• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Som vissa kanske noterat hamnade min röda stålsantos på chrono24. Helt orimliga premium på dessa idag. Fick 140’. Kanske inte så intressant att prata om priser men kan ändå tycka detta var värt att dela. En bild på klockan:
IMG_7626.jpeg

Märkte att jag blev gladare av att använda min stora stålpanthere. Kompletterade även med en Gucci 25h för kantigheten.

Som vissa kanske noterat hamnade min röda stålsantos på chrono24. Helt orimliga premium på dessa idag. Fick 140’. Kanske inte så intressant att prata om priser men kan ändå tycka detta var värt att dela. En bild på klockan:
IMG_7626.jpeg

Märkte att jag blev gladare av att använda min stora stålpanthere. Kompletterade även med en Gucci 25h för kantigheten.
Sjukt! Var väl inte så länge sedan det gick att hitta helguldare billigare än så t.o.m.?

IMG_7626.jpeg

Wow, stort grattis! Var den fullset samt fulllängd på länken? Sprucken tavla eller felfri?
Min är långt ifrån prime exempel men då den bara ligger i lådan blir det lockande att fresha upp och byta ut den mot något lika roligt.

IMG_7626.jpeg

Taket måste vara nått nu, eller kan de ens klättra högre? Kände att 85k för min var absurt högt. Närmare det dubbla nu, knappt ett halvår senare.

IMG_7626.jpeg

Sjukt att man reat bort två stycken billigare än standard med vit tavla för bara något år sedan. Dock tvåton på bägge. Marknaden svänger snabbt.

IMG_7626.jpeg

Wow, vilken grej.

Taket måste vara nått nu, eller kan de ens klättra högre? Kände att 85k för min var absurt högt. Närmare det dubbla nu, knappt ett halvår senare.

Det är en ovanlig klocka och the sky is the limit. När massan har betalat flera hundratusentals kronor över listpris för stålklockor (som fortfarande produceras) kan man undra vad som händer med klockor ovanliga på riktigt, på sikt.

IMG_7626.jpeg

Wow, vilken grej.

Det är en ovanlig klocka och the sky is the limit. När massan har betalat flera hundratusentals kronor över listpris för stålklockor (som fortfarande produceras) kan man undra vad som händer med klockor ovanliga på riktigt, på sikt.
Borde man inte kunna donera tavla, visare och krona samt mattpolera ringen på en vanlig stålsantos för att trippla värdet? Eller är det ett annat ref. på den du sålde @Aurum?

Edit: trippla kanske var att ta i, men dubbla i alla fall.

Borde man inte kunna donera tavla, visare och krona samt mattpolera ringen på en vanlig stålsantos för att trippla värdet? Eller är det ett annat ref. på den du sålde @Aurum?
Samma ref oavsett tavla. 2960 för helstål/helguld och 2961 för tvåton. Tror det är många klockor som kommer plockas isär för att komma åt just tavla och visare.
Du har nog dessvärre helt rätt. Nu senast verkar Ceinture (framförallt automat jumbon) sett en rejäl uppgång. Runt 100k för denna, där dessa något halvår tillbaka kostade 40-45k. 27mm låg på 25-30k. https://chrono24.app/cartier/cartie...ent--id31806585.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK

Senast ändrad:
Wow, vilken grej.

Vet inte om de är så ovanliga. Tillverkades många ändå. Sedan kan man ju inte polera länkarna men ändå.

Edit: trippla kanske var att ta i, men dubbla i alla fall.

Du har klockhandlarnblodet i dig, det hör jag det. En loska i urverket och en ruckning, sen är det bara att kränga den som nyservad.

IMG_7626.jpeg

Jösses. Själv fick jag veta vad en 18k carree kostar häromdagen. Mörkrädd.

Lite så, men den kan jag inte sälja. Får skippa det logiska tänkandet där. Hade ju inte köpt guld för 140' eg.
Nej klart du inte ska, för bra.

Jag var typ 100’ off i min gissning för en fin fullset iallafall. Sen är jag ju inte bäst på att hänga med i priser, så kan säkerligen vara ett årsen eller två sedan jag kollade.

Hej Cartier-KS!

Har till och från under många år lurkat här på forumet, men är nu medlem sen en tid tillbaka och publicerar med det här min allra första post!

När jag fyllde 24 fick jag en Tissot Visodate Automatic (andra utgåvan, om det nu spelar nån roll). Den beskrevs då som ett bra första steg in i den mekaniska klockvärlden. Och jag får väl hålla med – tycker fortfarande den är fin och den har tagit rejält mycket stryk genom åren och går fortfarande fint. Nu är jag snart 32 och har bestämt mig för att ta klivet och skaffa en riktig kvalitetsklocka. Efter att ha fastnat lite för Rolex DJ så har jag insett att Cartiers formspråk är så mycket mer unikt och passar min stil bättre. Framför allt har jag fått rejäl dille på två modeller: Cartier Santos (Galbée eller den senaste Cartier de santos) och Cartier Roadster.

Jag undrar om någon här på forumet äger någon av dessa modeller. Jag är lång (191 cm) och smal, och har handleder som inte är mer imponerande än 16,5 cm i omkrets.

Var på NK i Sthlm häromdagen och testade Cartier de Santos medium och den funkade, men jag undrar om än Galbee Large, som egentligen är mindre, ändå skulle vara för stor, och att mediummodellen på cirka 29 cm vore bättre.

Kanske en sjuk första request innan man har referenser, men om någon i Stockholms innerstad äger en Santos i storlek mindre (dvs typ 29mm-35mm) och vill bli bjuden på en fika och låta mig testa innan jag chansar på Chrono24 eller liknande vore jag evigt tacksam. Om det känns konstigt, vilket jag förstås skulle förstå, vore det kul med lite bilder från ägare av Roadster och/eller Santos i de storlekarna.

Allt gott och tack för ett trevligt, initierat forum!
Erik

Tillbaka
Topp