Den länken ser vansinnigt skön ut, härlig blandning av färgerna dessutom.Denna tillsammans med en Trinity-ring på lillfingret hade ju varit lite kul.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den länken ser vansinnigt skön ut, härlig blandning av färgerna dessutom.Denna tillsammans med en Trinity-ring på lillfingret hade ju varit lite kul.![]()
Verkligen. Ser ut att kunna sitta nästa lika bekvämt på armen som klassiska grain de riz.Den länken ser vansinnigt skön ut, härlig blandning av färgerna dessutom.
Hade ju inte varit dumt med en gammal från ”rätt” årtionde, men för +200k (eller vad dessa nu kostar idag) så får man istället glädjas åt snikvarianten.
Haha, den där skänker glädje nog!Hade ju inte varit dumt med en gammal från ”rätt” årtionde, men för +200k (eller vad dessa nu kostar idag) så får man istället glädjas åt snikvarianten.![]()
20x28mmVilka dimensioner är den klassiska damstorleken på Tank Louis?
Cartier butiken brukar vara standard rekommendationen här. Brukar alltid vara ett trevligt bemötande.Hej gott folk! Har en tank Louis från 73 som jag verkar dragit av fjädern på. Alltså en manuell, och nu när jag drar upp den så går inte klockan och fjädrar inte tillbaka när jag drar upp den. Nån som vet vad det kostar att laga? Samt var i sthlm kan man vända sig? Med vänlig hälsning, Linus
Vad säger ni, från fabrik?
![]()
Oklart. Diskuterar den med lite folk nu. Det dök ju upp en liknande på en tysk auktion som ser bättre ut i mina ögon. Tror det kan vara så att amerikanerna på 47th snott designen.Vad säger ni, från fabrik?
![]()
Har använt Santos 29 mm mer än Tank 23 mm. Är nog främst för santos är vattentät och fått följa med på fler semestrar. Vilken som är bäst för dig är upp till just dig. Tanken passar till typ allt men det är ju läderband då. Så är det en sportklocka på länk eller dressat på läder du vill ha/saknar? Båda är så pass bra att de skulle fungera som enda klocka.Har under en längre tid skojat med sambon om att jag borde få en klocka av henne när hon får en vigselring av mig. Detta skojande verkar så sakteliga utvecklas i rätt riktning, så behöver komma fram till vilka alternativ jag ska presentera för henne när dagen kommer.
Jag har hittills endast trånat efter min första Cartier. Med en relativt klen handled har jag kikat på Tank Must samt Santos (äldre variant). Ni som har levt med båda dessa klockor, vilken har ni haft mest glädje och användning av? Vilken har funkat till flest tillfällen och klädslar? Borde man satsa på en Santos innan de skjuter iväg ännu mer i värde? Vore kul att höra om era erfarenheter och preferenser!
Moderna tank är vattentät ialf. Nu hade jag ändå inte använt den på stranden men om man känner att man verkligen vill bada med en tank så finns det ju Mesh/milanese billigt att få tag i som ser bra ut.Har använt Santos 29 mm mer än Tank 23 mm. Är nog främst för santos är vattentät och fått följa med på fler semestrar. Vilken som är bäst för dig är upp till just dig. Tanken passar till typ allt men det är ju läderband då. Så är det en sportklocka på länk eller dressat på läder du vill ha/saknar? Båda är så pass bra att de skulle fungera som enda klocka.
Håller inte med att det ser så bra ut, hade definitivt valt bort Tank då. Potentiellt hade ett tunnare stoppat tygband kunnat fungera för mig men inte sett något bra än vad jag minns. Gillar annars tanken av en bad-Tank. Sedan är Must 30 m? Inte kollat på packningar men Santos känns solidare på det planet.Moderna tank är vattentät ialf. Nu hade jag ändå inte använt den på stranden men om man känner att man verkligen vill bada med en tank så finns det ju Mesh/milanese billigt att få tag i som ser bra ut.
Dom säger ju inte vilken rating det är på sina klockor men dom beskriver alla klockor generellt som vattentäta och att man ska vara noggrann med att trycka in kronan om man badar så då får man väl anta att det ska gå.Håller inte med att det ser så bra ut, hade definitivt valt bort Tank då. Potentiellt hade ett tunnare stoppat tygband kunnat fungera för mig men inte sett något bra än vad jag minns. Gillar annars tanken av en bad-Tank. Sedan är Must 30 m? Inte kollat på packningar men Santos känns solidare på det planet.
Hur menar du att dom ”inte säger vilken rating”?Dom säger ju inte vilken rating det är på sina klockor men dom beskriver alla klockor generellt som vattentäta och att man ska vara noggrann med att trycka in kronan om man badar så då får man väl anta att det ska gå.
Personligen tycker jag det ser bra ut men smaken är som baken etc. Till dom äldre tank solo i stål finns det bra AM-länkar. Tyvärr är dom nya 19mm lug så dom passar ej.
Menar det som nämns här:Hur menar du att dom ”inte säger vilken rating”?
Nedan är från Cartiers hemsida på en Tank Must.
Vet inte om jag skulle våga bada med min direkt.
![]()
Menar det som nämns här:
Dom säger att det går att simma med alla deras klockor, som specificerar inte någon rating.
![]()
Till vardags så sitter en 23x30 Tank på läder på armen 99 procent av tiden. Funkar lika bra (faktiskt bättre i min mening) med t-shirt och jeans som med kostymen. Nu gör ju inte en Carrée bort sig till avslappnad eller formell klädsel heller. Tycker dock Tanken är kaxigare till nedklätt, komforten är överlägsen på min runda handled, viklåset är så jäkla bra, samt att jag ändå är en förbaskad badkruka så vattentätheten är inte prio.Med en relativt klen handled har jag kikat på Tank Must samt Santos (äldre variant). Ni som har levt med båda dessa klockor, vilken har ni haft mest glädje och användning av? Vilken har funkat till flest tillfällen och klädslar?
nu nämner du inte vilket santos du menar, men eftersom du väljer mellan tank och santos så väljer jag att tro Dumont. Då ska du såklart köpa en äldre dumont. Dom har redan stuckit i pris men är fortfarande billiga om man jämför med tank.Har under en längre tid skojat med sambon om att jag borde få en klocka av henne när hon får en vigselring av mig. Detta skojande verkar så sakteliga utvecklas i rätt riktning, så behöver komma fram till vilka alternativ jag ska presentera för henne när dagen kommer.
Jag har hittills endast trånat efter min första Cartier. Med en relativt klen handled har jag kikat på Tank Must samt Santos (äldre variant). Ni som har levt med båda dessa klockor, vilken har ni haft mest glädje och användning av? Vilken har funkat till flest tillfällen och klädslar? Borde man satsa på en Santos innan de skjuter iväg ännu mer i värde? Vore kul att höra om era erfarenheter och preferenser!
Flera Cartierklockor finns med i Kaplans pant-auktion den 14/2. Bland annat dessa som jag tyckte stack ut:
Limited Edition Cartier Santos Ronde:
![]()
Cartier, Klockor - Varunummer 1 911 041
Cartier, Santos Ronde Aviator 150th Anniversary Limited Edition 1847 - 1997, No 0732/1847, ref W20038R3, stål/guld, automat, gångreserv, GMT, datum, safirglas, rubin i kronan + push pin, länk stål med gulddetaljer, viklås, box & cert 1997, små repor.www.kaplans.se
36mm helgulds-pasha:
![]()
Cartier, Klockor - Varunummer 1 911 058
Cartier Pasha C 18K guld, 35,5 mm, automatisk, cal 049 (ETA 2892A2, datum, referensnummer. W30134149, boett nummer. 1035 / CC554369, safirglas, integrerad originallänk, viklås, extra länkbit, totalvikt 133,9g, box, manual, cert -07www.kaplans.se
Guldpasha med galler:
Den jubileumsmodellen är riktigt cool! Har kikat på den ett tag så nu när den dök upp blev jag tvungen att slå tillFlera Cartierklockor finns med i Kaplans pant-auktion den 14/2. Bland annat dessa som jag tyckte stack ut:
Limited Edition Cartier Santos Ronde:
![]()
Cartier, Klockor - Varunummer 1 911 041
Cartier, Santos Ronde Aviator 150th Anniversary Limited Edition 1847 - 1997, No 0732/1847, ref W20038R3, stål/guld, automat, gångreserv, GMT, datum, safirglas, rubin i kronan + push pin, länk stål med gulddetaljer, viklås, box & cert 1997, små repor.www.kaplans.se
36mm helgulds-pasha:
![]()
Cartier, Klockor - Varunummer 1 911 058
Cartier Pasha C 18K guld, 35,5 mm, automatisk, cal 049 (ETA 2892A2, datum, referensnummer. W30134149, boett nummer. 1035 / CC554369, safirglas, integrerad originallänk, viklås, extra länkbit, totalvikt 133,9g, box, manual, cert -07www.kaplans.se
Guldpasha med galler:
![]()
Cartier, Klockor - Varunummer 1 911 068
Cartier, Pasha de Cartier, 18K, 38 mm, urtavla - silver med romerska siffror, automatisk, datum, galler över safirglas, vridring, safir på kronans kapsel, boett nr. 1021 / CC81657, originalband i läder, viklås i 18K, bruttovikt 104,7 gram.www.kaplans.se
Behåll patinan! (Cartier är inte alltid jättebra på polering)
Den jubileumsmodellen är riktigt cool! Har kikat på den ett tag så nu när den dök upp blev jag tvungen att slå tillden bärs ungefär som en datejust skulle jag säga eftersom att armbandets ändbit och den första länkbiten är stela, men det är iofs bara positivt. Tror att den är rysligt bra på ett mockaband också! Vad säger ni ska den in på lite polering eller behålla patinan?
Tror aldrig de är jättebra? Hade dock velat polera nämnd klocka. Tror Cartier klarar denna modell ok.Behåll patinan! (Cartier är inte alltid jättebra på polering)
En annan anledning att behålla den som den är är väl länken. De brukar väl inte vilja gå på länken. Så det kommer bli en mismatch om man väljer att gå på boetten. Men visst, kanske trevligt att polera upp guldringen?Tror aldrig de är jättebra? Hade dock velat polera nämnd klocka. Tror Cartier klarar denna modell ok.