Så var det!! Börjar bli gammalJag är rätt säker på att det är 20,5mm. Sjukt, men sant.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Så var det!! Börjar bli gammalJag är rätt säker på att det är 20,5mm. Sjukt, men sant.
Snyggt! Gillar nörderiet en detalj är WGSA0077 är blå om än väldigt mörkBlev sugen på en modern Cartier Santos Dumont och började grotta lite i vilka varianter som finns. Märkte efter ett tag att det är en djungel. Nördig som jag är så var jag tvungen att göra en översikt i Excel. Kanske fler än jag som är intresserade. Verkar ju finnas någon typ av logik i referensnumrets första del i alla fall.
W i referensnumret innebär Klocka.
SA i referensnumret står för SAntos.
Om andra tecknet i referensnumret är "2" så betyder det tvåtonsboett
Om andra tecknet i referensnumret är "G" så betyder det boett i guld, roséguld eller platina
Om andra tecknet i referensnumret är "H" så betyder det skelleterad urtavla
Om andra tecknet i referensnumret är "J" så betyder det stenar på boett
Om andra tecknet i referensnumret är "S" så betyder det stålboett
Med reservationer för fel. Tar gärna emot feedback eller om det finns modeller jag missat.
Grymt! Tack för input. Har uppdaterat listan nu. Just den modellen är rätt fin, men synd att det är kvartsare...Snyggt! Gillar nörderiet en detalj är WGSA0077 är blå om än väldigt mörk
En till liten detalj är att WGSA0054 också är manuell väldigt kul initiativ och jag har bara tänkt att de har konstiga benämningar but it makes sense nuGrymt! Tack för input. Har uppdaterat listan nu. Just den modellen är rätt fin, men synd att det är kvartsare...
Grymt! Tack ska uppdatera detta!En till liten detalj är att WGSA0054 också är manuell väldigt kul initiativ och jag har bara tänkt att de har konstiga benämningar but it makes sense nu
Ah fattar, inte helt enkelt det är rätt många som tror att de är quartz också har jag läst.Grymt! Tack ska uppdatera detta!
Kollade en del på C24 när jag gjorde listan och det verkar som att alla inte vet skillnaden på automatisk och manuellt verk… eller så är man inte så noga när man fyller i specifikationerna på C24
Har ett äldre alligatorband som legat ett tag och torkat. Nu är det som om själva rutan på ytan spruckit lite i skarven så den lyfter från resten av bandet.
Kan man behandla på något sätt eller är det helt kört?
Tack för tips! Kanske kan vara värt att svänga förbi ett proffs iom att jag annars ändå måste köpa alla produkterReptil är lite meckigt, men. Jag hade kört läderlim under rutan. Låtat ligga med en vikt på under natten. Sen behandlat bandet med kräm för exotiska lädersorter. Använder enbart Saphirs produkter själv, så denna ska funka. https://www.saphirmedailledorshop.com/products/saphir-medaille-dor-reptile
Kolla med en skomakare annars!
Har svårt att se vad du menar. Är ju mellan sköldarna banden flexar.Har ett äldre alligatorband som legat ett tag och torkat. Nu är det som om själva rutan på ytan spruckit lite i skarven så den lyfter från resten av bandet.
Kan man behandla på något sätt eller är det helt kört?
Kanske var en otydlig bild men vid den övre skarven (närmast bandstiften) så lyfter liksom rutan på sig och det öppnas i skarven när man böjer bandet. Om det förtydligar..?Har svårt att se vad du menar. Är ju mellan sköldarna banden flexar.
Inte direkt. Vilken ruta? Är bandet färgat i skarven? Sedan är följdfrågan vad det är som stör dig. Läder torkar inte speciellt mycket på 20 år iaf.Kanske var en otydlig bild men vid den övre skarven (närmast bandstiften) så lyfter liksom rutan på sig och det öppnas i skarven när man böjer bandet. Om det förtydligar..?
la till en bild i inlägget ovan. Stör mig inte visuellt men vill inte slita ut det snabbare än nödvändigt så tänker att man kanske kan göra något för att förlänga livslängdenInte direkt. Vilken ruta? Är bandet färgat i skarven? Sedan är följdfrågan vad det är som stör dig. Läder torkar inte speciellt mycket på 20 år iaf.
Det bandet har alltid sett ut så där, det är vad jag tror iaf. Ett naturligt veck. Om lacken inte är för tjock/intakt kan du ge bandet lite fett, annars är det inget att göra vad jag kan se.la till en bild i inlägget ovan. Stör mig inte visuellt men vill inte slita ut det snabbare än nödvändigt så tänker att man kanske kan göra något för att förlänga livslängden
Är väl ingen (max marginell) skillnad? Klart viktigare är hur lädret är belagt. Plast har inte så mycket nytta av fett tex.Btw, nu antog jag att det var riktig alligator och inte präglat skinn! Lite dumt kanske. Om bara vanligt läder kan du använda vilken återfuktande läderprodukt som helst.
Jag vet vilka det är. Dom agerar extern verkstad åt ett gäng mindre butiker och är officiell verkstad åt några uddamärken. Trodde inte dom höll på med lasersvetsning dock. Min gissning är att även NWG använder sig av någon samarbetspartner för sådant.Ok, update. Urmakaren vill kompensera mig genom att låta ett partnerföretag som gör lasersvetsning ta hand om Santosen. Det heter NW Group och verkar vara seriösa så vitt jag kan se. Känner någon till eller har någon som helst erfarenhet av dem?
Det är vacheron OEM alligator så jag skulle tro att det är riktig alligatorBtw, nu antog jag att det var riktig alligator och inte präglat skinn! Lite dumt kanske. Om bara vanligt läder kan du använda vilken återfuktande läderprodukt som helst.
Svanspartiet på krokodil/alligator kan ha lite grövre kanter och kan 'gapa', som på bilden. Det ser normalt ut. Lim på fel ställe och så har du ett problem.Har ett äldre alligatorband som legat ett tag och torkat. Nu är det som om själva rutan på ytan spruckit lite i skarven så den lyfter från resten av bandet.
Kan man behandla på något sätt eller är det helt kört?
Är väl ingen (max marginell) skillnad? Klart viktigare är hur lädret är belagt. Plast har inte så mycket nytta av fett tex.
De flesta är belagda.Men ja, om det är belagt med nåt som inte tar åt sig produkter, a la bookmaker/corrected grain så spelar det såklart roll. Men svårt att se att VC skulle plastbelägga alligator. Men mer än jag vet!
Molequin gör ju bra band till bra pris. Kika där men som du är inne på skulle jag ta ett mörkare band om du ska köra kostymTips på band till en tank must? Gärna till en billig/rimlig peng.
Har sett några mockaband som är fina. Älskar även känslan på nedan bild (som jag tror jag sett här i tråden men inte lyckades hitta igen). Men frågan är om de även passar till mörk kostym?
Då kom det en leverans från Molequin:Snyggt! Det mörkbruna ser ut som en 100p kombo. Nubuck?
Har lagt beställning
Blev dock ändrat från nubuck till smooth calf (slät kalv?), nytt i Molequins sortiment. Ffa ljust nubuck kan lätt bli missfärgat och se tråkigt ut.
Detta blir det, med box stitching