• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Jesborn

KS Explorers Club
Två sommarkompisar.

DSC09740.jpeg
D9AD233E-9290-4D20-8FA9-3C1E8766BADC.jpeg
 

Jesborn

KS Explorers Club
Väldigt svag för det bruna mot guld på tanken! 😍

Jag gillar det med. Alternerar även lite med dessa olika. Svart och mörkbrunt (det första är original och de andra två Molequin). Men det ljusbruna känns helt klart lite somrigt. Kruxet är att Cartier på denna referens jobbar med det högst intressanta avståndet på 17,6mm mellan bandhornen så 18mm får klämmas in en aning.

19ACC13B-4E2E-41B7-90BD-3AA67B111354.jpeg
DSC09542_VSCO.jpeg
8F580042-6D35-4D8C-AE59-8CD8E00FCC80.jpeg
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Jag gillar det med. Alternerar även lite med dessa olika. Svart och mörkbrunt (det första är original och de andra två Molequin). Men det ljusbruna känns helt klart lite somrigt. Kruxet är att Cartier på denna referens jobbar med det högst intressanta avståndet på 17,6mm mellan bandhornen så 18mm får klämmas in en aning.

19ACC13B-4E2E-41B7-90BD-3AA67B111354.jpeg
Mycket fin!

Gillar OEM-bandet väldigt mycket! Vet du om det är ett vintage-band eller som går att beställa från Cartier? Har den någon kod på baksidan eller vad är det för material? :)
 
Senast ändrad:

Jesborn

KS Explorers Club
Mycket fin!

Gillar OEM-bandet väldigt mycket! Vet du om det är ett vintage-band eller som går att beställa från Cartier? Har den någon kod på baksidan eller vad är det för material? :)

Ja det är grymt. Klockan är från sent 80 / tidigt 90 och jag hittar tyvärr inga fler detaljer än det som syns på bandet men tänker att det borde gå att hitta ett likvärdigt nytt. Jag är inte heller säker på att detta satt på från början. Vad är det för Tank du har?

IMG_9604.jpeg
IMG_9605.jpeg
 

Anglersson

Breitling
2-Faktor
Jag gillar det med. Alternerar även lite med dessa olika. Svart och mörkbrunt (det första är original och de andra två Molequin). Men det ljusbruna känns helt klart lite somrigt. Kruxet är att Cartier på denna referens jobbar med det högst intressanta avståndet på 17,6mm mellan bandhornen så 18mm får klämmas in en aning.

19ACC13B-4E2E-41B7-90BD-3AA67B111354.jpeg
DSC09542_VSCO.jpeg
8F580042-6D35-4D8C-AE59-8CD8E00FCC80.jpeg
Helt enig, väldigt somrigt o fint! Haha låter som ett litet projekt att hitta band. Vad har du för ref?
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Ja det är grymt. Klockan är från sent 80 / tidigt 90 och jag hittar tyvärr inga fler detaljer än det som syns på bandet men tänker att det borde gå att hitta ett likvärdigt nytt. Jag är inte heller säker på att detta satt på från början. Vad är det för Tank du har?

Attans, hade hoppats att det var ett OEM-band från nuvarande utbud. Jag har en Tank Louis Large med 19mm bandbredd och tycker deras nuvarande OEM-utbud ser för massproducerat ut utan jag vill åt deras mer klassiska band som sitter som vanligast på vintage-modeller..
 

Jesborn

KS Explorers Club
Helt enig, väldigt somrigt o fint! Haha låter som ett litet projekt att hitta band. Vad har du för ref?

18mm funkar helt ok. Vissa har gått ner utan problem medan något varit lite trögare. Testade även ett 17 mm men det glipade för mkt. Körde det till min gamla Tank Must men där var det aningen tightare mellan bandhornen än på den här. Detta är en ref. 1140.
 

Jesborn

KS Explorers Club
Attans, hade hoppats att det var ett OEM-band från nuvarande utbud. Jag har en Tank Louis Large med 19mm bandbredd och tycker deras nuvarande OEM-utbud ser för massproducerat ut utan jag vill åt deras mer klassiska band som sitter som vanligast på vintage-modeller..

Kan förstå vad du menar faktiskt. OEM är ju såklart att föredra för helhetskänslan (tycker jag iaf) men jag tycker Molequin gör bra och trevliga band som komplement.
 

Anglersson

Breitling
2-Faktor
18mm funkar helt ok. Vissa har gått ner utan problem medan något varit lite trögare. Testade även ett 17 mm men det glipade för mkt. Körde det till min gamla Tank Must men där var det aningen tightare mellan bandhornen än på den här. Detta är en ref. 1140.
Kanon, ska anteckna både bandstorlek och referens till min önskelista nu ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Attans, hade hoppats att det var ett OEM-band från nuvarande utbud. Jag har en Tank Louis Large med 19mm bandbredd och tycker deras nuvarande OEM-utbud ser för massproducerat ut utan jag vill åt deras mer klassiska band som sitter som vanligast på vintage-modeller..
Det är ett enklare läder på det där bandet. Bör vara billigare än nuvarande kvalitet.
 

Falken

Panerai
Lite sugen på en Galbee XL men länken ser väldigt bred ut på vissa bilder. Ni som testat live/äger hur upplever ni det? Verkar vara noll taper så 20mm hela länken? Nya santosens länk är väl 18mm om jag inte missminner mig. Bilder stulna från nätet
398C0C5B-C2B9-4945-A767-FFD3A11F65DB.jpeg
DDA06CCD-D110-452F-837E-980841C136E1.jpeg
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Knepigt med vinrött när det ska matchas med rött nagellack, fick därför bli bandbyte igår.
Uppskattar INTE bandhorn med mini spårskruvar
IMG_8540.jpeg
Off topic kanske men jäklar vad stökiga proportioner den där Tank’en har!

Bandhorn och krona känns oversize samtidigt som tavla och visare känns extra petit för att förstärka det! Och sättet 11 och 7 hjälper till att skapa rektangeln i mitten, magiskt 🙌🏼
 

martaSM30

Audemars
2-Faktor
Off topic kanske men jäklar vad stökiga proportioner den där Tank’en har!

Bandhorn och krona känns oversize samtidigt som tavla och visare känns extra petit för att förstärka det! Och sättet 11 och 7 hjälper till att skapa rektangeln i mitten, magiskt 🙌🏼
Ja den tavlan är väldigt petit☺️. Verkar som att minin kom med ett par olika tavelvarianter; min och en med större siffror och en förenklad räls (tunna rektangeln)
IMG_8566.jpeg


Nya minin som släpps i höst har större siffror som denna👆🏼.

Min variant är lite ovan för ögat om man är van vi det större men jag gillar.
 
Senast ändrad:

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Mmmm.. boxen förstår jag mer om man kastar (som icke klocknörd) men papper, kvitton och cert (om nu cert oxå saknas?) tycker jag är lite konstigt iaf.
Ännu märkligare eftersom Cartiers röda box är så ikonisk. Den har nästan blivit ett samlarobjekt i sig, även för icke klockintresserade. Att hela klabbet saknas skulle höja gigantiska varningsflaggor för mig som köpare. Jag personligen avstår alltid köp när nya och dyra klockor saknar papper, det är för riskabelt. Skulle aldrig vilja sitta med samvetskval över att jag kanske har stöldgods på armen.
 

Putteman

Cartier
Sitter och väntar på leverans utav min WSTA0072, dvs svart Tank Must Large. Av praktiska skäl så får jag den om några veckor. Ska bli riktigt kul med min första Cartier. Intressant hur strl upplevs. Trivs väldigt bra i en tunn rund dressare på 34 mm som jag har, bärs Tank Large mycket mindre?

Nu kommer ju också den roliga biten med alla alternativa band man kan byta till. Vill ha schysst kvalitet, och riktigt mjukt och följsamt. Är det Molequin och Delugs som gäller? Och finns det nån generell skillnad mellan dom? Eller andra alternativ? Bägge är ju relativt högt prissatta tycker jag.

Har ni någon favoritkombo med band till denna svarta tavlan att dela med er av som inspiration så får ni gärna kasta in en bild. ☀️
 
Sitter och väntar på leverans utav min WSTA0072, dvs svart Tank Must Large. Av praktiska skäl så får jag den om några veckor. Ska bli riktigt kul med min första Cartier. Intressant hur strl upplevs. Trivs väldigt bra i en tunn rund dressare på 34 mm som jag har, bärs Tank Large mycket mindre?

Nu kommer ju också den roliga biten med alla alternativa band man kan byta till. Vill ha schysst kvalitet, och riktigt mjukt och följsamt. Är det Molequin och Delugs som gäller? Och finns det nån generell skillnad mellan dom? Eller andra alternativ? Bägge är ju relativt högt prissatta tycker jag.

Har ni någon favoritkombo med band till denna svarta tavlan att dela med er av som inspiration så får ni gärna kasta in en bild. ☀️
Roligt! Angående band så har jag testat Delugs och varit nöjd med deras band. Men enligt mig så är handdn.com bäst med deras bespoke-band. Kostar inte skjortan och kvaliteten är super👍🏻
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Sitter och väntar på leverans utav min WSTA0072, dvs svart Tank Must Large. Av praktiska skäl så får jag den om några veckor. Ska bli riktigt kul med min första Cartier. Intressant hur strl upplevs. Trivs väldigt bra i en tunn rund dressare på 34 mm som jag har, bärs Tank Large mycket mindre?

Nu kommer ju också den roliga biten med alla alternativa band man kan byta till. Vill ha schysst kvalitet, och riktigt mjukt och följsamt. Är det Molequin och Delugs som gäller? Och finns det nån generell skillnad mellan dom? Eller andra alternativ? Bägge är ju relativt högt prissatta tycker jag.

Har ni någon favoritkombo med band till denna svarta tavlan att dela med er av som inspiration så får ni gärna kasta in en bild. ☀️
Bärs nog större än 34mm rund
 
Topp