Låter märkligt. Kan du förklara vad du menar?Menar i nyproduktion av boetten
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Låter märkligt. Kan du förklara vad du menar?Menar i nyproduktion av boetten
Ja förstörd är ju subjektivt, all polering tar ju material och beroende på hur ofta det gjorts så ändrar det form. Om man inte vet hur den såg ut innan kan det ju redan ha varit den vinkeln där sen tidigare poleringar… Eller så är det klocksalongen som gjort det, det vet vi inte, så vad gör man? Antingen slipa om med mycket material förlust eller bara bättra på ytan med så lite förlust som möjligt.Nja, även ett otränat öga ser att formen på boetten är förstörd. Finns ju en kant vid bandhornen. En amatör skulle väll påstå att nyborstad yta ser fräsch ut men den är förstörd och ingenting annat. Här ser det ju ut som att hela boetten har pressats mot en maskin med en vinkel som gjort att boett följer sista länkbit. Bara synd.
Jag menar att polering i fabrik kontra aftersale skiljer sig åt. I produktion är de behjälpta av cnc samt att ytorna redan är väldigt bra med små spår från tillverkningen, vid senare poleringar har klockorna fått repor och märken samt hålls för hand vilket ger ett annat resultat.Låter märkligt. Kan du förklara vad du menar?
Jag menar att polering i fabrik kontra aftersale skiljer sig åt. I produktion är de behjälpta av cnc samt att ytorna redan är väldigt bra med små spår från tillverkningen, vid senare poleringar har klockorna fått repor och märken samt hålls för hand vilket ger ett annat resultat.
Ja förstörd är ju subjektivt, all polering tar ju material och beroende på hur ofta det gjorts så ändrar det form. Om man inte vet hur den såg ut innan kan det ju redan ha varit den vinkeln där sen tidigare poleringar… Eller så är det klocksalongen som gjort det, det vet vi inte, så vad gör man? Antingen slipa om med mycket material förlust eller bara bättra på ytan med så lite förlust som möjligt.
Det senare är det som oftast görs,
eller så får man vända sig till någon av de som bemästrar en renovering med laser.
Det jag menar är att polering i efterhand (inte i produktion) ofta syns och speciellt för ett tränat öga..
Gissar hur man kan och brukar polera klockor. Vad jag känner till är slutfinish oftast en delvis manuell process i klocktillverkning, inte helt robotstyrd (CNC?). Finns ytterst sällan en ursäkt att inte hålla ursprungsformen på en boett när man lägger på en ny ytfinish.Gissar om vadå?
Nae jag gissar inte, bara se över vad som finns där ute och vad som kommer från servicecentrerna. Både och men det jag menar är att de har en boett som är nytillverkad och det är en helt annan förutsättning för ett gott resultat.Gissar hur man kan och brukar polera klockor. Vad jag känner till är slutfinish oftast en delvis manuell process i klocktillverkning, inte helt robotstyrd (CNC?). Finns ytterst sällan en ursäkt att inte hålla ursprungsformen på en boett när man lägger på en ny ytfinish.
Jag vet inte vad du får det ifrån men har du varit i ett service center eller fabrik där det kommer in 500 klockor om dagen för service där polering ingår?Man påbörjar inte ett arbete som ska resultera i en förstörd boett/länk utan man förklarar för kunden hur det ligger till och tackar nej. 95% av kunder skulle aldrig tacka jag till en polering som ska ändra boettformen. Tror inte att ägaren till Santosen på bilden hade godkänt en sådan polering från början. Så dyrt är det inte med lasersvets/fabrikspolering.
Det finns s.k. lapping tools, maskiner som slipar plant och vid olika vinklar så att du inte rundar en plan yta eller ändrar en vinkel. Ett bra exempel på boett som ska poleras på det sättet är Royal Oak.
Med rätt verktyg finns ingen anledning till att inte få till rätt finish. Att den inte kommer se ut som ny är rätt självklar, men en amatör skall inte se det. Att du sedan påstår att det nästan alltid används lapping tools visar att du inte vet hur det ser ut i verkligheten.Nae jag gissar inte, bara se över vad som finns där ute och vad som kommer från servicecentrerna. Både och men det jag menar är att de har en boett som är nytillverkad och det är en helt annan förutsättning för ett gott resultat.
En använd klocka som polerats i flera omgångar kommer se olika ut beroende på hur den såg ut inför den senaste poleringen.
Att få ett gott resultat på en klocka som använts en handfull gånger är mycket enklare jämfört med en klocka som använts som vardagsklocka i många år.
Nämn gärna en märkesverkstad som använder lapping tools och riktiga jiggar/fixturer i Sverige. Finns knappt från fabrik idag ens, Rolex levererar buktade ytor idag tex om man jämför hur det var tidigare.Jo det används lapping till de boetter som behöver det.
Jag får känslan att det är du som sitter och gissar?
Nae ingen ursäkt bara en påminnelse att det sker även ute hos märkesverkstäderna.
Visste ni förresten att överdelen på denna mellanboett skall dras för hand mot ett slippapper och följa kurvan enligt Cartier polerings manual
Swatchgroup, Rolex AD, troligen breitling också cartier skickar väl det mestaNämn gärna en märkesverkstad som använder lapping tools och riktiga jiggar/fixturer i Sverige. Finns knappt från fabrik idag ens, Rolex levererar buktade ytor idag tex om man jämför hur det var tidigare.
Man ser rätt tydligt om en yta har borstats helt för hand eller ej. Är slipränderna uniforma i slipriktningen är det för hand. Kommer det nya ränder i längsriktningen är det maskin. Rent generellt då.
Kul Cartier har en manual då de verkligen inte kan polera sina egna klockor.
Har aldrig sett plana ytor från dessa. Breitling har jag nog iofs inte tittat på direkt, har ju historiskt varit runda och blanka i designen. Har även fått tillbaka från Rolexfabriken med tillrundade borstade ytor som skulle vara plana. Nyman har/hade men använde typ inte. De fick inte till det då personalen var för dålig för att använda dem. När AP skulle borstas skickades de ofta iväg, möjligt de blivit bättre idag.Swatchgroup, Rolex AD, troligen breitling också cartier skickar väl det mesta
Det är en bråkdel av kunder som bryr sig om polering på en sådan detaljnivå, så även om utrustning och kunskap/utbildning finns på exempelvis Swatch Group och Nymans så är det främst när det kommer till modeller där det är helt kritiskt för boettens form att skarpa vinklar osv bibehålls som det utnyttjas till hundra procent. Tänk Ploprof t ex. Jag har jobbat med klockservice i ett decennium nu och jag kan räkna på en hand dom kunder som har haft synpunkter på genomförd polering. Den absoluta majoriteten är överlycklig bara det blänker lite mer än när klockan lämnades in (eller inte är täckt i tre millimeter smutslager längre).Har aldrig sett plana ytor från dessa. Breitling har jag nog iofs inte tittat på direkt, har ju historiskt varit runda och blanka i designen. Har även fått tillbaka från Rolexfabriken med tillrundade borstade ytor som skulle vara plana. Nyman har/hade men använde typ inte. De fick inte till det då personalen var för dålig för att använda dem. När AP skulle borstas skickades de ofta iväg, möjligt de blivit bättre idag.
Känner dock vi rör oss från ämnet nu. Just Cartier är extra svårt då skruvskallarna i länkarna hindrar hårda slipdon.
Är kritiskt på alla plana ytor, var är yrkesstoltheten?Det är en bråkdel av kunder som bryr sig om polering på en sådan detaljnivå, så även om utrustning och kunskap/utbildning finns på exempelvis Swatch Group och Nymans så är det främst när det kommer till modeller där det är helt kritiskt för boettens form att skarpa vinklar osv bibehålls som det utnyttjas till hundra procent. Tänk Ploprof t ex. Jag har jobbat med klockservice i ett decennium nu och jag kan räkna på en hand dom kunder som har haft synpunkter på genomförd polering. Den absoluta majoriteten är överlycklig bara det blänker lite mer än när klockan lämnades in (eller inte är täckt i tre millimeter smutslager längre).
Jag förstår din synpunkt, men märkena själva har relativt låga krav vad gäller polering och en polerare ska hinna med att färdigställa kanske 10-15 boetter med länk per dag enligt märkenas riktlinjer. Enligt min erfarenhet tycker märkena själva snarast att det läggs alldeles för mycket tid och engagemang på boetter och länkar ute i verkstäderna och att kunderna borde offereras att byta ut dessa istället. Som sagt är det inte entusiaster som är standardkunden, majoriteten är folk som vill se att det blänker lite extra i solen efter att dom hämtat ut sin nyservade klocka.Är kritiskt på alla plana ytor, var är yrkesstoltheten?
Jag förstår din synpunkt, men märkena själva har relativt låga krav vad gäller polering och en polerare ska hinna med att färdigställa kanske 10-15 boetter med länk per dag enligt märkenas riktlinjer. Enligt min erfarenhet tycker märkena själva snarast att det läggs alldeles för mycket tid och engagemang på boetter och länkar ute i verkstäderna och att kunderna borde offereras att byta ut dessa istället. Som sagt är det inte entusiaster som är standardkunden, majoriteten är folk som vill se att det blänker lite extra i solen efter att dom hämtat ut sin nyservade klocka.
Trist att läsa. Själv tycker jag det är minst lika imponerande att kunna polera på ett mästerligt sätt som att kunna renovera ett känsligt urverk. Det hantverket borde värderas lika högt som skruvandet och oljandet.Jag förstår din synpunkt, men märkena själva har relativt låga krav vad gäller polering och en polerare ska hinna med att färdigställa kanske 10-15 boetter med länk per dag enligt märkenas riktlinjer. Enligt min erfarenhet tycker märkena själva snarast att det läggs alldeles för mycket tid och engagemang på boetter och länkar ute i verkstäderna och att kunderna borde offereras att byta ut dessa istället. Som sagt är det inte entusiaster som är standardkunden, majoriteten är folk som vill se att det blänker lite extra i solen efter att dom hämtat ut sin nyservade klocka.
Rätt säker på att det var 20.Någon som kan bekräfta bandbredd på Tank Solo Large? dvs den som är närmast must large i storlek?
Hittar både 19, 20 och 21 på internetz
Jag är rätt säker på att det är 20,5mm. Sjukt, men sant.Någon som kan bekräfta bandbredd på Tank Solo Large? dvs den som är närmast must large i storlek?
Hittar både 19, 20 och 21 på internetz
Vilka jävla muppar. Vet att någon mindre modell hade 17.5 så inte omöjligt. Borde iofs inte vara något problem med vare sig 20 eller 21 men retsamtJag är rätt säker på att det är 20,5mm. Sjukt, men sant.
Jag stör mig tyvärr rätt bra på band som inte passar perfekt haha. Fick en känga för det nedanVilka jävla muppar. Vet att någon mindre modell hade 17.5 så inte omöjligt. Borde iofs inte vara något problem med vare sig 20 eller 21 men retsamt
Ja det där går ju inte. Skit också, hade en fin solo på GJag stör mig tyvärr rätt bra på band som inte passar perfekt haha. Fick en känga för det nedan
21mm och lite våld så sitter det som ett smäck ju.Ja det där går ju inte. Skit också, hade en fin solo på G
Sant. Och det är 20eur extra hos molequin för att få just 20.5. Men man har ju hela lådan full med 19 och 20 vid det här laget så det hade ju varit bra21mm och lite våld så sitter det som ett smäck ju.
Ja det där går ju inte. Skit också, hade en fin solo på G
Tror också att dom flesta 21 skulle funka fint, så länge dom inte är MER än 21.0 liksom.21mm och lite våld så sitter det som ett smäck ju.