B7C4-5CCCF8CD9D68.png
    744.5 KB · Visningar: 13
  • 0AAD1FFA-E7FF-4E11-BD7E-BDEE0CDF8690.png
    0AAD1FFA-E7FF-4E11-BD7E-BDEE0CDF8690.png
    716.5 KB · Visningar: 12
Tillbaka
Topp