• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Gör entré i den här tråden.

416814834_936638594473086_7883546628870030443_n.jpg
Snyyygt! Tank måste vara den bästa kostymklockan, ser elegant och vasst ut.

Hej Cartier-KS!

Har till och från under många år lurkat här på forumet, men är nu medlem sen en tid tillbaka och publicerar med det här min allra första post!

När jag fyllde 24 fick jag en Tissot Visodate Automatic (andra utgåvan, om det nu spelar nån roll). Den beskrevs då som ett bra första steg in i den mekaniska klockvärlden. Och jag får väl hålla med – tycker fortfarande den är fin och den har tagit rejält mycket stryk genom åren och går fortfarande fint. Nu är jag snart 32 och har bestämt mig för att ta klivet och skaffa en riktig kvalitetsklocka. Efter att ha fastnat lite för Rolex DJ så har jag insett att Cartiers formspråk är så mycket mer unikt och passar min stil bättre. Framför allt har jag fått rejäl dille på två modeller: Cartier Santos (Galbée eller den senaste Cartier de santos) och Cartier Roadster.

Jag undrar om någon här på forumet äger någon av dessa modeller. Jag är lång (191 cm) och smal, och har handleder som inte är mer imponerande än 16,5 cm i omkrets.

Var på NK i Sthlm häromdagen och testade Cartier de Santos medium och den funkade, men jag undrar om än Galbee Large, som egentligen är mindre, ändå skulle vara för stor, och att mediummodellen på cirka 29 cm vore bättre.

Kanske en sjuk första request innan man har referenser, men om någon i Stockholms innerstad äger en Santos i storlek mindre (dvs typ 29mm-35mm) och vill bli bjuden på en fika och låta mig testa innan jag chansar på Chrono24 eller liknande vore jag evigt tacksam. Om det känns konstigt, vilket jag förstås skulle förstå, vore det kul med lite bilder från ägare av Roadster och/eller Santos i de storlekarna.

Allt gott och tack för ett trevligt, initierat forum!
Erik
Tjena!

Och välkommen ner i kaninhålet ;) Håller med om att Cartier är väldigt mycket roligare än DJ och mer ”Bang for the buck”

Angående storlek tycker jag nästan alltid mindre är stilrenare. Men det är såklart smak och trend som pendlar fram och tillbaka över tid.

Är byggd ungefär som dig med samma handledsmått och såhär satt min 29mm Galbee som jag tyvärr inte längre har kvar. Och såhär sitter min Solo Large för referens.

När man är lång, och inte har en superslimmad klädstil funkar även något större klockor tycker jag.

Nya Santosen är också väldigt fin och om tanken är att behålla är nyköp såklart kul. Sen erbjuder Cartier typ 8års garanti när man köper och reggar genom dem vilket är najs.

IMG_7754.jpeg
IMG_6946.jpeg

Jag skulle nog säga att tank som tank i allmänhet är bästa kostymklockan. I nätt storlek.
…och väldigt bra till det mesta. Iaf på neutralt band. Brun krokodil bryter rätt kraftigt mot samtida moderna mode. Kan vara charmigt även det iofs.

Varför jag återkommer till detta ibland är för jag tror tank LC är det bästa armbandsuret som någonsin tillverkats. Vattentätheten är det enda jag kan anmärka på, men finns ju vissa moderna avarter som löser det.

Men vi har ju Carree till sportaktiviteter. Eller om vi vill bli riktigt stökiga, Pasha.

…och väldigt bra till det mesta. Iaf på neutralt band. Brun krokodil bryter rätt kraftigt mot samtida moderna mode. Kan vara charmigt även det iofs.

Varför jag återkommer till detta ibland är för jag tror tank LC är det bästa armbandsuret som någonsin tillverkats. Vattentätheten är det enda jag kan anmärka på, men finns ju vissa moderna avarter som löser det.

Men vi har ju Carree till sportaktiviteter. Eller om vi vill bli riktigt stökiga, Pasha.
Jag säger inte emot dig ang. LC🙂

Väntar för övrigt på beställt band till min mini: vinröd croco

Vad hände med Americaine wsta0083?
Det var diskussion kring nya americaine i höstas där det släpptes en uppdaterad americaine i guld samt en i stål. Den i guld (wgta0134) har jag inga problem att hitta men den i stål kan jag inte bara se. Det är referens wsta0083 jag tänker på.

Noterade precis att det verkar gå att beställa Cartier tank must med burgundy och grön tavla via Cartiers hemsida. Trodde att de slutat tillverkas (?)

Tjena!

Och välkommen ner i kaninhålet ;) Håller med om att Cartier är väldigt mycket roligare än DJ och mer ”Bang for the buck”

Angående storlek tycker jag nästan alltid mindre är stilrenare. Men det är såklart smak och trend som pendlar fram och tillbaka över tid.

Är byggd ungefär som dig med samma handledsmått och såhär satt min 29mm Galbee som jag tyvärr inte längre har kvar. Och såhär sitter min Solo Large för referens.

När man är lång, och inte har en superslimmad klädstil funkar även något större klockor tycker jag.

Nya Santosen är också väldigt fin och om tanken är att behålla är nyköp såklart kul. Sen erbjuder Cartier typ 8års garanti när man köper och reggar genom dem vilket är najs.

IMG_7754.jpeg
IMG_6946.jpeg
Stort tack för svar och bilder! Tycker 29 mm ser riktigt najs ut. Antar att allt är en vanesak. Har framför allt fastnat för den här varianten av Galbee, med lite ovanligare tavla. Tycker också datumet är så jävla fult placerat mellan kl 16 och 17 på Galbee xl. Men då verkar det ju som att 29mm skulle kunna vara riktigt snygg på mig. Som sagt, är det någon som har en Santos på 29mm och skulle låta mig prova vore jag evigt tacksam. Det rör ju sig trots allt om väldigt mycket pengar.

Allt gott!

Bilagor

• Skärmavbild 2024-01-13 kl. 17.36.19.png
    Skärmavbild 2024-01-13 kl. 17.36.19.png
    676.2 KB · Visningar: 5
Stort tack för svar och bilder! Tycker 29 mm ser riktigt najs ut. Antar att allt är en vanesak. Har framför allt fastnat för den här varianten av Galbee, med lite ovanligare tavla. Tycker också datumet är så jävla fult placerat mellan kl 16 och 17 på Galbee xl. Men då verkar det ju som att 29mm skulle kunna vara riktigt snygg på mig. Som sagt, är det någon som har en Santos på 29mm och skulle låta mig prova vore jag evigt tacksam. Det rör ju sig trots allt om väldigt mycket pengar.

Allt gott!
En 29mm kommer aldrig sitta fel! Chansa ;)

Aldrig sett den tavlan i verkligheten men gillade att min kändes ”sportig” med matt vit tavla. Och datum kl 6 för symmetrin 🙌🏼

Allt gott!
29 mm Galbee är en bra storlek på de flesta, bärs skönt. Själv hade jag valt batteri, dels av bekvämlighetsskäl och dels för att jag hade köpt klockan för designen och inte urverket. Då känns batteri mer prisvärt. Men automat är såklart inte heller fel. Haft två batteri som jag varit nöjd med, dock sålda sedan länge.
IMG_7706.jpeg
IMG_7707.jpeg

Vad hände med Americaine wsta0083?
Det var diskussion kring nya americaine i höstas där det släpptes en uppdaterad americaine i guld samt en i stål. Den i guld (wgta0134) har jag inga problem att hitta men den i stål kan jag inte bara se. Det är referens wsta0083 jag tänker på.
Den är försenad och prel ankomst i butiker är nu februari. Om det stämmer eller inte får tiden utvisa för den har varit uppskjuten i ett par omgångar tidigare också. Sitter som på nålar för jag tror den är 👌👌👌

Börjar bli sugen på en guldig Tank LC! Ser att den erbjuds i gulguld samt roséguld där ena är kvartsverk och andra ett manuellt urverk. Vilken uppsättning av storlek och material anser ni gör den mest mångsidig (tänk dress/semi-casual/casual)? Eller är vintage the way to go för LC?

Börjar bli sugen på en guldig Tank LC! Ser att den erbjuds i gulguld samt roséguld där ena är kvartsverk och andra ett manuellt urverk. Vilken uppsättning av storlek och material anser ni gör den mest mångsidig (tänk dress/semi-casual/casual)? Eller är vintage the way to go för LC?
23 mm och guldguld för mig. Tycker inte de moderna är lika fina som de äldre, men de är ju lite vattenresistenta om det lockar. Det är väl iofs den batteridrivna också. De moderna kronorna är inte så smäckra som de äldre. Sedan vilken av de äldre man köper spelar ingen större roll enligt mig. Kan dock tycka att viklåset gör en del för helhetskänslan. Är nog det bästa armbandsuret som någonsin tillverkats.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp