• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

100-åringen. Årets jubileumsutgåva av Cintree samt versionen med arabiska index från Collection Privée Cartier Paris runt 2004-2006. Bägge producerade i 150ex i gulguld med vad jag kan avgöra exakt samma boett och urverk.

5B72A88E-83C7-4382-A26E-DC059BB57A55.jpeg
B415124F-FC40-4CA2-A1DA-4217829DF384.jpeg

Är Cartier Pasha något att ha? Tänker främst på 38 mm och äldre modeller.
Jag hade en 38mm Pasha kronograf. Den kändes större än 38 och var väldigt sportig för min smak. Hade nog hellre valt en 35mm till mina späda handleder.
Den var riktigt skön med mycket som hände på tavlan. Tycker länken var riktigt skön på den.
Den sticker ju ut en del med sin design, men jag skulle säga att den är underskattat.

Jag hade en 38mm Pasha kronograf. Den kändes större än 38 och var väldigt sportig för min smak. Hade nog hellre valt en 35mm till mina späda handleder.
Den var riktigt skön med mycket som hände på tavlan. Tycker länken var riktigt skön på den.
Den sticker ju ut en del med sin design, men jag skulle säga att den är underskattat.
Är den inte lite svår att matcha med kläder? Inget man kan ha till sneakers, jeans och t-shirt, eller?

Hur bärs den, större eller mindre än 38 mm? Kanske bärs som en 38a?
Jag uppfattade att den bärs lite större, kanske som en klocka på 40 mm för kronorna sticker ut. Jag har en handled p 17,5 cm så en 35 mm blir perfekt om man har smalare handleder. Jag upplevde, men det kan jag inte stå för, att det gula guldet gör den mindre än stål, i alla fall är känslan så. Jag upplevde att den blev diskretare i guld och alligatorband. Tror den blir för mycket på länk.

Håller med helt. Dock tyvärr lite stor om man som mig har smalare handleder (cirka 16cm). Då är 35mm att föredra. Utan tvekan bättre tavlor på 38mm.
Jag uppfattade att den bärs lite större, kanske som en klocka på 40 mm för kronorna sticker ut. Jag har en handled p 17,5 cm så en 35 mm blir perfekt om man har smalare handleder. Jag upplevde, men det kan jag inte stå för, att det gula guldet gör den mindre än stål, i alla fall är känslan så. Jag upplevde att den blev diskretare i guld och alligatorband. Tror den blir för mycket på länk.
Hur bärs 35an jämfört med en DJ på 36mm?

35 på läder var ungefär som en 6-siffrig DJ på jubilee om jag ej minns fel.

Edit: en gnutta mindre än 6-siffriga DJ vid närmare eftertanke. På mina runda 16cm armar.
Mindre än så klarar jag nog inte av. Sålde min SMP midsize pga storleken, jag mår bäst vid runt 38 mm. Så får nog leta efter en 38a trots allt. :)

Mindre än så klarar jag nog inte av. Sålde min SMP midsize pga storleken, jag mår bäst vid runt 38 mm. Så får nog leta efter en 38a trots allt. :)
Förståeligt. Vad har du för omkrets på armen? Jag har små handleder, men om jag kunde bära upp en 38 på länk så vore det ett självklart val.

Den tjocka länken på Pasha gör för övrigt mycket för storleken/närvaron/tyngden, så det kan vara värt att ta i beaktning beroende på hur du tänkt ang länk vs läder.

På tal om roliga kommentarer måste jag dela med mig av en liten konversation om A Guichets som jag och en bekant hade i början av sommaren:

~ Jag fattar att smaken är som baken men den är ju rentav ful!
~ Absolut, det kan man tycka, speciellt om du inte bryr dig om klockor, som jag inte bryr mig om motorbåtar. Din tycker jag är inte så vacker… En segelbåt däremot…
~ Men du kan väl inte jämföra din klocka med min båt! Den kostar ju en halvmiljon!
~ Nej, nej. Självklart inte 😁

Senast ändrad:
Förståeligt. Vad har du för omkrets på armen? Jag har små handleder, men om jag kunde bära upp en 38 på länk så vore det ett självklart val.

Den tjocka länken på Pasha gör för övrigt mycket för storleken/närvaron/tyngden, så det kan vara värt att ta i beaktning beroende på hur du tänkt ang länk vs läder.
Jag har runt 16.5 cm, jag gillar klockor runt 38 mm med en tyngd på max 130g, inklusive länk. Tror du en Pasha på 38 mm kommer väga över 130g?
38mm Pasha på 16,5cm handled

214B1D40-C1DD-42E1-B936-84A889124433.jpeg
674F2F2A-166E-4966-B8FC-EFF9AB754BD1.jpeg
C7032788-22E3-43FA-9C01-8BA1F142403E.jpeg
Jäklar va fin, en sådan i stål vill jag ha. :)

När man väntar på sin guldpanter som är på service och köper välkommen-hem-present. Custom made, i horween.
583B4536-DE53-46E9-8D73-74ABF9303F17.jpeg

Tycker alltid det är svårt att se om det är en bra match förrän bandet sitter på. Hoppas på en mer nedklädd look. Hade ju varit najs med en fysisk butik där man kunde se….

Jag har runt 16.5 cm, jag gillar klockor runt 38 mm med en tyngd på max 130g, inklusive länk. Tror du en Pasha på 38 mm kommer väga över 130g?

Jäklar va fin, en sådan i stål vill jag ha. :)
Vågar inte uttala mig om vikten, tyvärr. Endast min personliga uppfattning att den var tung på armen, men jag är och andra sidan van vid lätta och relativt tunna klockor.

När man väntar på sin guldpanter som är på service och köper välkommen-hem-present. Custom made, i horween.
583B4536-DE53-46E9-8D73-74ABF9303F17.jpeg

Tycker alltid det är svårt att se om det är en bra match förrän bandet sitter på. Hoppas på en mer nedklädd look. Hade ju varit najs med en fysisk butik där man kunde se….
Den nyansen kommer sitta perfekt till guld! 👌🏻 Elegant och nedklätt som du säger 😊

Kul att kunna bidra lite till den här tråden också! Kom hem med den här igår och den känns verkligen som en fullträff! Tidigare är jag van vid större ur (43mm och mer) men Santos sitter som en smäck!

Lite bakgrund till valet. Jag har spanat på Santos till och från sen några år tillbaka och den har konstant vuxit på mig. En del av mig föll nog för marknadsföringen och historiken bakom modellen (kul med en riktig flygare!). Den har dock legat i skuggan av Rolex tidigare. Med senaste tidens utveckling dock så finns det ingen modern Rolex som är intressant längre och då öppnades fältet för den här direkt. Eftersom det nalkas bröllop för min del också hade jag en perfekt ursäkt att slå till nu. Det var inte helt lätt dock, jag var inte hundra på att nu var då jag skulle slå till och jag har provat på 10-12 andra klockor också av varierande framgång. Sen förra lördagen provade jag på Dumont XL och blev störtkär. Efter många timmar läsande om de två modellerna och lite tid med båda innan köp landade jag i den som passar mig bättre i lynnet. En modern tolkning av en gammal klassiker som är riktigt mätt men har skön närvaro på handleden!

2AB8A789-8A49-4E90-B632-9BBD14B3076F.jpeg

E539DA48-D7D3-44EC-8276-B3C9A4C49274.jpeg

Galet vad snygg den är 🤩
Håller med, den är mycket fin den där. Lite sugen på en medium men står i kö på lite annat så man får se vad det blir. Hade en large förut men den kändes för stor men provat medium och storleken är klockren.

Tillbaka
Topp