• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Galbee XL njuter av spanska solen 🇪🇸
4A89DECA-3BEE-4173-A7E8-10D433AB85E1.jpeg

Hej,
Länken lossnade på min Cartier Santos Carreé (ref 1553). Klockan servades 2022 på Cartier och då sa de att länken var sliten. Jag var medveten om att länken var sliten men trodde inte den skulle lossna på det här sättet. Är faktiskt chockad över att Cartier skulle ha såhär dålig kvalité. Sen kanske det inte är så konstigt då klockan är ca 40 år gammal.

Har fått kostnadsförslag på 40 tkr men det är för en helt ny länk. Kan man inte laga länken på något sätt? Är det någon som varit i samma situation?

hoppas på att få lite tips och råd på hur jag ska gå vidare..
Hur gick det med detta? Sitter i samma båt med min 2961..

Svarar dig och @MrDali - Jag har tidigare fått en länk renoverad av en guldsmed i Mälarhöjden. Det var inte billigt men det blev ganska bra. Sen har ju den gått sönder när den var på service hos Cartier, dock var det en länkbit som inte renoverades och jag räknar med att laga den hos samma guldsmed när klockan väl är tillbaka hos mig (tre månader and counting hos Cartier...).

Här hittar ni ovan nämnda guldsmed: https://www.guldsmed.com/

Hans son dealar damklockor i högre segmentet, så det går säkert att gå via honom med. Heter Klocksalongen på insta.

Hur kommer det sig att denna Cartier Santos Dumont med svartlackad tavla inte verkar vara så populär?
Tycker personligen priset känns rimligt. Utseendet är sportigt men samtidigt elegant vilket torde passa de flesta tillfällen.
Är det något jag missat? Upplys mig.
Skärmavbild 2024-08-20 kl. 07.43.52.png

Hur kommer det sig att denna Cartier Santos Dumont med svartlackad tavla inte verkar vara så populär?
Tycker personligen priset känns rimligt. Utseendet är sportigt men samtidigt elegant vilket torde passa de flesta tillfällen.
Är det något jag missat? Upplys mig.
Skärmavbild 2024-08-20 kl. 07.43.52.png
Håller med om att det borde vara en av de hetaste nya Cartiermodellerna. Har dock ingen koll på vad de ligger prismässigt eller hur många som finns.

Håller med om att det borde vara en av de hetaste nya Cartiermodellerna. Har dock ingen koll på vad de ligger prismässigt eller hur många som finns.
Jag pratade med personalen i Cartierbutiken i Stockholm för någon månad sen som berättade att det endast fanns en klocka kvar och den var någonstans i Schweiz. Som jag förstår det så är inte klockan uttalat limiterad men det har tillverkats 800 stycken och fler kommer inte att tillverkas i nuläget. Prismässigt låg de på 67 000 SEK när de lanserades på Watches and Wonders 2022. Listpris idag är 76 000 SEK. Finns idag på andrahandsmarknaden för ungefär samma pris +/- 5k.

Senast ändrad:
Jag pratade med personalen i Cartierbutiken i Stockholm för någon månad sen som berättade att det endast fanns en klocka kvar och den var någonstans i Schweiz. Som jag förstår det så är inte klockan uttalat limiterad men det har tillverkats 800 stycken och fler kommer inte att tillverkas i nuläget. Prismässigt låg de på 67 000 SEK när de lanserades på Watches and Wonders 2022. Listpris idag är 76 000 SEK. Finns idag på andrahandsmarknaden för ungefär samma pris +/- 5k.

Det känns nog lite ovärt jämfört med guld

IMG_0370.jpeg

Det känns nog lite ovärt jämfört med guld

IMG_0370.jpeg
Nja, vet inte om jag kan hålla med dig. Det är ju inte riktigt samma modell.
Den du refererar till är kvarts medan den svarta är mekaniskt urverk. Den är dessutom mindre storlek. Den svarta är 43.5mm x 31.4mm. Sen är det ju guilloch-tavla på de jag menar. Den jag syftar på kom i tre version. platinum med burgundylackad tavla, roséguld med beige lackad tavla och stål med svart lackad tavla.

Jag tycker den är fin, lite för "tuff" för min smak eftersom allt är svart men jag har sneglat åt den många gånger kan jag säga.

Spännande att få höra om produktionsmängden, om jag kommer ihåg rätt så skulle de tillverka den svarta utifrån efterfrågan och sen aldrig göra de igen, så gissar att efterfrågan var runt 800 och att det i dagsläget mättat efterfrågan och därav att den är "kall". Däremot så sa de ju samma sak om de färgglada "mustarna" och de finns att köpa på hemsidan nu igen så jag vågar inte lita på att den inte kommer gå att "klicka hem" snart igen. För bara någon månad sedan gick den svarta att lägga i varukorgen på Cartiers hemsida, nu går det inte längre. Rosé-versionen är fortfarande min favorit av de tre.

Nja, vet inte om jag kan hålla med dig. Det är ju inte riktigt samma modell.
Den du refererar till är kvarts medan den svarta är mekaniskt urverk. Den är dessutom mindre storlek. Den svarta är 43.5mm x 31.4mm. Sen är det ju guilloch-tavla på de jag menar. Den jag syftar på kom i tre version. platinum med burgundylackad tavla, roséguld med beige lackad tavla och stål med svart lackad tavla.

Jag ser din poäng. Fint med ett manuellt verk och emalj. Vilken var mindre? Eftersom det är en fördel, tycker jag.

För ungefär ett år sen köpte jag min Tank must, small. Det är den enda klockan jag haft som flera olika personer spontant och oprovocerat bara stannat upp och sagt något i stil med "wow, snygg klocka!"

20240823_160530.jpg
Kul! Mig har det aldrig hänt. Men jag har ju heller aldrig ägt en Cartier. Är dock väldigt sugen på en Santos Dumont och har varit nära köpknappen flera gånger på C24.

Hej!

Fått upp ögonen för Cartier och främst Tank modellerna. Tror jag kommer landa i en Must L med klassisk tavlan. Även tittat en del på Solo och de äldre modellerna i guld men kan inte riktiga bestämma mig.

Nyfiken på vad andra som kanske varit i samma tankar har tänkt?

Hej!

Fått upp ögonen för Cartier och främst Tank modellerna. Tror jag kommer landa i en Must L med klassisk tavlan. Även tittat en del på Solo och de äldre modellerna i guld men kan inte riktiga bestämma mig.

Nyfiken på vad andra som kanske varit i samma tankar har tänkt?
Must är trevliga för de ser ut som ädelmetall, annars är det just den klassiska tank lc som vinner i längden. Världens vackraste/bästa klocka.

Hämtade faktiskt precis ut klockan! Har eb pågående dialog med försäkringsbolaget som eventuellt kommer ersätta mig med en ny länk. Men det känns inte helt rätt hur kommer det att se ut rent estetiskt? Känns tveksamt.

Hur som helst så lyckades jag söka fram en guldsmed som jag ska kontakta och försöka få ett prisförslag om han ens kan fixa den.

Ska försöka uppdatera här när det händer lite mer i detta.

/Imran

Hämtade faktiskt precis ut klockan! Har eb pågående dialog med försäkringsbolaget som eventuellt kommer ersätta mig med en ny länk. Men det känns inte helt rätt hur kommer det att se ut rent estetiskt? Känns tveksamt.

Hur som helst så lyckades jag söka fram en guldsmed som jag ska kontakta och försöka få ett prisförslag om han ens kan fixa den.

/I
Svarar dig och @MrDali - Jag har tidigare fått en länk renoverad av en guldsmed i Mälarhöjden. Det var inte billigt men det blev ganska bra. Sen har ju den gått sönder när den var på service hos Cartier, dock var det en länkbit som inte renoverades och jag räknar med att laga den hos samma guldsmed när klockan väl är tillbaka hos mig (tre månader and counting hos Cartier...).

Här hittar ni ovan nämnda guldsmed: https://www.guldsmed.com/

Hans son dealar damklockor i högre segmentet, så det går säkert att gå via honom med. Heter Klocksalongen på insta.
Tack för bra tips, jag lyckades googla fram honom men hade inte fått hem min klocka så har inte haft en dialog ännu om service. Jag lämnade faktiskt in hos Franks ur och fick kostnadsförslag men det tog också väldigt lång tid 3-4 månader…

/I

Tack för bra tips, jag lyckades googla fram honom men hade inte fått hem min klocka så har inte haft en dialog ännu om service. Jag lämnade faktiskt in hos Franks ur och fick kostnadsförslag men det tog också väldigt lång tid 3-4 månader…
Kan verkligen rekommendera guldsmeden i mälarhöjden, gjorde ett otroligt fint jobb på lugghålen på min 1501 från 1964.

Hoppas det inte ses som en hädelse att göra detta inlägg i denna tråd, utan att det faktiskt kan hjälpa någon komma närmare sin framtida Cartier. Har som många andra fastnat i tanken på en Tank. Men frågetecken om stilen,storleken,unisexkvaliteten etc gör det kanske svårare (sannerligen fallet för mig) än för andra modeller att ”pull the trigger”.
Vill därför tipsa om detta budgetvänliga alternativ: Casio LTP-B165L-5BVEF.
24,5mm x 34,5mm, 18mm luggbredd, vilket är liknande dimensioner som en Cartier Tank Must large/ Cartier Tank Louis large.
2FBA379C-0285-4F3E-8FE5-5DFEDE33C9B5.jpeg

Jag älskar denna. Stör mig inte ens på sekundvisaren, om än den tickar och inte sveper. Givetvis bytt läderbandet.

Vilken är ditt Tank-alternativ?

Tillbaka
Topp