• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Tar gärna hjälp av mer kunniga gällande en specifik Tank LC som jag är intresserad av. Tar gärna input kring skick, pris och om det är något särskilt att tänka på med 2441:an. Vissa anger att den är ej vattentät men vissa anger 3 ATM åtminstone. Sitter någon med svaret kring det? :) Provade 23mm men kände mig inte bekväm över att bära upp den storleken med mina 19cm handleder. Jag förstår att datumet förstör symmetrin men jag uppskattar ett datum, särskilt på ett kvartsverk. Jag har väl lite svårt att motivera 40' mer för nuvarande modell utan datum i gulguld.

Några andra modeller jag bör beakta?
 
Senast ändrad:
Bekräftar min bild av butiken. Milt sagt lite rörigt. Vad sa personalen på plats angående lösning?
Den första tröttmössan som jag talade med verkade initialt ha svårigheter att förstå problemet, hon hänvisade sedan till att deras guldsmed haft väldigt mycket att göra över jul. Samtalet med denne bidrog inte direkt till någon avtagande irritation från mitt håll men fick sedan tala med en annan anställd som föreslog att guldsmeden polerar bort gravyren och gör ny. Han hade dock inte ha särskilt bra koll på vilken typ av gravyr de använt sig av så vet inte riktigt hur resultatet blir.
 
Ville ha ett enkelt tavelbyte och en service på ett quartz-verk. Fick information om att det skulle ta 4-6 veckor och kostnadsförslaget godkändes omgående. Långt efter dessa 4-6 veckor hade passerat fick jag till min stor förvåning ett nytt kostnadsförslag per mejl. Lika konfunderad blev jag över det nya beloppet som var flera tusen kronor högre. Givetvis blev jag förbryllad och kände att det hade varit klädsamt med att bli kontaktad, för att informera mig som kund om det hade dykt upp annat som behövdes åtgärdas.

Efter minst ett tjugotal obesvarade telefonsamtal och sms fick jag äntligen ett sms tillbaka där individen informerade om att han hade för avsikt att ringa mig efterföljande dag, och undrade om det gick för sig. Jag svarade omgående på textmeddelandet att jag såg fram emot att veta vad som skett, och att vi skulle höras på bestämd tid. Tji fick jag, inget samtal inkom, och inte heller något sms med förklaring varför avtalad tid ej gällde.

Med andra ord var det bara att fortsätta jaga. Fortsätta ringa och fortsätt skicka sms. Otroligt trevligt, man kände sig verkligen uppskattad som kund.

Efter många om och men blev jag uppringd, fyra månader efter att första kostnadsförslaget hade godkänts, och jag fick förklarat för mig vad det nya innebar. Fick återigen information, 4-6 veckor skulle det ta.

Återigen drog det ut på tiden. Återigen fick man jaga, men fick nu åtminstone något sporadiskt kort sms tillbaka där personen informerade om att han antingen var på semester, alternativt att de ej hade hört någonting om varför arbetet ej var färdigt.

I slutet av september, dvs över ett halvår efter att första kostnadsförslaget hade godkänts, fick jag äntligen besked om att arbetet var utfört.
 
Senast ändrad:
Ronde, kashmir och lappade jeans i dag.

920577FE-1237-49DB-AB86-7E0AF38A520F.jpeg
 
Hej! Helt inne på att nästa klocka blir en Santos. Dock lite svårt att uppskatta hur storleken kommer upplevas med den kvadratiska boetten. Lutar åt medium med mina 16,5 cm ganska platta handleder. Ngn som har liknande handleder och kan bjucka på ett wristshot?
Tack på förhand
 
Bara för att nyansera lite, min erfarenhet av cartierbutiken i sthlm har varit bra. Fick min Santos servad gratis under en kampanj och det gick på typ 4-5 veckor, allt i sin ordning och trevligt bemötande. Fick dock ett sms förra året om att jag hade en klocka att hämta ut fast jag inte hade det. Kanske borde svängt förbi o se vad jag kunde få :D
 
Bara för att nyansera lite, min erfarenhet av cartierbutiken i sthlm har varit bra. Fick min Santos servad gratis under en kampanj och det gick på typ 4-5 veckor, allt i sin ordning och trevligt bemötande. Fick dock ett sms förra året om att jag hade en klocka att hämta ut fast jag inte hade det. Kanske borde svängt förbi o se vad jag kunde få :D
Förstärker snarare än nyanserar bilden av att de inte vet vad de sysslar med.
 
Ville ha ett enkelt tavelbyte och en service på ett quartz-verk. Fick information om att det skulle ta 4-6 veckor och kostnadsförslaget godkändes omgående. Långt efter dessa 4-6 veckor hade passerat fick jag till min stor förvåning ett nytt kostnadsförslag per mejl. Lika konfunderad blev jag över det nya beloppet som var flera tusen kronor högre. Givetvis blev jag förbryllad och kände att det hade varit klädsamt med att bli kontaktad, för att informera mig som kund om det hade dykt upp annat som behövdes åtgärdas.

Efter minst ett tjugotal obesvarade telefonsamtal och sms fick jag äntligen ett sms tillbaka där individen informerade om att han hade för avsikt att ringa mig efterföljande dag, och undrade om det gick för sig. Jag svarade omgående på textmeddelandet att jag såg fram emot att veta vad som skett, och att vi skulle höras på bestämd tid. Tji fick jag, inget samtal inkom, och inte heller något sms med förklaring varför avtalad tid ej gällde.

Med andra ord var det bara att fortsätta jaga. Fortsätta ringa och fortsätt skicka sms. Otroligt trevligt, man kände sig verkligen uppskattad som kund.

Efter många om och men blev jag uppringd, fyra månader efter att första kostnadsförslaget hade godkänts, och jag fick förklarat för mig vad det nya innebar. Fick återigen information, 4-6 veckor skulle det ta.

Återigen drog det ut på tiden. Återigen fick man jaga, men fick nu åtminstone något sporadiskt kort sms tillbaka där personen informerade om att han antingen var på semester, alternativt att de ej hade hört någonting om varför arbetet ej var färdigt.

I slutet av september, dvs över ett halvår efter att första kostnadsförslaget hade godkänts, fick jag äntligen besked om att arbetet var utfört.

Hur i &%€# kunde du ha ett sådant tålamod?
Efter första fadäsen hade de aldrig fått lägga händerna på min klocka. Fullkomligt uteslutet.
Vilken miserabel personal. Otroligt!
 
Hur i &%€# kunde du ha ett sådant tålamod?
Efter första fadäsen hade de aldrig fått lägga händerna på min klocka. Fullkomligt uteslutet.
Vilken miserabel personal. Otroligt!
Det frågar jag mig själv också såhär i efterhand. Att inte endast dagar, utan månader går när man både ringer och lämnar sms utan att få något svar. Otroligt märkligt att känna att man blir ghostad av Cartier… När man väl får kontakt så blir man lovad saker som givetvis ej hålls, och så är man tillbaka på ruta ett. Det var inte den upplevde jag hade förväntat mig när jag först tog kontakt (även om det hela faktiskt började med kaos beträffande hanterandet runt DHL när klockan skulle skickas).
 
Ja, du begärde ett tavelbyte, och service på ett quartsverk, vilket i praktiken borde innebära ett batteribyte. De måste väl ha en prislista. Det är ju bara att läsa innantill. Man ska inte behöva invänta ett kostnadsförslag på en sådan enkel åtgärd.

Vidare torde personalen verkligen behöva internutbildning. Vet Cartier verkligen om vilka hermuler som jobbar i deras butik? I ditt fall har personalen totalt diskvalificerat sig. Detta är inte bara okunnighet utan även en total slapphet.
 
Ja, du begärde ett tavelbyte, och service på ett quartsverk, vilket i praktiken borde innebära ett batteribyte. De måste väl ha en prislista. Det är ju bara att läsa innantill. Man ska inte behöva invänta ett kostnadsförslag på en sådan enkel åtgärd.

Vidare torde personalen verkligen behöva internutbildning. Vet Cartier verkligen om vilka hermuler som jobbar i deras butik? I ditt fall har personalen totalt diskvalificerat sig. Detta är inte bara okunnighet utan även en total slapphet.
Precis som du nämner är service på quartzverk och tavelbyte på en standard-tavla, dvs inget Paris, enkla åtgärder. (Förstår dock inte riktigt vad du menar med att det i praktiken borde innebära att batteribyte?) Tillagt var dock Dial Intervention och Reparación cierre för flera tusen kronor, vilket var det underliga. En standard tavla kostar 2790kr, och heter ej dial intervention. Var även ologiskt hur det kostade 4800kr istället för 2,8k.
 
Hej! Helt inne på att nästa klocka blir en Santos. Dock lite svårt att uppskatta hur storleken kommer upplevas med den kvadratiska boetten. Lutar åt medium med mina 16,5 cm ganska platta handleder. Ngn som har liknande handleder och kan bjucka på ett wristshot?
Tack på förhand
Jag har 16,5cm och ganska platta handleder. Santos medium satt väldigt bekvämt när jag testade den för något år sedan.

Edit. För egen del siktar jag nog på en vintage ex 80-90 talare, då jag tror att en sådan skulle passa mig bättre. Dock inte fått chansen att testa någon än.
20221202_161535.jpg
 
Senast ändrad:
18.5cm här och skulle aldrig välja large.

1706176586689.jpeg

1706176607582.jpeg

1706176624430.jpeg
Jag har 16,5cm och ganska platta handleder. Santos medium satt väldigt bekvämt när jag testade den för något år sedan.

Edit. För egen del siktar jag nog på en vintage ex 80-90 talare, då jag tror att en sådan skulle passa mig bättre. Dock inte fått chansen att testa någon än.
20221202_161535.jpg

Tack för bra input!
Passar på att göra en shoutout till er som funderar på att sälja. En medium som är rätt prissatt = snabb affär 😊
 
Tack för bra input!
Passar på att göra en shoutout till er som funderar på att sälja. En medium som är rätt prissatt = snabb affär 😊
En liten detalj värd att notera är att länken, om än väldigt genomtänkt med 100% verktygsfri hantering, inte har någon microjustering. Så har man otur hamnar man mittemellan och får välja på känslan av blodtrycksmätare eller bilhandlare. Därav har jag sålt den flera gånger.
 
En liten detalj värd att notera är att länken, om än väldigt genomtänkt med 100% verktygsfri hantering, inte har någon microjustering. Så har man otur hamnar man mittemellan och får välja på känslan av blodtrycksmätare eller bilhandlare. Därav har jag sålt den flera gånger.
Tyvärr ofta där jag hamnar när det inte finns varken mikrojustering eller halvlänkar…
 
Tillbaka
Topp