• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

En vän har en väldigt välanvänd i stål som sitter ihop väl. Farligast är de misshandlade länkarna, när någon har överböjt dem.
Jag jämför nog bara med min och hur den hade slitits över tid. Minus att Cartier manglade ändlänken och att en bit släppte så är den i fint skick efter renoveringen. Men klart det finns välbehållna ex, sen verkar det finnas i alla fall två iterationer av länken. Min var den tidigare varianten, och vet inte om den har en tendens att slitas mer påtagligt.

Jag jämför nog bara med min och hur den hade slitits över tid. Minus att Cartier manglade ändlänken och att en bit släppte så är den i fint skick efter renoveringen. Men klart det finns välbehållna ex, sen verkar det finnas i alla fall två iterationer av länken. Min var den tidigare varianten, och vet inte om den har en tendens att slitas mer påtagligt.
Den typen jag syftar på.

Denna var ju intressant: https://www.kaplans.se/sv/auktioner/4471/vara/2018366
Akut servicebehov, samt att den har fel bandstift vilket kan ha skadat gängorna.
Av utseendet att döma så ser klockan ut att ha varit vattenskadad. I värsta fall får man byta ut hela verket. Det handlar om max 5 000kr för ett nytt verk.
Tavlan kommer också behöva bytas eftersom den ser ut att falla sönder. 3000kr?
Nytt glas: 3000kr?
Men kan man reparera gängorna om de skadats?

Akut servicebehov, samt att den har fel bandstift vilket kan ha skadat gängorna.
Av utseendet att döma så ser klockan ut att ha varit vattenskadad. I värsta fall får man byta ut hela verket. Det handlar om max 5 000kr för ett nytt verk.
Man kan väl alltid lasersvetsa och borra nya hål tror jag. Men det känns som att det kan kosta en del.

Man får lite ont i magen när det ser ut såhär från sidan. Kolla nedre stiftet…

IMG_0152.png

Hur får
Hur får man ens in bandstiften när dom är så långa att dom sticker ut genom hornen??

Om denna polerades av Klocksalongen hade jag inte låtit dem polera någon av mina klockor. Har ringat in ena av många problem med poleringen. Bifogar också en bild på hur det ska se ut

IMG_0566.jpeg
_2024572.JPG
_2024573.JPG
Beror ju på vad dom har att jobba med innan, sådär kan saker se ut från tillverkarens verkstäder också. Kanske bättre att skicka till nån restauratör som jobbar med att återställa till så nära nyskick som möjligt istället, men då är det ju inte en standard polering och lär kosta därefter också.

Beror ju på vad dom har att jobba med innan, sådär kan saker se ut från tillverkarens verkstäder också. Kanske bättre att skicka till nån restauratör som jobbar med att återställa till så nära nyskick som möjligt istället, men då är det ju inte en standard polering och lär kosta därefter också.
Dock är skillnaden att om tillverkaren förstör en klocka såhär kan du kräva att de återställer den. Det har jag gjort flera gånger och på mycket dyra pjäser. En fristående verkstad måste man ha koll på - ingen chans att rätta sådana här misstag.

sen är det ju skillnad på en cnc fräst/polerad boett och en boett med repor och dings som sen ska poleras för hand vid en service tex, det blir aldrig helt lika även om det utvecklats mycket senaste åren. Tycker inte den är förstörd utan är vad man ofta får av en polering i samband med service oavsett cartier, jlc, omega, Patek rolex eller annat 👍

sen är det ju skillnad på en cnc fräst/polerad boett och en boett med repor och dings som sen ska poleras för hand vid en service tex, det blir aldrig helt lika även om det utvecklats mycket senaste åren. Tycker inte den är förstörd utan är vad man ofta får av en polering i samband med service oavsett cartier, jlc, omega, Patek rolex eller annat 👍
Vad är CNC-polerat och vem gör det på befintlig finish?

Sitter du och gissar eller jobbar du på Klocksalongen?

Nja, även ett otränat öga ser att formen på boetten är förstörd. Finns ju en kant vid bandhornen. En amatör skulle väll påstå att nyborstad yta ser fräsch ut men den är förstörd och ingenting annat. Här ser det ju ut som att hela boetten har pressats mot en maskin med en vinkel som gjort att boett följer sista länkbit. Bara synd.

Om denna polerades av Klocksalongen hade jag inte låtit dem polera någon av mina klockor. Har ringat in ena av många problem med poleringen. Bifogar också en bild på hur det ska se ut

IMG_0566.jpeg
_2024572.JPG
_2024573.JPG

Tack, hade inte ens tänkt på det.

Har fått offert från urbrev på lasersvetsning. Men eftersom material läggs till/flyttas runt kommer refinishing behöva göras.

Har någon erfarenhet av Urbrev?

Tillbaka
Topp