• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Santosen är tillbaka där den ursprungligen såldes för 38 år sedan.
73FD807A-F6FB-4FEB-BBFA-3B3027BE09C7.jpeg

Nån som vet om det finns någon prutmån på en ny Tank solo large i stål? Begagnatpriset ligger en bit under list vad jag sett.

Nu har jag plöjt igenom precis hela tråden. Cartier i allmänhet och Santos i synnerhet har i mina ögon gått från en styggelse till någon form av måste-ha-besatthet. Har alltid tyckt romerska index ser väldigt billigt och fult ut, vet inte vad som hänt med mig. Älskar det verkligen på Santosen. 29x29 ser ju verkligen extremt tidlös och cool ut, så sjukt mycket attityd!

Om man vill ha en 29x29 i stål är det man ska ta ställning till alltså om man vill ha en äldre med dam-ETA-verk, som är lite kantigare till formen, eller en "nyare" som är lite mjukare i formen (nyare kallas alltså Galbee? från -90-ish och framåt?) och har kvartsverk. Vissa verkar även tycka att nyare länken är bättre, andra tycker äldre länken är bättre och slits inte lika fort? Äldre länken har också Cartier-loggan på spännet, vilket nyare inte har?

De tavlor där index är i vitguld och tavelnyansen är lite åt äggskals-hållet är lite nyare va?

Är helt mosig i skallen efter all läsning, det här är faktiskt lite av en djungel.

Det där var en udda fågel som jag aldrig sett förut. Fulsnygg på ngt sätt och väldigt läcker!
Isad Santos? Jo den är udda. Sett en till likadan under mina sökningar. Den vanliga är egentligen snyggare men denna har växt på mig. Den är bättre i verkligheten än på de flesta bilderna. Valde denna framför min förra med klassiska tavlan då denna är opolerad.

Senast ändrad:
Nu har jag plöjt igenom precis hela tråden. Cartier i allmänhet och Santos i synnerhet har i mina ögon gått från en styggelse till någon form av måste-ha-besatthet. Har alltid tyckt romerska index ser väldigt billigt och fult ut, vet inte vad som hänt med mig. Älskar det verkligen på Santosen. 29x29 ser ju verkligen extremt tidlös och cool ut, så sjukt mycket attityd!

Om man vill ha en 29x29 i stål är det man ska ta ställning till alltså om man vill ha en äldre med dam-ETA-verk, som är lite kantigare till formen, eller en "nyare" som är lite mjukare i formen (nyare kallas alltså Galbee? från -90-ish och framåt?) och har kvartsverk. Vissa verkar även tycka att nyare länken är bättre, andra tycker äldre länken är bättre och slits inte lika fort? Äldre länken har också Cartier-loggan på spännet, vilket nyare inte har?

De tavlor där index är i vitguld och tavelnyansen är lite åt äggskals-hållet är lite nyare va?

Är helt mosig i skallen efter all läsning, det här är faktiskt lite av en djungel.

Jag är ny i Cartiervärlden. Tycker du har tolkat det rätt. Kan även vara värt att prova 32 mm varianten om du är van vid större klockor.

En tidig Santos Caree hade varit kul men de är ganska ovanliga. Tror att de med vitguldsindex är från 90-talet, men bara en föreställning jag har.

Tycker det låter som du fått en rätt bra koll. Tror dock att de äldre slits lite sämre än de nyare, men de slits olika. Det blir ingen direkt stretch i de äldre, men de kan lossna, eller tendera att lossna, om de är oturligt slitna. Galbee finns som automatiska i 29 mm, @jabla har en. De är dock rätt ovanliga. 32 mm är alltid automatiska.

En liten fotojämförelse av två moderna Basculante modeller.
Ref. A10 - 2390
År 1991 - 1998
Storlek 23x38 - 25x38
Boetmaterial gulguld - stål

Egna tankar. Trots nästan identisk konstruktion på båda boetterna upplevs den smalare helguldare att vara elegantare.
Tavlan på den har finare guilloche och tryck. Den blåa cabochon passar bättre nära kronan - rent designmässigt och historiskt.

_9223247.JPG
_9223248.JPG
_9223249.JPG
_9223250.JPG
_9223251.JPG

Senast ändrad:
Haha, vadå fula? Svinball ju! Ser nästan mindre ut än Santosen. Stämmer det?
Den är fulkool!

Jo, det stämmer. Mindre än Carreen.
Specad till 30mm men skulle säga att den känns mer som 33-34mm kanske

Kul att se! Några tankar om modellen än?
Upplevs lite väl nätt jämfört med min andra Santos, men troligtvis vanesak. Har inte haft den på mig ens i en dag!

Den är fulkool!

Jo, det stämmer. Mindre än Carreen.
Specad till 30mm men skulle säga att den känns mer som 33-34mm kanske

Upplevs lite väl nätt jämfört med min andra Santos, men troligtvis vanesak. Har inte haft den på mig ens i en dag!
Jo den ser rätt liten ut. Kul spaning här vid medelhavet, finns en hel del gubbar med damur. Små oysterboetter med länk. Kul fenomen även om jag tycker det ser lite galet ut.

Tillbaka
Topp