• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Ris > pasta?

DSC07602.jpeg
DSC07685.jpeg

Stiligt! Är det två olika storlekar eller vad skiljer dem åt? Den vänstra ser lite större ut.
Exakt samma mått. Lite lustigt, precis som du nämner upplevs den vänstra som större och anledning är endast att tavlorna ej är helt identiska. Skiljer lite i avstånd och i tjocklek på texten på Index. Även visarna är aaaaaningen tjockare på den med Swiss Made tavla.

Exakt samma mått. Lite lustigt, precis som du nämner upplevs den vänstra som större och anledning är endast att tavlorna ej är helt identiska. Skiljer lite i avstånd och i tjocklek på texten på Index. Även visarna är aaaaaningen tjockare på den med Swiss Made tavla.
Hur är det med tillverkningsår osv? Förstår jag rätt att du har kontrollerat i verkligheten eller utgår vi fortfarande från bilden? 🙃

Hur är det med tillverkningsår osv? Förstår jag rätt att du har kontrollerat i verkligheten eller utgår vi fortfarande från bilden? 🙃
8810 och 8106 ska ha tillverkats från tidigt 80-tal fram till en annan ref (1140 om jag ej minns helt fel) ersatte bägge två modellerna tio år senare.

Swiss tavlan tillverkades från scratch av Cartier när den var inlämnad alldeles nyss. Swiss Made tavlan upplevs lite glansigare och jag är osäker huruvida den lämnade fabriken så, för jag har sett andra varianter också.

Äger bägge klockorna, men har inte grävt ned mig i det mer än så. I princip identiska modeller och det är inte Paris-märkta tavlor vi pratar om, så misstänker att det är föga sannolikt att man blir så mycket klokare sett till informationen som finns där ute.

Hittade en bild på min allra första Cartier. Sommaren 2012, det minns jag. Det jag inte kommer ihåg är vad min andra Cartier var, den som ligger i andra boxen i bakgrunden.

Photo нояб. 01, 12 17 17.jpeg
Trevligt med dessa tillbakablickar. Det tillkom ju minst sagt ”några” fler Cartier för din del med åren.

Jag var lite senare än dig på tåget, men saknar personligen rejält tiden innan hypen drog igång.

Saknar 2 skruvar till ett Cartier viklås (18mm) som bandet ska vikas över. Saknas på båda sidor. Någon som vet vart man kan få tag i passande skruvar?

Bilagor

• 1000005275.jpg
    1000005275.jpg
    120.5 KB · Visningar: 4
  • 1000005276.jpg
    1000005276.jpg
    130.4 KB · Visningar: 5
  • 1000005274.jpg
    1000005274.jpg
    209.2 KB · Visningar: 6
Tillbaka
Topp