Det är svårt, ja.anvä
Antar att det är rätt svårt att fixa! Men jag kan ju alltid försöka. Använde du en spiral eller en annan typ av fjäder?
En spiral går att använda.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är svårt, ja.anvä
Antar att det är rätt svårt att fixa! Men jag kan ju alltid försöka. Använde du en spiral eller en annan typ av fjäder?
Japp svårt är det! Själva böjandet av fjädern tror jag att jag fixar, men att hitta rätt spiral/material var värre. Första spiralen jag nu provat med var för tunn. Måste hitta en grövre.Det är svårt, ja.
En spiral går att använda.
Har en beryllium spiral här nånstans . Det var väl det dom använde . Ska se om jag hittar den. Ligger några trasiga hjul här oxå . Tänk om man kunde göra en mall å bocka efter. Då kunde man gå i pension å leva på att bocka datumfjädrar till Certina 25-651 .Japp svårt är det! Själva böjandet av fjädern tror jag att jag fixar, men att hitta rätt spiral/material var värre. Första spiralen jag nu provat med var för tunn. Måste hitta en grövre.
Har en beryllium spiral här nånstans . Det var väl det dom använde . Ska se om jag hittar den. Ligger några trasiga hjul här oxå . Tänk om man kunde göra en mall å bocka efter. Då kunde man gå i pension å leva på att bocka datumfjädrar till Certina 25-651 .
Hur hög är fjädern? Hitta en som var 0.30
Har nu testat med dag armen rakt mot fjädern och datumväxlaren, men det funkade inte, det tar stopp när jag försöker vrida runt. Har du gjort detta @rogart-63 ?
Tyvärr ingen bild och knepigt var det att ställa den andra armen i rätt läge och det är lätt att armen går i något så har för mig att man måste ställa den så att dagen växlar efter datumet växlat. Skulle ha tagit bilder för egen skull men jag tänkte att jag nog inte kommer jobba med detta urverk något mer då de är så himla ovanliga här i Sverige.
Om man tittar på det från det hållet som enligt ovan så skulle då dagarmen peka åt klockan 3 då? Jag har redan testat att ha armen klockan 12 och jag lästa även att någon försökt klockan 6 utan att det fungerade.Tyvärr ingen bild och knepigt var det att ställa den andra armen i rätt läge och det är lätt att armen går i något så har för mig att man måste ställa den så att dagen växlar efter datumet växlat. Skulle ha tagit bilder för egen skull men jag tänkte att jag nog inte kommer jobba med detta urverk något mer då de är så himla ovanliga här i Sverige.
Tack ändå, håller på att bli tokig på detta. Får inte till det, ska försöka teoretisera eller rita upp själva mekanismen så kanske man kan dra någon logisk slutsats av det. Har letat i internets alla hörn utan att hitta någon info om hur man gör på det här verket. Borde det inte vara ungefär på samma sätt som med andra dag/datum? Eller?Ja, allt måste vara helt rätt. Var så länge sedan jag jobbade på detta urverk att jag tyvärr inte är till så stor hjälp men kommer ihåg att armen annars tar i något.
Jag trycker på ogilla-knappenBidrar med ytterligare en trasig datumfjäder
Jag tänker inte lägga den tiden på att försöka utan byter ut det rätt å slätt! Men första gången jag lyfta på "hatten" och tittade ordentligt hur den var böjd osv.Jag trycker på ogilla-knappen
Jag gjorde något försök att böja en ny, men det var för svårt för mig.
Snyggt!!! Kan du berätta mer om tillverkningen av den nya fjädern?En gammal DS får ny fjäder till satellithjulet.
Inget magiskt över det hela. Bara att utgå från äldre spiralmaterial och böja till lämplig form.Snyggt!!! Kan du berätta mer om tillverkningen av den nya fjädern?
Snyggt jobbat!En gammal DS får ny fjäder till satellithjulet.
Tack!Snyggt jobbat!
Bra, bra! Ska göra det och ta tag i tillverkningen av fjädrar när jag har några stycken samtidigt!Tack!
Så kom ihåg - spara era trasiga datumhjul.
Vilken teknik och verktyg använder du när du böjer?Inget magiskt över det hela. Bara att utgå från äldre spiralmaterial och böja till lämplig form.
Korntänger. En vanlig och en nr 7 för spiraler.Vilken teknik och verktyg använder du när du böjer?
Korntänger. En vanlig och en nr 7 för spiraler.
Böja, böja och böja. Har spenderat hundratals timmar åt att jobba specifikt med spiraler så det underlättar en del.