• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina 25-651m urverket byter inte datum

Martin Lovasz

Audemars
Här har du ett 25-661 reservdelsverk om du vill ha med ett helt hjul. Sekundpinnen är av på denna men alltid bra med extra delar.

0080.jpg
 

rogart-63

Patek
Japp svårt är det! :) Själva böjandet av fjädern tror jag att jag fixar, men att hitta rätt spiral/material var värre. Första spiralen jag nu provat med var för tunn. Måste hitta en grövre.
Har en beryllium spiral här nånstans . Det var väl det dom använde . Ska se om jag hittar den. Ligger några trasiga hjul här oxå . Tänk om man kunde göra en mall å bocka efter. Då kunde man gå i pension å leva på att bocka datumfjädrar till Certina 25-651 :D.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Har en beryllium spiral här nånstans . Det var väl det dom använde . Ska se om jag hittar den. Ligger några trasiga hjul här oxå . Tänk om man kunde göra en mall å bocka efter. Då kunde man gå i pension å leva på att bocka datumfjädrar till Certina 25-651 :D.

Hur hög är fjädern? Hitta en som var 0.30

Nu har det löst sig för mig ändå via @Martin Lovasz. Men jag ska mäta och kolla. Men det är såklart värdefullt för framtiden och andra och veta. Återkommer.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
@Martin Lovasz
Det råkar inte vara så att du har en bild på hur man kan ska ställa in dag och datumväxlingen på ett 25-652?
Tyckte det var för enkelt med ett 25-651 så jag gav mig på ett 25-652 vilket jag ångrar så här i efterhand, jag är ”balls deep” i det här verket nu och ska fanimej få ihop det!
 
  • Like
Reactions: Beo

Martin Lovasz

Audemars
Tyvärr ingen bild och knepigt var det att ställa den andra armen i rätt läge och det är lätt att armen går i något så har för mig att man måste ställa den så att dagen växlar efter datumet växlat. Skulle ha tagit bilder för egen skull men jag tänkte att jag nog inte kommer jobba med detta urverk något mer då de är så himla ovanliga här i Sverige.
 

Fadershan

Patek
Har nu testat med dag armen rakt mot fjädern och datumväxlaren, men det funkade inte, det tar stopp när jag försöker vrida runt. Har du gjort detta @rogart-63 ?

Tyvärr ingen bild och knepigt var det att ställa den andra armen i rätt läge och det är lätt att armen går i något så har för mig att man måste ställa den så att dagen växlar efter datumet växlat. Skulle ha tagit bilder för egen skull men jag tänkte att jag nog inte kommer jobba med detta urverk något mer då de är så himla ovanliga här i Sverige.

Jag tror jag har ett löst 25-652 som jag tagit någon del ifrån som jag kanske kan kolla på vid tillfälle och knäppa någon bild.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Tyvärr ingen bild och knepigt var det att ställa den andra armen i rätt läge och det är lätt att armen går i något så har för mig att man måste ställa den så att dagen växlar efter datumet växlat. Skulle ha tagit bilder för egen skull men jag tänkte att jag nog inte kommer jobba med detta urverk något mer då de är så himla ovanliga här i Sverige.
Om man tittar på det från det hållet som enligt ovan så skulle då dagarmen peka åt klockan 3 då? Jag har redan testat att ha armen klockan 12 och jag lästa även att någon försökt klockan 6 utan att det fungerade.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja, allt måste vara helt rätt. Var så länge sedan jag jobbade på detta urverk att jag tyvärr inte är till så stor hjälp men kommer ihåg att armen annars tar i något.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Ja, allt måste vara helt rätt. Var så länge sedan jag jobbade på detta urverk att jag tyvärr inte är till så stor hjälp men kommer ihåg att armen annars tar i något.
Tack ändå, håller på att bli tokig på detta. Får inte till det, ska försöka teoretisera eller rita upp själva mekanismen så kanske man kan dra någon logisk slutsats av det. Har letat i internets alla hörn utan att hitta någon info om hur man gör på det här verket. Borde det inte vara ungefär på samma sätt som med andra dag/datum? Eller?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Korntänger. En vanlig och en nr 7 för spiraler.
Böja, böja och böja. Har spenderat hundratals timmar åt att jobba specifikt med spiraler så det underlättar en del.

Jag har testat att böja fjädrar ett par gånger. Utan att veta hur man gör med hjälp av lite olika verktyg och tekniker. Som du tipsar om kom jag också fram till att korntänger var det enda som funkade. Allt annat för stort och klumpigt. Dock hade jag en tendens att skjuta iväg fjädern när den började närma sig sin slutliga form .. :confused:
 

bossebus

Breitling
Hej på er alla! Är ny här på forumet, har mest fått hjälp på Watchrepairtalks där jag också fick tipset om den här tråden av Rogart63. Sitter i samma knipa som andra i tråden med en bruten fjäder och har försökt med diverse alternativa material att böja till en ny av, utan framgång. Har inte läst hela tråden men omfattningen visar att det inte bara är jag som sitter med problemet, så kanske det finns någon därute som startat en liten tillverkning eller har ett reservdelsverk liggande. Tacksam för all återkoppling!
 

bossebus

Breitling
Eller om nå’n har lämpligt material som funkar liggande och vill bli av med en bit så är jag också intresserad. De spiraler jag försökt mig på har nog gått att forma rimligt men sedan inte alls klarat att putta datum ringen framåt utan kroknat direkt.
 
Topp