• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Det har ju snackats lite Molequin de senaste dagarna så här kommer mina tre första. Färgåtergivningen är inte perfekt i glödlampsljuset (alla lite mörkare än verkligheten) men skitsamma.

Petrole Nubuck
2973BC86-1CFB-4BEB-B59B-49F7E5EBB04A.jpeg


Taupe Grained Calf
7D6E0EDE-9570-49C4-81F4-DD90BE03C7D4.jpeg


Two tone anthracite
5980F8A5-94E1-4BF6-9C76-65E31CC4513D.jpeg
 

HM80

Cartier
Jag planerar att köpa en LC åt min fru när vi firar jämnt. Det kan nämnas att jag i samma veva tänkte ge mig själv en Santos.

Hon är helt ointresserad av klockor i allmänhet, men tycker att just Tank är helt fantastisk. Först var jag inne på en Solarbeat, men inser att det är guld som gäller.
Så, nu lutar det åt en LC small åt henne och en Santos Medium two-tone åt mig.

Mitt dilemma så här långt är att välja om hon ska ha en manuell eller quartz.
Helt klart funkar en quartz bättre för henne, som är helt intresserad av klockor i allmänhet.
Men det känns lite trist att köpa en så fin klocka som går på batteri.

Är jag bara töntig som tänker så?

Jag skulle nog tro att hon skulle föredra quartz om hon inte är intresserad av klockor.
Enligt Cartier själva är det väldigt många kvinnor just som kommer in och byter mekaniska klockor de fått i present mot just quartz varianten.

Blir nog bra oavsett, hon kan ju byta. Fin present hur som! :)
 

HM80

Cartier
Det har ju snackats lite Molequin de senaste dagarna så här kommer mina tre första. Färgåtergivningen är inte perfekt i glödlampsljuset (alla lite mörkare än verkligheten) men skitsamma.

Petrole Nubuck
2973BC86-1CFB-4BEB-B59B-49F7E5EBB04A.jpeg


Taupe Grained Calf
7D6E0EDE-9570-49C4-81F4-DD90BE03C7D4.jpeg


Two tone anthracite
5980F8A5-94E1-4BF6-9C76-65E31CC4513D.jpeg

tänkte själv köpa Gris Clair Suede, men den där Two tone anthracite såg riktigt bra ut. Får nog bli bägge två
 

Tombola

Breitling
Jag har kollat en del på dumont i 18k vilken är kvarts och lekt med tanken (ha!) på tank i 18k i kvarts. Det som fick mig att fundera lite på den manuella istället är att kvartsvarianten inte har guilloche tavlan som jag tycker tillför mycket.

Jag ser faktiskt ingen fördel alls att ha manuell i det scenariot du beskriver. Enda nackdelen är att tavlan är snyggare på manuell men det kanske hon inte värderar så högt?

Kul i sammanhanget att min bättre hälft utbrast ”vad är det där? Den är ju skitful?! Nu har du verkligen tappat det” när jag tog fram min tank 😂😂
Ja, det får bli en quartz till henne.
Det är lustigt hur olika smak man kan ha, Min fru tycker, utan särskilt mycket påverkan från min sida, att just Tank är den snyggaste klockan som finns.
Tanken (no pun intended…) är att hon ska ha den som en daily resten av livet.

Det var ganska nyligen jag själva upptäckte skruvarna på boettens långsidor som är superläckra, för att inte snacka om bakstycket.
Att jag sedan matchar upp med en Santos blir lite kul.

Ett år kvar till vårt pärlbröllop (30 år), då ska jag slå till.
 

martaSM30

Audemars
Ja, det får bli en quartz till henne.
Det är lustigt hur olika smak man kan ha, Min fru tycker, utan särskilt mycket påverkan från min sida, att just Tank är den snyggaste klockan som finns.
Tanken (no pun intended…) är att hon ska ha den som en daily resten av livet.

Det var ganska nyligen jag själva upptäckte skruvarna på boettens långsidor som är superläckra, för att inte snacka om bakstycket.
Att jag sedan matchar upp med en Santos blir lite kul.

Ett år kvar till vårt pärlbröllop (30 år), då ska jag slå till.
Den lilla finns väl dessutom bara i quartz?
 

Tombola

Breitling
Den lilla finns väl dessutom bara i quartz?
Så är det nog. Och då är problemet slutgiltigt löst! :)

För när det gället storleken är jag nästan helt säker att small är vägen att gå för min frus handleder och smak.
Men innnan jag slår till ska vi prova ordentligt.

Hur är det med quartzen i den lilla Tank? Har sett att de har quartzverk som klarar 8 år, men vilket är det i den lilla?
 

martaSM30

Audemars
Så är det nog. Och då är problemet slutgiltigt löst! :)

För när det gället storleken är jag nästan helt säker att small är vägen att gå för min frus handleder och smak.
Men innnan jag slår till ska vi prova ordentligt.

Hur är det med quartzen i den lilla Tank? Har sett att de har quartzverk som klarar 8 år, men vilket är det i den lilla?
Lycka till! Jag hade lätt kunnat bli OWG med min tank 💁🏼‍♀️
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Riktigt trevlig läsning, kul!

Nu fegade jag ur och knep en ståltank idag men den där kommer hemsöka mina drömmar. Får se hur det blir framöver när jag vant mig vid storleken 😊

Såg att du även hade en Santos medium i 18k, har du kvar den? Vilken används mest?
Vad kul att du skaffade en i stål ändå! Hur känns den?
Min Santos fick ersättas med en likadan men med länk. En jättetrevlig klocka tycker jag som kan användas till mycket (kanske med lädret på).
DC6AD2BB-957F-4411-98C6-C46812B42723.jpeg
 

KlockByten

Omega
2-Faktor
Har försökt att hitta ref numret till denna, helt utan framgång.
Är det någon som har koll?

Detta är f.ö den lite större modellen på 32mm.
B0F868CA-16FC-4A52-B642-7BA791ACBBF0.jpeg
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Vad kul att du skaffade en i stål ändå! Hur känns den?
Min Santos fick ersättas med en likadan men med länk. En jättetrevlig klocka tycker jag som kan användas till mycket (kanske med lädret på).
DC6AD2BB-957F-4411-98C6-C46812B42723.jpeg
18k Santos på länk är ju alldeles fantastisk. Väldigt förtjust i hur de, i motsats till nästan alla konkurrenter, valt att borsta länken. Stort plus i min bok! Tyvärr kommer jag inte överens med storleken på länken, jag hamnar mellan två länkbitar och det enda länken ju inte har är mikrojustering.

På länk ligger den oavsett över budget för detta köp men har övervägt varianten på bara läder. Å andra sidan är det jag är ute efter nu något diskret och inkognito fast ändå med lite känsla så egentligen är nog både tank och dumont bättre alternativ.

Ståltanken känns riktigt bra, över förväntan, men köptes mest för att se om jag trivs med storleken osv. Är väldigt sugen på att byta upp den till en 18k så vi får se hur det blir.
 

LKLK

Breitling
Hej!
Är riktigt sugen på en Santos.
Hittat en i enligt säljaren mycket bra skick, 24mm från 1990 - ref 1057930. - ca 25k.
Jag är dock fortfarande novis i denna värld och undrar därför vad som är ett rimligt pris?
Jag har sett några mellan 25-35k (oftast utan originalhandlingar) vilket är inom det intervall jag försöker hålla mig.
Någon som har lite råd vad man kan/bör förvänta sig eller ha koll på så man inte gör bort sig? 😇
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej!
Är riktigt sugen på en Santos.
Hittat en i enligt säljaren mycket bra skick, 24mm från 1990 - ref 1057930. - ca 25k.
Jag är dock fortfarande novis i denna värld och undrar därför vad som är ett rimligt pris?
Jag har sett några mellan 25-35k (oftast utan originalhandlingar) vilket är inom det intervall jag försöker hålla mig.
Någon som har lite råd vad man kan/bör förvänta sig eller ha koll på så man inte gör bort sig? 😇
Är du kvinna eller man? 24 mm är dammodellen och då är det litet med tanke på att de klassiska Cartier herrmodellerna har damsize enligt dagens standard.

En Santos Galbee 29 mm ligger i intervallet 25-30, Carree är dyrare. Satsa på en Galbee för att prova på märket.

Här är mina tidigare Santos 29 mm Galbee resp Carree
96A9F46D-473C-4155-840F-4B7F7E06CF36.jpeg
25EE5837-18DD-4495-B72B-113668A45A3A.jpeg
 

LKLK

Breitling
Tack för svar och fina klockor 🤩

Kvinna med små handleder så tror att en 29 kommer bli lite väl blaffig på mig. Har mest kollat på Galbee så det får nog bli en sån, då känns 25k som ett rimligt pris!
 

martaSM30

Audemars
Hej!
Är riktigt sugen på en Santos.
Hittat en i enligt säljaren mycket bra skick, 24mm från 1990 - ref 1057930. - ca 25k.
Jag är dock fortfarande novis i denna värld och undrar därför vad som är ett rimligt pris?
Jag har sett några mellan 25-35k (oftast utan originalhandlingar) vilket är inom det intervall jag försöker hålla mig.
Någon som har lite råd vad man kan/bör förvänta sig eller ha koll på så man inte gör bort sig? 😇
Hej,
Tips är att kolla länken, när de börjar bli till åren blir de lätt lite eftergift i dem.
Lycka till!
 

ajfa

Cartier
2-Faktor
Topp