• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Wristshot nya Santos, stora modellen. 17-17,5cm handled. Måhända lite för stor för puristerna men jag gillart. Quickswitch-systemet för band och länkbitar är mkt bekvämt, men jag tycker sådär om lädret som man får med på köpet. Priset på extrabanden (chf275 för kalv, chf380 för alligator, såklart proprietary bandsystem) var lite i överkant så de får vänta.
4E324254-72E5-4C15-9B6F-D82343782001.jpeg
8A26F4A7-7CDA-4927-AE04-40156C3574BB.jpeg
Helt plötsligt ser Panerai så ut.

Det finns en stor risk att min nästa klocka blir en Cartier. Tycker att det är ett bra komplement till min Datejust.
Det är bara det att jag inte kan bestämma mig vad jag vill ha.
Ena dagen är jag sugen på en klassisk tank. En annan tänker jag att det vore snyggt med en mer kvadratisk. Kanske t.o.m att jag ska gå så långt som en två-tonare!
Ni hör ju:banghead:, jag är inte "där" än..
Just nu är jag iaf väldigt inne på en klassisk tank.
Men frågan är, stål eller guld?
Stålisen funkar till allt, men en guldtank är ju riktigt riktigt snyggt..

En undran: är det stora som skiljer en Tank Louis guld från en Tank Solo guld att Louis har guldbaksida samt safirkrona medan Solo har stålbaksida och någon syntethistoria till krona?
Är det där förklaringen till prisskillnaden ligger?
Risk? Är ju det bästa som kan hända! Det du säger om modellerna stämmer rätt bra. Solon är också rätt mycket plattare på framsidan än Tank Louis. Du kan ju också få en tunnare klocka med finare verk i Louis, beroende på vilken modell du väljer. Jag hade satsat på en Tank Louis i solitt guld, vilket jag även gjorde...

Wristshot nya Santos, stora modellen. 17-17,5cm handled. Måhända lite för stor för puristerna men jag gillart. Quickswitch-systemet för band och länkbitar är mkt bekvämt, men jag tycker sådär om lädret som man får med på köpet. Priset på extrabanden (chf275 för kalv, chf380 för alligator, såklart proprietary bandsystem) var lite i överkant så de får vänta.
Oj. Stort.

Risk? Är ju det bästa som kan hända! Det du säger om modellerna stämmer rätt bra. Solon är också rätt mycket plattare på framsidan än Tank Louis. Du kan ju också få en tunnare klocka med finare verk i Louis, beroende på vilken modell du väljer. Jag hade satsat på en Tank Louis i solitt guld, vilket jag även gjorde...
Ja jo, det är väl det jag menar :p.
Angående vad du skrev; är inte guld-Solon solitt guld? o_O

Jo, framsidan. Och det räcker väl för de flesta. Hade lagt större vikt vid skillnaderna i boettform än vid boettlocksmaterialet. Funderar du på klassiska herrstorleken på 23x30 mm?
Jaha, ja men dåså. Att baklocket är av stål gör mig föga mycket. Speciellt när prisskillnaden är så stor.
Nej jag är ute efter dammodellen då jag är kvinna och dessutom har väldigt smala handleder.
Helstål vore kul att plocka ut direkt från AD. Men ska jag ha guld är nog beg som plånboken tillåter..
har du tips vad jag ska kolla efter? :)

Jaha, ja men dåså. Att baklocket är av stål gör mig föga mycket. Speciellt när prisskillnaden är så stor.
Nej jag är ute efter dammodellen då jag är kvinna och dessutom har väldigt smala handleder.
Helstål vore kul att plocka ut direkt från AD. Men ska jag ha guld är nog beg som plånboken tillåter..
har du tips vad jag ska kolla efter? :)
Fast de säljer inga mindre idag? Då måste du leta efter äldre Tank Louis. De fanns 19-21 mm breda har jag för mig. Sedan finns det en lite mer rektangulär som heter mini-tank. Du kan även söka på Cartier och guld på chrono24 och börja nedifrån. Finns en hel del olika modeller. Brukar jag roa mig med emellanåt.
https://www.cartiercodex.com/cartier-tank-louis-cartier-watch

Fast de säljer inga mindre idag? Då måste du leta efter äldre Tank Louis. De fanns 19-21 mm breda har jag för mig. Sedan finns det en lite mer rektangulär som heter mini-tank. Du kan även söka på Cartier och guld på chrono24 och börja nedifrån. Finns en hel del olika modeller. Brukar jag roa mig med emellanåt.
https://www.cartiercodex.com/cartier-tank-louis-cartier-watch
Du har rätt :eek: I min iver missade jag att det endast var large på Louis. Jag ska absolut gå igenom chrono.
Tack för länken också, verkar toppenbra! Kommer komma till användning :)

Har blivit med Santos nu. Känns kul! Var iofs tvungen att googla referens 1564 när jag öppnade kartongen, för att se att det inte var dammodellen, men man vänjer sig snabbt. Kul modell med tanke på historiken från 1900 talets början och yuppie eran.
2A423DE4-A8A6-4BDE-984C-127AEA3D730A.jpeg

Någon som har efarenhet av Drive extra flat? Jag är riktigt sugen på en nu när den kommer i stål. Gillar formen på ordinarie Drive men den är för stor och lite för mycket detaljer för min smak.

Senast ändrad:
Har samma mått som dig och har köpt modell large. Supernöjd! Jag kör på länk, lädret inte lika skönt och dessutom känsligt för vattenstänk. Fått några fläckar som inte går bort. Har klockan jämt, Explorern får inte mycket handledstid numera.

Tillbaka
Topp