• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Måndag igen

07A83C04-102B-4FB6-9612-44D6FCD4A436.jpeg
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
Tack! Riktigt snyggt!
Vilken modell på bandet är det du har och vilken längd storlek på handled? Inte så erfaren med läderband då jag mest haft klockor på länk. Hur mäts längden? Till hålen eller hela längden på varje sida?
Det är ett Grained Calf Anthracite storlek medium på en ca 17cm handled. Vet inte hur de räknar längden men de har en storleksguide här https://cdn.shopify.com/s/files/1/0634/8193/8157/files/watch_size_guide.pdf?v=11794748204374472980
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor

HM80

Cartier
Ni som har 2961, tycker ni att den är lite svårare att dra upp jämfört med andra mekaniska klockor som ni har? Jag lämnade in min till Cartier förra året för service, fick tillbaka den, tyckte den var lite svår att dra upp.

Gick in med den direkt butiken och de tyckte inte det var några konstigheter. Jag trodde den skulle släppa lite efter ett tag, men fortfarande samma sak. Gick in till butik igen med den nu och fick samma svar, personalen där tyckte inte det var något konstigt även om den var lite svårare jämfört med nyare klockor. Nu kan det ju vara så att det blir lättare med mer användning. Även om det gått 9 månader sen service använder jag den inte speciellt ofta.

Butiken jag går till har jätte bra/trevlig personal och jag litar på dem. Tycker det är lite konstigt bara, är det jag som är kass? :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ni som har 2961, tycker ni att den är lite svårare att dra upp jämfört med andra mekaniska klockor som ni har? Jag lämnade in min till Cartier förra året för service, fick tillbaka den, tyckte den var lite svår att dra upp.

Gick in med den direkt butiken och de tyckte inte det var några konstigheter. Jag trodde den skulle släppa lite efter ett tag, men fortfarande samma sak. Gick in till butik igen med den nu och fick samma svar, personalen där tyckte inte det var något konstigt även om den var lite svårare jämfört med nyare klockor. Nu kan det ju vara så att det blir lättare med mer användning. Även om det gått 9 månader sen service använder jag den inte speciellt ofta.

Butiken jag går till har jätte bra/trevlig personal och jag litar på dem. Tycker det är lite konstigt bara, är det jag som är kass? :)
Den är lite svår att dra upp, men verket är inte heller gjort för att dras upp manuellt samt att man inte skall behöva göra det?
 

HM80

Cartier
Den är lite svår att dra upp, men verket är inte heller gjort för att dras upp manuellt samt att man inte skall behöva göra det?

Jag brukar dra upp den manuellt när den har legat i lådan ett tag och jag ska använda den. Menar du det är bättre att skaka igång den? Eller missuppfattar jag?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag brukar dra upp den manuellt när den har legat i lådan ett tag och jag ska använda den. Menar du det är bättre att skaka igång den? Eller missuppfattar jag?
Det påstår jag. Drar aldrig upp mina automatiska klockor, ser inte behovet. Sedan är de flesta automatiska verk inte gjorda för att dras upp manuellt, det sliter rätt mycket på dem. Tänkt på att detta är ett halvgammalt litet damverk, inte det robustaste eller bästa verk man kan hitta.
 

HM80

Cartier
Det påstår jag. Drar aldrig upp mina automatiska klockor, ser inte behovet. Sedan är de flesta automatiska verk inte gjorda för att dras upp manuellt, det sliter rätt mycket på dem. Tänkt på att detta är ett halvgammalt litet damverk, inte det robustaste eller bästa verk man kan hitta.

Där ser man. Tack för hjälpen, uppskattas alltid! :)
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Ni som har 2961, tycker ni att den är lite svårare att dra upp jämfört med andra mekaniska klockor som ni har? Jag lämnade in min till Cartier förra året för service, fick tillbaka den, tyckte den var lite svår att dra upp.

Gick in med den direkt butiken och de tyckte inte det var några konstigheter. Jag trodde den skulle släppa lite efter ett tag, men fortfarande samma sak. Gick in till butik igen med den nu och fick samma svar, personalen där tyckte inte det var något konstigt även om den var lite svårare jämfört med nyare klockor. Nu kan det ju vara så att det blir lättare med mer användning. Även om det gått 9 månader sen service använder jag den inte speciellt ofta.

Butiken jag går till har jätte bra/trevlig personal och jag litar på dem. Tycker det är lite konstigt bara, är det jag som är kass? :)
Upplever samma och fått samma svar i butiken. Dock inte servat. Dragit samma slutsats som @Aurum . Tycker dessutom den är rätt trög att ställa. Lösningen är så klart att använda den mer.

/B
 

Kaiko

Omega
Ni som har 2961, tycker ni att den är lite svårare att dra upp jämfört med andra mekaniska klockor som ni har? Jag lämnade in min till Cartier förra året för service, fick tillbaka den, tyckte den var lite svår att dra upp.

Gick in med den direkt butiken och de tyckte inte det var några konstigheter. Jag trodde den skulle släppa lite efter ett tag, men fortfarande samma sak. Gick in till butik igen med den nu och fick samma svar, personalen där tyckte inte det var något konstigt även om den var lite svårare jämfört med nyare klockor. Nu kan det ju vara så att det blir lättare med mer användning. Även om det gått 9 månader sen service använder jag den inte speciellt ofta.

Butiken jag går till har jätte bra/trevlig personal och jag litar på dem. Tycker det är lite konstigt bara, är det jag som är kass? :)
Innan jag servade min så var den trög att ställa samt så kändes det inte helt okey när man drog upp den manuellt. Men efter så är den mjuk och drar jag upp den manuellt så känns det iaf bättre. Dock är det inget jag gör så ofta.
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Nu behöver jag hjälp av experterna.
Fick precis ett tråkigt mail av Molequin att deras grained calf anthracite var slut i lager och det visade fel på hemsidan.
Jag fick såklart frågan om jag kunde tänka mig något annat. Eftersom jag vill börja med ett svart så fanns det inte jättemånga alternativ.

Tror ni att ett svart saffiano leather blir bra till Tank Must? Se bilden.
724591D6-0D3D-4032-BDDF-31D5A77E58D1.jpeg


Är saffiano läder inte lika mjukt? Och är lädret ”för blankt”?
Skulle ni köra på det? Tacksam för inputs.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu behöver jag hjälp av experterna.
Fick precis ett tråkigt mail av Molequin att deras grained calf anthracite var slut i lager och det visade fel på hemsidan.
Jag fick såklart frågan om jag kunde tänka mig något annat. Eftersom jag vill börja med ett svart så fanns det inte jättemånga alternativ.

Tror ni att ett svart saffiano leather blir bra till Tank Must? Se bilden.
724591D6-0D3D-4032-BDDF-31D5A77E58D1.jpeg


Är saffiano läder inte lika mjukt? Och är lädret ”för blankt”?
Skulle ni köra på det? Tacksam för inputs.
Båda är ju tyvärr hårt lackade iaf.
 

LEC16

Cartier
2-Faktor
Nu behöver jag hjälp av experterna.
Fick precis ett tråkigt mail av Molequin att deras grained calf anthracite var slut i lager och det visade fel på hemsidan.
Jag fick såklart frågan om jag kunde tänka mig något annat. Eftersom jag vill börja med ett svart så fanns det inte jättemånga alternativ.

Tror ni att ett svart saffiano leather blir bra till Tank Must? Se bilden.
724591D6-0D3D-4032-BDDF-31D5A77E58D1.jpeg


Är saffiano läder inte lika mjukt? Och är lädret ”för blankt”?
Skulle ni köra på det? Tacksam för inputs.
Jag kör själv 3 st från Molequin. Svart saffino, Downtown brown saffino och Oxblood suede. Kanske inte bästa bilderna, men om detta hjälper dig så är väl det en vinst. En sak är säker. Cartiers original som den kommer på...Hemskt.
 

Bilagor

  • IMG_9681.jpg.jpeg
    IMG_9681.jpg.jpeg
    70.3 KB · Visningar: 24
  • IMG_96791.jpg
    IMG_96791.jpg
    94.6 KB · Visningar: 26

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
Nu behöver jag hjälp av experterna.
Fick precis ett tråkigt mail av Molequin att deras grained calf anthracite var slut i lager och det visade fel på hemsidan.
Jag fick såklart frågan om jag kunde tänka mig något annat. Eftersom jag vill börja med ett svart så fanns det inte jättemånga alternativ.

Tror ni att ett svart saffiano leather blir bra till Tank Must? Se bilden.
724591D6-0D3D-4032-BDDF-31D5A77E58D1.jpeg


Är saffiano läder inte lika mjukt? Och är lädret ”för blankt”?
Skulle ni köra på det? Tacksam för inputs.
Jag kör deras Grained Calf men har även testat deras Saffiano. Upplevde båda banden som lika mjuka, men som skrivits blir Saffiano lite glansigare och dressigare. Det jag gillar med Saffiano är att det verkar vara ett mycket tåligt band som klarar av det mesta.
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Jag kör deras Grained Calf men har även testat deras Saffiano. Upplevde båda banden som lika mjuka, men som skrivits blir Saffiano lite glansigare och dressigare. Det jag gillar med Saffiano är att det verkar vara ett mycket tåligt band som klarar av det mesta.

Tack för bra input 😀. Jag mailade nyss Molequin och sa att jag provar ett nubuck petrole (för att dressa ner den).
Bild från molequin:
7B3624E4-AA38-42A9-B478-9C9DF078F267.jpeg
 
Topp