• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Det goda livet!

4A3A84EB-7D29-4426-B8B2-9D4175623E13.jpeg
Aaaah ett iskallt glas samarin ;)
 

Jrooth

Cartier
2-Faktor
Takk. For noen år siden synes jeg ikke-runde klokker var stygge. Romertall på urskiven var big no-no.. Men, så kombinerer man dette og erkjenner at smaken utvikler seg over tid -> Cartier er plutselig ganske fint og klassisk og til og med 35mm er stort nok. :)
Kan bara hålla med. Mycket formspråk/attityd i ett perfekt format😊
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Har tyvärr inga tips, vill bara säga: Fy fan va kassa "urmakare" som inte kan byta batteri bara för att de inte är AD!
Urmakarna har gjort helt rätt med tanke på kundens bästa. Jag har sett många förstörda klockor för att den som bytt inte haft rätt verktyg, originalpackningar eller kunskap. Cartier har riktlinjer och utbildning i hur det ska utföras. Vill du bevara din klocka och ha visst skydd mot fukt, besök AD.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Urmakarna har gjort helt rätt med tanke på kundens bästa. Jag har sett många förstörda klockor för att den som bytt inte haft rätt verktyg, originalpackningar eller kunskap. Cartier har riktlinjer och utbildning i hur det ska utföras. Vill du bevara din klocka och ha visst skydd mot fukt, besök AD.
Instämmer, ponera att urnakarna gjort det utan att kunna göra det enl konstensregler och den gått sönder(?).
Oavsett hur komplicerat det är så föredrar jag att de hellre säger nej om de är osäkra.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Instämmer, ponera att urnakarna gjort det utan att kunna göra det enl konstensregler och den gått sönder(?).
Oavsett hur komplicerat det är så föredrar jag att de hellre säger nej om de är osäkra.
Det är lätt att slinta med en mejsel och då sitter man i en dålig sits, urmakaren får inte tag på delar och man har en missnöjd kund. Eller så kommer den in senare med vattenskada (eftersom man inte har möjlighet att byta packning) och måste till fabrik. Många tillverkare har stramat in på vem som kan köpa in delar, vilket gjort det svårare för fristående urmakare. Det kanske kan motiveras av att man säkrar kvalitén på reparationer. Under garanti som är upp till 8 år på nyare skulle jag gått genom AD eller auktoriserad verkstad för Cartier.
 
Senast ändrad:

PerS

Omega
Urmakarna har gjort helt rätt med tanke på kundens bästa. Jag har sett många förstörda klockor för att den som bytt inte haft rätt verktyg, originalpackningar eller kunskap. Cartier har riktlinjer och utbildning i hur det ska utföras. Vill du bevara din klocka och ha visst skydd mot fukt, besök AD.
En riktig urmakare kan byta batteri utan problem. Om hen trycker klockan efteråt och konstaterar att den inte är tät så rekommenderar hen att packningarna byts hos AD om de inte får köpa in dem själv. Är "urmakaren" dock en säljare som lärt sig att korta länkar och byta batteri i nån enstaka modell de säljer så förstår jag om de säger nej.
 
Topp