• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Blev sugen på en modern Cartier Santos Dumont och började grotta lite i vilka varianter som finns. Märkte efter ett tag att det är en djungel. Nördig som jag är så var jag tvungen att göra en översikt i Excel. Kanske fler än jag som är intresserade. Verkar ju finnas någon typ av logik i referensnumrets första del i alla fall.

W i referensnumret innebär Klocka.
SA i referensnumret står för Santos.
Om andra tecknet i referensnumret är "2" så betyder det tvåtonsboett
Om andra tecknet i referensnumret är "G" så betyder det boett i guld, roséguld eller platina
Om andra tecknet i referensnumret är "H" så betyder det skelleterad urtavla
Om andra tecknet i referensnumret är "J" så betyder det stenar på boett
Om andra tecknet i referensnumret är "S" så betyder det stålboett

Listan uppdateras löpande - Senast uppdaterad 2024-10-17.
  • Lagt in WGSA0102
  • Lagt in WGSA0036
  • Uppdaterat färg på WGSA0077
  • Uppdaterat WGSA0054 med rätt urverk
  • Översatt hela listan till engelska
  • Skrivit storleken i S, L, XL
Med reservationer för fel. Tar gärna emot feedback eller om det finns modeller jag missat.

Skärmavbild 2024-10-17 kl. 09.27.45.png

Senast ändrad:
Blev sugen på en modern Cartier Santos Dumont och började grotta lite i vilka varianter som finns. Märkte efter ett tag att det är en djungel. Nördig som jag är så var jag tvungen att göra en översikt i Excel. Kanske fler än jag som är intresserade. Verkar ju finnas någon typ av logik i referensnumrets första del i alla fall.

W i referensnumret innebär Klocka.
SA i referensnumret står för SAntos.
Om andra tecknet i referensnumret är "2" så betyder det tvåtonsboett
Om andra tecknet i referensnumret är "G" så betyder det boett i guld, roséguld eller platina
Om andra tecknet i referensnumret är "H" så betyder det skelleterad urtavla
Om andra tecknet i referensnumret är "J" så betyder det stenar på boett
Om andra tecknet i referensnumret är "S" så betyder det stålboett

Med reservationer för fel. Tar gärna emot feedback eller om det finns modeller jag missat.
Snyggt! Gillar nörderiet :) en detalj är WGSA0077 är blå om än väldigt mörk

En till liten detalj är att WGSA0054 också är manuell😀 väldigt kul initiativ och jag har bara tänkt att de har konstiga benämningar but it makes sense nu👍🏼
Grymt! Tack ska uppdatera detta!
Kollade en del på C24 när jag gjorde listan och det verkar som att alla inte vet skillnaden på automatisk och manuellt verk… eller så är man inte så noga när man fyller i specifikationerna på C24

Har ett äldre alligatorband som legat ett tag och torkat. Nu är det som om själva rutan på ytan spruckit lite i skarven så den lyfter från resten av bandet.

Kan man behandla på något sätt eller är det helt kört?

IMG_9338.jpeg

Ok, update. Urmakaren vill kompensera mig genom att låta ett partnerföretag som gör lasersvetsning ta hand om Santosen. Det heter NW Group och verkar vara seriösa så vitt jag kan se. Känner någon till eller har någon som helst erfarenhet av dem?

Har ett äldre alligatorband som legat ett tag och torkat. Nu är det som om själva rutan på ytan spruckit lite i skarven så den lyfter från resten av bandet.

IMG_9338.jpeg

Reptil är lite meckigt, men. Jag hade kört läderlim under rutan. Låtat ligga med en vikt på under natten. Sen behandlat bandet med kräm för exotiska lädersorter. Använder enbart Saphirs produkter själv, så denna ska funka. https://www.saphirmedailledorshop.com/products/saphir-medaille-dor-reptile

Kolla med en skomakare annars!

Reptil är lite meckigt, men. Jag hade kört läderlim under rutan. Låtat ligga med en vikt på under natten. Sen behandlat bandet med kräm för exotiska lädersorter. Använder enbart Saphirs produkter själv, så denna ska funka. https://www.saphirmedailledorshop.com/products/saphir-medaille-dor-reptile

Kolla med en skomakare annars!
Tack för tips! Kanske kan vara värt att svänga förbi ett proffs iom att jag annars ändå måste köpa alla produkter :)

Kanske var en otydlig bild men vid den övre skarven (närmast bandstiften) så lyfter liksom rutan på sig och det öppnas i skarven när man böjer bandet. Om det förtydligar..?
Inte direkt. Vilken ruta? Är bandet färgat i skarven? Sedan är följdfrågan vad det är som stör dig. Läder torkar inte speciellt mycket på 20 år iaf.

Inte direkt. Vilken ruta? Är bandet färgat i skarven? Sedan är följdfrågan vad det är som stör dig. Läder torkar inte speciellt mycket på 20 år iaf.
la till en bild i inlägget ovan. Stör mig inte visuellt men vill inte slita ut det snabbare än nödvändigt så tänker att man kanske kan göra något för att förlänga livslängden

la till en bild i inlägget ovan. Stör mig inte visuellt men vill inte slita ut det snabbare än nödvändigt så tänker att man kanske kan göra något för att förlänga livslängden
Det bandet har alltid sett ut så där, det är vad jag tror iaf. Ett naturligt veck. Om lacken inte är för tjock/intakt kan du ge bandet lite fett, annars är det inget att göra vad jag kan se.

Btw, nu antog jag att det var riktig alligator och inte präglat skinn! Lite dumt kanske. Om bara vanligt läder kan du använda vilken återfuktande läderprodukt som helst.

Btw, nu antog jag att det var riktig alligator och inte präglat skinn! Lite dumt kanske. Om bara vanligt läder kan du använda vilken återfuktande läderprodukt som helst.
Är väl ingen (max marginell) skillnad? Klart viktigare är hur lädret är belagt. Plast har inte så mycket nytta av fett tex.

Senast ändrad:
Ok, update. Urmakaren vill kompensera mig genom att låta ett partnerföretag som gör lasersvetsning ta hand om Santosen. Det heter NW Group och verkar vara seriösa så vitt jag kan se. Känner någon till eller har någon som helst erfarenhet av dem?
Jag vet vilka det är. Dom agerar extern verkstad åt ett gäng mindre butiker och är officiell verkstad åt några uddamärken. Trodde inte dom höll på med lasersvetsning dock. Min gissning är att även NWG använder sig av någon samarbetspartner för sådant.

IMG_9338.jpeg
Svanspartiet på krokodil/alligator kan ha lite grövre kanter och kan 'gapa', som på bilden. Det ser normalt ut. Lim på fel ställe och så har du ett problem.

Är väl ingen (max marginell) skillnad? Klart viktigare är hur lädret är belagt. Plast har inte så mycket nytta av fett tex.

Jo, skulle aldrig försöka ”mätta” exotiskt läder med vanliga lädervårdsprodukter. De är mycket känsligare och det finns en anledning till att det finns särskilda produkter för det. Lite som att man absolut inte vårdar cordovan med produkter för vanligt grain-läder. Men så är jag extremt nördig med min lädervård också.

Men ja, om det är belagt med nåt som inte tar åt sig produkter, a la bookmaker/corrected grain så spelar det såklart roll. Men svårt att se att VC skulle plastbelägga alligator. Men mer än jag vet!

Men ja, om det är belagt med nåt som inte tar åt sig produkter, a la bookmaker/corrected grain så spelar det såklart roll. Men svårt att se att VC skulle plastbelägga alligator. Men mer än jag vet!
De flesta är belagda.

Fett är fett. Man behöver inte göra det så svårt för sig. Olja går in i läder och gör det mörkare. Vax lägger sig på ytan. Krokodil/alligator reagerar på samma sätt som vanligt skinn. Tvättat många med allt från diskmedel till aceton. Snarare stoppning och kanter som kan fara illa före lädret.

Tips på band till en tank must? Gärna till en billig/rimlig peng.
IMG_4265.jpeg

Har sett några mockaband som är fina. Älskar även känslan på nedan bild (som jag tror jag sett här i tråden men inte lyckades hitta igen). Men frågan är om de även passar till mörk kostym?
IMG_4182.jpeg

Tips på band till en tank must? Gärna till en billig/rimlig peng.
IMG_4265.jpeg

Har sett några mockaband som är fina. Älskar även känslan på nedan bild (som jag tror jag sett här i tråden men inte lyckades hitta igen). Men frågan är om de även passar till mörk kostym?
IMG_4182.jpeg
Molequin gör ju bra band till bra pris. Kika där men som du är inne på skulle jag ta ett mörkare band om du ska köra kostym

Snyggt! Det mörkbruna ser ut som en 100p kombo. Nubuck?
Har lagt beställning☺️
Blev dock ändrat från nubuck till smooth calf (slät kalv?), nytt i Molequins sortiment. Ffa ljust nubuck kan lätt bli missfärgat och se tråkigt ut.
Detta blir det, med box stitching👇🏻
IMG_0718.jpeg
Då kom det en leverans från Molequin:

Välgjort och bra passform.
IMG_1583.jpeg

Färgen pendlar till, utomhus ser det någorlunda som som produktbilder, inomhus är den lite fulare även om den får guldet att poppa.

IMG_1584.jpeg

IMG_1592.jpeg

Tyvärr gjorde de classic ecru stiching istället för box stitching som jag beställde, tröttsamt att hålla på och bråka om sånt :banghead:

Här nog inte bestämt mig än om jag gillar färgen.
IMG_1569.jpeg

Tillbaka
Topp