• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina 25-651m urverket byter inte datum

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag ska titta på det. Någon som har bild på hur bläcket ska se ut?
Datumringen gick att flytta nu, så jag är ganska säker på att det är datumhjulets fjäder som är pajj... Får se om jag får tag på ett nytt sådant (till vettigt pris) och om det hjälper. :)

Alla klocksnackare som läser detta, jag vet att många av er skummar Ebay och tradera hela dagarna. Om ni skulle dyka på ett

Certina 25-651, Date wheel, no: 2556 skicka mig ett inbox.


Bilden lånad från urdelar.
Den finns att köpa där, men 500:- för ett litet hjul när hela klockan kostade 300:- känns lite mastigt. :p

Nu är klockan tillbaka i klocklådan så länge... tickar på bra och går under 1 minut fel/dygn men fortfarande utan fungerande datum. :(


Tack för hjälpen
Aurum
Per Hamrin
rogart-63
Scaramanga
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Syns tidigare i tråden, men det är alltså den dår lilla ståltråden som lätt bryts av ifall hjulet monteras fel.
IMG_20170407_194055_715.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag har haft många duster med detta hemska lilla hjul och även det ännu värre 25-652 hjulet där man lagt till ytterligare ett litet hjul för dagväxlingen.

Om man har tur så är bara tråden intryckt där den bildar ett pilhuvud och då kan man böja den rätt igen och oftast har den gått av på grund av felaktig positionering och i ett fåtal fall av metallutmattning. Vad jag noterat så har hjulet designats om minst en gång och i början fanns öppningar i båda ändar. Den lilla ringen på ovansidan är löstagbar och sitter bara med friktion och man kan göra olika typer av fullösningar om man plockar av den.
 

Martin Lovasz

Audemars
Om datumhjulet hoppar till när datumet skall växla eller om man hör ett litet klickande ljud så är det ett tecken på att fjädern är missformad och går oftast att rädda. Man kan hålla fjädern i form om man då och då ställer bak tiden vid midnatt så att fjädern trycks åt andra hållet och töjs ut igen.
 

rogart-63

Patek
Fy vad pilligt :eek: Men om man hade en som var hel så kunde man säkert tillverka nån litet mall att bocka efter? Materialet är säkert inte lika viktigt?
Men tror knappast att man blir rik och kan flytta till Maldiverna om man lyckas tillverka nya?
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja, om man är väldigt sparsam i sin tillverkning kan man nog hålla priset uppe och åka på flera kryssningar om året.

Om man skall göra en egen lösning så är det viktigt att förstå hur fjädern fungerar. Åt ena hållet trycker pilhuvudet mot en kugge på datumhjulet och trycker fram den och då ligger hela fjädern mot väggen på insidan växlingshjulet så den blir styv, åt andra hållet trycker kuggen mot pilhuvudet så hela fjäderns längd i hjulet böjs så pilhuvudet kommer längre och längre ner och hoppar över kuggen.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja, om man är väldigt sparsam i sin tillverkning kan man nog hålla priset uppe och åka på flera kryssningar om året.

Om man skall göra en egen lösning så är det viktigt att förstå hur fjädern fungerar. Åt ena hållet trycker pilhuvudet mot en kugge på datumhjulet och trycker fram den och då ligger hela fjädern mot väggen på insidan växlingshjulet så den blir styv, åt andra hållet trycker kuggen mot pilhuvudet så hela fjäderns längd i hjulet böjs så pilhuvudet kommer längre och längre ner och hoppar över kuggen.
Kan inte du som har så bra koll på det här verket göra ett inlägg om datumfunktionen?
Jag har som visats tidigare i tråden fixat datumet på en sådan här, men nu sitter jag med ett nytt objekt framför mig och skulle behöva en uppfräschning om hur datumhjulet ska sitta osv (kommet ihåg att det här känsliga hjulet måste sitta på rätt sätt för att inte brytas av t.ex.).

Då det är ett väldigt vanligt (det vanligaste) certina automatverket tror jag att fler skulle uppskatta det. :)
 

rogart-63

Patek
Kan inte du som har så bra koll på det här verket göra ett inlägg om datumfunktionen?
Jag har som visats tidigare i tråden fixat datumet på en sådan här, men nu sitter jag med ett nytt objekt framför mig och skulle behöva en uppfräschning om hur datumhjulet ska sitta osv (kommet ihåg att det här känsliga hjulet måste sitta på rätt sätt för att inte brytas av t.ex.).

Då det är ett väldigt vanligt (det vanligaste) certina automatverket tror jag att fler skulle uppskatta det. :)
Är det inte nån arm som ska tryckas ner i rätt ögonblick av datumdiscen oxå? Sitter den i fel läge så bryter man av fjädern? Been there done that. Hade dock tur och lyckades den gången rädda fjädern.
 

Martin Lovasz

Audemars
Får se om jag har tid att fota lite men det är inte så svårt. Om man utgår från bilden du visade så är det ungefär så hjulet skall vara konfigurerat när den sätts i och när hjulet sitter i så skall man kunna dra en linje från centrumpinnen genom de tre punkterna i växlingshjulet. fjädern pilformade huvud skall då ligga mot kuggen som den skall trycka mot.

När man sedan växlar datumet så skall det gå mjukt och inte ta emot för gör det det så betyder det att armen som ligger under hjulet är låst och att fjäderns pilhuvud inte sitter rätt och är böjd och måste böjas rätt igen och hela hjulet måst plockas ut och justeras igen.

När armen är låst låser den även datumhjulet som då inte kan rotera och fjäderns pilhuvud dras av med en gång. På andra sidan växlingshjulet finns en utskärning som gör att armen kan röra sig och låsa upp datumhjulet men bara vid midnatt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Får se om jag har tid att fota lite men det är inte så svårt. Om man utgår från bilden du visade så är det ungefär så hjulet skall vara konfigurerat när den sätts i och när hjulet sitter i så skall man kunna dra en linje från centrumpinnen genom de tre punkterna i växlingshjulet. fjädern pilformade huvud skall då ligga mot kuggen som den skall trycka mot.

När man sedan växlar datumet så skall det gå mjukt och inte ta emot för gör det det så betyder det att armen som ligger under hjulet är låst och att fjäderns pilhuvud inte sitter rätt och är böjd och måste böjas rätt igen och hela hjulet måst plockas ut och justeras igen.

När armen är låst låser den även datumhjulet som då inte kan rotera och fjäderns pilhuvud dras av med en gång. På andra sidan växlingshjulet finns en utskärning som gör att armen kan röra sig och låsa upp datumhjulet men bara vid midnatt.
Det låter som att en bildtråd vore på sin plats ;)
 

Martin Lovasz

Audemars
Mycket rost och några skruvar saknas men själva växlingshjulet ser okej ut, däremot har du ett annat problem i att sekundpinnen ser ut att vara av så du måste skaffa ett nytt hjul med pinne. Toppen på den pinnen är så smal att får man in fukt så är det det första som rostar sönder.
 

noeLLY

Cartier
Ja sekundaxeln har rostat av. Verket har ok amplitud i tavellägena men tappar mycket i vertikala/kronlägena efter rengöring. Skall polerna tapparna och kolla lagren igen och se om det ger resultat annars blir det till at börja byta delar.
 

Martin Lovasz

Audemars
Här är hur det ser ut på en DS med ett 25-661 urverk men är samma på 25-651.

1000284.jpg
Så här skall det se ut när växlingshjulet sitter rätt och man kan dra en linje från centrumpinnen genom de tre punkterna i växlingshjulet och fjäderns pilformade huvud skall ligger mot kuggen på datumhjulet som skall växla. Man kan lägga hjulet ännu mer exakt men är inte nödvändigt för det hela att fungera.

På något sätt har man lyckat dra av en kugge på det fasta kugghjulet som drar runt det lilla hjulet med fjädern i och jag måste se om det innebär att datum växlar med fördröjning varje 24 timmar eller om det inte påverkar alls för är det designat som det skall skall alltid två kuggar ha kontakt samtidigt men det kan bli så att datumet långsamt växlar senare och senare med tiden.
 
Senast ändrad:

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ja sekundaxeln har rostat av. Verket har ok amplitud i tavellägena men tappar mycket i vertikala/kronlägena efter rengöring. Skall polerna tapparna och kolla lagren igen och se om det ger resultat annars blir det till at börja byta delar.

Nu blir det off topic men vore intressant med en liten bildserie från tapp- poleringen. Vilka verktyg använder du?
Jag är i samma läge med ett FHF186 och funderar på att provköra ett förlängesedan införskaffat men (för mig) aldrig använt Jacot- verktyg.
 
Topp