• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Bra fredagsvibe i tråden. Kör också guldfredag!

IMG_1601.jpeg
vilken ref är detta? Grym klocka

Räknar ned dagarna likt en 9-åring i december månad i väntan till julafton, till att man ska få hem denna från service. Movado 470 inuti, min uris trodde på sent 40-tal. Min spontana tanke var tidigt 50-tal. Har länge varit sugen på en Patek 2429, men som Cartier-tönt smäller denna personligen högre.

Vad tror vi om modellen? Producerad för den amerikanska marknaden. Lite Borgel över boetten?
IMG_8266.jpeg
IMG_8267.jpeg

Räknar ned dagarna likt en 9-åring i december månad i väntan till julafton, till att man ska få hem denna från service. Movado 470 inuti, min uris trodde på sent 40-tal. Min spontana tanke var tidigt 50-tal. Har länge varit sugen på en Patek 2429, men som Cartier-tönt smäller denna personligen högre.

Vad tror vi om modellen? Producerad för den amerikanska marknaden. Lite Borgel över boetten?
IMG_8266.jpeg
IMG_8267.jpeg
Spännande. Aldrig sett något liknande.

Medan Molequin knåpar ihop en ny sadelgjord damp det ner ett annat band i postlådan😃

IMG_2397.jpeg

1,5mm i tjocklek är bra
IMG_2400.jpeg

Har beställt mina senaste band med ngt längre kl 12-bit (och kortare kl 6-bit) för att spännet tillsammans med flärpen ska vara centrerat, slipper se flärp sticka upp.
IMG_2401.jpeg

Gillar hur guldet poppar mot färgen!
IMG_2398.jpeg

Gjort av Danko🥇
Det där blev ju helt otroligt bra! 10/10

IMG_8266.jpeg
IMG_8267.jpeg

Ommärkta klockor är en svår fråga. Det är ju en Movado som såldes av Cartier, dvs inte en Cartier. Men att det står Cartier på urtavlan gör den mer eftertraktad jämfört med de som har ”Movado”.

Jag hade en JLC som såldes som Cartier (ommärkt) och den var spännande eftersom den var ovanlig. Men samtidigt saknande den Cartiers unika DNA.

Ommärkta klockor är en svår fråga. Det är ju en Movado som såldes av Cartier, dvs inte en Cartier. Men att det står Cartier på urtavlan gör den mer eftertraktad jämfört med de som har ”Movado”.

Jag hade en JLC som såldes som Cartier (ommärkt) och den var spännande eftersom den var ovanlig. Men samtidigt saknande den Cartiers unika DNA.
Tänker lite samma. Det är ju inte Cartier design och DNA på så sätt som en Tank eller Santos. Mer generisk 40/50-tal dress över formspråket. Och såklart omärkt. Gillar det ändå. Lite kul med något sällsynt från den, sett till hur det ser ut idag, väldigt annorlunda kapitlet i historien hos Cartier. En one off i samlingen för mig.

Har du någon gammal bild kvar som du kan bjuda på? Skulle vara intressant att se.

Tänker lite samma. Det är ju inte Cartier design och DNA på så sätt som en Tank eller Santos. Mer generisk 40/50-tal dress över formspråket. Och såklart omärkt. Gillar det ändå. Lite kul med något sällsynt från den, sett till hur det ser ut idag, väldigt annorlunda kapitlet i historien hos Cartier. En one off i samlingen för mig.

Har du någon gammal bild kvar som du kan bjuda på? Skulle vara intressant att se.

Visst

_9077102.JPG

Känner någon här till om det finns någon vettig leverantör av am-länkar till tank (must)? Jag tänker något motsvarande Forstners länkar till Tudor etc.

Letade efter en oem på Carters hemsida först men den höll på att ge mig en hjärnblödning så jag gav, i vart fall tillfälligt, upp det spåret. Men har någon koll på var C mjölkar för en ”riktig” länk så är jag givetsvis tacksam om man har lust att dela med sig info

Jäkla trivsam liten klocka för övrigt 🙂
3A1A50E4-F217-4516-B6E6-B4C898BAC56A.jpeg

Mitt eviga strul med Cartier tar aldrig slut. 11 månader efter att jag lämnade in klockorna fick jag, i fredags, äntligen ut nya klockor (två Cartier Must).

I söndags upptäckte jag att en av klockorna inte håller tiden, noterade under kvällen att den tappat typ två timmar. Idag stannade klockan. När jag ställer om tiden så fungerar den ett tag innan den stannar på nytt.

Någon som en rimlig tanke kring vad felet kan tänkas bero på?

Mitt eviga strul med Cartier tar aldrig slut. 11 månader efter att jag lämnade in klockorna fick jag, i fredags, äntligen ut nya klockor (två Cartier Must).

I söndags upptäckte jag att en av klockorna inte håller tiden, noterade under kvällen att den tappat typ två timmar. Idag stannade klockan. När jag ställer om tiden så fungerar den ett tag innan den stannar på nytt.

Någon som en rimlig tanke kring vad felet kan tänkas bero på?
I ditt fall, någon typ av förbannelse skulle jag gissa på?
Sorry, men ibland är det som att när det väl börjar strula så vill det aldrig sluta. Hoppas det löser sig snabbt.

Tillbaka
Topp