• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Nja, även ett otränat öga ser att formen på boetten är förstörd. Finns ju en kant vid bandhornen. En amatör skulle väll påstå att nyborstad yta ser fräsch ut men den är förstörd och ingenting annat. Här ser det ju ut som att hela boetten har pressats mot en maskin med en vinkel som gjort att boett följer sista länkbit. Bara synd.
Ja förstörd är ju subjektivt, all polering tar ju material och beroende på hur ofta det gjorts så ändrar det form. Om man inte vet hur den såg ut innan kan det ju redan ha varit den vinkeln där sen tidigare poleringar… Eller så är det klocksalongen som gjort det, det vet vi inte, så vad gör man? Antingen slipa om med mycket material förlust eller bara bättra på ytan med så lite förlust som möjligt.
Det senare är det som oftast görs,
eller så får man vända sig till någon av de som bemästrar en renovering med laser.

Det jag menar är att polering i efterhand (inte i produktion) ofta syns och speciellt för ett tränat öga..
 
Låter märkligt. Kan du förklara vad du menar?
Jag menar att polering i fabrik kontra aftersale skiljer sig åt. I produktion är de behjälpta av cnc samt att ytorna redan är väldigt bra med små spår från tillverkningen, vid senare poleringar har klockorna fått repor och märken samt hålls för hand vilket ger ett annat resultat.
 
Används allt för sällan men blir alltid lika glad när den åker på
20241011_095657.jpg
 
Jag menar att polering i fabrik kontra aftersale skiljer sig åt. I produktion är de behjälpta av cnc samt att ytorna redan är väldigt bra med små spår från tillverkningen, vid senare poleringar har klockorna fått repor och märken samt hålls för hand vilket ger ett annat resultat.

Ja förstörd är ju subjektivt, all polering tar ju material och beroende på hur ofta det gjorts så ändrar det form. Om man inte vet hur den såg ut innan kan det ju redan ha varit den vinkeln där sen tidigare poleringar… Eller så är det klocksalongen som gjort det, det vet vi inte, så vad gör man? Antingen slipa om med mycket material förlust eller bara bättra på ytan med så lite förlust som möjligt.
Det senare är det som oftast görs,
eller så får man vända sig till någon av de som bemästrar en renovering med laser.

Det jag menar är att polering i efterhand (inte i produktion) ofta syns och speciellt för ett tränat öga..

Man påbörjar inte ett arbete som ska resultera i en förstörd boett/länk utan man förklarar för kunden hur det ligger till och tackar nej. 95% av kunder skulle aldrig tacka jag till en polering som ska ändra boettformen. Tror inte att ägaren till Santosen på bilden hade godkänt en sådan polering från början. Så dyrt är det inte med lasersvets/fabrikspolering.

Det finns s.k. lapping tools, maskiner som slipar plant och vid olika vinklar så att du inte rundar en plan yta eller ändrar en vinkel. Ett bra exempel på boett som ska poleras på det sättet är Royal Oak.
 
Gissar hur man kan och brukar polera klockor. Vad jag känner till är slutfinish oftast en delvis manuell process i klocktillverkning, inte helt robotstyrd (CNC?). Finns ytterst sällan en ursäkt att inte hålla ursprungsformen på en boett när man lägger på en ny ytfinish.
Nae jag gissar inte, bara se över vad som finns där ute och vad som kommer från servicecentrerna. Både och men det jag menar är att de har en boett som är nytillverkad och det är en helt annan förutsättning för ett gott resultat.
En använd klocka som polerats i flera omgångar kommer se olika ut beroende på hur den såg ut inför den senaste poleringen.
Att få ett gott resultat på en klocka som använts en handfull gånger är mycket enklare jämfört med en klocka som använts som vardagsklocka i många år.
 
Man påbörjar inte ett arbete som ska resultera i en förstörd boett/länk utan man förklarar för kunden hur det ligger till och tackar nej. 95% av kunder skulle aldrig tacka jag till en polering som ska ändra boettformen. Tror inte att ägaren till Santosen på bilden hade godkänt en sådan polering från början. Så dyrt är det inte med lasersvets/fabrikspolering.

Det finns s.k. lapping tools, maskiner som slipar plant och vid olika vinklar så att du inte rundar en plan yta eller ändrar en vinkel. Ett bra exempel på boett som ska poleras på det sättet är Royal Oak.
Jag vet inte vad du får det ifrån men har du varit i ett service center eller fabrik där det kommer in 500 klockor om dagen för service där polering ingår?

Ja lapping tools är en förutsättning att få bra resultat och används nästan alltid numera.

Jag vet inte ens vad vi diskuterar nu, jag försöker ge en nyanserad bild av vad man får vid poleringar och varför det skiljer sig åt.
 
Nae jag gissar inte, bara se över vad som finns där ute och vad som kommer från servicecentrerna. Både och men det jag menar är att de har en boett som är nytillverkad och det är en helt annan förutsättning för ett gott resultat.
En använd klocka som polerats i flera omgångar kommer se olika ut beroende på hur den såg ut inför den senaste poleringen.
Att få ett gott resultat på en klocka som använts en handfull gånger är mycket enklare jämfört med en klocka som använts som vardagsklocka i många år.
Med rätt verktyg finns ingen anledning till att inte få till rätt finish. Att den inte kommer se ut som ny är rätt självklar, men en amatör skall inte se det. Att du sedan påstår att det nästan alltid används lapping tools visar att du inte vet hur det ser ut i verkligheten.

Om vi ser till Santosboetten finns det ingen ursäkt att förstöra ursprungsformen som på den bilden vi pratar om. Det är endast dåligt hantverk eller brist på kunskap.
 
Jo det används lapping till de boetter som behöver det.
Jag får känslan att det är du som sitter och gissar?


Nae ingen ursäkt bara en påminnelse att det sker även ute hos märkesverkstäderna.

Visste ni förresten att överdelen på denna mellanboett skall dras för hand mot ett slippapper och följa kurvan enligt Cartier polerings manual 👍
 
Jo det används lapping till de boetter som behöver det.
Jag får känslan att det är du som sitter och gissar?


Nae ingen ursäkt bara en påminnelse att det sker även ute hos märkesverkstäderna.

Visste ni förresten att överdelen på denna mellanboett skall dras för hand mot ett slippapper och följa kurvan enligt Cartier polerings manual 👍
Nämn gärna en märkesverkstad som använder lapping tools och riktiga jiggar/fixturer i Sverige. Finns knappt från fabrik idag ens, Rolex levererar buktade ytor idag tex om man jämför hur det var tidigare.

Man ser rätt tydligt om en yta har borstats helt för hand eller ej. Är slipränderna uniforma i slipriktningen är det för hand. Kommer det nya ränder i längsriktningen är det maskin. Rent generellt då.

Kul Cartier har en manual då de verkligen inte kan polera sina egna klockor.
 
Nämn gärna en märkesverkstad som använder lapping tools och riktiga jiggar/fixturer i Sverige. Finns knappt från fabrik idag ens, Rolex levererar buktade ytor idag tex om man jämför hur det var tidigare.

Man ser rätt tydligt om en yta har borstats helt för hand eller ej. Är slipränderna uniforma i slipriktningen är det för hand. Kommer det nya ränder i längsriktningen är det maskin. Rent generellt då.

Kul Cartier har en manual då de verkligen inte kan polera sina egna klockor.
Swatchgroup, Rolex AD, troligen breitling också 👍 cartier skickar väl det mesta
 
Swatchgroup, Rolex AD, troligen breitling också 👍 cartier skickar väl det mesta
Har aldrig sett plana ytor från dessa. Breitling har jag nog iofs inte tittat på direkt, har ju historiskt varit runda och blanka i designen. Har även fått tillbaka från Rolexfabriken med tillrundade borstade ytor som skulle vara plana. Nyman har/hade men använde typ inte. De fick inte till det då personalen var för dålig för att använda dem. När AP skulle borstas skickades de ofta iväg, möjligt de blivit bättre idag.

Känner dock vi rör oss från ämnet nu. Just Cartier är extra svårt då skruvskallarna i länkarna hindrar hårda slipdon.
 
Har aldrig sett plana ytor från dessa. Breitling har jag nog iofs inte tittat på direkt, har ju historiskt varit runda och blanka i designen. Har även fått tillbaka från Rolexfabriken med tillrundade borstade ytor som skulle vara plana. Nyman har/hade men använde typ inte. De fick inte till det då personalen var för dålig för att använda dem. När AP skulle borstas skickades de ofta iväg, möjligt de blivit bättre idag.

Känner dock vi rör oss från ämnet nu. Just Cartier är extra svårt då skruvskallarna i länkarna hindrar hårda slipdon.
Det är en bråkdel av kunder som bryr sig om polering på en sådan detaljnivå, så även om utrustning och kunskap/utbildning finns på exempelvis Swatch Group och Nymans så är det främst när det kommer till modeller där det är helt kritiskt för boettens form att skarpa vinklar osv bibehålls som det utnyttjas till hundra procent. Tänk Ploprof t ex. Jag har jobbat med klockservice i ett decennium nu och jag kan räkna på en hand dom kunder som har haft synpunkter på genomförd polering. Den absoluta majoriteten är överlycklig bara det blänker lite mer än när klockan lämnades in (eller inte är täckt i tre millimeter smutslager längre).
 
Senast ändrad:
Det är en bråkdel av kunder som bryr sig om polering på en sådan detaljnivå, så även om utrustning och kunskap/utbildning finns på exempelvis Swatch Group och Nymans så är det främst när det kommer till modeller där det är helt kritiskt för boettens form att skarpa vinklar osv bibehålls som det utnyttjas till hundra procent. Tänk Ploprof t ex. Jag har jobbat med klockservice i ett decennium nu och jag kan räkna på en hand dom kunder som har haft synpunkter på genomförd polering. Den absoluta majoriteten är överlycklig bara det blänker lite mer än när klockan lämnades in (eller inte är täckt i tre millimeter smutslager längre).
Är kritiskt på alla plana ytor, var är yrkesstoltheten?
 
Är kritiskt på alla plana ytor, var är yrkesstoltheten?
Jag förstår din synpunkt, men märkena själva har relativt låga krav vad gäller polering och en polerare ska hinna med att färdigställa kanske 10-15 boetter med länk per dag enligt märkenas riktlinjer. Enligt min erfarenhet tycker märkena själva snarast att det läggs alldeles för mycket tid och engagemang på boetter och länkar ute i verkstäderna och att kunderna borde offereras att byta ut dessa istället. Som sagt är det inte entusiaster som är standardkunden, majoriteten är folk som vill se att det blänker lite extra i solen efter att dom hämtat ut sin nyservade klocka.
 
Jag förstår din synpunkt, men märkena själva har relativt låga krav vad gäller polering och en polerare ska hinna med att färdigställa kanske 10-15 boetter med länk per dag enligt märkenas riktlinjer. Enligt min erfarenhet tycker märkena själva snarast att det läggs alldeles för mycket tid och engagemang på boetter och länkar ute i verkstäderna och att kunderna borde offereras att byta ut dessa istället. Som sagt är det inte entusiaster som är standardkunden, majoriteten är folk som vill se att det blänker lite extra i solen efter att dom hämtat ut sin nyservade klocka.

Inte att undra på att fristående verkstäder som kan polering är så eftertraktade bland folk som förstår. Och att man som kund behöver nästan upprätta ett avtal om vad som ska göras och hur innan man lämnar in sin ögonsten på service.
 
Jag förstår din synpunkt, men märkena själva har relativt låga krav vad gäller polering och en polerare ska hinna med att färdigställa kanske 10-15 boetter med länk per dag enligt märkenas riktlinjer. Enligt min erfarenhet tycker märkena själva snarast att det läggs alldeles för mycket tid och engagemang på boetter och länkar ute i verkstäderna och att kunderna borde offereras att byta ut dessa istället. Som sagt är det inte entusiaster som är standardkunden, majoriteten är folk som vill se att det blänker lite extra i solen efter att dom hämtat ut sin nyservade klocka.
Trist att läsa. Själv tycker jag det är minst lika imponerande att kunna polera på ett mästerligt sätt som att kunna renovera ett känsligt urverk. Det hantverket borde värderas lika högt som skruvandet och oljandet.
 
Någon som kan bekräfta bandbredd på Tank Solo Large? dvs den som är närmast must large i storlek?
Hittar både 19, 20 och 21 på internetz
 
Tillbaka
Topp