• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Inte så snyggt och rätt stjärtigt. Är detta någonting som hänt även tidigare? Såg någon kommentar på insta som antydde det men som jag inte hittar nu.
Närmsta är väl deras limiterade utgåva (svart tavla, Tank must) som dom gjorde för butiken i Geneve och sen släppte en likadan som vanlig produktion minus gravyr och med blå cabouchon istället för svart
 
Närmsta är väl deras limiterade utgåva (svart tavla, Tank must) som dom gjorde för butiken i Geneve och sen släppte en likadan som vanlig produktion minus gravyr och med blå cabouchon istället för svart
Finns väl också nån story om en NSO där en snarlik senare dök upp i sortimentet.

Inte jättesnyggt men inte heller helt orimligt
 
Fanns något officiellt från Cartier om att dessa var limiterade? Vill minnas att ryktet började när de tog slut i butik men att Cartier själva egentligen aldrig sagt det. Hörde själv över disk på Smålandsgatan när de var slutsålda att inga nya batcher var på ingång men att sånt kan förändras. Samma tema med Solarbeat.
Inte limiterade men ”one shot” har ju använts frekvent gällande Tank Must och flera andra modeller. Vad nu exakt ”one shot” betyder är ju desto mer svävande
 
Fanns något officiellt från Cartier om att dessa var limiterade? Vill minnas att ryktet började när de tog slut i butik men att Cartier själva egentligen aldrig sagt det. Hörde själv över disk på Smålandsgatan när de var slutsålda att inga nya batcher var på ingång men att sånt kan förändras. Samma tema med Solarbeat.
Jag hittar inget nu men jag själv hörde (från Cartier) att det var "one shot" och att det innebar att de kommer producera dem en gång, sedan inte igen. Personligen tycker jag de skjuter sig själva i foten för att tjäna lite extra pengar på kort sikt eftersom det gör att förtroendet för vad de säger inte blir så högt hos marknaden/entusiasterna.

Som @aleks skrev så var det fallet med den svarta musten också. Nu var det inte exakt samma klocka, men att erbjuda sina mest trogna kunder en specialutgåva för att sedan släppa nästan exakt samma klocka 1-2 år senare bygger inte heller förtroende. Av de 50 som köpte specialutgåvan så vet jag att ett flertal var ganska besvikna på efterföljande släpp.
 
Inte limiterade men ”one shot” har ju använts frekvent gällande Tank Must och flera andra modeller. Vad nu exakt ”one shot” betyder är ju desto mer svävande
Om uttrycket använts av Cartier håller jag helt med, minst sagt svävande om inte missledande.
Jag hittar inget nu men jag själv hörde (från Cartier) att det var "one shot" och att det innebar att de kommer producera dem en gång, sedan inte igen. Personligen tycker jag de skjuter sig själva i foten för att tjäna lite extra pengar på kort sikt eftersom det gör att förtroendet för vad de säger inte blir så högt hos marknaden/entusiasterna.

Som @aleks skrev så var det fallet med den svarta musten också. Nu var det inte exakt samma klocka, men att erbjuda sina mest trogna kunder en specialutgåva för att sedan släppa nästan exakt samma klocka 1-2 år senare bygger inte heller förtroende. Av de 50 som köpte specialutgåvan så vet jag att ett flertal var ganska besvikna på efterföljande släpp.
Inte bra isf. Jag frågade också personalen i butik när dessa var aktuella. Fick förklaringen att Cartier centralt inte informerar butikerna om framtida leveranser och därför inte kunde bedöma läget framåt. Detta avser röd, blå, gröna Must - inte den svarta. Den var ju uttryckligen limiterad och numrerad, det är värre.
 
Någon mer som fortfarande väntar på att få tllbaka sin Santos från service hos Cartier Stockholm? Börjar närma mig 4 månaders väntetid...
 
Någon mer som fortfarande väntar på att få tllbaka sin Santos från service hos Cartier Stockholm? Börjar närma mig 4 månaders väntetid...

Låter konstigt. Har aldrig behövt vänta mer än 4-5 veckor. Dubbelkolla så du inte fått nåt mejl från dem som hamnar i nån skräpkorg. Du kan ha fått en ”offert” där de t.ex. kommit på att du ”bara måste” byta spännet på länken, t.ex.

Annars ring och prata med urmakaren Jenny, som numera inte gör några jobb i butiken utan mest verkar samordna alla servicenärenden som nu skickas till Cartier centralt som standard.
 
Låter konstigt. Har aldrig behövt vänta mer än 4-5 veckor. Dubbelkolla så du inte fått nåt mejl från dem som hamnar i nån skräpkorg. Du kan ha fått en ”offert” där de t.ex. kommit på att du ”bara måste” byta spännet på länken, t.ex.

Annars ring och prata med urmakaren Jenny, som numera inte gör några jobb i butiken utan mest verkar samordna alla servicenärenden som nu skickas till Cartier centralt som standard.
Det var väl dels pga kampanjen de körde i våras om gratis service på santos. Det ramlade in många klockor. Men för typ 2 månader sen hörde de av sig om att verkstaden tagit sönder min länk, så då utgick jag från att de börjat med service av min klocka. Det tog lite tid att komma fram till en lösning på problemet, men sen tänkte jag att nu är det väl färdigt. Pratade med dem igen för drygt 3,5 veckor sedan och då sa de att den förhoppningsvis är klar i början av veckan. Lite oklart varför de trodde det, för nu har det snart gått en månad igen.
 
Japp, lämnade in i början på juni om jag minns rätt. Ska dit imorgon i ett annat ärende och ska höra mig för.

/B
@virrooo

Visade sig att de under semestertiderna missat att meddela mig att två klockor fanns att hämta ut. Klara sedan slutet på juli respektive augusti. De hade dock meddelat om övriga men jag hade inte hunnit hämta på någon månad. En Americaine fick dock stanna hos dem pga sneda stift så det inte gick att byta band men tre kom med hem. Santosen servad gratis och inte polerad. Fick ett rengöringskit helt på deras initiativ. Antar som kompensation för strulet med ena bandet och missen kring informationen. Så sammanfattningsvis mycket nöjd.

IMG_0160.jpeg


/B
 
Senast ändrad:
@virrooo

Visade sig att de under semestertiderna missat att meddela mig att två klockor fanns att hämta ut. Klara sedan slutet på juli respektive augusti. De hade dock meddelat om övriga men jag hade inte hunnit hämta på någon månad. En Americaine fick dock stanna hos dem pga sneda stift så det inte gick att byta band men tre kom med hem. Santosen servad gratis och inte polerad. Fick ett rengöringskit helt på deras initiativ. Antar som kompensation för strulet med ena bandet och missen kring informationen. Så sammanfattningsvis mycket nöjd.

IMG_0160.jpeg


/B
Skönt att dom är tillbaka, men trist att de missar att meddela om klockorna. Jag har inget emot att det tar tid med service, men har inte fullt förtroende butiken pga tidigare uppdagat slarv och hantering av misstag samt bristande kommunikation. Har mailat och bett dem säkerställa att min klocka inte befinner sig i butiken. Vi lämnade ju in ungefär samtidigt och det känns märkligt om ditt ärende blev klart 1-2 månader före mitt. Tack för info!
 
Vilken modell hade du lämnat in till service som tog 4 månader?
2960 (så en santos carree i stål), vanligt ETA-verk i den men det som gjort att det dragit ut på tiden är dels att de körde en gratiskampanj på service (och fick in massor klockor) samt att de råkade ta sönder min länk. Det tog lite tid att reda i kompensation för det osv, men löstes bra tillslut.
 
Tillbaka
Topp