• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

matchade med blått!
image00007-fotor-202411231350.png

Är inte alls oundvikligt om man kan polera. Speciellt inte om man lagt till material med lasersvetsning. En riktig klåpare som varit framme här, två faktiskt.
Nu var ju inte denna boett opolerad innan första skadan. Tycker fortfarande den är bättre efteråt även om den, precis som du skriver, har tappat en del form. Men det var nog oundvikligt och detta får ses som damage control snarare än bedömning av originalform.

Nu var ju inte denna boett opolerad innan första skadan. Tycker fortfarande den är bättre efteråt även om den, precis som du skriver, har tappat en del form. Men det var nog oundvikligt och detta får ses som damage control snarare än bedömning av originalform.
Tycker nog den såg opolerad ut, iaf originalformen kvar. Nu förstörd. Var inte alls oundvikligt. Finns ingen ursäkt för poleringen ovan. Förstår inte varför du försvarar klåparen?

Tycker nog den såg opolerad ut, iaf originalformen kvar. Nu förstörd. Var inte alls oundvikligt. Finns ingen ursäkt för poleringen ovan. Förstår inte varför du försvarar klåparen?
Tycker inte den är förstörd. Med tanke på skadorna var det nog oundvikligt att påverka boetten i viss omfattning. Ingen som försvarar någon. Men jag tycker fortfarande den är bättre efter än före, för tredje gången.

Medan Molequin knåpar ihop en ny sadelgjord damp det ner ett annat band i postlådan😃

IMG_2397.jpeg

1,5mm i tjocklek är bra
IMG_2400.jpeg

Har beställt mina senaste band med ngt längre kl 12-bit (och kortare kl 6-bit) för att spännet tillsammans med flärpen ska vara centrerat, slipper se flärp sticka upp.
IMG_2401.jpeg

Gillar hur guldet poppar mot färgen!
IMG_2398.jpeg

Gjort av Danko🥇

Jadu! Den där var ju fri från invändningar.

Står det laser där?

Ser du ingen skillnad på denna och en opolerad gör det ditt liv klart enklare i denna hobby.

Självklart ser jag skillnad. Jag skrev bara att den inte var så stor som man kunde tro. Nu är jag ju lite fast med den här. Tycker man inte på ett ärligt sätt kan sälja den vidare, så jag försöker acceptera läget. Jag kan uppskatta din raka ton, men ibland är du lite väl oskön, helt ärligt. Jag hamnade i en rätt omöjlig sits här, som du vet.

Självklart ser jag skillnad. Jag skrev bara att den inte var så stor som man kunde tro. Nu är jag ju lite fast med den här. Tycker man inte på ett ärligt sätt kan sälja den vidare, så jag försöker acceptera läget. Jag kan uppskatta din raka ton, men ibland är du lite väl oskön, helt ärligt. Jag hamnade i en rätt omöjlig sits här, som du vet.
Säljer du den här på ks är det väl bara att skriva som det är i annonsen.
Jag har ingen koll på modellen i fråga men om du nu har två så ta en bild och lägg upp side by side så får vi utan koll lära oss.

Klart du kan sälja den, de flesta är mer eller mindre fulpolerade.

Helt ok att tycka jag är oskön. Tycker alternativet att låta hyllningar av fulpolering stå okommenterat klart sämre för forumet.

Faktum kvarstår dock att boetten trots att den påstås ha fått ny metall har kvar spår (gropar) efter skadorna. Detta när den även blivit av med mycket metall i poleringen. Rimmar illa enligt mig.

Klart du kan sälja den, de flesta är mer eller mindre fulpolerade.

Helt ok att tycka jag är oskön. Tycker alternativet att låta hyllningar av fulpolering stå okommenterat klart sämre för forumet.

Faktum kvarstår dock att boetten trots att den påstås ha fått ny metall har kvar spår (gropar) efter skadorna. Detta när den även blivit av med mycket metall i poleringen. Rimmar illa enligt mig.
Lite svårtolkat det du antyder nu måste jag säga. Först slakta jobbet för att nu avrunda med att de flesta är mer eller mindre fulpolerade. Så de flesta är klåpare? Du ville bara påtala det?

Hyllning var att ta i. Hade vi gjort en omröstning hade majoriteten tyckt att det var ett OK resultat. Jag trodde den var bortom räddning. Nu är den okej. Ingen förvarar någon, ingen säger att den är i originalform heller. Men det var ett acceptabelt resultat och det gläder mig att @EJLNorman kan gå vidare. Att den dessutom känns okej i en direkt jämförelse bevisar att den iaf är bättre efter än före.

Lite svårtolkat det du antyder nu måste jag säga. Först slakta jobbet för att nu avrunda med att de flesta är mer eller mindre fulpolerade. Så de flesta är klåpare? Du ville bara påtala det?

Hyllning var att ta i. Hade vi gjort en omröstning hade majoriteten tyckt att det var ett OK resultat. Jag trodde den var bortom räddning. Nu är den okej. Ingen förvarar någon, ingen säger att den är i originalform heller. Men det var ett acceptabelt resultat och det gläder mig att @EJLNorman kan gå vidare. Att den dessutom känns okej i en direkt jämförelse bevisar att den iaf är bättre efter än före.
Förstår inte vad som är svårtolkat. Det var ett hemskt dåligt jobb ovan. Det är dock begränsat till boettsidorna och man kan snygga till det något.

Modellen som sådan är väldigt svår att polera. Länken tex går inte att polera bra, så alla länkar som är mer polerade blir sämre än den ovan. De flesta Carree är polerade så den ovan sticker inte ut. Det gör ju dock inte poleringen bättre bara för att andra också är dåliga? Typ alla urmakare är klåpare när det kommer till polering. Cartier är det definitivt.

Förstår inte vad som är svårtolkat. Det var ett hemskt dåligt jobb ovan. Det är dock begränsat till boettsidorna och man kan snygga till det något.

Modellen som sådan är väldigt svår att polera. Länken tex går inte att polera bra, så alla länkar som är mer polerade blir sämre än den ovan. De flesta Carree är polerade så den ovan sticker inte ut. Det gör ju dock inte poleringen bättre bara för att andra också är dåliga? Typ alla urmakare är klåpare när det kommer till polering. Cartier är det definitivt.
Men det är ingen som säger något om hur svårt eller enkelt det är att polera en Carre. Vi alla vet att den är knepig med sina blanka skruvskallar och borstade ytor, absolut. Men om nu de flesta är polerade och dessutom på ett inte så bra sätt, då faller ju denna inom normalutfallet. Då är det ingen överdrift att säga att den ser bättre ut efter än före.

Sen lämnades ju inte detta ex in för en ytlig polering eftersom den var dissikerad av klåpare 1. Den behövde snarare opereras än poleras. Att en då erkänt svår modell får det resultatet som vi nu ser är ändå ett okej resultat. Tycker åtminstone jag och ägaren till klockan. Men tycker vi lämnar det där och tar lördag nu.

Är du inte bara gnällig? Eller ännu värre.....
Alla ser väl vad du ser. Vad är problemet?

Är du inte bara gnällig? Eller ännu värre.....
Alla ser väl vad du ser. Vad är problemet?
De två ovan ser inte problemet? Läs tråden så ser du att de hyllar misshandeln. Tror fler med mig ser hur illa det är, men tycker det är bra för forumet att det även står i text. Man får inte normalisera misshandel.

Glöm inte att det är en ”hantverkares” insats vi diskuterar här. Varken mer eller mindre. Hade gärna sett namnet på denne så ingen annan går på samma mina. Internet glömmer aldrig.

Men det är ingen som säger något om hur svårt eller enkelt det är att polera en Carre. Vi alla vet att den är knepig med sina blanka skruvskallar och borstade ytor, absolut. Men om nu de flesta är polerade och dessutom på ett inte så bra sätt, då faller ju denna inom normalutfallet. Då är det ingen överdrift att säga att den ser bättre ut efter än före.

Sen lämnades ju inte detta ex in för en ytlig polering eftersom den var dissikerad av klåpare 1. Den behövde snarare opereras än poleras. Att en då erkänt svår modell får det resultatet som vi nu ser är ändå ett okej resultat. Tycker åtminstone jag och ägaren till klockan. Men tycker vi lämnar det där och tar lördag nu.
Håller inte med och hade hellre haft den innan misshandel nummer två än efter.

De två ovan ser inte problemet? Läs tråden så ser du att de hyllar misshandeln. Tror fler med mig ser hur illa det är, men tycker det är bra för forumet att det även står i text. Man får inte normalisera misshandel.

Glöm inte att det är en ”hantverkares” insats vi diskuterar här. Varken mer eller mindre. Hade gärna sett namnet på denne så ingen annan går på samma mina. Internet glömmer aldrig.
Samtidigt som de flesta är klåpare och inte gör det bra. Då får vi outa de flesta låter det som..

Korrekt men det är inte vad svaren adresserar. Egentligen inte rimligt alls. Men varsågod gör en lista. Inte någon emot. Men ingen av er rekommenderade någon att vända sig till heller trots så mycket åsikter och kunskap. Intressant.
Kan ju kanske bero på att det inte finns någon vettig att vända sig till..

Om man får utförd ”lasersvets” och polering av någon där det förstnämnda inte ens utfört är det dock av allmänintresse att få reda på vem det är som man ska hålla sig längst bort ifrån

Kan ju kanske bero på att det inte finns någon vettig att vända sig till..

Om man får utförd ”lasersvets” och polering av någon där det förstnämnda inte ens utfört är det dock av allmänintresse att få reda på vem det är som man ska hålla sig längst bort ifrån
Står det att den inte har lasersvetsas?

Bilderna talar väl för sig själva i detta fall?
Ska inte lägga mig vad som står på kvittot, trots allt inte min erfarenhet vi diskuterar.

Men nej, jag tycker nog att något material har adderats. Har svårt att se att skadorna på kronskyddet enbart skulle försvinna av en polering. Då hade det inte varit mycket kvar.

Kul med mycket känslor!

Enligt kvittot står det lasersvetsning, utfört av Nordic Watchmakers group. Att de skulle ljuga är väl märkligt och jag tror också att klockan skulle se betydligt tunnare ut om de hade polerat bort cirka 1 mm djupa gropar.

Har försökt ta sida vid sida-bild med en helt opolerad. Tyvärr kass fotograf. Den reparerade har länken på, vilket kanske inte är optimalt, men ändå. Tänk också på att den opolerade har borstad glasring vilket ändrar upplevelsen av boetten lite. Den reparerade har också en lite mindre (äldre) krona.

Men om den skulle vara enbart polerat tänker jag att det skulle vara betydligt större skillnad på hur kronskydden ser ut? Bor tillfälligt i lånad lägenhet och har inga verktyg så jag kan mäta avstånd mellan olika linjer, men jag vet inte om det är ärligt att som några här säga att massor material har försvunnit. Tycker ni verkligen att skillnaden är så stor?

Bilagor

• IMG_7516.jpeg
    IMG_7516.jpeg
    557.8 KB · Visningar: 1
  • IMG_7518.jpeg
    IMG_7518.jpeg
    674.7 KB · Visningar: 2
  • IMG_7519.jpeg
    IMG_7519.jpeg
    488.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_7520.jpeg
    IMG_7520.jpeg