• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Min första Cartier klocka! 😊 Dags för lite D-vitamin.

IMG_4985.jpeg
 
Min Tank Solo XL som får alldeles för lite tid på armen. Från 2021. Polerad och genomgången av Cartier själva.

Solo tillverkas inte ängre. Hur ser ni värdet på dessa framöver, upp eller ner?
 

Bilagor

  • IMG_1521.jpg
    IMG_1521.jpg
    670.1 KB · Visningar: 2
Kommer till försäljning framöver, målet är en Cartier Santos (största modellen). Dock vet jag inte hur de sitter på armen. Hur resonerar ni förresten, köpa hos Cartier eller annan AD?
 
Min Tank Solo XL som får alldeles för lite tid på armen. Från 2021. Polerad och genomgången av Cartier själva.

Solo tillverkas inte ängre. Hur ser ni värdet på dessa framöver, upp eller ner?
Solo XL är en svår modell tror jag de flesta på Klocksnack tycker. Detta pga att den avviker så mycket från ursprunget i storlek. En L eller S säljs fort men XL kräver nog lite mer tålamod. Prismässigt vågar jag inte säga något då jag inte har hängt med på Solo priserna de senaste åren.
 
Solo XL är en svår modell tror jag de flesta på Klocksnack tycker. Detta pga att den avviker så mycket från ursprunget i storlek. En L eller S säljs fort men XL kräver nog lite mer tålamod. Prismässigt vågar jag inte säga något då jag inte har hängt med på Solo priserna de senaste åren.
Tackar, då har jag alltid trott fel.
Är det samma med Santos, är S och L mer eftertraktade än XL?
 
Ser man till klockorna jag burit sista åren; Omega Planet Ocean och Rolex Exp II så ger kanske det lite perspektiv. Men som sagt, jag tenderar att lockas av mindre klockor för varje år som går.
Som du själv beskriver det; mognadsprocess :) Sen finns det såklart modeller som ”ska” vara stora. De är designade för vissa ändamål och har sina proportioner, tänk Speedmaster, Panerai osv. Jag anser dock inte att Santos gör sig i de stora modellerna, föredrar 29mm.
 
Tycker också boetten är för stor, närmare bestämt för bred. Tycke och smak.
Definitivt tycke och smak, skiljer sig en hel del från äldre generationer i proportionerna. Tycker själv det är en riktigt bra proportioner på en modern sportklocka och en lyckad modernisering av Santos som modell. Large är dock lite väl stor om du inte har enorma handleder
 
Large på 20cm-handled… funkar för mig - testade medium men jag tycker att den här modellen funkade bättre som stor på mig.

IMG_4788.jpeg


Har konstaterat att en modell som Tank Must inte funkar för mig - tycker att den stora ser fjantigt liten ut på mig men XL ger inte längre känslan av en tank (som jag tycker skall vara en ganska liten och nett som modell).

Så… kombinationen handledsstorlek, klockans utformning och egna preferenser ger att en klocka som funkar topp för en person blir helt fel för en annan…
 
Large på 20cm-handled… funkar för mig - testade medium men jag tycker att den här modellen funkade bättre som stor på mig.

IMG_4788.jpeg


Har konstaterat att en modell som Tank Must inte funkar för mig - tycker att den stora ser fjantigt liten ut på mig men XL ger inte längre känslan av en tank (som jag tycker skall vara en ganska liten och nett som modell).

Så… kombinationen handledsstorlek, klockans utformning och egna preferenser ger att en klocka som funkar topp för en person blir helt fel för en annan…
…och erfarenhet. Har man upplevt det eleganta formspråket Cartier hade blir det svårt att förlika sig med det moderna knubbiga.
 
Large på 20cm-handled… funkar för mig - testade medium men jag tycker att den här modellen funkade bättre som stor på mig.

IMG_4788.jpeg


Har konstaterat att en modell som Tank Must inte funkar för mig - tycker att den stora ser fjantigt liten ut på mig men XL ger inte längre känslan av en tank (som jag tycker skall vara en ganska liten och nett som modell).

Så… kombinationen handledsstorlek, klockans utformning och egna preferenser ger att en klocka som funkar topp för en person blir helt fel för en annan…

Fick du ens på medium utan att lägga till extralänkar?
 
Tillbaka
Topp