• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Mitt eviga strul med Cartier tar aldrig slut. 11 månader efter att jag lämnade in klockorna fick jag, i fredags, äntligen ut nya klockor (två Cartier Must).

I söndags upptäckte jag att en av klockorna inte håller tiden, noterade under kvällen att den tappat typ två timmar. Idag stannade klockan. När jag ställer om tiden så fungerar den ett tag innan den stannar på nytt.

Någon som en rimlig tanke kring vad felet kan tänkas bero på?
Är det Quartz eller solar beat? Solar beat kan vara lite lynniga under den mörka årstiden har jag hört men jag gissar ändå att det är Quartz du har?

Någon här inne som har koll på denna modell? Försöker söka runt på Must 21 men hittar ingenting likadant på nätet. Är den korrekt?

item_3810785_56c363495f.jpg

item_3810785_ce00304b26.jpg

item_3810785_810d611ea7.jpg

Någon här inne som har koll på denna modell? Försöker söka runt på Must 21 men hittar ingenting likadant på nätet. Är den korrekt?

item_3810785_56c363495f.jpg

item_3810785_ce00304b26.jpg

item_3810785_810d611ea7.jpg
Såg den/likadan tidigare. Förutsätter att de är satta i efterhand.

Google lens hittade den:

Kanske värt att dubbelkolla om de råkat förväxla med solar? Tavlorna är lite annorlunda och hur indexen är applicerade. Men enklast kanske att lysa med mobillampan på tavlan för att se om visaren tickar igång? Märkligt annars om det är vanliga kvartsverket.
Man kan kolla om serifferna sitter ihop eller inte för att se om det är SB eller vanlig kvarts. Är de inte kopplade är det en SB (givet att de inte har fått feeling och gjort om tavlan).

Lämnade in klockan idag som gicks igenom. Var något strul med en mekanisk del av verket. Klockan kommer att bytas ut mot en ny. Fick ett väldigt bra bemötande och hjälp av urmakaren hos Cartier.
Hoppas på att du kan fortsätta ha direktkontakt med henne (slippa bli runtskickad bland den virriga butikspersonalen) och att det löser sig en gång för alla. Din kvot med Smålandsgatan-strul motsvarar väl en hel livstid i mängd nu.

Hoppas på att du kan fortsätta ha direktkontakt med henne (slippa bli runtskickad bland den virriga butikspersonalen) och att det löser sig en gång för alla. Din kvot med Smålandsgatan-strul motsvarar väl en hel livstid i mängd nu.
Det är hon som har hand om ärendet nu så det känns tryggt. Och ny klocka är beställd så den här struliga historien ska förhoppningsvis snart få sitt definita slut. Tjejen har i alla fått ut en ny klocka och nöjd så det känns bra. Sedan är jag väldigt förtjust i den röda tavlan så det blir nog bra det här.

Med tanke på hur jävligt den här historien började så känner jag kanske lite slutet gott, allting helt okej. Lasersvetsning på annan ort på bekostnad av klantarselurmakaren.

Bilagor

• IMG_7409.jpeg
    IMG_7409.jpeg
    317.1 KB · Visningar: 1
  • IMG_7410.jpeg
    IMG_7410.jpeg
    323 KB · Visningar: 1
  • IMG_7510.jpeg
    IMG_7510.jpeg
    606.9 KB · Visningar: 2
  • IMG_7509.jpeg
    IMG_7509.jpeg
    736.3 KB · Visningar: 1
  • IMG_7508.jpeg
    IMG_7508.jpeg
    486.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_7507.jpeg
    IMG_7507.jpeg
    559 KB · Visningar: 1
  • IMG_7506.jpeg
    IMG_7506.jpeg
    399.6 KB · Visningar: 1
  • IMG_7505.jpeg
    IMG_7505.jpeg
    469.1 KB · Visningar: 1
Det är givet då den där har kvar rätt form. Resterande är kraftigt fulpolerad. Saknar mycket metall.
Nu hänger jag med på vad du menar. Antog att du bara tittade på de två första bilderna.

Men jo, jag känner personligen inte till någon verksam i Sverige som jag hade vågat lämna en klocka jag var rädd om till för lasersvetsning. Möjligen Anders Fors kanske, men det hade krävts väldigt mycket före/efter-bilder på liknande jobb osv först.

Tillbaka
Topp