• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Börjar bli sugen på en guldig Tank LC! Ser att den erbjuds i gulguld samt roséguld där ena är kvartsverk och andra ett manuellt urverk. Vilken uppsättning av storlek och material anser ni gör den mest mångsidig (tänk dress/semi-casual/casual)? Eller är vintage the way to go för LC?
Jag slår ett slag för den som är nuvarande kollektion. Det är kul att göra egna repor.

För de riktiga puristerna blir det kortslutning i huvudet eftersom LC alltid ska vara manuell och gulguld men jag tycker båda nuvarande har ett existensberättigande. Manuell rosé vinner på målsnöret pga guilloche (som alltid är bättre än inte guilloche) men gulguldaren är nog snäppet mer mångsidig - vitare tavlan och gula guldet passar på typ alla band. Dessutom är knappast urverket i den manuella något att skriva hem om och dessutom jobbig att vrida upp med mini krona så kvartsaren har helt klart sina fördelar också.

Blir ju inte fel oavsett vad du väljer.

Edit: bilder är bra
IMG_5235.jpeg
IMG_5236.jpeg

23 mm och guldguld för mig. Tycker inte de moderna är lika fina som de äldre, men de är ju lite vattenresistenta om det lockar. Det är väl iofs den batteridrivna också. De moderna kronorna är inte så smäckra som de äldre. Sedan vilken av de äldre man köper spelar ingen större roll enligt mig. Kan dock tycka att viklåset gör en del för helhetskänslan. Är nog det bästa armbandsuret som någonsin tillverkats.
Det kan nog vara det bästa faktiskt. Inser att den verkligen saknas i samlingen nu när jag inte har någon. Men bästa kan bli lite tråkigt också 🤷‍♂️

Börjar bli sugen på en guldig Tank LC! Ser att den erbjuds i gulguld samt roséguld där ena är kvartsverk och andra ett manuellt urverk. Vilken uppsättning av storlek och material anser ni gör den mest mångsidig (tänk dress/semi-casual/casual)? Eller är vintage the way to go för LC?

Jag tror att en modern Tank LC i helguld kostar nästan lika mycket som en vintage på länk. Har du runt 130k finns det kvartsare på länk därute. En sådan mekanisk som jag har är 40-50k mer.

IMG_8859.jpeg

Tack för era svar! Var initialt intresserad av en Reverso (Medium efter test av Large) men då den är i prisklassen ~100' för en i stål tänkte jag att det hade varit roligt att gå på en klocka i ädelmetall istället och då hamnar en Tank LC i skottlinjen väldigt fort att ha lite till vardags men främst till kontor och city-häng.

Tack för era svar! Var initialt intresserad av en Reverso (Medium efter test av Large) men då den är i prisklassen ~100' för en i stål tänkte jag att det hade varit roligt att gå på en klocka i ädelmetall istället och då hamnar en Tank LC i skottlinjen väldigt fort att ha lite till vardags men främst till kontor och city-häng.
LC är bra, inget snack om saken. Finns ju dock även Tank Normale och JLC Reverso i ädelmetall. Bjuder på en jämförelsebild om det skulle kunna vara av intresse.
IMG_6931.jpeg

Tillbaka
Topp