• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Ja hon sa just det. Tredje höjningen inom 12 mån. Det är stört men samtidigt har väl bla JLC gjort 4 så det är väl mer sign of the times.

Edit: när jag tänker efter så meddelade alla butiker jag var inne i att deras respektive märken har prishöjningar på gång närmaste månaden. Omega, cartier, Vacheron och Gerald Charles

@Jrooth
Företagen vill väl behålla sina marginaler men blir riktigt vansinnigt. Overseas 4500v har redan gått upp från 232 till 288 om jag inte missminner mig. Redan försvunnit från min prisvärda lista. Om den går upp igen inom kort så är det vara vansinne. Finns betydligt roligare klockor för pengarna.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Nån i tråden som har en modern Louis? Prisskillnaden över must känns svår att motivera men samtidigt.. guld är guld och louis är louis..

1675321688659.png

Bild från Molequin
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Coolt, mindre påtaglig röd känns ju positivt, tycker det jag sett av bilderna att det varit lite för djup röd. Men de hade alltså inne en i London, jag trodde de var tokslut
Sorry för sent svar här, missade quoten.

De hade den inte i skylten men det var ett par herrar i butiken samtidigt som mig vars Rolls med chaufför väntade utanför. Denna klocka låg på brickan butiksbiträdet kom tillbaka med efter att hon servat dem - jag högg som en kobra :D
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Nån i tråden som har en modern Louis? Prisskillnaden över must känns svår att motivera men samtidigt.. guld är guld och louis är louis..

1675321688659.png

Bild från Molequin
Hade gärna haft en i guld jag med men priset är som sagt svårmotiverat 🙈. Men vafan, vet inte om klockor överlag är så motiverat att slänga flera hundra tusen på som vi klocknördar gör 😅.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Den duon skulle man inte tacka nej till!

Råkar någon veta var banden kommer ifrån? Ser mycket bra ut.
Är sugen på ett nytt till min Must Large, har kollat lite på molequin och delugs som nämns lite här och där i tråden. Tips på något annat bra?
Nu minns jag inte vad kontot på IG hette som jag tog den där bilden ifrån men jag vill minnas att han skrev att han beställt från cartier så OEM alltså.

Har flera band från Molequin och de är det klart bästa jag hittat i prisklassen. Vet att det finns tillverkare som löser custom billigare men enkelheten i molequin är också en del av grejen. Brukar komma på ett par dagar från beställning.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vacker är den men just denna är dock i rosé så den är väl något ut av en oäkting i sammanhanget

edit: ser verkligen gul ut på bilden dock
Är ju nästan lika bra, men föredrar gult själv. Sedan tycker jag kanske att det finns finare referenser, men den ovan är lite större än 23 mm väl? Då finns inte så mycket att välja mellan längre. Smådetaljer som skiljer i sammanhanget ändå.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Är ju nästan lika bra, men föredrar gult själv. Sedan tycker jag kanske att det finns finare referenser, men den ovan är lite större än 23 mm väl? Då finns inte så mycket att välja mellan längre. Smådetaljer som skiljer i sammanhanget ändå.
Precis så. För mig som nykomling till just de mer klassiska uren från Cartier så känns öven denna på 33,7 mm x 25,5mm ganska liten. Inte för liten men mindre än annat jag bär. Mindre än så skulle jag dock ha svårt för i nuläget
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Precis så. För mig som nykomling till just de mer klassiska uren från Cartier så känns öven denna på 33,7 mm x 25,5mm ganska liten. Inte för liten men mindre än annat jag bär. Mindre än så skulle jag dock ha svårt för i nuläget
Köpte min första LC på 23 mm för att jag ville åt spännet. Tyckte det var en för liten klocka. Såldes även under benämningen damur vilket de ofta gjorde förr. Man vänjer sig men jag har tunna handleder och gillar småur generellt så alla har olika referensramar. Däremot måste man ge de mindre uren sin chans, typ bära dem konstant under en hel vecka eller liknande.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Ja jag, om klocka från 2019 räknas som modern. Här med modemedveten utstyrsel mjukisar och fleece.
82E677D4-F455-4D71-95E2-D172D67DADD6.jpeg
Är detta den manuella LC? Ser så ut med Guilloche tavla osv. Jag är av uppfattningen att denna typen av klocka nästan gör sig bäst med casual klädsel så höga poäng i min bok. Får man fråga vad den listade 2019 om du vet?
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Är detta den manuella LC? Ser så ut med Guilloche tavla osv. Jag är av uppfattningen att denna typen av klocka nästan gör sig bäst med casual klädsel så höga poäng i min bok. Får man fråga vad den listade 2019 om du vet?
Japp den manuella. Jag skriver mer om den här när den var nyköpt (nu gör jag skamlöst reklam för mitt gamla inlägg…)

Kul att du gillar den! Det gör jag också. Den har varit med ganska länge nu, i alla fall för en klocksamlare som tenderar vara lite impulsiv med både köp och sälj.
När jag köpte den listade den 123k.
 

Jesborn

KS Explorers Club
Vad sitter ni på Tanks där hemma? Jag har en Must, en äldre mekanisk med väldigt fin tavla… tycker väldigt mycket om den men en LC är en LC alltså precis som ni varit inne på här i dagarna. Jag provade en från runt 2000 igår och blev helt hooked. Är väldigt sugen på att investera i en sådan😬

048E0F10-37FC-4241-8EB4-BCEFB171B2D5.jpeg

6B491D31-6061-4471-A782-0DB34A3EA0E5.jpeg
 
Senast ändrad:

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Japp den manuella. Jag skriver mer om den här när den var nyköpt (nu gör jag skamlöst reklam för mitt gamla inlägg…)

Kul att du gillar den! Det gör jag också. Den har varit med ganska länge nu, i alla fall för en klocksamlare som tenderar vara lite impulsiv med både köp och sälj.
När jag köpte den listade den 123k.
Riktigt trevlig läsning, kul!

Nu fegade jag ur och knep en ståltank idag men den där kommer hemsöka mina drömmar. Får se hur det blir framöver när jag vant mig vid storleken 😊

Såg att du även hade en Santos medium i 18k, har du kvar den? Vilken används mest?
 

Tombola

Breitling
Nån i tråden som har en modern Louis? Prisskillnaden över must känns svår att motivera men samtidigt.. guld är guld och louis är louis..

1675321688659.png

Bild från Molequin
Jag planerar att köpa en LC åt min fru när vi firar jämnt. Det kan nämnas att jag i samma veva tänkte ge mig själv en Santos.

Hon är helt ointresserad av klockor i allmänhet, men tycker att just Tank är helt fantastisk. Först var jag inne på en Solarbeat, men inser att det är guld som gäller.
Så, nu lutar det åt en LC small åt henne och en Santos Medium two-tone åt mig.

Mitt dilemma så här långt är att välja om hon ska ha en manuell eller quartz.
Helt klart funkar en quartz bättre för henne, som är helt intresserad av klockor i allmänhet.
Men det känns lite trist att köpa en så fin klocka som går på batteri.

Är jag bara töntig som tänker så?
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Jag planerar att köpa en LC åt min fru när vi firar jämnt. Det kan nämnas att jag i samma veva tänkte ge mig själv en Santos.

Hon är helt ointresserad av klockor i allmänhet, men tycker att just Tank är helt fantastisk. Först var jag inne på en Solarbeat, men inser att det är guld som gäller.
Så, nu lutar det åt en LC small åt henne och en Santos Medium two-tone åt mig.

Mitt dilemma så här långt är att välja om hon ska ha en manuell eller quartz.
Helt klart funkar en quartz bättre för henne, som är helt intresserad av klockor i allmänhet.
Men det känns lite trist att köpa en så fin klocka som går på batteri.

Är jag bara töntig som tänker så?
Jag har kollat en del på dumont i 18k vilken är kvarts och lekt med tanken (ha!) på tank i 18k i kvarts. Det som fick mig att fundera lite på den manuella istället är att kvartsvarianten inte har guilloche tavlan som jag tycker tillför mycket.

Jag ser faktiskt ingen fördel alls att ha manuell i det scenariot du beskriver. Enda nackdelen är att tavlan är snyggare på manuell men det kanske hon inte värderar så högt?

Kul i sammanhanget att min bättre hälft utbrast ”vad är det där? Den är ju skitful?! Nu har du verkligen tappat det” när jag tog fram min tank 😂😂
 
Topp