• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Fast dom skrev väl bara att den var tillgänglig i butik och inte skulle bli discontinued snart?
De skrev att det skulle anlända en ny batch till butiken snart och att den inte skulle bli discontinued “any time soon”. Bedömt har de missbedömt marknaden, gjort för få före semestrarna och försöker producera fler så snabbt de kan hitta äppelskrutt.

A9D4EABD-B9EB-4F39-A7F2-8E5535C9C2ED.jpeg
På en fråga om den röda.
Ja men det känns lite ovisst ändå, varför skulle cramer skriva såhär? När dessa släpptes var det ju inte heller snack om limitering och nu verkar man få olika svar beroende på vem som frågar och vem man faktiskt frågar.. det kan ju vara olika på olika färger också, vad vet jag..

Jag är mest orolig över att jag inte kommer hinna komma över den röda, så vi är konkurrenter 😁

Ja men det känns lite ovisst ändå, varför skulle cramer skriva såhär? När dessa släpptes var det ju inte heller snack om limitering och nu verkar man få olika svar beroende på vem som frågar och vem man faktiskt frågar.. det kan ju vara olika på olika färger också, vad vet jag..

Jag är mest orolig över att jag inte kommer hinna komma över den röda, så vi är konkurrenter 😁
Folk skriver allt möjligt, jag väljer att lita på företaget som producerar produkten och har ett stort intresse av att maximera sell-out på en högmarginalsprodukt i entry-segmentet.
VDn själv sa ju i intervju med Wei Koh på Revolution att det inte var tal om något limiterat, varför man då känner för att hitta på saker bara för att den första matchen sålt slut…ja, det kan man bara svara på själv.

Sen tror jag inte jag kommer bli med Tank, i vilket fall inte någon av denna. Kroppen och armen är på gränsen till för grov, vill inte rocka ”jag har snott femåringens bamseklocka”-looken.

Fast dom skrev väl bara att den var tillgänglig i butik och inte skulle bli discontinued snart?

Ja dom är lite mystiska. One-shot har jag hört också antal gånger, vad det nu innebär. Som jag förstått det så fick boutiquen in ett begränsat antal i varje färg och sen skulle det vara slut här på hemmaplan.

Så den kanske upphör då när den säljer slut i övriga världen i höst? Får väl vänta och se.
Din uppfattning verkar ju stämma med vad som sägs nu, som du säger, den som lever får se. Du får gärna bjussa på någon bild på din så länge 😍

De skrev att det skulle anlända en ny batch till butiken snart och att den inte skulle bli discontinued “any time soon”. Bedömt har de missbedömt marknaden, gjort för få före semestrarna och försöker producera fler så snabbt de kan hitta äppelskrutt.
Intressant! Det är ju såklart inte vad jag hört, men antagligen har läget ändrats. Sprutar ju ut klockor på andrahandsmarknaden för premium så kanske dags att pumpa ut fler från fabrik och casha in! Finns ju uppenbarligen stor efterfrågan.
Din uppfattning verkar ju stämma med vad som sägs nu, som du säger, den som lever får se. Du får gärna bjussa på någon bild på din så länge 😍
Har tyvärr inte några färska men bjuder på några från arkivet:

C1D5B8A8-499A-484D-B4B3-17B99018FC8E.jpeg
463CFAA2-CF6D-4FE8-A4D0-1A5550908C9F.jpeg
273C822C-3592-4A27-B97F-6DBE9796754A.jpeg

Folk skriver allt möjligt, jag väljer att lita på företaget som producerar produkten och har ett stort intresse av att maximera sell-out på en högmarginalsprodukt i entry-segmentet.
VDn själv sa ju i intervju med Wei Koh på Revolution att det inte var tal om något limiterat, varför man då känner för att hitta på saker bara för att den första matchen sålt slut…ja, det kan man bara svara på själv.

Sen tror jag inte jag kommer bli med Tank, i vilket fall inte någon av denna. Kroppen och armen är på gränsen till för grov, vill inte rocka ”jag har snott femåringens bamseklocka”-looken.
Cramer är väl typ anställd 😂 men jag har hört lite olika även av AD och Cartier samt av andra som haft direktkontakt med Cartier så jag kommer inte ta just ditt svar som den enda sanningen, jag försöker bara bolla lite för att få ännu mer input så det tackar jag för!

Det kräver sin trygghet att bära upp en sådan klocka och går man i dina tankar så kommer nog det lysa igenom och då är det nog klokt att avstå!

Edit: grymma bilder och wow-klocka @aleks tack!

Cramer är väl typ anställd 😂 men jag har hört lite olika även av AD och Cartier samt av andra som haft direktkontakt med Cartier så jag kommer inte ta just ditt svar som den enda sanningen, jag försöker bara bolla lite för att få ännu mer input så det tackar jag för!

Det kräver sin trygghet att bära upp en sådan klocka och går man i dina tankar så kommer nog det lysa igenom och då är det nog klokt att avstå!
Trygghet, trygghet, handlar mer om designen som sådan. Den spetsiga cabochonen i kombination med de mer avrundade hörnen gör rätt mycket, valet av band och framför allt tjocklek också. Min Reverso är lika stor/liten i mått men har en helt annan närvaro.

De nya tanken (tankarna? tankii?) är superfina och klassiska* men den med vit tavla lirade helt enkelt inte om man är 195cm och 110 pannor. Det är som farfars Omega i 34mm. Såg fantastisk ut på hans ram (165cm, 65kg) men lite komisk ut på mig.
Får se om färgen gör att den tar lite mer plats.

Trygghet, trygghet, handlar mer om designen som sådan. Den spetsiga cabochonen i kombination med de mer avrundade hörnen gör rätt mycket, valet av band och framför allt tjocklek också. Min Reverso är lika stor/liten i mått men har en helt annan närvaro.

De nya tanken (tankarna? tankii?) är superfina och klassiska* men den med vit tavla lirade helt enkelt inte om man är 195cm och 110 pannor. Det är som farfars Omega i 34mm. Såg fantastisk ut på hans ram (165cm, 65kg) en lite komisk ut på mig.
Får se om färgen gör att den tar lite mer plats.
Intressant! Hur står den sig mot din Reverso och vilken reverso har du? Menar du att tanken är tjockare, och vilken av de vita var det?

Muhammed Ali rockade en liten tank med sina 191 cm och 107 kilo😁

Intressant! Hur står den sig mot din Reverso och vilken reverso har du? Menar du att tanken är tjockare, och vilken av de vita var det?

Muhammed Ali rockade en liten tank med sina 191 cm och 107 kilo😁
Ali gjorde mycket jag har valt bort ur mitt liv, det kan bli så att äga en tank ställer in sig bredvid ”slå kvinnor”, ”vara världmästare” och ”byta namn av privata/politiska skäl”.

Min Reverso (Medium small Seconds) är ca 6,5mm (dvs 19%) större L2L samt nästan 1mm (14%) tjockare än den Tank Must (oklar modell som säljaren benämnde ”M/L”) jag fick prova på Nymans. Bredden må vara densamma men det är också det enda. Bandet har genom sina sömmar en lite tjockare närvaro vilket gör att den sitter bättre helt enkelt. Med det sagt var det Nymans och kundbemötandet var kanske inte ett sådant att jag blev köpsugen. Vi får se om jag faller för den röda när jag kan klämma på den.

Du ska inte påtvinga dig en Tank. Det räcker att man måsta äga en Rolex för att få vara accepterad som klockkunnig (vilket oftast betyder den raka motsatsen). Skit i tank och kolla kanske en Roadster Chrono! Sjukt kul klocka och mycket bra närvaro. Funderar själv på införskaffa en sådan.

Du ska inte påtvinga dig en Tank. Det räcker att man måsta äga en Rolex för att få vara accepterad som klockkunnig (vilket oftast betyder den raka motsatsen). Skit i tank och kolla kanske en Roadster Chrono! Sjukt kul klocka och mycket bra närvaro. Funderar själv på införskaffa en sådan.
Klippte faktiskt till på en Santos medium efter att ha fiskat här i snart ett halvår. Blir bra.

Men det är något med färgen, den är så…levande. Får klämma, som sagt.

Tänk vad fint det hade varit om folk köpte vad de gillade istället för vad de borde gilla.... :)

Ali gjorde mycket jag har valt bort ur mitt liv, det kan bli så att äga en tank ställer in sig bredvid ”slå kvinnor”, ”vara världmästare” och ”byta namn av privata/politiska skäl”.

Min Reverso (Medium small Seconds) är ca 6,5mm (dvs 19%) större L2L samt nästan 1mm (14%) tjockare än den Tank Must (oklar modell som säljaren benämnde ”M/L”) jag fick prova på Nymans. Bredden må vara densamma men det är också det enda. Bandet har genom sina sömmar en lite tjockare närvaro vilket gör att den sitter bättre helt enkelt. Med det sagt var det Nymans och kundbemötandet var kanske inte ett sådant att jag blev köpsugen. Vi får se om jag faller för den röda när jag kan klämma på den.
Det visar sig! Jag har heller inte klämt eller känt på den och det måste man nog med en så pass speciell klocka för att veta om det är något för en själv eller inte.

Okej! Tack för det utförliga svaret, intressant att höra😊

Ja dom är lite mystiska. One-shot har jag hört också antal gånger, vad det nu innebär. Som jag förstått det så fick boutiquen in ett begränsat antal i varje färg och sen skulle det vara slut här på hemmaplan.

Så den kanske upphör då när den säljer slut i övriga världen i höst? Får väl vänta och se.
Läste någonstans att de var limiterade till 1500st.

Priserna på nya tank must har skenat ordentligt på C24 efter detta...

Läste någonstans att de var limiterade till 1500st.

Priserna på nya tank must har skenat ordentligt på C24 efter detta...

Jag såg också att en annonsör angett att det fanns 1500 world men det tror jag inte stämmer. De har ju inte ens börjat leverera till US och som jag förstod Cartier var det över 1300 som skickas till olika försäljare inom EU häromveckan.

Jag hoppas det inte stämmer i alla fall, då kan jag glömma den röda.

Nu har jag blivit biten av Cartier Tank och kan inte förstå att jag inte ägt någon fören nu. Men med en klocka kommer ju direkt behovet av en till. Saknar en klocka i guld och LC är makalöst vacker. Den modell som finns nu verkar endast vara i strl 33.7 x 25.5 mm samt mindre 22 x 29mm. Samma storlek som nya Must. Då 22 x 29 var lite oproportionerligt och inte satt bra på handleden( kan ju tycka någon mm hit eller dit inte har så stor betydelse men det har det) så återstår den större av de två. Vad jag förstått med ett JLC verk i sig och handjagare är bara en fördel. Kvarts går bort då det har datum och förstör lite av symmetrin i tavlan. Men dessa betingar ju ett ganska högt pris, 140 list och tappar ju onekligen en del i andrahandsvärde. Men denna klassiker är ju svår att bortse ifrån och med dess betydelse i historien. Begagnat är ett alternativ men dåligt insatt i den marknaden på modellen. Är det någon här inne som köpt LC ny och tycker ni det är värt det( högst personlig åsikt jag vet) eller är det vansinne och bättre kika efter bättre begagnat?

Även läst lite olika om Cartier gällande rabatt, med en klocka för 140 vore ju kul om man fick några procent på. Spretar lite på chrono24, från 95 i USA till 110-120 i Europa. Men i den prisklassen så är varje procent rätt dyrbar speciellt då den tappar i andrahandsvärde. Någon här med nyligen erfarenhet av att kunna få ner det priset hos AD? Handlar gärna från AD men om det är stumt nej på få ner priset så känns det kanske inte riktigt värt det och bättre kika begagnat. Men också något visst med äga nytt även om det många gånger ur ett pris perspektiv är idiotiskt om vi inte pratar Rolex sportmodeller mm😁 Vad vill jag med denna lite långa och kanske röriga text? Ja egentligen höra era åsikter om nya manuella LC och vad ni anser om modellen.
Trevlig helg alla!
Jag köpte min LC för drygt två år sedan från svensk AD och även om listpriset var aningen lägre då kändes det ändå vansinnigt att köpa en från AD när de begagnade låg på en helt annan prisnivå. Det man ändå får beakta är att även om det finns (eller fanns) många LC på andrahandsmarknaden var det sällan samma version. Gillar man den nya varianten som är aningen större, i rosa guld och kommer med manuellt verk (som jag trodde var Cartier själva som hade snickrat ihop, kanske fel?) så blir det väl till att pynta. Angående rabatter så vore det förstås synd att inte inleda en förhandling med säljaren om man nu står beredd att dra kortet hos AD. Jag själv betalade inte listpris, men rabatten var ändå inte så fet som man kanske skulle kunna tro.

Om jag är nöjd då? Glad you asked... :D
Den är fantastisk på många vis. Jag har den till shortsen, resan till andra sidan jorden och även resan till ICA Maxi. Hade den på vigseln och den känns alltid rätt. Jag har aldrig ångrat att jag köpte den. Vi Klocksnackare tenderar ju att vara lite stirriga ibland, så någon gång har jag fått idén att sälja den för att ersätta den med något annat. Men så fort den åker på handleden dumpar jag såna idéer direkt.

IMG_1422.jpeg

Jag skriver lite mer om den här i en jämförelse med Solo.

Jag köpte min LC för drygt två år sedan från svensk AD och även om listpriset var aningen lägre då kändes det ändå vansinnigt att köpa en från AD när de begagnade låg på en helt annan prisnivå. Det man ändå får beakta är att även om det finns (eller fanns) många LC på andrahandsmarknaden var det sällan samma version. Gillar man den nya varianten som är aningen större, i rosa guld och kommer med manuellt verk (som jag trodde var Cartier själva som hade snickrat ihop, kanske fel?) så blir det väl till att pynta. Angående rabatter så vore det förstås synd att inte inleda en förhandling med säljaren om man nu står beredd att dra kortet hos AD. Jag själv betalade inte listpris, men rabatten var ändå inte så fet som man kanske skulle kunna tro.

Den är fantastisk på många vis. Jag har den till shortsen, resan till andra sidan jorden och även resan till ICA Maxi. Hade den på vigseln och den känns alltid rätt. Jag har aldrig ångrat att jag köpte den. Vi Klocksnackare tenderar ju att vara lite stirriga ibland, så någon gång har jag fått idén att sälja den för att ersätta den med något annat. Men så fort den åker på handleden dumpar jag såna idéer direkt.

IMG_1422.jpeg

Väldigt Fin! Bra match med ringen också 🥰

IMG_1422.jpeg

Tack för en riktigt bra text. Jag tycker Solo faller helt i guld, blir platt och tråkig. Stålvarianten som jag själv har blir däremot sportig och fungerar väl. Men som alltid är det tycke och smak och det som känns bra är bra. Man tröttnar aldrig på Tank, det är en sak som är säker.

IMG_1422.jpeg

Tack för ett mycket utförligt svar😊 Problemet nu är att jag blir mer sugen på en LC😁 Otroligt vacker klocka och tycker det är riktigt snyggt med roseguld. Eftersom klassiska storleken 23x30 inte tillverkas längre så har jag inte kunnat testa på handleden. Men med mina smala handleder strax under 16 så tror jag inte det är ett problem. Däremot så är det svårt med just nytt och begagnat. Finns en viss känsla i att vara första ägaren, fabriksnya skicket och veta att du ska äga den kanske resten av ditt liv och alla repor mm som kommer komma blir dina egna. Men å andra sidan, begagnatmarknaden med mycket bättre prisbild? Kan även tycka det är lite riskabelt med begagnat, risk för stulen klocka ( fanns en tråd om en Cartier här på KS). Sen när jag känner jag har dålig koll på se hur mycket den är polerad, vad är bra och inte. Då blir det enklare köpa nytt men mycket dyrare. Däremot så storleksmässigt så funkar nog både gamla och nya storleken. Rosa guld är otroligt läckert men även gulguld funkar bra😁

Otroligt välskriven text och stort tack för det. Har mycket att fundera på nu😊 Banden till klockan, har du beställt flera än den på bild? Tänkte om du kunde tipsa om någon bra sida och tillverkare 😊

Trevlig söndag!

Kul att kunna bidra lite till den här tråden också! Kom hem med den här igår och den känns verkligen som en fullträff! Tidigare är jag van vid större ur (43mm och mer) men Santos sitter som en smäck!

Lite bakgrund till valet. Jag har spanat på Santos till och från sen några år tillbaka och den har konstant vuxit på mig. En del av mig föll nog för marknadsföringen och historiken bakom modellen (kul med en riktig flygare!). Den har dock legat i skuggan av Rolex tidigare. Med senaste tidens utveckling dock så finns det ingen modern Rolex som är intressant längre och då öppnades fältet för den här direkt. Eftersom det nalkas bröllop för min del också hade jag en perfekt ursäkt att slå till nu. Det var inte helt lätt dock, jag var inte hundra på att nu var då jag skulle slå till och jag har provat på 10-12 andra klockor också av varierande framgång. Sen förra lördagen provade jag på Dumont XL och blev störtkär. Efter många timmar läsande om de två modellerna och lite tid med båda innan köp landade jag i den som passar mig bättre i lynnet. En modern tolkning av en gammal klassiker som är riktigt mätt men har skön närvaro på handleden!

2AB8A789-8A49-4E90-B632-9BBD14B3076F.jpeg

E539DA48-D7D3-44EC-8276-B3C9A4C49274.jpeg

Galet vad snygg den är 🤩

Om någon letar en present till sin bättre hälft (min avyttrar sina klocktillgångar).
Panthere Ruban med kvartsverk och utan krona - tiden ställs med en tryckknapp på baksidan. Måste ta fler bilder för annonsen men slänger en heads up här i tråden. Helt skamlöst :)

_6161810.JPG
_6161811.JPG
Vad mer kul vill hon avyttra?! 😍

Tyckte original läderbandet till Santosen var för ljust och ngn slags tråkig nästa biege färg så tog o oljade in det med minkolja för att få det mörkare, tyckte det blev betydligt bättre.
leather-light-diff-2.png

Original och precis nyoljat.

leather-brown.png

Efter 2 dagar; enligt mig en trevligare nöt / choklad- brun ton. Funderar på att olja en gång till för att göra det ännu mörkare, vad tror ni?

Tack för ett mycket utförligt svar😊 Problemet nu är att jag blir mer sugen på en LC😁 Otroligt vacker klocka och tycker det är riktigt snyggt med roseguld. Eftersom klassiska storleken 23x30 inte tillverkas längre så har jag inte kunnat testa på handleden. Men med mina smala handleder strax under 16 så tror jag inte det är ett problem. Däremot så är det svårt med just nytt och begagnat. Finns en viss känsla i att vara första ägaren, fabriksnya skicket och veta att du ska äga den kanske resten av ditt liv och alla repor mm som kommer komma blir dina egna. Men å andra sidan, begagnatmarknaden med mycket bättre prisbild? Kan även tycka det är lite riskabelt med begagnat, risk för stulen klocka ( fanns en tråd om en Cartier här på KS). Sen när jag känner jag har dålig koll på se hur mycket den är polerad, vad är bra och inte. Då blir det enklare köpa nytt men mycket dyrare. Däremot så storleksmässigt så funkar nog både gamla och nya storleken. Rosa guld är otroligt läckert men även gulguld funkar bra😁

Otroligt välskriven text och stort tack för det. Har mycket att fundera på nu😊 Banden till klockan, har du beställt flera än den på bild? Tänkte om du kunde tipsa om någon bra sida och tillverkare 😊

Trevlig söndag!
Om du känner dig övertygad om att ha klockan många år framöver, eller rent av hela livet, så tycker jag att du ska köpa en ny från AD. Men hur ofta kan man vara så säker?
Jag har handlat några band från GLC Straps och alltid varit nöjd.

Tillbaka
Topp