• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Alltså man gör ju verkligen det! Och dom funkar till absolut allt. Man ser väl mest kostymer i kombination med Cartier här i tråden och runt om i världen, men jag kör min Tank till jeans, kängor och flanellskjorta + helskägg utan några som helst problem. Ska satsa på att klä mig i hipsterkostym i höst, och då kommer Cartier göra susen.
Känner precis samma sak. En Cartier är den där lilla detaljen som oavsett vad man har på sig bara är pricken över i:et och det accentuerar hela din look.

Tank Basculante ’91

FA1A60F1-53FA-46BD-BC9A-AF63B078069A.jpeg

Ni som äger en Santos, känner ni att den lirar under vinterhalvåret med eller åker den endast fram under varmare/mer lättklätt klimat?

Vänder på frågan, varför skulle den inte lira under vinterhalvåret?

Kanske lite slarvig formulering av mig. Då jag inte äger någon men tycker modellen är väldigt fin har intresset för ett köp blivit stort under sommaren.
Rent estetiskt är min personliga åsikt att den gör sig bäst med kortärmat eller med t.ex. en ledigare upprullad linneskorta - tycker inte den ser lika tilltalade ut med långärmat/"tyngre" kläder (då föredrar jag t.ex. Tank). Åsikter är ju svåra att förändra, men tänkte fråga er som faktiskt bär klockan vad era erfarenheter eller tankar är? Bärs den lika ofta året om?

Kanske lite slarvig formulering av mig. Då jag inte äger någon men tycker modellen är väldigt fin har intresset för ett köp blivit stort under sommaren.
Rent estetiskt är min personliga åsikt att den gör sig bäst med kortärmat eller med t.ex. en ledigare upprullad linneskorta - tycker inte den ser lika tilltalade ut med långärmat/"tyngre" kläder (då föredrar jag t.ex. Tank). Åsikter är ju svåra att förändra, men tänkte fråga er som faktiskt bär klockan vad era erfarenheter eller tankar är? Bärs den lika ofta året om?
Förstår vad du menar. Får återkomma, bara ägt min i dryga halvåret

Sommaren är alldeles för kort att bära klockan enbart med kortärmad/upprullad outfit.

2E6D60D0-1257-4449-A000-BE16E0F2C799.jpeg

Senast ändrad:
Ser ingen skillnad, snarare så att jag föredrar Tank på skinn till kortärmat. Länk är ju däremot sportigare, men så länge du håller dig till de mindre modellerna är det ändå ett smäckert ur som jag egentligen inte tror straffar sig ut mot någon klädsel?

Någon som sitter med en Panthere ref 183948, skulle gärna vilja se lite wristshots och höra lite om hur man upplever storleken?

Någon som sitter med en Panthere ref 183948, skulle gärna vilja se lite wristshots och höra lite om hur man upplever storleken?
Tror inte jag sett någon här. Tror däremot jag testat en sådan, eller motsvarande, och de är rätt små. Vad är du bekväm med för urstorlekar idag?

Tror inte jag sett någon här. Tror däremot jag testat en sådan, eller motsvarande, och de är rätt små. Vad är du bekväm med för urstorlekar idag?
Jag är ju bekväm med Santosen med sina 29mm, men boetten på den är ju mer skarp och kantig medan Panthere är mer rundad, därav min undran hur den ser ut eller kommer upplevas på handleden.
Min enda referens i dagsläget är nedan bild, och det blir svårt att få något hum då Keefan passar i allt.
12-The-Return-of-the-Panthere.jpg

Jag är ju bekväm med Santosen med sina 29mm, men boetten på den är ju mer skarp och kantig medan Panthere är mer rundad, därav min undran hur den ser ut eller kommer upplevas på handleden.
Min enda referens i dagsläget är nedan bild, och det blir svårt att få något hum då Keefan passar i allt.
12-The-Return-of-the-Panthere.jpg
Mmmm, men såg att du hade den runda Santosen så då är skillnaden mindre. Skulle ändå säga att den blir klart mer feminin. Inget fel med det och lite charmen av det Cartier alltid har varit fram tills nyligen. Många utomstående kommer nog tro/tycka det är ett damur. Personligen bryr jag mig inte och hade lätt kunnat bära en men har också mindre handleder än de flesta. Tänk på att det finns tvåtonsvarianter med varierande mängd guld. Denna är rätt udda:
00pp-cartier-panth-re-watch-in-gold-and-stainless-steel-ref-1060-circa-1990.jpg

Mmmm, men såg att du hade den runda Santosen så då är skillnaden mindre. Skulle ändå säga att den blir klart mer feminin. Inget fel med det och lite charmen av det Cartier alltid har varit fram tills nyligen. Många utomstående kommer nog tro/tycka det är ett damur. Personligen bryr jag mig inte och hade lätt kunnat bära en men har också mindre handleder än de flesta. Tänk på att det finns tvåtonsvarianter med varierande mängd guld. Denna är rätt udda:
00pp-cartier-panth-re-watch-in-gold-and-stainless-steel-ref-1060-circa-1990.jpg
Får se om jag vågar slå till på en.... Tycker just tvåtonaren är klockren!

Hallå i stugan,
De två nya santosen, de va två riktiga bjässar rekommenderar samtliga att prova innan köp / onlineköp.

Den mindre av de två får väl godkänt PRECIS, men den stora... Hur tänkte dom där?

Jösses

Hallå i stugan,
De två nya santosen, de va två riktiga bjässar rekommenderar samtliga att prova innan köp / onlineköp.

Den mindre av de två får väl godkänt PRECIS, men den stora... Hur tänkte dom där?

Jösses

Har du kollat länken för övrigt? Ett mästerverk! Man kan även ta bort/lägga till länkbitar UTAN verktyg genom att trycka in en knapp med sin (eller flickvännens) nagel. Underbart. Salespitchen var att klockan kan lätt användas av två (eller fler) människor med olika storlek på handleden utan att behöva urmakarens hjälp med länkjustering.

Har du kollat länken för övrigt? Ett mästerverk! Man kan även ta bort/lägga till länkbitar UTAN verktyg genom att trycka in en knapp med sin (eller flickvännens) nagel. Underbart. Salespitchen var att klockan kan lätt användas av två (eller fler) människor med olika storlek på handleden utan att behöva urmakarens hjälp med länkjustering.

Ja, jag såg det och det var fantastiskt läckert. Dessutom är allt i övrigt top med en otrolig finish (som alltid) men det är just storleken jag tänker på, jag har rätt tunna handleder och skulle Aldrig ha en chans att bära upp dessa hur fin klockan än må vara. Denna är gjord för den riktigt grova mannen ;)

Det finns en stor risk att min nästa klocka blir en Cartier. Tycker att det är ett bra komplement till min Datejust.
Det är bara det att jag inte kan bestämma mig vad jag vill ha.
Ena dagen är jag sugen på en klassisk tank. En annan tänker jag att det vore snyggt med en mer kvadratisk. Kanske t.o.m att jag ska gå så långt som en två-tonare!
Ni hör ju:banghead:, jag är inte "där" än..
Just nu är jag iaf väldigt inne på en klassisk tank.
Men frågan är, stål eller guld?
Stålisen funkar till allt, men en guldtank är ju riktigt riktigt snyggt..

En undran: är det stora som skiljer en Tank Louis guld från en Tank Solo guld att Louis har guldbaksida samt safirkrona medan Solo har stålbaksida och någon syntethistoria till krona?
Är det där förklaringen till prisskillnaden ligger?

Wristshot nya Santos, stora modellen. 17-17,5cm handled. Måhända lite för stor för puristerna men jag gillart. Quickswitch-systemet för band och länkbitar är mkt bekvämt, men jag tycker sådär om lädret som man får med på köpet. Priset på extrabanden (chf275 för kalv, chf380 för alligator, såklart proprietary bandsystem) var lite i överkant så de får vänta.
4E324254-72E5-4C15-9B6F-D82343782001.jpeg
8A26F4A7-7CDA-4927-AE04-40156C3574BB.jpeg

Wristshot nya Santos, stora modellen. 17-17,5cm handled. Måhända lite för stor för puristerna men jag gillart. Quickswitch-systemet för band och länkbitar är mkt bekvämt, men jag tycker sådär om lädret som man får med på köpet. Priset på extrabanden (chf275 för kalv, chf380 för alligator, såklart proprietary bandsystem) var lite i överkant så de får vänta.
4E324254-72E5-4C15-9B6F-D82343782001.jpeg
8A26F4A7-7CDA-4927-AE04-40156C3574BB.jpeg
Stort grattis! :)
Kan man få se hur det ser ut med det där Quickswitch?

Tillbaka
Topp