• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Tack för all sympati. Känns förjävligt faktiskt. Det är mycket pengar som rök där. På fem minuter. Hur han lyckades vet han inte själv, men jag tycker att han var hårdhänt och frågade flera gånger om stiften satt hårt och om jag skulle gå till nån annan. Men han sa att han jobbat med detta sen 1997. Och påstår att det här aldrig hänt förut.

Och enda kompensationen han kan ge är att skicka den på gratis polering (han gör iaf inte den själv i så fall). Och erbjuda tillbaka de 295 kronor han tog betalt för att förstöra klockan.
 
Det ser inte bra ut tyvärr. Trist alltså. Men skulle du kunna ta jämförande bilder i samma ljus? Ser att den första (innan skada) är tagen vid ett fönster med naturligt ljusinsläpp istället för med tänd lampa i stängt rum (?). Kanske är det ljuset som påverkar (tänker jämförelsen av bild 1 och 2) men av bilderna att döma (bild 3) ser det inte bra ut alls. Som föregående skrev: hur lyckas man med den typen av skada vid kronskyddet och på boetten vid ett bandbyte är ett frågetecken…
 
Tack för all sympati. Känns förjävligt faktiskt. Det är mycket pengar som rök där. På fem minuter. Hur han lyckades vet han inte själv, men jag tycker att han var hårdhänt och frågade flera gånger om stiften satt hårt och om jag skulle gå till nån annan. Men han sa att han jobbat med detta sen 1997. Och påstår att det här aldrig hänt förut.

Och enda kompensationen han kan ge är att skicka den på gratis polering (han gör iaf inte den själv i så fall). Och erbjuda tillbaka de 295 kronor han tog betalt för att förstöra klockan.
Jag är inte speciellt kunnig i ämnet, men kanske att Klocksalongen kan hjälpa dig göra klockan lite finare igen.
 
Tack för all sympati. Känns förjävligt faktiskt. Det är mycket pengar som rök där. På fem minuter. Hur han lyckades vet han inte själv, men jag tycker att han var hårdhänt och frågade flera gånger om stiften satt hårt och om jag skulle gå till nån annan. Men han sa att han jobbat med detta sen 1997. Och påstår att det här aldrig hänt förut.

Och enda kompensationen han kan ge är att skicka den på gratis polering (han gör iaf inte den själv i så fall). Och erbjuda tillbaka de 295 kronor han tog betalt för att förstöra klockan.
Tänker högt: frågan är om det går att ta som ett försäkringsärende på hemförsäkring?
 
I så fall borde det gå på urmakarens försäkring. Men frågan är vad de kommer att ersätta? Kanske kostnaden för en lasersvetsning? Men jag är inte tillräckligt insatt för att veta om det kommer lösa problemet.
Inte jag heller, tänker högt bara. Typ åberopa drulle (beroende på omfattning av hemförsäkring). Då lär urmakaren behöva erkänna sitt misstag i skrift och därefter eventuell ersättning. Men inte alls säker på hur det praktiskt hanteras men kanske värt ett försök.
 
Hej! Ställer frågan här pga rör en Santos. Fick tag i Santos-länk i bättre skick till min Carrée. Ville slippa fråga Cartier om de kunde ratta bytet pga kunde tänka mig att de skulle tjafsa. Gick in på Göta smycken och ur på Götgatan i Sthlm, som visserligen säljer typ några billiga Seiko, Victorinox och parfymklockor etc men som enligt Google ska vara en bra urmakare som också servat folks vintagerollar. Nu till grejen. Bytet går bra och jag kollar inte närmare på klockan. När jag kommer hem ser jag att urmakarklantarslet bidragit med minst tre långa repor längs boetten och kanske 4 dings på kronskyddet. Han påstår såklart att detta är heeeelt omöjligt. Då skulle jag alltså enligt honom orsakar skadorna under 5 mins promenad hem med klockan under jackärmen.

Så: kan man överhuvudtaget göra nåt i det här läget? Begära nån form av kompensation? Eller är jag helt fucked nu och har en klocka som ser hundra gånger mer använd ut än för några timmar sen? Erfarenheter/tips mottages tacksamt. Är oerhört förbannad/besviken/ångestfylld etc.

E
Trist historia. Av ren nyfikenhet, varför skulle Cartier ha tjafsat om att hjälpa dig byta länk till en i bättre skick?
 
Det ser inte bra ut tyvärr. Trist alltså. Men skulle du kunna ta jämförande bilder i samma ljus? Ser att den första (innan skada) är tagen vid ett fönster med naturligt ljusinsläpp istället för med tänd lampa i stängt rum (?). Kanske är det ljuset som påverkar (tänker jämförelsen av bild 1 och 2) men av bilderna att döma (bild 3) ser det inte bra ut alls. Som föregående skrev: hur lyckas man med den typen av skada vid kronskyddet och på boetten vid ett bandbyte är ett frågetecken…

Yes, fixar imorgon
 
Trist historia. Av ren nyfikenhet, varför skulle Cartier ha tjafsat om att hjälpa dig byta länk till en i bättre skick?

Det var bara en känsla. Nu tror jag inte länkarna är numrerade på ett sånt sätt att de bara ”får” sitta på klockan de kom med, men detta var ju inte en ersättningslänk utan en länk som kom från en annan klocka. De brukar ju inte gilla att reservdelar säljs runt på nätet. Men det var kanske en obefogad känsla, som uppenbarligen kostade mig. Plus att jag var på söder, och tänkte att det här klarar väl vilken halvkompetent urmakare som helst. Uppenbarligen inte.
 
En efterlängtad ”unboxning” av Tanken 😁
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    482.3 KB · Visningar: 5
Tillbaka efter 4,5 månader. Kontaktade tillslut cartier för att fråga om det var säkert att klockan inte var hos dem. Fick som svar att jag kunde hämta ut den.

Väl på plats trodde jag att boetten polerats trots mitt tjat om att den inte skulle det. Men nu har jag landat i att jag med största sannolikhet har fått en helt ny boett. Samma borstning som den nya länken jag fick, så gissar på att de har en ny standardfinish/borstning som är lite ”mjukare” än originalet. Cartier hade såklart ingen aning om något.

Och jag får väl säga att en gratisservice som resluterat i en typ ny klocka (ska byta ut glasringen till en ny också), är en ganska bra deal. Men är lite kluven då jag gillade själen i min gamla.

IMG_3592.jpeg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp