• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Hej!

Ny på forumet. Jag har fått lite pengar i examenspresent och har kikat på en Cartier Santos. Jag står inför det trevliga valet av färg på urtavlan. Fastnade för den blåa och väntar spänt på att få se den nya gröna tavlan. Men eftersom Santos blir min första Cartier så lockar den klassiska vita tavlan också.

Vad tänker ni, vad föredrar ni?

Allt gott!
Skärmavbild 2023-05-20 kl. 19.21.35.png
Skulle börja med den vita, klassiskt Cartier och du kommer inte tröttna. Blå/gröna är coola men fungerar kanske bättre som komplement till klassikern. Det är något speciellt med de blåa visarna mot den vita tavlan som är väldigt typiskt Cartier.
 

DrDre

Patek
Hej!

Ny på forumet. Jag har fått lite pengar i examenspresent och har kikat på en Cartier Santos. Jag står inför det trevliga valet av färg på urtavlan. Fastnade för den blåa och väntar spänt på att få se den nya gröna tavlan. Men eftersom Santos blir min första Cartier så lockar den klassiska vita tavlan också.

Vad tänker ni, vad föredrar ni?

Allt gott!
Skärmavbild 2023-05-20 kl. 19.21.35.png

Jag håller med @Aurum till 110% här. Den blå och den gröna är ju roliga, men den vita kommer att stå sig mycket bättre över tiden. Och mtp att det är en (indirekt) examenspresent så vill man väl behålla den livet ut och ha ngt tidsbeständigt.
 

Erik237

Breitling
Tack för svaren. Likt ni säger är det en examenspresent, som ska behållas livet ut. Så en klassisk tidlös look gör sig säkerligen bäst. Tänkte även kika på ingravering, då klockan syftar till att vara kvar i min/familjens ägo. Återkommer med bilder i tråden när jag gjort valet. Allt gott!
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Tack för svaren. Likt ni säger är det en examenspresent, som ska behållas livet ut. Så en klassisk tidlös look gör sig säkerligen bäst. Tänkte även kika på ingravering, då klockan syftar till att vara kvar i min/familjens ägo. Återkommer med bilder i tråden när jag gjort valet. Allt gott!
Då är valet givet. Den vita gör sig dessutom bäst irl så jag tror valet är enkelt när du ser den på handleden 👌
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Hej!

Ny på forumet. Jag har fått lite pengar i examenspresent och har kikat på en Cartier Santos. Jag står inför det trevliga valet av färg på urtavlan. Fastnade för den blåa och väntar spänt på att få se den nya gröna tavlan. Men eftersom Santos blir min första Cartier så lockar den klassiska vita tavlan också.

Vad tänker ni, vad föredrar ni?

Allt gott!
Skärmavbild 2023-05-20 kl. 19.21.35.png
Vit är nog den som håller bäst i längden.
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Slängde på ett lite ljusare hirschläder på Tanken nu när sommaren står för dörren. Förslag på band som kan tänkas passa till ”blå-guld” mottages ödmjukast. Gärna något avsmalnande så att originalspännet kan få sitta på.

B525BF5A-067A-4492-BA89-ED736344FAA5.jpeg
Torre om du vill ha riktig vintage-läder. Molequin cream Saffiano eller whiskey tan grained calf (sitter på min Normale på bilden ovan) är somriga om du vill ha något modernare. Och som vanligt kan jag rekommendera @Fredrik (Swe) som gör läckra måttsydda. Här Tärnsjö-kossa.
IMG_9882.jpeg
IMG_0175.jpeg
 

Vick

Breitling
Hej, ny på Cartier så ber om ursäkt på förhand för basicfråga men vad är skillnaden mellan en Tank Francaise 2300 och 2384? Förstår mig inte riktigt på modellbeteckningarna. Jag letar efter en begagnad i guld/stål i Small och har sett ett antal men båda modellerna förekommer på klockor som för mitt öga ser likadana ut. Tacksam för lite vägledning : )
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Hej, ny på Cartier så ber om ursäkt på förhand för basicfråga men vad är skillnaden mellan en Tank Francaise 2300 och 2384? Förstår mig inte riktigt på modellbeteckningarna. Jag letar efter en begagnad i guld/stål i Small och har sett ett antal men båda modellerna förekommer på klockor som för mitt öga ser likadana ut. Tacksam för lite vägledning : )
Spontant ser 2384 ut att ha tillverkats senare (runt år 2010 med 2300 runt år 2000) och tavlan ser lite annorlunda ut (tunnare font tex). Kanske är ett annat urverk i också.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
IMG_0763.jpeg


Då har mitt nya 'made to order'-band till min Tank Must Large kommit från Molequin!

Det blev ett svart, supermatt alligatorband - precis det jag var ute efter. Så jag är helnöjd med både band och service.

2/5 - Vi gick igenom material, alla mått och beställningen bekräftades

17/5 - Bandet var färdigt och jag betalade samma dag. Minns inte euro-priset men det som drogs på mitt Amex i SEK blev 2999.73kr

19/5 - Paketet skickades från Belgien

23/5 - UPS levererade! 😃
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
IMG_0763.jpeg


Då har mitt nya 'made to order'-band till min Tank Must Large kommit från Molequin!

Det blev ett svart, supermatt alligatorband - precis det jag var ute efter. Så jag är helnöjd med både band och service.

2/5 - Vi gick igenom material, alla mått och beställningen bekräftades

17/5 - Bandet var färdigt och jag betalade samma dag. Minns inte euro-priset men det som drogs på mitt Amex i SEK blev 2999.73kr

19/5 - Paketet skickades från Belgien

23/5 - UPS levererade! 😃
Kul! Posta gärna bilder med bandet på Tanken.
 

Oscar Tegni

Breitling
IMG_0763.jpeg


Då har mitt nya 'made to order'-band till min Tank Must Large kommit från Molequin!

Det blev ett svart, supermatt alligatorband - precis det jag var ute efter. Så jag är helnöjd med både band och service.

2/5 - Vi gick igenom material, alla mått och beställningen bekräftades

17/5 - Bandet var färdigt och jag betalade samma dag. Minns inte euro-priset men det som drogs på mitt Amex i SEK blev 2999.73kr

19/5 - Paketet skickades från Belgien

23/5 - UPS levererade! 😃

Skulle tro att den kommer passa perfekt till en tank, men du får gärna lägga upp lite bilder för att bekräfta :)
 

jaans

Breitling
IMG_0763.jpeg


Då har mitt nya 'made to order'-band till min Tank Must Large kommit från Molequin!

Det blev ett svart, supermatt alligatorband - precis det jag var ute efter. Så jag är helnöjd med både band och service.

2/5 - Vi gick igenom material, alla mått och beställningen bekräftades

17/5 - Bandet var färdigt och jag betalade samma dag. Minns inte euro-priset men det som drogs på mitt Amex i SEK blev 2999.73kr

19/5 - Paketet skickades från Belgien

23/5 - UPS levererade! 😃
Finns detta på hemsidan än?
 

jaans

Breitling
Jo, tänkte på själva lädret, jag hittar bara blank alligator på hemsidan, inte denna matta.
De gånger jag gjort MTO från Molequin har jag fått utgå ifrån en modell på hemsidan och sen ändrat mått och dylikt på den.
Sen skrevs det ju tidigare att den ännu inte lanserats, därav att jag frågade om den finns på hemsidan ”än”.
 
Senast ändrad:

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Jo, tänkte på själva lädret, jag hittar bara blank alligator på hemsidan, inte denna matta.
De gånger jag gjort MTO från Molequin har jag fått utgå ifrån en modell på hemsidan och sen ändrat mått och dylikt på den.
Sen skrevs det ju tidigare att den ännu inte lanserats, därav att jag frågade om den finns på hemsidan ”än”.
Kontakta molequin direkt via IG eller mail. Min erfarenhet är att kommunikationen kan vara ganska seg men de (han) är öppna för custom åt alla håll.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jo, tänkte på själva lädret, jag hittar bara blank alligator på hemsidan, inte denna matta.
De gånger jag gjort MTO från Molequin har jag fått utgå ifrån en modell på hemsidan och sen ändrat mått och dylikt på den.
Sen skrevs det ju tidigare att den ännu inte lanserats, därav att jag frågade om den finns på hemsidan ”än”.

De har läder som inte finns på hemsidan, de kallar de för “offline straps”. Ödla finns till exempel, väldigt många färger.

Vad är det för band till höger?

MTO från Molequin. Taupe grain med stygn i ton-i-ton.
 
Topp