• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hänger inte med. Är det inte vitguld rakt igenom?
Nej, ofta ett lager rodium eller platina ytterst. Titta på äldre vitguldsklockor så ser du det gula vitguldet lysa igenom. Kan inte ta gift på vad cartier använde för teknik då. På min Dumont ser den ljusgul och obelagd ut.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Nej, ofta ett lager rodium eller platina ytterst. Titta på äldre vitguldsklockor så ser du det gula vitguldet lysa igenom. Kan inte ta gift på vad cartier använde för teknik då. På min Dumont ser den ljusgul och obelagd ut.
Där ser man. Hade jag ingen aning om. Är det även så på moderna vitguldsklockor (tex Daydate)?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Där ser man. Hade jag ingen aning om. Är det även så på moderna vitguldsklockor (tex Daydate)?
Beror på vad moderna är? De nya idag ska vara solitt, men vet inte var brytpunkterna är och vilka modeller som är vad. Är inte intresserad av vitguld helt enkelt, undviker det så långt jag kan.
 

Yrsnö

Cartier
Rätta mig om jag har fel, men allt vitguld har en ytbeläggning(som gör det vitt) då det vita guldet i sig är ganska gult i tonen.
Kollar man på vigselringar så rekommenderas det att ge de en ny beläggning Rodium/platina/palladium titt som tätt.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Jag som alltid trott att Rolex har en egen blandning av guld och platina m.m för att göra deras vitguld. Det kanske är något nytt eller något jag missuppfattat?

Kanske inte ska störa i Cartier tråden mer men tekniskt sett gäller det Cartier också :)
Då har man lärt sig det, väldigt intressant, jag har som du trott att de var solit 18k vitguld. Jag har dock ibland undrat varför en del ser så dåliga ut. Märkligt att de kallar de vitguld fast det istället är en ytbeläggning. Då kan man ju glömma en Cartier i vitguld. Det var riktigt bra att man slapp hamna i den fällan.
Litet sammanträffande att det heter aurumforum:

http://www.aurumforum.se/nyheter/smycken-juveler/24/vad-ar-egentligen-vitguld
 
Senast ändrad:

Yrsnö

Cartier
Citerrar lite från wiki:
"
  • 9K vitguld 37,5 % guld, 59 % silver och 3,5 % koppar
  • 14K vitguld 58,5 % guld, 31,5 % silver och 10 % palladium
  • 18K vitguld 75 % guld, 10 % silver och 15 % palladium[2]
I utlandet är många andra blandningar vanliga, exempelvis: 18K med 75 % guld, 10 % palladium, 10 % nickel och 5 % zink eller 14K med 59 % guld, 25,5 % koppar, 12,3 % nickel och 3,2 % zink.[3]

Olika blandningar har förutom olika vithet och nyans, varierande hållfasthet, hårdhet, smidbarhet, gjutningsegenskaper och smältpunkt."

Ursäkta lite OT
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Rätta mig om jag har fel, men allt vitguld har en ytbeläggning(som gör det vitt) då det vita guldet i sig är ganska gult i tonen.
Kollar man på vigselringar så rekommenderas det att ge de en ny beläggning Rodium/platina/palladium titt som tätt.
Allt vitguld har inte annan ytbeläggning. Många har det däremot. Speciellt äldre ur om jag förstått det rätt.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
image.jpg
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Har grävt fram den här. Tror inte den kommer användas av någon men det känns ju synd att den inte går som den ska... Var ska denna ta sig för lite kärlek? Bor i Göteborg vanligtvis, Holland just nu och nära är ju bra men att skicka till någon bra urmakare är ju inga problem :) Just denna är troligen från 1984...
15088740665741021436272990007218.jpg
 

Tourbillon

Omega
2-Faktor
Tror jag tycker om solon mer än americaine ändå. Har utvecklat en kärlek till americaine baserad på endast bilder på gamla cindree men jag tyckte den kändes lite för smal på något vis. Finns ett steg större men då blir den nog för lång istället.

Ett annat band på denna tror jag skulle bli bra.
4EBF4C7B-6100-4D88-B1F9-57AC3E09802F.jpeg
2DC7E1DC-3281-491C-9CD1-83EB9A35C6C3.jpeg

Detta är väl en Tank Solo XL?

Har varit inne hos både Rob och Nyman och försökt få detta citat från länken nedan (som borde vara tillförlitlig källa?) bekräftat, men båda AD hävdar att det inte stämmer, utan att det fortfarande är ett ETA-verk i den. Någon som kan säga med 100% säkerhet?

”The Cartier Tank Solo XL Automatic initially featured the automatic Cartier 049 calibre, which is an ETA 2892. However, Cartier has confirmed with us that when the Cartier Clé introduced the in-house 1847 MC movement in 2015 a lot of basic models were quietly fitted with the new movement - including the Cartier Tank Solo XL Automatic. It is odd not only that Cartier chose to not announce this change, but that they do not even make the information publicly available - their website currently says little more than "mechanical movement with automatic winding" for the Cartier Tank Solo XL Automatic.”

https://www.ablogtowatch.com/cost-entry-cartier-watches-cartier-solo-xl-automatic/amp/
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Detta är väl en Tank Solo XL?

Har varit inne hos både Rob och Nyman och försökt få detta citat från länken nedan (som borde vara tillförlitlig källa?) bekräftat, men båda AD hävdar att det inte stämmer, utan att det fortfarande är ett ETA-verk i den. Någon som kan säga med 100% säkerhet?

”The Cartier Tank Solo XL Automatic initially featured the automatic Cartier 049 calibre, which is an ETA 2892. However, Cartier has confirmed with us that when the Cartier Clé introduced the in-house 1847 MC movement in 2015 a lot of basic models were quietly fitted with the new movement - including the Cartier Tank Solo XL Automatic. It is odd not only that Cartier chose to not announce this change, but that they do not even make the information publicly available - their website currently says little more than "mechanical movement with automatic winding" for the Cartier Tank Solo XL Automatic.”

https://www.ablogtowatch.com/cost-entry-cartier-watches-cartier-solo-xl-automatic/amp/
Nej det är en large med quartz. XL är för stor och har datum.
 

Tourbillon

Omega
2-Faktor
Nej det är en large med quartz. XL är för stor och har datum.

Ah, nice! Att den saknar datum tänkte jag inte ens på. Jag har lite svårt för datumet klockan 6 istället för romerska VI. Mellanrummet mellan datum och V blir så stort och det ser fel ut på något sätt. Minns du pris på den du provade? Quartz borde väl ligga under 25K i stål?
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Ah, nice! Att den saknar datum tänkte jag inte ens på. Jag har lite svårt för datumet klockan 6 istället för romerska VI. Mellanrummet mellan datum och V blir så stort och det ser fel ut på något sätt. Minns du pris på den du provade? Quartz borde väl ligga under 25K i stål?
Inte exakt men den ligger runt 25 +- beroende på länk.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Hej på er. Nu behöver jag lite tankehjälp. Jag överväger att inskaffa en americaine 26x45 mm och undrar följande; är det eta i alla automatare? Sitter det f piguet i de manuella? Blir det för tomt med two hands bara på den rätt stora tavlan? Är vitguldaren belagd eller massiv rakt igenom? Som ni märker har jag kört fast lite. Initialt tänkte jag mig manuell i vitguld men nu öppnar jag mig lite mer.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Hej,
Funderar på om man ska följa Warhols råd och skaffa en tank i alla fall. Såg att Kaplans har 2 st imorgon (lite nötta men potentiellt skapligt prissatta tror jag) och undrar hur det kommer sig att den ena är angiven till 22mm medan den andra står som 23mm. Är det felskrivet/felmätt eller var det sådan variation? Har inte möjlghet att åka in och titta på klockorna tyvärr.

Länkar:
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3315/vara/1394110
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3315/vara/1394111
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Någon som servat en automatisk Santos med kaliber 77 hos AD? Har den isf stuckit i pris a la vintage Rolex som börjar på ~6k att serva eller var det omkring listat pris på 6,4k?

Vem polerar Cartier bäst?
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Hej,
Funderar på om man ska följa Warhols råd och skaffa en tank i alla fall. Såg att Kaplans har 2 st imorgon (lite nötta men potentiellt skapligt prissatta tror jag) och undrar hur det kommer sig att den ena är angiven till 22mm medan den andra står som 23mm. Är det felskrivet/felmätt eller var det sådan variation? Har inte möjlghet att åka in och titta på klockorna tyvärr.

Länkar:
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3315/vara/1394110
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3315/vara/1394111
KBK! Så gjorde jag!
 
Topp