• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Nytt band. 👌
B0228D46-59F1-47D7-958D-A3C82015C372.jpeg

Nu har den omtalade Tank LC kommit fram.
Jag tycker allt ser bra ut. Pläterat spänne och ett band från Cartier som ska bytas ut.

Glaset är ganska repigt.

Någon som ser något märkligt eller något att reagera på innan jag accepterar klockan?

20210630_125553.jpg
20210630_125328.jpg
20210630_125319.jpg
20210630_125238.jpg
20210630_125222.jpg
Boetten ser ut att vara platterad eller är det ljuset som lurar mig? Baklocket ser ok ut men brancarderna ser lite off ut... Kanske är det en dålig polering som är orsaken. Om du kan så hade jag fått boetten testad hos en pantbank eller annat ställe som kan göra none-destructive testing på guld.

Annars verkar allt vara fine. riktigt bra kap om boetten är okej.

Boetten ser ut att vara platterad eller är det ljuset som lurar mig? Baklocket ser ok ut men brancarderna ser lite off ut... Kanske är det en dålig polering som är orsaken. Om du kan så hade jag fått boetten testad hos en pantbank eller annat ställe som kan göra none-destructive testing på guld.

Ser inte det du ser, men kan inte den specifika modellen speciellt bra heller.

Nu var det många år sedan jag hade med plättering att göra men kan inte se att det skulle vara pläterat. Sliten och möjligtvis dåligt polerad.

Kan du ringa in vad som får dig tro att det inte är en solid guldboett?

Ser inte det du ser, men kan inte den specifika modellen speciellt bra heller.
Nu var det många år sedan jag hade med plättering att göra men kan inte se att det skulle vara pläterat. Sliten och möjligtvis dåligt polerad.

Kan du ringa in vad som får dig tro att det inte är en solid guldboett?
Ljuset gör det alltid svårt att uppskatta klockorna på bild, men tyckte den såg rätt lik ut i ljusskimmret till en Vermeil boett. Speciellt när den såg sliten ut. Efter lite vidare googling så ser det nog mer ut som att klockan blivit dåligt polerat.

Vad som fick mig att vända åsikt iallafall är att Vermeil boetten har inga skruvhål för bandstiften likt den du skickade. Iallafall inte de som passar till samma baklock som du har @zippan . Se nedan i länk och bild:

dsv.PNG

rege.PNG

vfs.PNG

Grattis, den får en tumme-upp från mitt håll.

Ljuset gör det alltid svårt att uppskatta klockorna på bild, men tyckte den såg rätt lik ut i ljusskimmret till en Vermeil boett. Speciellt när den såg sliten ut. Efter lite vidare googling så ser det nog mer ut som att klockan blivit dåligt polerat.

Vad som fick mig att vända åsikt iallafall är att Vermeil boetten har inga skruvhål för bandstiften likt den du skickade. Iallafall inte de som passar till samma baklock som du har @zippan . Se nedan i länk och bild:

dsv.PNG

rege.PNG

vfs.PNG

Vad ser dåligt polerat ut? Skulle gissa på att den knappt är polerad.

dsv.PNG

rege.PNG

vfs.PNG

Informativt och bra. Nu har jag lärt mig något också. Tack!

Det där är ju snarare avsaknad av polering än något annat. Gissar på opolerad utöver kanske lite Cape Cod-liknande puts. En boetts yta är ju den sämsta faktorn att gå på om man skall validera något. Grundformerna däremot är viktiga. Grundformen tycker iaf jag ser rimlig ut.
Helt rätt sagt. Och i detta fallet om bandstifthålen var med eller inte :p

Nu har den omtalade Tank LC kommit fram.
Jag tycker allt ser bra ut. Pläterat spänne och ett band från Cartier som ska bytas ut.

Glaset är ganska repigt.

Någon som ser något märkligt eller något att reagera på innan jag accepterar klockan?

20210630_125553.jpg
20210630_125328.jpg
20210630_125319.jpg
20210630_125238.jpg
20210630_125222.jpg
Förslag på trevliga band till min LC?

Brunt eller mörkt blått. Ostoppat och inga kontrastsömmar.
18-16mm verkar det vara.

Förslag på trevliga band till min LC?

Brunt eller mörkt blått. Ostoppat och inga kontrastsömmar.
18-16mm verkar det vara.
Snyggt, grattis! Är samma ref som jag äger, och precis som ovan nämnt är det solitt guld, så inga konstigheter. Den tar 17mm band.

Mitt tips angående läder. Köp viklåset i 16mm som finns till salu här på forumet. Kör sedan en beställning på måttsytt från Fredrik Swe.

Snyggt, grattis! Är samma ref som jag äger, och precis som ovan nämnt är det solitt guld, så inga konstigheter. Den tar 17mm band.

Mitt tips angående läder. Köp viklåset i 16mm som finns till salu här på forumet. Kör sedan en beställning på måttsytt från Fredrik Swe.
Håller med. Viklåset är en annan upplevelse och kommer ge klockan mer vikt på handleden vilket kan behövas.

Det som ligger ut tillåter dig också att vika in bandet så du slipper köpa måttanpassad band. Rätta mig om jag har fel @evki

Länk till @evki s annons:

Senast ändrad:

Håller med. Viklåset är en annan upplevelse och kommer ge klockan mer vikt på handleden vilket kan behövas.

Det som ligger ut tillåter dig också att vika in bandet så du slipper köpa måttanpassad band. Rätta mig om jag har fel @evki

Länk till @evki s annons:
Om man ändå hade mycket pengar. Hade säkert varit trevligt men för mycket pengar att lägga på ett lås för mig.

Så jakten på ett vanligt band till Cartiers pläterade C-spänne fortsätter.

Om man ändå hade mycket pengar. Hade säkert varit trevligt men för mycket pengar att lägga på ett lås för mig.

Så jakten på ett vanligt band till Cartiers pläterade C-spänne fortsätter.
Hirsch ödla är ett alternativ då. inte så värst dyr och passar fint till LC, går att köpa idag om du är snabb ner till urhandlarn innan 19.

Som jag nämnde på förra sidan här i tråden när en annan undrade om exakt samma klocka. Jämför med den klocka som North har. Studera detaljerna som glasring, de plana ytorna, vad som är borstat, vad som är kantigt såväl som skruvskallarna. Det kommer då bli väldigt tydligt vad som är bättre respektive sämre skick. Lycka till med jakten!

Tillbaka
Topp