• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Jag kämpar lite med vad jag ska göra faktiskt. Kom från en äldre avlägsen släkting men det var en klocka min far hjälpte till att sourca genom att köpa den när han jobbade i Hong Kong. "Tyvärr" var pappa en man som hängde med i den nya tekniken (och inte klockintresserad) så han köpte aldrig något som jag idag skulle se som kul, han skaffade såklart en toppmodern ana-digi Citizen som han sen använde mest hela tiden. Så den lilla Cartiern är det närmsta ett klockarv jag har från honom. Funderar på att kanske "byta in" den mot en 78086 men det känns lite knas. Samtidigt är den lilla lite för liten att faktiskt bära. 🤔
Växlar du in den till en större modell kan jag ju tycka att den gamla lever kvar på ett sätt. Så kan du säga, ”grunden till denna kommer från min pappa”.

På samma ämne. Vad tänker ni om herrar som bär Baignoire?
Storleksmässigt så är den väl 23x31, alltså som en klassisk must. Men är formen feminin?
Bild snodd från internätet.
Skärmavbild 2024-10-28 kl. 17.14.14.png
På det bandet till en snygg kostym, absolut.

Jag har snöat in fullständigt på Galbée, närmare bestämt 2319 och 2823. Tyvärr har jag inte lyckats klämma och känna på dessa och är därför nyfiken på era tankar kring klockorna. XL-versionen verkar helt klart mer mainstream, åtminstone för den breda publiken.

Som referens storleksmässigt är jag förälskad i min explorer I 14270 och 5-siffriga sub. Har såklart testat nya Santos Medium som sitter fint men som jag inte klickade med.

Dela gärna era tankar om ni har en minut över. Har försökt göra min research, men har jag missat en liknande diskussion får någon vänlig själ gärna länka. Tack Klocksnack!

Jag har snöat in fullständigt på Galbée, närmare bestämt 2319 och 2823. Tyvärr har jag inte lyckats klämma och känna på dessa och är därför nyfiken på era tankar kring klockorna. XL-versionen verkar helt klart mer mainstream, åtminstone för den breda publiken.

Som referens storleksmässigt är jag förälskad i min explorer I 14270 och 5-siffriga sub. Har såklart testat nya Santos Medium som sitter fint men som jag inte klickade med.

Dela gärna era tankar om ni har en minut över. Har försökt göra min research, men har jag missat en liknande diskussion får någon vänlig själ gärna länka. Tack Klocksnack!

Har ägt båda! 2319 har fantastisk tavla men upplevs som mindre än t.ex. Carrée eller andra versioner av Galbée för att tavlan inte är vit (min upplevelse obs).

2823 har rätt proportioner, förutom att L2L blir rätt jävla långt, åtminstone på mig med taniga handleder. Då tappar man känslan av att boetten övergår sömlöst i länken. Men har du lite större handleder och tycker att det blir för litet med klassiska 29x41 så hade jag satsat på XL.

Bilagor

• IMG_6686.jpeg
    IMG_6686.jpeg
    337.9 KB · Visningar: 6
  • IMG_6733.jpeg
    IMG_6733.jpeg
    606.8 KB · Visningar: 6
  • IMG_7002.jpeg
    IMG_7002.jpeg
    521.6 KB · Visningar: 2
Har ägt båda! 2319 har fantastisk tavla men upplevs som mindre än t.ex. Carrée eller andra versioner av Galbée för att tavlan inte är vit (min upplevelse obs).

2823 har rätt proportioner, förutom att L2L blir rätt jävla långt, åtminstone på mig med taniga handleder. Då tappar man känslan av att boetten övergår sömlöst i länken. Men har du lite större handleder och tycker att det blir för litet med klassiska 29x41 så hade jag satsat på XL.

Tack för din jämförelse @EJLNorman 🙏🙏 Tavlan på 2319 ser grym ut.

Har jag missuppfattat det eller bärs 2823 fortfarande mindre än dagens santos medium?

Tack för din jämförelse @EJLNorman 🙏🙏 Tavlan på 2319 ser grym ut.

Har jag missuppfattat det eller bärs 2823 fortfarande mindre än dagens santos medium?

Ja, den nya upplevs som större då tavlan blir större med den kvadratiska formen på boetten. Dock är L2L kortare. Skulle säga att den nya känns lite ”kort och tjock” i jämförelse. Dock är L2L på 2823 45 mm och skulle säga att du vill ha lite marginal på båda sidor så man ser lite av länken. Annars försvinner tjusningen med integrerat, tycker jag. Vilket de rättade till på den moderna, större men med mer länk som syns. Så 2823 kräver sina handleder skulle jag säga.

Kul val, kommer den med fler band?
Tack. Tyvärr inte. Bandet är väl det enda negativa som jag hittar efter 30 mins användande. Kvalitetsmässigt känns det inte som ett band som ska sitta på en Cartier.
Svårt också att matcha med något annat än svart band känns det som. tar gärna emot tips. 17mm mellan luggarna gör ju inte saken lättare direkt.

Tack. Tyvärr inte. Bandet är väl det enda negativa som jag hittar efter 30 mins användande. Kvalitetsmässigt känns det inte som ett band som ska sitta på en Cartier.
Svårt också att matcha med något annat än svart band känns det som. tar gärna emot tips. 17mm mellan luggarna gör ju inte saken lättare direkt.
typ lite cool på tunt gummi ? :D

Tyvärr gör upplägget med QR att bandhornen sticker ut som...horn..(?) om man kör vanliga band men i övrigt är grönt mocka riktigt snyggt

1730814671553.png

Förstår vad du menar, men snyggt är det iallafall.

Tillbaka in i Cartierträsket! Senaste tillskottet i klocksamlingen. Måste säga att den är ännu vackrare i verkligheten. Sportig elegans när den är som bäst. Funkar perfekt både till vardags och fest… jag är kär! 😍
IMG_9807.jpeg
Snyggt, min stora fråga runt de där är hur väl det svarta på boetten kommer hålla mot slitage, de är ju grymt snygga nya men kan tänka mig att det blir lite dassigt ifall man lyckas repa bort eller chippa det svarta på ngt sätt.

Snyggt, min stora fråga runt de där är hur väl det svarta på boetten kommer hålla mot slitage, de är ju grymt snygga nya men kan tänka mig att det blir lite dassigt ifall man lyckas repa bort eller chippa det svarta på ngt sätt.
Ja, jag är själv rätt orolig för det. Men de verkar ha fått till lacken på ett bra sätt. Vet inte vilken teknik de använder men det känns inte som att det är ett extra lager ovanpå stålet.

Tillbaka
Topp