Jag har också läst om det, att använda en bit av en balansfjäder som bleck?....det går faktiskt att tillverka en ny "fjäder/bleck" och byta om man är villig att lägga ner lite tid på delen!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag har också läst om det, att använda en bit av en balansfjäder som bleck?....det går faktiskt att tillverka en ny "fjäder/bleck" och byta om man är villig att lägga ner lite tid på delen!
Jag har också läst om det, att använda en bit av en balansfjäder som bleck?
Jag ska titta på det. Någon som har bild på hur bläcket ska se ut?....det går faktiskt att tillverka en ny "fjäder/bleck" och byta om man är villig att lägga ner lite tid på delen!
Jag ska titta på det. Någon som har bild på hur bläcket ska se ut?
Datumringen gick att flytta nu, så jag är ganska säker på att det är datumhjulets fjäder som är pajj... Får se om jag får tag på ett nytt sådant (till vettigt pris) och om det hjälper.
Alla klocksnackare som läser detta, jag vet att många av er skummar Ebay och tradera hela dagarna. Om ni skulle dyka på ett
Certina 25-651, Date wheel, no: 2556 skicka mig ett inbox.
Bilden lånad från urdelar.
Den finns att köpa där, men 500:- för ett litet hjul när hela klockan kostade 300:- känns lite mastigt.
Nu är klockan tillbaka i klocklådan så länge... tickar på bra och går under 1 minut fel/dygn men fortfarande utan fungerande datum.
Tack för hjälpen
Aurum
Per Hamrin
rogart-63
Scaramanga
Är den hel där ?Syns tidigare i tråden, men det är alltså den dår lilla ståltråden som lätt bryts av ifall hjulet monteras fel.
Nja, fjädern är gjord i berylliumkoppar, som ju inte är omöjligt att hitta - jag hade gjort den i samma material!Jag har också läst om det, att använda en bit av en balansfjäder som bleck?
Ok, jag läste om någon som använde och kapade en bit av en balansfjäder. Men om man nu kan tillverka den i originalmaterialet så är det såklart att föredraNja, fjädern är gjord i berylliumkoppar, som ju inte är omöjligt att hitta - jag hade gjort den i samma material!
Kryssning till Finland kanske...Fy vad pilligt Men om man hade en som var hel så kunde man säkert tillverka nån litet mall att bocka efter? Materialet är säkert inte lika viktigt?
Men tror knappast att man blir rik och kan flytta till Maldiverna om man lyckas tillverka nya?
Kan inte du som har så bra koll på det här verket göra ett inlägg om datumfunktionen?Ja, om man är väldigt sparsam i sin tillverkning kan man nog hålla priset uppe och åka på flera kryssningar om året.
Om man skall göra en egen lösning så är det viktigt att förstå hur fjädern fungerar. Åt ena hållet trycker pilhuvudet mot en kugge på datumhjulet och trycker fram den och då ligger hela fjädern mot väggen på insidan växlingshjulet så den blir styv, åt andra hållet trycker kuggen mot pilhuvudet så hela fjäderns längd i hjulet böjs så pilhuvudet kommer längre och längre ner och hoppar över kuggen.
Är det inte nån arm som ska tryckas ner i rätt ögonblick av datumdiscen oxå? Sitter den i fel läge så bryter man av fjädern? Been there done that. Hade dock tur och lyckades den gången rädda fjädern.Kan inte du som har så bra koll på det här verket göra ett inlägg om datumfunktionen?
Jag har som visats tidigare i tråden fixat datumet på en sådan här, men nu sitter jag med ett nytt objekt framför mig och skulle behöva en uppfräschning om hur datumhjulet ska sitta osv (kommet ihåg att det här känsliga hjulet måste sitta på rätt sätt för att inte brytas av t.ex.).
Då det är ett väldigt vanligt (det vanligaste) certina automatverket tror jag att fler skulle uppskatta det.
Det låter som att en bildtråd vore på sin platsFår se om jag har tid att fota lite men det är inte så svårt. Om man utgår från bilden du visade så är det ungefär så hjulet skall vara konfigurerat när den sätts i och när hjulet sitter i så skall man kunna dra en linje från centrumpinnen genom de tre punkterna i växlingshjulet. fjädern pilformade huvud skall då ligga mot kuggen som den skall trycka mot.
När man sedan växlar datumet så skall det gå mjukt och inte ta emot för gör det det så betyder det att armen som ligger under hjulet är låst och att fjäderns pilhuvud inte sitter rätt och är böjd och måste böjas rätt igen och hela hjulet måst plockas ut och justeras igen.
När armen är låst låser den även datumhjulet som då inte kan rotera och fjäderns pilhuvud dras av med en gång. På andra sidan växlingshjulet finns en utskärning som gör att armen kan röra sig och låsa upp datumhjulet men bara vid midnatt.
Steg för steg och mycket snack, sådant gillar viMåste ändå plocka av urtavlan och nypa minuthjulet på en 25-661 i morgon så jag skall se om jag inte kan ta bilder på hur hjulet sitter.
Lite syra fixar troligen det mesta av sina rostangrepp!
Ja sekundaxeln har rostat av. Verket har ok amplitud i tavellägena men tappar mycket i vertikala/kronlägena efter rengöring. Skall polerna tapparna och kolla lagren igen och se om det ger resultat annars blir det till at börja byta delar.