• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Godkväll KS!
Någon som vet hur man lossar länkbitarna på en 2961 för att justera länken?
Provat skruva loss de mikroskopiskt små skruvarna på länkbitarna närmast låset men ”pinsen” sitter kvar mellan länkarna. Hur få ut dem?
På Galbée är skruvarna lika långa som länkbiten och allt lossnar när man drar ut den långa skruven. Carrée skruvarna är cirka 1 millimeter långa och verkar fylla någon annan funktion?
Alla idéer välkomnas, tack på förhand!
Vilken länk har du? Du har inte skruvat på guldskruvar?
 

blazer

Breitling
2-Faktor
Vilken länk har du? Du har inte skruvat på guldskruvar?
Riktigt så illa är det inte men på länkens ena kant sitter en kort skruv (1x1 mm) som går lossa. De kanske inte syns på bilden men så är ser länken ut på insidan.
 

Bilagor

  • IMG_6791.jpeg
    IMG_6791.jpeg
    265.3 KB · Visningar: 4
  • IMG_6792.jpeg
    IMG_6792.jpeg
    287.3 KB · Visningar: 2
Såg att Tank Must Large quartz (WSTA0041) var slut på Cartiers hemsida. Är det någon som har erfarenhet av väntetiden tills de finns tillgängliga igen eller ska man skriva upp sig på någon väntelista?
Funderar på om man måste vända sig till Chrono/handlare som har den i lager om väntetiden är för lång eftersom jag vill ha en oanvänd.
 

Fenella Minell

Breitling
Trött man blir. Hämtade ut min Santos från services. Var väldigt tydlig med att den inte skulle poleras och det antecknades från butikens håll.

Klockan har inte en repa kvar och ser ut som ny. Är inte kunnig på detta men någonting har dom gjort med putsduk eller liknande.

Tycker det är svårt att bedöma skick på Cartier. Kan någon som är kunnig i tråden ge input om butiken har förstört formerna eller skruvskallar? @Aurum, du har ju ett hököga!

DSC08794.jpg

DSC08792.jpg

DSC08788.jpg

DSC08782.jpg
Trist. Känner för dig. Var lämnade du in den?
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Tråkigt att höra om dåliga upplevelser ovan.. hoppas det löser sig!

Mitt eget velande fortsätter dock. Har nu kört ett par månader med min Galbée XL och det är nåt som inte klickar hundra procent. För de som hängt med har jag ju även en Galbée large (29 mm) 2319, som nu är på service. Köpte ju XL för att jag aldrig lirade riktigt med den nätta storleken på 29mm. I efterhand har jag insett att det inte är boettens storlek som är problemet, den funkar egentligen bättre med mina smala handleder, det är den lilla tavlan som gör att klockan upplevs liten. Storleken på tavlan är i mitt tycke bättre på XL, men då blir istället boetten snäppet för stor och klumpig jämfört med 29mm-arn.

Efter allt svamlande ovan kommer nu frågan.
Jag har börjat fundera på Carrée.

Är det någon som jämfört Galbée och Carrée (29 mm) när det gäller närvaro på handleden? Eftersom Carréen är kantigare och dessutom har upphöjt baklock undrar jag om den bärs ännu större än sin Galbée-motsvarighet. Att sen hitta ett krispigt ex på den stekheta Cartier-marknaden är ju en annan femma, men undrar fortfarande om nån sitter på erfarenheten. @Aurum eller @aleks kanske?
Köp en i helguld. Där får du närvaro 👍🏻
 

petrious

Breitling
2-Faktor
Såg att Tank Must Large quartz (WSTA0041) var slut på Cartiers hemsida. Är det någon som har erfarenhet av väntetiden tills de finns tillgängliga igen eller ska man skriva upp sig på någon väntelista?
Funderar på om man måste vända sig till Chrono/handlare som har den i lager om väntetiden är för lång eftersom jag vill ha en oanvänd.
Bor du i Stockholm kan du nog knalla in på deras egna butik, eller någon av de andra som säljer. Modellen utan solarbeat har funnits inne de flesta gånger jag tittar förbi.

Annars uppdateras hemsidan regelbundet med lagersaldo. Jag var sugen på en solarbeat förut och då tog det kanske en vecka av att uppdatera hemsidan innan de dök upp igen.
 
Köp en i helguld. Där får du närvaro 👍🏻
Jag är som du vet likblek och kan därför absolut inte ha guld.. men har pga extrem nyhetstorka kunnat göra ”research” på jobbet i form av att läsa tråden från början, så hoppas svaret på min fråga finns någonstans på 700+ sidor. Misstänker att experterna @Aurum och @aleks m.fl tröttnat på frågor vars svar går att finna längre bak 😬
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Tråkigt att höra om dåliga upplevelser ovan.. hoppas det löser sig!

Mitt eget velande fortsätter dock. Har nu kört ett par månader med min Galbée XL och det är nåt som inte klickar hundra procent. För de som hängt med har jag ju även en Galbée large (29 mm) 2319, som nu är på service. Köpte ju XL för att jag aldrig lirade riktigt med den nätta storleken på 29mm. I efterhand har jag insett att det inte är boettens storlek som är problemet, den funkar egentligen bättre med mina smala handleder, det är den lilla tavlan som gör att klockan upplevs liten. Storleken på tavlan är i mitt tycke bättre på XL, men då blir istället boetten snäppet för stor och klumpig jämfört med 29mm-arn.

Efter allt svamlande ovan kommer nu frågan.
Jag har börjat fundera på Carrée.

Är det någon som jämfört Galbée och Carrée (29 mm) när det gäller närvaro på handleden? Eftersom Carréen är kantigare och dessutom har upphöjt baklock undrar jag om den bärs ännu större än sin Galbée-motsvarighet. Att sen hitta ett krispigt ex på den stekheta Cartier-marknaden är ju en annan femma, men undrar fortfarande om nån sitter på erfarenheten. @Aurum eller @aleks kanske?
Bärs la likvärdigt storleksmässigt, Galbée närmre handleden
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Det var väl just därför jag undrar om Carréen upplevs snäppet större, för att den är uppbyggd!
Det enda rätta är att du provar hur du upplever storleken och hur den känns för dig på din handled. Storlek, upplevd storlek, passform är i praktiken omöjligt att läsa, tänka och titta sig till på internet. De är ju vanligt förekommande på auktioner i storstan så ta en tripp när det är visning och testa.

Eller så kör du bara och köper en. Sitter den som en tunna skit så säljer du den.
 
Det enda rätta är att du provar hur du upplever storleken och hur den känns för dig på din handled. Storlek, upplevd storlek, passform är i praktiken omöjligt att läsa, tänka och titta sig till på internet. De är ju vanligt förekommande på auktioner i storstan så ta en tripp när det är visning och testa.

Eller så kör du bara och köper en. Sitter den som en tunna skit så säljer du den.
Du har såklart rätt i att man måste pröva. Min känsla är dock att de inte är lika vanligt förekommande som de var när hypen drog igång 2019-2020. Har givetvis sett den 2961 som hamnar under Kaplans klubba i början av aug, men är tyvärr borta när visningen pågår och kan inte testa. Känner inte heller nån som äger en – då återstår att fråga!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Du har såklart rätt i att man måste pröva. Min känsla är dock att de inte är lika vanligt förekommande som de var när hypen drog igång 2019-2020. Har givetvis sett den 2961 som hamnar under Kaplans klubba i början av aug, men är tyvärr borta när visningen pågår och kan inte testa. Känner inte heller nån som äger en – då återstår att fråga!
Fråga på du, det kommer dock inte göra så att du vet. Så sjukt personligt det där med upplevd passform. Anatomi, hur hårt man vill ha länken, var man vill att klockan ska vara, estetiska och stilmässiga prefrenser osv, osv. Själv har jag en liten grop i handleden där det bulliga baklocket på Carrén gosar ner sig.
 
Senast ändrad:
Tjocka klockor brukar upplevas mindre. Om tavlan kändes liten bör du iaf ha en ljus/vit tavla och stålglasring för att kontrasten skall bli så liten som möjligt.
Intressant. Tack för svar.

Men jag gissar att ingen av er som sitter på en svinskarp Carrée i helstål går i säljtankar?😬 Skicka gärna ett PM i så fall!
 

Putteman

Cartier
Jag har fått möjlighet att köpa en WSTA0072, dvs en Tank Large med svart tavla. Den är i väldigt gott skick men utan box och papper.
Jag har dock ingen riktig koll på värderingen på dessa. Jag tror nämligen inte den är nåt för mig, men är nyfiken på att testa ifall jag inte förlorar en massa pengar om den får vandra vidare på sälj sidan.
Vad hade en sådan gått för här?
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Jag har fått möjlighet att köpa en WSTA0072, dvs en Tank Large med svart tavla. Den är i väldigt gott skick men utan box och papper.
Jag har dock ingen riktig koll på värderingen på dessa. Jag tror nämligen inte den är nåt för mig, men är nyfiken på att testa ifall jag inte förlorar en massa pengar om den får vandra vidare på sälj sidan.
Vad hade en sådan gått för här?
När det rör sig om en så pass ny klocka hade jag köpt ett ex med b&p. Underlättar ev vidareförsäljning. Killgissar på att de med b&p ligger på runt 30-35. Finns säkert någon med bättre koll som kan slå mig på fingrarna ifall estimeringen är fel. Skulle gissa att det inte är någon klocka som är särskilt svår att kränga vidare ifall du skulle ångra dig. Fin klocka!
 

Putteman

Cartier
När det rör sig om en så pass ny klocka hade jag köpt ett ex med b&p. Underlättar ev vidareförsäljning. Killgissar på att de med b&p ligger på runt 30-35. Finns säkert någon med bättre koll som kan slå mig på fingrarna ifall estimeringen är fel. Skulle gissa att det inte är någon klocka som är särskilt svår att kränga vidare ifall du skulle ångra dig. Fin klocka!
Tack
Ja, såklart att föredra. Denna dök dock upp och är just utan. Hoppas att det därmed blir lite billigare att prova modellen. 😎
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Tack
Ja, såklart att föredra. Denna dök dock upp och är just utan. Hoppas att det därmed blir lite billigare att prova modellen. 😎
Jag skulle säkert kunna va sugen på att köpa den av dig vid ngt tillfälle 😉. Men man (jag) undrar ju verkligen hur en så pass ny klocka ens kan komma utan box o papper?
 

Putteman

Cartier
Jag skulle säkert kunna va sugen på att köpa den av dig vid ngt tillfälle 😉. Men man (jag) undrar ju verkligen hur en så pass ny klocka ens kan komma utan box o papper?
Jag antar att svaret är att för vissa är det inte märkligare än att kasta kartongen till en ny TV typ.
Nån som vågar sig på att gissa vad prissättningen skulle kunna vara här för ett sådant ex?
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag antar att svaret är att för vissa är det inte märkligare än att kasta kartongen till en ny TV typ.
Nån som vågar sig på att gissa vad prissättningen skulle kunna vara här för ett sådant ex?
Mmmm.. boxen förstår jag mer om man kastar (som icke klocknörd) men papper, kvitton och cert (om nu cert oxå saknas?) tycker jag är lite konstigt iaf.

Prismässigt skulle jag säga 25' till kanske 30' (där 30' nog är lite i överkant när den kommer utan några tillbehör), så kanske 23-27' vore ett rimligt och bra pris när man tänker efter mer...? (oxå beroende på skick så klart)
 
Topp