Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Mitt senaste nyförvärv som landade igår!
Känner mig väldigt nöjd!
Fin Tank! Manuellt Eta-verk? Bara att köpa nytt band eller lämna in till någon som kan arbeta med skinn. Sydde om ett själv till min Tank.Nyinkommet. Måste korta bandet, vilket verkar lite stökigt. Går det ens eller är det nytt som gäller?
/B
Skulle kört på 17 mm om det inte är ett band man kan slipa till på bredden.Tycker mig mäta 18mm mellan luggarna på mitt nyförvärv, verkar sitta ett band med mått 17-14 för tillfället. Kan man ha en strap med mått 18-16 på en 23mm tank eller ser det knas ut? Funderar på hirsh lizard, någon som känner till om kvalitén är ok i så fall?
https://www.klockia.se/hirsch-lizard-18mm-large-guldbrun-guld-01766070-1-18
Tack! Manuellt i alla fall, även om säljaren hävdade kvarts. Utgår ifrån att det är ETA.Fin Tank! Manuellt Eta-verk? Bara att köpa nytt band eller lämna in till någon som kan arbeta med skinn. Sydde om ett själv till min Tank.
Kvarts... Du kan kolla modellnummer och hitta rätt här:Tack! Manuellt i alla fall, även om säljaren hävdade kvarts. Utgår ifrån att det är ETA.
Tack även för tips om band. Sugen på att testa själv men tveksamt om det blir bra.
/B
Kvarts... Du kan kolla modellnummer och hitta rätt här:
https://www.cartiercodex.com/cartier-tank-louis-cartier-watch
Det är lite jobbigt med band till dessa viklås, men när bandet är rätt är det den trevligaste lösningen.
Den refen ska ju ha 18 mellan luggarna, kanske är din en annan? Ser lite knövligt ut men kanske är fotot som luras medTolkar det som en ref 78086 med Cartier 078/ETA 2512-1.
Vill så klart gärna använda viklåset men kanske får bli ett annat tills jag lyckas korta. Använder ett 18 mm ödla från Omega för tillfället med det är onödigt tajt mellan bandhornen. Ska gå igenom tråden för inspiration, men tips är så klart välkomna.
/B
Nej, det är inte 18 mm på denna modell.Den refen ska ju ha 18 mellan luggarna, kanske är din en annan? Ser lite knövligt ut men kanske är fotot som luras med
Den refen ska ju ha 18 mellan luggarna, kanske är din en annan? Ser lite knövligt ut men kanske är fotot som luras med
Nej, det är inte 18 mm på denna modell.
Industridesignern för cartier hade en udda smak vad gäller måttÄven om det står "buckle/lug 16 mm/18 mm" på den referensen i länken ovan skulle jag säga att det i verkligeheten är 17 eller möjligen 17,5 mm. Har inget skjutmått till hands så det är mätt med linjal. Kan så klart vara fel ref, men allt annat stämmer och jag hittade ingen annan som är lika fast med 17mm.
Bandet är garanterat 18 och sitter bra på mina andra med 18 mm mellanrum, men helt klart knöligt här.
/B
Tycker du?Industridesignern för cartier hade en udda smak vad gäller mått
Ja, att välja 17mm ist för 18mm är för mig udda.Tycker du?
Varför? Hade blivit smala bandhorn annars. Formen främst! 17,5 som vissa har börjar däremot bli lite udda.Ja, att välja 17mm ist för 18mm är för mig udda.
Jag hade ökat boettens bredd i proportion bara för att kunna sätta 18mm mellan bandhorn så hade formen bevarats, storleken i sin helhet hade inte ökat så värst mycket. Tänker att det är ett mer standardiserat mått.Varför? Hade blivit smala bandhorn annars. Formen främst! 17,5 som vissa har börjar däremot bli lite udda.
Fast då blir uret större, det är ju ingen logisk lösning. Tycker den är bra. Att hitta band i 17 mm är ett litet problem i sammanhanget.Jag hade ökat boettens bredd i proportion bara för att kunna sätta 18mm mellan bandhorn så hade formen bevarats, storleken i sin helhet hade inte ökat så värst mycket. Tänker att det är ett mer standardiserat mått.
Att uret skulle bli större är ju inget konstigt, vill man att designen ska vara på ett visst sätt så anpassar man sig.Fast då blir uret större, det är ju ingen logisk lösning. Tycker den är bra. Att hitta band i 17 mm är ett litet problem i sammanhanget.
Kan det vara för att kunna lossa bandstiften lättare tro? Kan väl inte synas allt för mycket med en 20mm strap påVärre är det väl ändå att moderna Tank Solo har 20,5mm bandbredd eller var det nu var
Första gången jag stöter på denna typ av lås, med claspen över. Är det av äldre typ eller vet någon annan mer?
Tack.Äldre, finns på mängder av Santos ur.
Första gången jag stöter på denna typ av lås, med claspen över. Är det av äldre typ eller vet någon annan mer?
Har aldrig sett en sådan. Jag har en en "äldre" Santos och dess lås saknar "fold-over" claspen.
Fick hem nytt band till min tank idag, skulle egentligen behövt ett 17mm med facit i hand men 16mm blev inte så illa trots allt.