• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Tank LC extra plate (Frederic Piguet) vs standard (ETA)

_8031726.JPG

Hur är en Galbee XL jämfört med den ”vanliga” Santos i Medium.
Kommer upp en del i flödet pch den ser ju onekligen bra ut på bild iaf.
Exempel från flödet… (ja, jag surfar mkt Cartier nu)
Ny bild då det blev fel
IMG_3458.jpeg

Senast ändrad:
Det där är ingen XL. Men XL är längre än Medium. Bättre proportioner.
Aha, ok.
Utbudet på XL är ju ganska bra på ex C24 men har svårt att föreställa mig hur jag kommer uppleva den på armen..
Ngn som har L2L på en XL? På vissa bilder ser den helt enorm ut men antar att de har väldigt tunna handleder

Aha, ok.
Utbudet på XL är ju ganska bra på ex C24 men har svårt att föreställa mig hur jag kommer uppleva den på armen..
Ngn som har L2L på en XL? På vissa bilder ser den helt enorm ut men antar att de har väldigt tunna handleder
Finns nog någon som har bra bilder, frågan har varit uppe ett par gånger tidigare. Men den är väldigt lång. Gillar man sub på 40 mm är den bra.

Tråkigt att ni har dåliga upplevelser av butiken i Stockholm.
Jag har bara haft med dem att göra vid ett tillfälle och det var en väldigt positiv upplevelse.

Kom in med klocka jag precis köpt från pantauktion där kronan var av. De fixade kronan och gjorde rent den. Skulle ta en vecka, blev klart snabbare. Priset? 0kr
Blev erbjuden dryck, snabb service utan bokad tid som de fråga om vid dörren, varmt bemötande och trevligt samtal utan dryg ton som brukar höra till exklusiva butiker. Fick även hjälp med att starta ett konto och lägga in klockans serienummer på hemsidan samt den andra klockan jag hade på mig vid tillfället

Tyvärr ofta där jag hamnar när det inte finns varken mikrojustering eller halvlänkar…
Det ska sägas att jag är en sån som använder easylink på 👑 dagligen på sommar halvåret så jag kanske inte är representativ men det störde mig tillräckligt för att sälja en klocka jag gillade i övrigt. Flera gånger.

En liten detalj värd att notera är att länken, om än väldigt genomtänkt med 100% verktygsfri hantering, inte har någon microjustering. Så har man otur hamnar man mittemellan och får välja på känslan av blodtrycksmätare eller bilhandlare. Därav har jag sålt den flera gånger.
Inte jätteimponerad över att de ej har microjustering på länken. Nu är inte jag någon som generellt köper nyproducerat, men om det eventuellt skulle övervägas i framtiden, är en sådan sak definitivt någonting jag förväntar mig på en modern sportklocka. Framförallt givet det du nämner hur länken på annat vis är riktigt trevligt konstruerad.

Intressant det ni delar angående Cartier i Stockholm. De gånger jag har varit där har jag fått proffsig hjälp och fint bemötande. Både på köp och service.

Min Carree skulle må bra av en service detta år och med tanke på er erfarenhet av det blir jag ju tveksam på att lämna in den där. Vad finns det för alternativ?

Intressant det ni delar angående Cartier i Stockholm. De gånger jag har varit där har jag fått proffsig hjälp och fint bemötande. Både på köp och service.

Min Carree skulle må bra av en service detta år och med tanke på er erfarenhet av det blir jag ju tveksam på att lämna in den där. Vad finns det för alternativ?
Har haft otur med 3 av 4 Cartier jag låtit serva, först Jarl Sandin i GBG sen Cartier i Sthlm. I mitt senaste ärende gjorde Cartier slarvfel som rättades till på ett smidigt och snyggt sätt, blev nöjd.

Inte jätteimponerad över att de ej har microjustering på länken. Nu är inte jag någon som generellt köper nyproducerat, men om det eventuellt skulle övervägas i framtiden, är en sådan sak definitivt någonting jag förväntar mig på en modern sportklocka. Framförallt givet det du nämner hur länken på annat vis är riktigt trevligt konstruerad.
Nej jag håller fullständigt med. För i övrigt är den verkligen fenomenal, inte modern osyternivå men närmare än de flesta andra. Gillar också att de hållit den helt borstad.

Första gången jag köpte nya santos (tillfället jag tog bilderna ovan) så märkte jag redan i butiken (AD) att jag inte fick till passformen. Då sa säljaren att det fanns halvlänkar och att han skulle skicka efter en åt mig. Sen slutade han svara på mail :D
Det var några febriga veckor där jag kontaktade alla cartier butiker och representater jag kunde få tag på i jakt på den mystiska halvlänken men den existerade inte såklart.

Nej jag håller fullständigt med. För i övrigt är den verkligen fenomenal, inte modern osyternivå men närmare än de flesta andra. Gillar också att de hållit den helt borstad.

Första gången jag köpte nya santos (tillfället jag tog bilderna ovan) så märkte jag redan i butiken (AD) att jag inte fick till passformen. Då sa säljaren att det fanns halvlänkar och att han skulle skicka efter en åt mig. Sen slutade han svara på mail :D
Det var några febriga veckor där jag kontaktade alla cartier butiker och representater jag kunde få tag på i jakt på den mystiska halvlänken men den existerade inte såklart.
Herregud. Ja, det kan man sannerligen också kalla för en säljstrategi. 🥴

Kan ju också tilläggas att moderna sportklockor med sjukt mycket högre prislapp typ AP inte har sådan justering heller. Givet hur korta länkbitarna är på moderna Santos länkar och hur enkla de är att ta bort/lägga till saknar jag själv inte microadjustment supermycket på modellen. En länkbit motsvarar väl easy link justering på oysterlänk på ett ungefär killgissar jag 😀

Har säkert avhandlats tidigare, men vad är er åsikt om de lite billigare tank klockorna med quartz? Värt det eller betalar man främst för märket?

Har säkert avhandlats tidigare, men vad är er åsikt om de lite billigare tank klockorna med quartz? Värt det eller betalar man främst för märket?
Guldöverdragna är inte värda pengarna de kostar idag IMO men det är ju subjektivt. Quartz i stål däremot är bra om man inte gillar/har råd med guld och inte har något emot batteri. Äger en modern svarttavlad must som jag är riktigt nöjd med. Själv köper jag Cartier för designen och för att jag gillar varumärket.

Riktigt snygg! Passar i alla lägen, drog till Köpenhamn direkt när jag läste om den och satte mig på lista. Man måste bara tänka på laddningen, när den varit i lådan och sedan under skjortärmen, men det kan kvitta ibland efter som den är riktigt trevlig att titta på.
Absolut!
Tidlös design med ny teknologi… och elegant dessutom!

Nog för att det är mysigt att vrida upp sin klocka men urverket i manuell LC är liksom inte Lange klass så det är ingen jätteförlust med kvarts ur den synvinkeln.
Jag har haft manuell (WGTA0011) och köpte framförallt pga guilloche men har nu solarbeat och längtar absolut inte efter att kämpa med att vrida upp den lilla halkiga kronan. Nästa (moderna) LC blir nog kvarts (WGTA0067) trots ingen guilloche.

Var lite osäker på size, det verkar som de lite mindre är mest ”gångbara” / poppis, har mest föredragit lite större klockor, denna ref var jag lite ”dasslockosäker” på, men vet om jag köpt mindre, så hade det stört mer, vet ej vad panelen säger ? Denna är en 42:a
IMG_4671.jpeg

Guldöverdragna är inte värda pengarna de kostar idag IMO men det är ju subjektivt. Quartz i stål däremot är bra om man inte gillar/har råd med guld och inte har något emot batteri. Äger en modern svarttavlad must som jag är riktigt nöjd med. Själv köper jag Cartier för designen och för att jag gillar varumärket.
Ang. din svarta must. Har du kompletterat med något nytt band eller kör du original? Velar själv vilket band jag ska ha på min..😀

Tillbaka
Topp