• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Tank Louis på ett alligatorband från Hirsch i solnedgången. Är lite inne på att hitta något ledigare band att växla till. Har ni några kul tips (gärna med bilder) ni kan rekommendera? Behöver lite inspiration!
5E64E0C2-8CD8-4EAC-BDB9-54EB980675E8_1_102_a.jpeg
Tycker det bästa banden till dessa är riktigt mörkblå kalv eller get-band. Vill du klä ner den ännu mer är det ett naturfärgat band, men gäller att få till färgmatchningen med guldet.
 
Inte nödvändigtvis så att AD alltid gör ett bättre jobb. Men förstår varför det känns tryggare. Men vill belysa ett aktuellt fall jag jobbar på just nu, där det finns papper på helservice av klockan (Cartier Santos) utförd 2022 hos AD i Stockholm MEN urverket visar tydligt att det inte servats senaste 7-10 åren. Man har gjort en ”Raggardusch”. Oljat upp balansen och automatverket, det enda man kommer åt utan att skruva ut en enda skruv ur verket… klockan kom till mig efter verket helt stannat nu två år efter service.
Vad är er erfarenhet av service hos Cartier?

Oljad balans med fräscha oljor:
IMG_4799.jpeg


Men under bryggorna visar sig gamla intorkade oljor:
IMG_4791.jpeg
Cartier kör nästan uteslutande ett utbytessystem (verket monteras ur, skickas till nåt servicecenter, annat nyservat verk kommer tillbaka och monteras). Tror ingen urmakare sitter på Cartier i Stockholm och utför helservice? Det borde alltså vara nån bristfällig löpande-band-service som lyckats gå igenom QC.
 
Cartier kör nästan uteslutande ett utbytessystem (verket monteras ur, skickas till nåt servicecenter, annat nyservat verk kommer tillbaka och monteras). Tror ingen urmakare sitter på Cartier i Stockholm och utför helservice? Det borde alltså vara nån bristfällig löpande-band-service som lyckats gå igenom QC.
Mycket möjligt det är så för urverken är inte serienummer stämplat. Till skillnad från t.ex breitling. Breitling har serie nr märkt på all deras ETA verk och för databas över alla verkbyten så man kan se vilket verk nr som matchar vilket boett nr.
 
Cartier kör nästan uteslutande ett utbytessystem (verket monteras ur, skickas till nåt servicecenter, annat nyservat verk kommer tillbaka och monteras). Tror ingen urmakare sitter på Cartier i Stockholm och utför helservice? Det borde alltså vara nån bristfällig löpande-band-service som lyckats gå igenom QC.
Ohfan, även på de moderna klockorna i nuvarande sortiment? Då måste jag nästan öppna min Santos i helgen o se om jag kan avgöra (med hjälp av gamla bilder) om verket byttes när den var inte på gratisserivce i somras.
 
Mycket möjligt det är så för urverken är inte serienummer stämplat. Till skillnad från t.ex breitling. Breitling har serie nr märkt på all deras ETA verk och för databas över alla verkbyten så man kan se vilket verk nr som matchar vilket boett nr.
Breitling hade ju även för vana under lång tid att kronometer-certifiera så gott som alla klockor, och COSC kräver att verket har ett unikt serienummer.
 
Inte nödvändigtvis så att AD alltid gör ett bättre jobb. Men förstår varför det känns tryggare. Men vill belysa ett aktuellt fall jag jobbar på just nu, där det finns papper på helservice av klockan (Cartier Santos) utförd 2022 hos AD i Stockholm MEN urverket visar tydligt att det inte servats senaste 7-10 åren. Man har gjort en ”Raggardusch”. Oljat upp balansen och automatverket, det enda man kommer åt utan att skruva ut en enda skruv ur verket… klockan kom till mig efter verket helt stannat nu två år efter service.
Vad är er erfarenhet av service hos Cartier?

Oljad balans med fräscha oljor:
IMG_4799.jpeg


Men under bryggorna visar sig gamla intorkade oljor:
IMG_4791.jpeg
Cartier har jobbat med utbytesverk länge, tror tyvärr det som hänt..
 
Hej tråden! En kort historia om service via AD. Positivt overall, speciellt som att det var gratis med sommarkampanjen, tack Cartier!

Lämnade in en santos carree ref 0901 till butiken på smålandsgatan för service.

  • Gick fort, fyra veckor allt som allt! Dök aldrig upp ett kostnadsförslag ens.
  • Helt gratis, inklusive nya tavlan som enligt deras utsaga skulle kosta ett par tusen och var obligatorisk att byta.
  • De respekterade att inte polera någonting, snyggt.

  • Tavlan... Att servicetavlan är så iskallt vit och plastig 🥶 Kallare än nyproducerade modeller, blank istället för matt, text som saknar krisphet. Ger helt annan känsla till klockan, vintagefeeling är som bortblåst.
  • Personalen visste inte vilken modell det var, så servicepapper säger "santos square sm steel".
  • Inte heller serienummer eller referensnummer kunde de utläsa fastän att båda står graverat på baksidan: 0901xxxxx. Istället fick papperen ett generiskt nummer CWA9999.
  • Bad om att iallafall få en stämpel i klockans servicebok, så att iallafall ett dokument har rätt serienummer. Det kunde inte ges ut.
  • Ingen service pouch (någon som har en extra till övers?).
  • Händer byttes, men inte glas eller krona trots att glaset har ett tydligt jack.

2024-Italien-278-cropped-highlighted.jpg
IMG_4298.JPG

Var i kontakt med flera personer på flera ADs i ett försök att hitta en butik där gamla tavlan med krackelering inte skulle gå förlorad. Jarl Sandin hade var trevliga, tillmötesgående och kunde eventuellt ordna det, men eftersom det var oklart om kampanjen gällde där så blev det via stockholmsbutiken istället denna gång. Man får dessutom signa ett kontrakt som säger i princip att Cartier förbehåller sig rätten att behålla och förstöra utbytta delar som de önskar, kul 😅

Som sagt, jätteglad för en gratis service men lite konfunderad att personalen inte hade kunskap eller passion för deras egna vintagemodeller?
 
Hej tråden! En kort historia om service via AD. Positivt overall, speciellt som att det var gratis med sommarkampanjen, tack Cartier!

Lämnade in en santos carree ref 0901 till butiken på smålandsgatan för service.

  • Gick fort, fyra veckor allt som allt! Dök aldrig upp ett kostnadsförslag ens.
  • Helt gratis, inklusive nya tavlan som enligt deras utsaga skulle kosta ett par tusen och var obligatorisk att byta.
  • De respekterade att inte polera någonting, snyggt.

  • Tavlan... Att servicetavlan är så iskallt vit och plastig 🥶 Kallare än nyproducerade modeller, blank istället för matt, text som saknar krisphet. Ger helt annan känsla till klockan, vintagefeeling är som bortblåst.
  • Personalen visste inte vilken modell det var, så servicepapper säger "santos square sm steel".
  • Inte heller serienummer eller referensnummer kunde de utläsa fastän att båda står graverat på baksidan: 0901xxxxx. Istället fick papperen ett generiskt nummer CWA9999.
  • Bad om att iallafall få en stämpel i klockans servicebok, så att iallafall ett dokument har rätt serienummer. Det kunde inte ges ut.
  • Ingen service pouch (någon som har en extra till övers?).
  • Händer byttes, men inte glas eller krona trots att glaset har ett tydligt jack.

2024-Italien-278-cropped-highlighted.jpg
IMG_4298.JPG

Var i kontakt med flera personer på flera ADs i ett försök att hitta en butik där gamla tavlan med krackelering inte skulle gå förlorad. Jarl Sandin hade var trevliga, tillmötesgående och kunde eventuellt ordna det, men eftersom det var oklart om kampanjen gällde där så blev det via stockholmsbutiken istället denna gång. Man får dessutom signa ett kontrakt som säger i princip att Cartier förbehåller sig rätten att behålla och förstöra utbytta delar som de önskar, kul 😅

Som sagt, jätteglad för en gratis service men lite konfunderad att personalen inte hade kunskap eller passion för deras egna vintagemodeller?
Jag är ledsen, har egentligen som princip att inte tala illa om andras klockor som de sätter värde på, men i min värld är det där ju ingen billig service. Det är ju i princip en massaker som förvandlade en charmigt härjad vintageklocka till en blek skugga. AD service av vintage är i princip ett stort skämt över hela linjen av märken, det går minst 10 skräckexempel som detta på varje lyckat resultat man hör talas om.
 
Hej tråden! En kort historia om service via AD. Positivt overall, speciellt som att det var gratis med sommarkampanjen, tack Cartier!

Lämnade in en santos carree ref 0901 till butiken på smålandsgatan för service.

  • Gick fort, fyra veckor allt som allt! Dök aldrig upp ett kostnadsförslag ens.
  • Helt gratis, inklusive nya tavlan som enligt deras utsaga skulle kosta ett par tusen och var obligatorisk att byta.
  • De respekterade att inte polera någonting, snyggt.

  • Tavlan... Att servicetavlan är så iskallt vit och plastig 🥶 Kallare än nyproducerade modeller, blank istället för matt, text som saknar krisphet. Ger helt annan känsla till klockan, vintagefeeling är som bortblåst.
  • Personalen visste inte vilken modell det var, så servicepapper säger "santos square sm steel".
  • Inte heller serienummer eller referensnummer kunde de utläsa fastän att båda står graverat på baksidan: 0901xxxxx. Istället fick papperen ett generiskt nummer CWA9999.
  • Bad om att iallafall få en stämpel i klockans servicebok, så att iallafall ett dokument har rätt serienummer. Det kunde inte ges ut.
  • Ingen service pouch (någon som har en extra till övers?).
  • Händer byttes, men inte glas eller krona trots att glaset har ett tydligt jack.

2024-Italien-278-cropped-highlighted.jpg
IMG_4298.JPG

Var i kontakt med flera personer på flera ADs i ett försök att hitta en butik där gamla tavlan med krackelering inte skulle gå förlorad. Jarl Sandin hade var trevliga, tillmötesgående och kunde eventuellt ordna det, men eftersom det var oklart om kampanjen gällde där så blev det via stockholmsbutiken istället denna gång. Man får dessutom signa ett kontrakt som säger i princip att Cartier förbehåller sig rätten att behålla och förstöra utbytta delar som de önskar, kul 😅

Som sagt, jätteglad för en gratis service men lite konfunderad att personalen inte hade kunskap eller passion för deras egna vintagemodeller?
Originaltavlan ska inte vara matt. Stämmer dock att de nya servicetavlorna mer ser ut som porslin.

Varför ville du inte ha den polerad?
 
Jag är ledsen, har egentligen som princip att inte tala illa om andras klockor som de sätter värde på, men i min värld är det där ju ingen billig service. Det är ju i princip en massaker...
Absolut, det är en kostnad att bli av med originaltavlan. I förväg visste jag inte att det skulle vara så stor skillnad på servicetavlan mot original, utöver att swiss byts till swiss made. Inte heller Jarl Sandin kunde lova att de får tillbaka tavlan från Cartiers workshop.
 
Originaltavlan ska inte vara matt. Stämmer dock att de nya servicetavlorna mer ser ut som porslin.

Varför ville du inte ha den polerad?
Låt oss säga relativt matt, mattare än porslin.

Det är tjejens klocka och hon bär den varje dag året om, så den är repig och kommer bli repigare. Att polera skulle bara ge en kortvarig effekt så på flera års sikt är det bättre att lämna opolerat tycker jag.
 
Låt oss säga relativt matt, mattare än porslin.

Det är tjejens klocka och hon bär den varje dag året om, så den är repig och kommer bli repigare. Att polera skulle bara ge en kortvarig effekt så på flera års sikt är det bättre att lämna opolerat tycker jag.
Den ska vara helblank. Nog så att er var skadad/smutsig isf.

Tänkte mest på att den redan är dåligt polerad. Men Cartier hade nog inte fått det så mycket bättre ändå. Inte deras paradgren.
 
Den ska vara helblank. Nog så att er var skadad/smutsig isf.

Tänkte mest på att den redan är dåligt polerad. Men Cartier hade nog inte fått det så mycket bättre ändå. Inte deras paradgren.
Precis, inte deras paradgren så det kändes självklart att välja bort polering.

Här en bild från innan service. Att formerna inte är skarpa och skruvarna inte längre blanka tror jag är en följd av slitage och repor, inte polering. Såklart inte möjligt att veta säkert som ägare nummer två. Hur som haver, en daily kommer bli repig 😋

IMG_4304.jpeg
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Man
Precis, inte deras paradgren så det kändes självklart att välja bort polering.
Valde med polering till pappas Galbee senast, brukar vara uppskattat av den mindre nördiga delen av befolkningen. Speciellt om man får ny tavla till. Varför jag drar detta ett varv till är att det blir något av en paradgren att alltid välja bort polering här bland nördarna.
 
Valde med polering till pappas Galbee senast, brukar vara uppskattat av den mindre nördiga delen av befolkningen. Speciellt om man får ny tavla till. Varför jag drar detta ett varv till är att det blir något av en paradgren att alltid välja bort polering här bland nördarna.
Haha ja du har helt rätt, vi på forumet tar det helt säkert för långt åt andra hållet. Hon själv var lite ledsen över tavlan men brydde sig inte om polering, det var bara jag 😅
 
Hej tråden! En kort historia om service via AD. Positivt overall, speciellt som att det var gratis med sommarkampanjen, tack Cartier!

Lämnade in en santos carree ref 0901 till butiken på smålandsgatan för service.

  • Gick fort, fyra veckor allt som allt! Dök aldrig upp ett kostnadsförslag ens.
  • Helt gratis, inklusive nya tavlan som enligt deras utsaga skulle kosta ett par tusen och var obligatorisk att byta.
  • De respekterade att inte polera någonting, snyggt.

  • Tavlan... Att servicetavlan är så iskallt vit och plastig 🥶 Kallare än nyproducerade modeller, blank istället för matt, text som saknar krisphet. Ger helt annan känsla till klockan, vintagefeeling är som bortblåst.
  • Personalen visste inte vilken modell det var, så servicepapper säger "santos square sm steel".
  • Inte heller serienummer eller referensnummer kunde de utläsa fastän att båda står graverat på baksidan: 0901xxxxx. Istället fick papperen ett generiskt nummer CWA9999.
  • Bad om att iallafall få en stämpel i klockans servicebok, så att iallafall ett dokument har rätt serienummer. Det kunde inte ges ut.
  • Ingen service pouch (någon som har en extra till övers?).
  • Händer byttes, men inte glas eller krona trots att glaset har ett tydligt jack.

2024-Italien-278-cropped-highlighted.jpg
IMG_4298.JPG

Var i kontakt med flera personer på flera ADs i ett försök att hitta en butik där gamla tavlan med krackelering inte skulle gå förlorad. Jarl Sandin hade var trevliga, tillmötesgående och kunde eventuellt ordna det, men eftersom det var oklart om kampanjen gällde där så blev det via stockholmsbutiken istället denna gång. Man får dessutom signa ett kontrakt som säger i princip att Cartier förbehåller sig rätten att behålla och förstöra utbytta delar som de önskar, kul 😅

Som sagt, jätteglad för en gratis service men lite konfunderad att personalen inte hade kunskap eller passion för deras egna vintagemodeller?
Angående service pouch så har jag en (travel pouch) till salu:
 
Valde med polering till pappas Galbee senast, brukar vara uppskattat av den mindre nördiga delen av befolkningen. Speciellt om man får ny tavla till. Varför jag drar detta ett varv till är att det blir något av en paradgren att alltid välja bort polering här bland nördarna.
Håller med, jag uppskattar oftast en lättare polering för att få en fin finish. Men inte polera ner och tappa formerna och ta bort alla repor. Är en liten balans tycker jag och svårt att ha kontroll på när man inte gör det själv, men normalt sett poleras väl klockor inte så hårt idag på AD?
 
Håller med, jag uppskattar oftast en lättare polering för att få en fin finish. Men inte polera ner och tappa formerna och ta bort alla repor. Är en liten balans tycker jag och svårt att ha kontroll på när man inte gör det själv, men normalt sett poleras väl klockor inte så hårt idag på AD?
Man ska helt enkelt inte polera om man tappar formen eller inte kan borsta parallellt. Bättre ta bort reporna än att runda till dem. Klockor poleras rent allmänt hårt hos AD. Reporna ska bort. Gäller dock inte Cartier med deras knepiga design.
 
Tillbaka
Topp