• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Tyvärr inte utan man får polera det som sitter på och om den är för risig får man köpa ett standard dykarglas.
https://www.cousinsuk.com/product/divers-chrome-ringed-glass-atct
Apropå just ersättningsglas... hur nära utseendemässigt är ett sånt glas du länkar till? Är de lika tjocka och med samma kupning?


edit: Hittade denna tråd som svarar på frågan https://uhrforum.de/certina-ds-2-atc-t-tauschglas-direkter-vergleich-t238997
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
På original DS ser det bättre ut med ett ATCT än på DS-2 då DS är en kurvigare klocka. Man tar de man har dock och många DS och DS-2 har redan antingen fått ett nytt ATCT glas eller det gamla är nedslipat.

Den egentliga skillnaden ligger i hur man ser urtavlan och med ett originalglas ser tavlan ut att ligga djupare och man ser kanterna bättre. Med ett ATCT glas försvinner nästan det lilla gapet mellan tavlan och ringen i sidan då ljuset bryts annorlunda och det är lite synd för just det ser så häftigt ut på DS-2 klockorna. DS påverkas inte heller här på samma sätt då tavlan också är kupad och effekten ser grym ut även med ett ATCT glas.
 
Senast ändrad:

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
På original DS ser det bättre ut med ett ATCT än på DS-2 då DS är en kurvigare klocka. Man tar de man har dock och många DS och DS-2 har redan antingen fått ett nytt ATCT glas eller det gamla är nedslipat.

Den egentliga skillnaden ligger i hur man ser urtavlan och med ett originalglas ser tavlan ut att ligga djupare och man ser kanterna bättre. Med ett ATCT glas försvinner nästan det lilla gapet mellan tavlan och ringen i sidan då ljuset bryts annorlunda och det är lite synd för just det ser så häftigt ut på DS-2 klockorna. DS påverkas inte heller här på samma sätt då tavlan också är kupad och effekten ser grym ut även med ett ATCT glas.
Vet du/ @Martin Lovasz vilken diameter på glas det är till en DS-013-boett?
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag mätte glaset till 30.95 men. Jag skall testa vanliga glas och se var jag hamnar. Det skall vara med kromring så det måste passa ganska exakt men vanlig glas skall vara större.
 

Martin Lovasz

Audemars
Men vad tror ni kloka om storlek på ATCT till en 013-boett. Vilken storlek ska jag köpa?
Hittade en originalpåse för 013 boetten och på den står det 31.0mm.
1000271.jpg

Man ser även att det är samma glas för 012, 013, 112 och 113 boetterna.
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag mätte glaset till 30.95 men. Jag skall testa vanliga glas och se var jag hamnar. Det skall vara med kromring så det måste passa ganska exakt men vanlig glas skall vara större.
Jo, jag vet skillnaden mellan glas med och utan kromring ;)

Hittade en originalpåse för 013 boetten och på den står det 31.0mm.
1000271.jpg

Man ser även att det är samma glas för 012, 013, 112 och 113 boetterna.
Då är det säkert jag som kommer ihåg fel och blandar ihop det med någon annan klocka. Bytte glas på en ds till ett sternkreutz i höstas och hade för mig att det var ett 314 men det kanske var ett 310 :)
 

Calle med C

Panerai

Den har jag aldrig sett tidigare, så jag antar att det är ett ihopplock. Hur ser spännet på länken ut? @Martin Lovasz , vad säger du? :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Ser ut som en Edox Delfin som man gjort om till något som skall likna en DS-2. Enda gången man gjorde om upphängningen för urverket vad jag vet var med DS-3/4 och DS-Junior men de är helt annorlunda än det här och man kan fråga sig varför säljaren inte visar det bakre locket
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Ako

Calle med C

Panerai
Ser ut som en Edox Delfin som man gjort om till något som skall likna en DS-2. Enda gången man gjorde om upphängningen för urverket vad jag vet var med DS-3/4 och DS-Junior men de är helt annorlunda än det här och man kan fråga sig varför säljaren inte visar det bakre locket

Bra information. Jag tror vi alla vet anledningen varför han inte visar baklocket! :) Spännet påminner nästan om något från Seiko och vridringen från en Caravelle/Bulova eller något i den stilen.

Dålig bild, men texten "DS-2" ser inte korrekt ut heller.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
IMG_7094.JPG

Vad tror ni att man kan få en 5601 013 för idag ?
1200-2000€ ?

Gillar dessa som tusan ..
Har haft en 200m o en 1000m , saknar speciellt min blå 200m , tänker att ovan känns som en 200m på armen..
 

Calle med C

Panerai
Då skulle du sett den innan både jag och urmakarn putsat. Nä, jag borde inte varit så snål utan bytt till ett nytt.

Det var så illa alltså? Men det är bra för oss klocknördar. Dom flesta tror att det är en ful klocka och sliten klocka när glaset är jätterepigt, men oftast kan det gömma sig en fin tavla under alla repor. Unna dig ett nytt glas, eller så spenderar du söndagen med att putsa glaset ytterligare. Det förtjänar den! :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Då skulle du sett den innan både jag och urmakarn putsat. Nä, jag borde inte varit så snål utan bytt till ett nytt.
Det var så illa alltså? Men det är bra för oss klocknördar. Dom flesta tror att det är en ful klocka och sliten klocka när glaset är jätterepigt, men oftast kan det gömma sig en fin tavla under alla repor. Unna dig ett nytt glas, eller så spenderar du söndagen med att putsa glaset ytterligare. Det förtjänar den! :)
Svårt att få tag på ett originalglas. Om glaset som sitter på är original och saknar sprickor skulle jag definitivt polerat det lite till :)
 

Calle med C

Panerai
Svårt att få tag på ett originalglas. Om glaset som sitter på är original och saknar sprickor skulle jag definitivt polerat det lite till :)

Jo, tack, det har jag fått erfara. Saken blir inte bättre av att varenda DS man ser har olika glas. Dock finns det alltid generiska, kupade glas att köpa som passar. Men jag tycker också han ska putsa för kung och fosterland. :)
 

Calle med C

Panerai
IMG_7094.JPG

Vad tror ni att man kan få en 5601 013 för idag ?
1200-2000€ ?

Gillar dessa som tusan ..
Har haft en 200m o en 1000m , saknar speciellt min blå 200m , tänker att ovan känns som en 200m på armen..

Vad har den för diameter? Risken är att den känns lite pluttig på armen om den är 36 mm som en vanlig DS.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Svårt att få tag på ett originalglas. Om glaset som sitter på är original och saknar sprickor skulle jag definitivt polerat det lite till :)

Jo, tack, det har jag fått erfara. Saken blir inte bättre av att varenda DS man ser har olika glas. Dock finns det alltid generiska, kupade glas att köpa som passar. Men jag tycker också han ska putsa för kung och fosterland. :)
Putsa får det bli! I vilken tråd hittar man bäst putstips tro?
 
Topp