• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Tillbaka in i Cartierträsket! Senaste tillskottet i klocksamlingen. Måste säga att den är ännu vackrare i verkligheten. Sportig elegans när den är som bäst. Funkar perfekt både till vardags och fest… jag är kär! 😍
IMG_9807.jpeg
Skitsnygg! Står på tur att pröva

IMG_3221.jpeg

Det där var ju lite synd….

Vad tror ni, är det lönt att gå till lokala urmakaren eller måste den till Cartier? Lokala AD:n är inte så lokal utan typ 8 timmar bort….
Är förhoppningsvis ett enkelt ingrepp, för du fick hela kronan med axeln i handen? Värt att öppna och testa att skruva åt skruven.

Tänkte kika om någon här har vart och fingrat på Cartier Must Ronde och fick en bra känsla av storlekarna? Finns i storlekarna 29, 36 och 40mm. Kanske finns det någon som har en och kan dela med sig av lite bilder?

Tänkte kika om någon här har vart och fingrat på Cartier Must Ronde och fick en bra känsla av storlekarna? Finns i storlekarna 29, 36 och 40mm. Kanske finns det någon som har en och kan dela med sig av lite bilder?
Inte testat, men då modellen har små bandhorn låter 36 mm helt klar rimligast om man har normala handleder och gillar klassiskt snitt.

Inte testat, men då modellen har små bandhorn låter 36 mm helt klar rimligast om man har normala handleder och gillar klassiskt snitt.
Ja men tänker i samma banor att 36mm är en sweet spot. Tror den precis som min Tank Must i Large kan användas av alla i hushållet. Får kika in hos Cartier helt enkelt.

Damen är lite intresserad av att införskaffa sig något guld/stål, hon såg en DJ31 som var intressant men Cartier har ju fina modeller också. Kan nog vara stål också med svart tavla.

Någon av era damer som har något liknande?

Damen är lite intresserad av att införskaffa sig något guld/stål, hon såg en DJ31 som var intressant men Cartier har ju fina modeller också. Kan nog vara stål också med svart tavla.

Någon av era damer som har något liknande?
Cartier har många olika modeller som var för sig kommer i flera olika varianter. Santos, Tank, Panthere, Cougar, Ballon Bleu, Baignoire, Pasha, Ronde bara för att nämna några.

Måste klockan vara rund?
Måste den vara på länk?
Ska det vara en ny klocka eller går vintage bra?

Panthere är ju en populär modell som finns i tvåton och går hem hos de flesta kvinnor.

Ja, Pantheren var väldigt fin! Ska visa henne den.

Länk är nog enda önskemålet, sen om boetten är rund eller inte spelar ingen större roll.

Jag har för mig att de visat bilder från tillverkningen, med djupa gropar frästa i boetten som fylls med lack, så det borde ju hålla.
verkar så:

"Flush with the case such that it seems to be a thin painted layer, the lacquered decoration is actually an inlay. It’s done in a three-step process that starts with engraving the a Santos-Dumont case to create recess for the lacquer. The narrow recesses are filled with synthetic lacquer and then baked in an oven to set, before being polished to create a smooth, flush surface. The last step is the application of a thin layer of clear, protective varnish over the lacquer, which is necessary as the lacquer is softer than steel."

verkar så:

"Flush with the case such that it seems to be a thin painted layer, the lacquered decoration is actually an inlay. It’s done in a three-step process that starts with engraving the a Santos-Dumont case to create recess for the lacquer. The narrow recesses are filled with synthetic lacquer and then baked in an oven to set, before being polished to create a smooth, flush surface. The last step is the application of a thin layer of clear, protective varnish over the lacquer, which is necessary as the lacquer is softer than steel."
Då borde man inte kunna skrapa fram stålfärg i de svarta fälten så lätt iaf då, men det de skriver om varnish och att lacquer är mjukare gör en ju lite orolig iaf att det lätt blir märken/repor i lacken då.

Tack! Ja, de lackade är fina. Men tyvärr så är det väl bara i princip denna som är någorlunda plånboksvänligt prissatt…
Absolut och allt är väl relativt men sett till vad roseguld och platinum var prissatta till så tycker jag det var mycket Bang for the buck ändå. Sen är ju de lackade med flygplansrotorn extremt häftiga men där drog ju priset iväg rätt rejält.

IMG_3221.jpeg

Det där var ju lite synd….

Vad tror ni, är det lönt att gå till lokala urmakaren eller måste den till Cartier? Lokala AD:n är inte så lokal utan typ 8 timmar bort….
Inte nödvändigtvis så att AD alltid gör ett bättre jobb. Men förstår varför det känns tryggare. Men vill belysa ett aktuellt fall jag jobbar på just nu, där det finns papper på helservice av klockan (Cartier Santos) utförd 2022 hos AD i Stockholm MEN urverket visar tydligt att det inte servats senaste 7-10 åren. Man har gjort en ”Raggardusch”. Oljat upp balansen och automatverket, det enda man kommer åt utan att skruva ut en enda skruv ur verket… klockan kom till mig efter verket helt stannat nu två år efter service.
Vad är er erfarenhet av service hos Cartier?

Oljad balans med fräscha oljor:
IMG_4799.jpeg

Men under bryggorna visar sig gamla intorkade oljor:
IMG_4791.jpeg

Inte nödvändigtvis så att AD alltid gör ett bättre jobb. Men förstår varför det känns tryggare. Men vill belysa ett aktuellt fall jag jobbar på just nu, där det finns papper på helservice av klockan (Cartier Santos) utförd 2022 hos AD i Stockholm MEN urverket visar tydligt att det inte servats senaste 7-10 åren. Man har gjort en ”Raggardusch”. Oljat upp balansen och automatverket, det enda man kommer åt utan att skruva ut en enda skruv ur verket… klockan kom till mig efter verket helt stannat nu två år efter service.
Kanske det man fått när man hoppat på gratis service erbjudandet 🤷‍♂️ de är ju inte kända för att göra den bästa servicen

På samma ämne. Vad tänker ni om herrar som bär Baignoire?
Storleksmässigt så är den väl 23x31, alltså som en klassisk must. Men är formen feminin?
Bild snodd från internätet.
Skärmavbild 2024-10-28 kl. 17.14.14.png
Jag personligen hade inte haft några som helst problem med att bära en Baignoire! Klart att den ser lite femenin ut men det är vad det är. En stor anledning till att den upplevs mindre än en klassisk Tank Louis (om dimensionerna du angav stämmer) är att rektangulära klockor bärs betydligt större än sina runda/ovala motsvarigheter.

En stor anledning till att den upplevs mindre än en klassisk Tank Louis (om dimensionerna du angav stämmer) är att rektangulära klockor bärs betydligt större än sina runda/ovala motsvarigheter.
Anledningen till att fyrkantiga bärs större är att de är större (area).

Bandbredd under typ 15 mm börjar bli knepig också. Historiskt har damur haft förhållandevis smala band.

Oljad balans med fräscha oljor:

Men under bryggorna visar sig gamla intorkade oljor:

Det där är ju inte okej!

Vi har en lokal urmakare som jag tror är ganska duktig, jag oroar mig lite för är att kronan är borta och jag vill ju förstås att den ersätts med originaldelar, men det kanske även fristående urisar har tillgång till?

Det där är ju inte okej!

Vi har en lokal urmakare som jag tror är ganska duktig, jag oroar mig lite för är att kronan är borta och jag vill ju förstås att den ersätts med originaldelar, men det kanske även fristående urisar har tillgång till?
Tror inte lokala kan beställa från Cartier. Jag hade hört med Cartier först, kronor är ofta dyra på andrahandsmarknaden. Till större Carree finns det tydligen olika varianter också, så kanske det även är så för din.

Tillbaka
Topp