• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

IMG_1284.jpeg

Visst blir glad när ens barn kastar klockan i marken och den slutar ticka 😍

Är i samma läge själv med min Santos.
Har dock inte bestämt om det blir Cartier eller en oberoende uris som får fixa den.
Cartier på smålandsgatan i sthlm erbjöd service utan ersättning i somras för samtliga Santos-modeller, kanske är kampanjen fortfarande aktiv! :)
 
Underlig kommentar.
Vad är ett ”modeband”? och vad räknas som ett ”ordentligt” band?

Jag tycker det är fint :)
Modeband är det du har på klockan. Någon konstlad vintagestil som dök upp för 10? År sedan som sedan massproducerades i låg kvalitet av spaltläder med fuskkärna. Ofta är de jämntjocka hela vägen och smalnar inte av speciellt mycket. Detta gör dem väldigt tjocka/otympliga vid spännet. Började som solida band i god läderkvalitet till äldre sportrolex men nu vet jag inte vad det är?

Att ha ett band utan detaljer kan ha sin charm, men då tycker jag de skall var helt utan söm, eller väldigt diskret runt kanterna. Tycker även det då skall bli tunnare mot ändorna och smalna av ordentligt. Helst utan gummikladd på sidan av bandet då det bara känns billigt och åldras dåligt.

Trevligt att du trivs med ditt band, men finns stor förbättringspotential där. Lite det jag ville väcka.
 
Modeband är det du har på klockan. Någon konstlad vintagestil som dök upp för 10? År sedan som sedan massproducerades i låg kvalitet av spaltläder med fuskkärna. Ofta är de jämntjocka hela vägen och smalnar inte av speciellt mycket. Detta gör dem väldigt tjocka/otympliga vid spännet. Började som solida band i god läderkvalitet till äldre sportrolex men nu vet jag inte vad det är?

Att ha ett band utan detaljer kan ha sin charm, men då tycker jag de skall var helt utan söm, eller väldigt diskret runt kanterna. Tycker även det då skall bli tunnare mot ändorna och smalna av ordentligt. Helst utan gummikladd på sidan av bandet då det bara känns billigt och åldras dåligt.

Trevligt att du trivs med ditt band, men finns stor förbättringspotential där. Lite det jag ville väcka.
Det var ett utförligare svar än väntat 😅
Kom gärna med förslag då man aldrig kan ha för många band :)
 
Den är beställd från Leacus och är custom made. Har två från denna säljaren och är mycket nöjd. 😊Bara att säga till om du vill veta spec på bandet!
Har svårt att hitta band i rimlig prisklass som skickas från rimligt avstånd. Ser att det där är i Vietnam. Känns lite väl mycket väsen att skicka en läderflärp från andra sidan Jorden liksom... men snyggt är det.
 
  • Like
Reactions: C-J
Prövar nya bandet från Watchgecko till Tanken. Funkar utmärkt. Härmade min favorit-klockyoutuber You're terrific. Blir liksom en annan klocka. (funkar tveksamt till grön fleece dock... Eller vad fasen - den går till allt)

IMG_5855.jpeg
Ser riktigt bra ut. 👍🏽
Är det detta bandet?
Hur upplever du delen med spännet? Tänker att det blir dubbel tjocklek där. Problematiskt?
 
Ser riktigt bra ut. 👍🏽
Är det detta bandet?
Hur upplever du delen med spännet? Tänker att det blir dubbel tjocklek där. Problematiskt?
Yes exakt det. Har inga problem alls där det är dubbelt och spänne. Känns ej för tjockt. Och tycker att Watchgecko fått till kvalitetskänslan riktigt bra. Obs att de har en matt länk också. Jag tog den blanka för att den matchar klockan

IMG_5886.jpeg
 
Frågor till proffsen. Var idag iväg för att köpa en Cartier Santos Medium, 2022. Själva bookleten/manualen/vita häftet fanns ej. Antingen kommit bort eller så har han ej fått detta vid köp.

Klockan är från 2022. Vill såklart ej köpa en klocka som fullset utan att allt faktiskt finns med. Någon som vet med säkerhet att man kan få detta från Cartier med uppvisande av kvitto från köpet tex?

Tänkte ringa dem imorgon men dem är inte bäst på att svara.
 
Ny information, pratat med Cartier Stockholm, dem påstår sig ej ge ut denna manual till klockor från deras butik. Min tidigare jag haft var från NK och då fick jag med detta. Skulle ni anse att klockan är fullset utan "manualen"? Tror ni dem pratar skit eller någon som köpt en där och har bevis på annat?
 
Ny information, pratat med Cartier Stockholm, dem påstår sig ej ge ut denna manual till klockor från deras butik. Min tidigare jag haft var från NK och då fick jag med detta. Skulle ni anse att klockan är fullset utan "manualen"? Tror ni dem pratar skit eller någon som köpt en där och har bevis på annat?
Cartier är notoriskt svåra att ha att göra med när det gäller sånt där. När jag ringde ang band till Santos så vägrade de säga vad det fanns för färger utan att jag kom in till butiken.

Kolla med någon AD istället, jag har bra erfarenhet avJarl Sandin i Götet.
 
Cartier är notoriskt svåra att ha att göra med när det gäller sånt där. När jag ringde ang band till Santos så vägrade de säga vad det fanns för färger utan att jag kom in till butiken.

Kolla med någon AD istället, jag har bra erfarenhet avJarl Sandin i Götet.

Tack för svar! Ringde Jarl Sandin men dem säger att detta ej går att ge ut eller sälja i efterhand. Vad jag förstår är detta dock bara en instruktionsbok hur du tex ställer tiden och denna lilla bok är samma för alla nyare modeller enligt dem. Informationen finns ju tydligt online så för mig är ju denna oväsentlig. Så länge verktyget, läderbandet, certifikationskortet, alla länkbitar, box och kvitto finns måste det väll räknas som fullset? 🤔
 
Tack för svar! Ringde Jarl Sandin men dem säger att detta ej går att ge ut eller sälja i efterhand. Vad jag förstår är detta dock bara en instruktionsbok hur du tex ställer tiden och denna lilla bok är samma för alla nyare modeller enligt dem. Informationen finns ju tydligt online så för mig är ju denna oväsentlig. Så länge verktyget, läderbandet, certifikationskortet, alla länkbitar, box och kvitto finns måste det väll räknas som fullset? 🤔
Jag kan inte svara på definitionen på fullset med certifikat + box (och alla länkbitar etc givetvis) är för mig det som styr andrahandsvärde.
Jag skulle inte dra mig ur en affär för en instruktionsbok i alla fall.

Och måste tillägga, väldigt bra val av klocka!
 
Tack för svar! Ringde Jarl Sandin men dem säger att detta ej går att ge ut eller sälja i efterhand. Vad jag förstår är detta dock bara en instruktionsbok hur du tex ställer tiden och denna lilla bok är samma för alla nyare modeller enligt dem. Informationen finns ju tydligt online så för mig är ju denna oväsentlig. Så länge verktyget, läderbandet, certifikationskortet, alla länkbitar, box och kvitto finns måste det väll räknas som fullset? 🤔
Jag hade nöjt mig med det om allt är bra i övrigt. Dock hade jag, vid ev försäljning, varit noga med att lista tillbehören i annonsen snarare än att skrika just ordet ”fullset”
 
Stort tack alla! Verkar inte omöjligt att köpa en sådan bok heller då den som sagt ska vara universal och inte kopplad till varken modell eller ref.
 
Smyger in i tråden med nytillskottet 😊
image00012.jpeg
Jättefint kslike
Jag väntar själv på att få hem min första Tank Must Large. Du som verkar ha koll på band, hur tycker du det funkar med ett fodrat band på denna rätt så nätta klocka? Jag har haft en idé om att ofodrat skulle vara att föredra, men har som sagt ingen erfarenhet utav klockan ännu. Pros and cons?
 
Jättefint kslike
Jag väntar själv på att få hem min första Tank Must Large. Du som verkar ha koll på band, hur tycker du det funkar med ett fodrat band på denna rätt så nätta klocka? Jag har haft en idé om att ofodrat skulle vara att föredra, men har som sagt ingen erfarenhet utav klockan ännu. Pros and cons?
Det blev ett fodrat band då jag var nyfiken på att testa om just det fungerade. Cartiers egna band är också fodrat, med en tjocklek på 3,5 mm till 2 mm, och jag tror inte att det finns plats för ett tjockare band än så. Bandet på bilden är 4 mm till 2 mm, vilket är på gränsen.

När jag får tid blir det ett försök med ett ofodrat band. :)
 
Tillbaka
Topp