• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina 25-651m urverket byter inte datum

Fadershan

Patek
Haha nu är det min tur med detta verk..läskiga konstiga datumkuggar, hjul och fjädrar! Tack för en bra hjälpsam tråd (Har inte gått åt skogen än men har precis börjat demontera). :)
 

Fadershan

Patek
Sådär! Sanningens ögonblick.. bara jag inte drar av den där fjäder nu... ;)
IMG_20170711_143451.jpg
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Älskar KS altså. Här googlar man runt för att försöka förstå varför datumväxlingen på min nya Certina (som jag fick av Secret Santa annars) inte fungerar... och så hittar man en tresidig tråd om saken här på hemmaplan :happyhappy:

Någon som har fler tips på hur man tillverkar denna?
Någon som har en fjäder till salu?

Liter bilder är ju alltid kul, här är mitt projekt:
CC17E2B6-10C5-47EC-A55B-F65C35DD0B4B.jpeg


23601C7C-037C-4BBA-9FF9-209D588B52E5.jpeg


705B7F49-ABF8-470B-8850-3094CDE4CAD7.jpeg
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Älskar KS altså. Här googlar man runt för att försöka förstå varför datumväxlingen på min nya Certina (som jag fick av Secret Santa annars) inte fungerar... och så hittar man en tresidig tråd om saken här på hemmaplan :happyhappy:

Någon som har fler tips på hur man tillverkar denna?
Någon som har en fjäder till salu?

Liter bilder är ju alltid kul, här är mitt projekt:
CC17E2B6-10C5-47EC-A55B-F65C35DD0B4B.jpeg


23601C7C-037C-4BBA-9FF9-209D588B52E5.jpeg


705B7F49-ABF8-470B-8850-3094CDE4CAD7.jpeg
@Martin Lovasz kanske. Våran Certina expert :) Som jag skrev på WRT nyss så har jag kanske en men vet inte om den håller att bocka tillbaka. Kan testa imorgon om jag hittar den. Och testa att bocka.
 

Fadershan

Patek
Älskar KS altså. Här googlar man runt för att försöka förstå varför datumväxlingen på min nya Certina (som jag fick av Secret Santa annars) inte fungerar... och så hittar man en tresidig tråd om saken här på hemmaplan :happyhappy:

Någon som har fler tips på hur man tillverkar denna?
Någon som har en fjäder till salu?

Liter bilder är ju alltid kul, här är mitt projekt:
CC17E2B6-10C5-47EC-A55B-F65C35DD0B4B.jpeg


23601C7C-037C-4BBA-9FF9-209D588B52E5.jpeg


705B7F49-ABF8-470B-8850-3094CDE4CAD7.jpeg
Hehe jag har samma problem på min nyinköpta DS. Dyra datumhjul! ;)
 
  • Like
Reactions: Beo

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag tror det diskuterats tidigare men utvecklar man en metod för att laga de här hjulen så finns det goda öppning för affärer ..
Det gäller ju egentligen generellt då det finns fler urverk som har en ”ofta krånglande del” som är svåra att få tag i och är svindyra.
Sen kanske en egentillverkad del inte inbringar samma värde som en orginaldel.
Det är ju dock bara en tidsfråga innan delar går från ”svåra att få tag i” till ”omöjliga att få tag i” och då finns det inte så mycket val ..
 

Martin Lovasz

Audemars
Värdet på klockorna måste nog upp en nivå till så att en nytillverkad del inte känns för dyr och för oss i Sverige dyker det upp skrotklockor hela tiden till kaffepengar så det finna hjul att få tag i än så länge.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Värdet på klockorna måste nog upp en nivå till så att en nytillverkad del inte känns för dyr och för oss i Sverige dyker det upp skrotklockor hela tiden till kaffepengar så det finna hjul att få tag i än så länge.

Jo, precis. Så länge det finns skrot till rimliga priser kommer det gå först.
Dock är jag inte säker på att marknadsvärdet på klockorna behöver skjuta i höjden med tanke på att det många gånger finns ett affektionsvärde att ta hänsyn till.
I de fallen är det nog snarare tjockleken på kundens plånbok som bestämmer vad gränsen går.
 
Senast ändrad:

Dirac

Omega
Friends Of KS
Angående datum-fjäder så prova den här sidan: http://www.micromekan.se/index.htm han tillverkar lite av varje till klockor, jag har skrivit förut om det här, han hade något sorts utbytessystem typ att man skickade in den trasiga delen och sen "fick" man tillbaka en renoverad, kostar ju inget att fråga.

Tack! En sån här typ av lösning vore nog bäst. Dvs någon med de rätta verktygen och kunskapen skulle ta o göra delen, eller tom. en liten serie.

Sku behöva få tag i en mall... så kan man diskutera pris på basen av det. Men för min del blir det nog att tillsvidare köra klockan utan fungerande datumvising
 
Senast ändrad:

Dirac

Omega
Friends Of KS
Hitta detta när jag kolla på facebook. Nån som testat att bocka till en ny fjäder? hört talas om att det ska gå men försökt. Brukar vara svårt att böja fjädern utan att den går av. Kanske om man värmer upp den först?
https://www.facebook.com/tidlosaur/...828.1306465726030964/1954238897920307/?type=3

Intressant.
Har detta på min todo-lista, men ännu har jag inte gjort några försök till att bocka själv. Kom fram till att materialet borde vara 0,1mm tjockt och ca 0,2mm brett. Googlade måtten i nåt skede och hittade egentligen bara detta alternativ...

https://store.coilsociety.com/316L/0.2-316l-ribbon/0.2-316l-ribbon-100ft

30m borde väl räcka??:D
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Bumpar tråden då jag sitter med samma problem. Här saknas fjädern helt. Finns det någon som tillverkat denna lilla fjäder? Hur gjorde ni i så fall? Eller ännu bättre, någon kanske har ett hjul eller fjäder jag får köpa? Ping @Martin Lovasz @rogart-63 @Fadershan
Cal 25-661
FC81FC0E-CBE5-47AC-9EA4-7994B3E046BB.jpeg
 

rogart-63

Patek
Bumpar tråden då jag sitter med samma problem. Här saknas fjädern helt. Finns det någon som tillverkat denna lilla fjäder? Hur gjorde ni i så fall? Eller ännu bättre, någon kanske har ett hjul eller fjäder jag får köpa? Ping @Martin Lovasz @rogart-63 @Fadershan
Cal 25-661
FC81FC0E-CBE5-47AC-9EA4-7994B3E046BB.jpeg
Grymt svårt å.hitta dessa . Har sett nån enstaka som tillverkat egna fjädrar av spiraler . Men hur det funkar i längden. Ska vara beryllium tråd har jag för mig .
 
Topp