• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Strindberg hade faktiskt moddat fästena lite så att den skulle nöta så lite som möjligt, men den ska bytas bort ändå. Fick ett fint skinnband på köpet som jag tror blir alldeles utmärkt. Dessa såldes tydligen inte bara med guldlänk utan kom även på läder - vore roligt att se hur ett sådant såg ut i original.
Hade kört svart Tropic och lite porrigt brunt mockaband förmodligen.

Har blivit med Certina DS jag med nu - inte lika fet som den @Corgi visar ovan men jag är nöjd ändå :) Riktigt härlig storlek!

20200212_163514.jpg

Gillar den. Tycker de utan numrerade index är finast faktiskt. Om du behöver ett ersättningsglas kan jag nog hjälpa dig, såg ut som någon lite spricka. Kanske räcker med polywatch dock.

Hallå vänner!

Finns det en sida online att köpa en ny röd bezel till min Action DS?
Byter själv och vill hålla kostnaderna nere och köpa via nätet. Någon av er som har en bezel? Vill helst inte ha en i aluminium om det går att undvika.
received_614490716064220.jpeg

”This one belongs in a museum!”... lite så kände jag när @Strindberg presenterade denna DS-graal för mig. Indy-referenser aside, så känns det priviligerat och kul att kunna bära den vidare. Rejält tilltagen guldklocka, ganska långt från smäcker. Ja, den gör ju inte debut i tråden men den har fått en ny protektor.
6505C308-9A9A-4C5F-9A98-D044200CE5AF.jpeg

39D4BCCB-90D9-4B45-9C6F-A96E7884241C.jpeg

Fantastisk, grattis!!

Har blivit med Certina DS jag med nu - inte lika fet som den @Corgi visar ovan men jag är nöjd ändå :) Riktigt härlig storlek!

20200212_163514.jpg
Alla kan inte ha guld för så många finns det inte ;) Din var jättefin, gz!

Strindberg hade faktiskt moddat fästena lite så att den skulle nöta så lite som möjligt, men den ska bytas bort ändå. Fick ett fint skinnband på köpet som jag tror blir alldeles utmärkt. Dessa såldes tydligen inte bara med guldlänk utan kom även på läder - vore roligt att se hur ett sådant såg ut i original.
Ja det såldes troligen fler på läder. Jag har två originalband och spännen till DS som jag kan visa om du vill se hur de se ut.

”This one belongs in a museum!”... lite så kände jag när @Strindberg presenterade denna DS-graal för mig. Indy-referenser aside, så känns det priviligerat och kul att kunna bära den vidare. Rejält tilltagen guldklocka, ganska långt från smäcker. Ja, den gör ju inte debut i tråden men den har fått en ny protektor.
6505C308-9A9A-4C5F-9A98-D044200CE5AF.jpeg

39D4BCCB-90D9-4B45-9C6F-A96E7884241C.jpeg
Nästan lika bra som klockan är Lucas Arts klassiska äventyrsspel Indiana Jones and the Fate of Atlantis! Ett fantastiskt, men lite omaka, par!

:dead:
Nästan lika bra som klockan är Lucas Arts klassiska äventyrsspel Indiana Jones and the Fate of Atlantis! Ett fantastiskt, men lite omaka, par!

LucasArts (och till viss del Sierra) var en räddning i början av 90-talet eftersom de portade spelen även till oss Mac-användare. Jag hade en LC uppgraderad med 256 färgers färg-kort som FoA gick utmärkt på, liksom Another World. Kommer för alltid vara såld på den estetiken. DS:n går väl närmast att likna med guld-bling-graalen som ledde Julian Glover ner i fördärvet. :dead:

Det behöver inte alltid vara helguld. Vad tycker ni om det här lite mer dressade 1888-bandet? Tveksam själv, kanske något för polerat för denna? Generellt är jag dock förtjust i tunna, följsamma läderband som får en att ibland glömma att man har klockan på.
5715E3CA-6E12-49FE-AAED-E5FC4757DDD6.jpeg
5DE8A955-524D-4AF4-AACA-5DC5932A996E.jpeg
FD273779-925B-4604-8D8B-6A83CD25CCE4.jpeg

Äntligen är den här skönheten klar från service, har väntat sen slutet av oktober :oldman:
Morfar köpte klockan ny för snart 50 år sen, det var även han som orsakade sprickan i glaset men jag valde att behålla den som skönt minne.
Älskar hur den här sitter på armen!
20200224_095435.jpg
Jädrar vad fin och vilket fantastiskt arv! Att det tog sådan tid att få den servad??

• Like
Reactions: JwJ
Jo det tog löjligt länge, planen var att få den servad innan jul...
Tyvärr blev glädjen kortvarig, den tappar tid och har stannat 2 gånger så det blir att skicka tillbaks den för justering!
hoppas jag får tillbaks den innan midsommar!

Spelar väl ingen större roll så länge slutresultatet blir tillfredställande. Sedan finns det ställen/människor man inte skall skicka klockor till.
Nä men man kanske vill ha möjligheten att korrigera det innan man blir outad för fördröjning och uselt resultat. Vill man inte ta det ansvaret sen och kompensera på något vis tkr jag absolut man ska bli outad.

Nä men man kanske vill ha möjligheten att korrigera det innan man blir outad för fördröjning och uselt resultat. Vill man inte ta det ansvaret sen och kompensera på något vis tkr jag absolut man ska bli outad.
Det får ägaren avgöra. Det behöver inte vara någon hemlighet vem som servar ens klocka. Att man skickar tillbaka en klocka en gång behöver inte betyda att det är ett dåligt jobb. Klockor kan vara knepiga ibland.

Det finns vissa jag vet många skickat sina DS till som det tagit lång tid med ett väldigt dåligt resultat. I de fallen skulle jag starkt avråda från att skicka tillbaka.

Det får ägaren avgöra. Det behöver inte vara någon hemlighet vem som servar ens klocka. Att man skickar tillbaka en klocka en gång behöver inte betyda att det är ett dåligt jobb. Klockor kan vara knepiga ibland.

Det finns vissa jag vet många skickat sina DS till som det tagit lång tid med ett väldigt dåligt resultat. I de fallen skulle jag starkt avråda från att skicka tillbaka.
Ja du har såklart rätt och jag vet oxå om hur det kan vara med servicar. Alla förstår nog inte processen och eventuella knepigheter. Iom det menar jag att man ska vara lite dörsiktig då man inte vet all info eller hur det har kommunicerats m.m. Förstå mig rätt nu jag skyddar inte ett dåligt resultat ifall det inte finns giltig anledning till det eller att man avböjt möjligheten att rätta till det :)

Ja du har såklart rätt och jag vet oxå om hur det kan vara med servicar. Alla förstår nog inte processen och eventuella knepigheter. Iom det menar jag att man ska vara lite dörsiktig då man inte vet all info eller hur det har kommunicerats m.m. Förstå mig rätt nu jag skyddar inte ett dåligt resultat ifall det inte finns giltig anledning till det eller att man avböjt möjligheten att rätta till det :)
Normalt sett händer det ganska sällan att det blir såna här problem då de flesta verkstäder har gångtest på 1-2 veckor efter service. Sen kan såklart mycket hända under frakten och sådär.
Anledningen till att jag frågar är framförallt för att det är skrämmande likt historier jag hört tidigare då det varit en lång och utdragen process med klockor som tillslut bara blivit skräp och fått lov att servas någon annanstans. Det är både konstigt och tragiskt att vissa sätter i system att lura andra på det viset. Om @JwJ inte vill delge det offentligt får du gärna skriva ett privat meddelande till mig så kan vi ta det där.

Normalt sett händer det ganska sällan att det blir såna här problem då de flesta verkstäder har gångtest på 1-2 veckor efter service. Sen kan såklart mycket hända under frakten och sådär.
Anledningen till att jag frågar är framförallt för att det är skrämmande likt historier jag hört tidigare då det varit en lång och utdragen process med klockor som tillslut bara blivit skräp och fått lov att servas någon annanstans. Det är både konstigt och tragiskt att vissa sätter i system att lura andra på det viset. Om @JwJ inte vill delge det offentligt får du gärna skriva ett privat meddelande till mig så kan vi ta det där.
Exakt ett pm är väl lämpligt och vill urmakaren inte gottgöra så bör infon ut tkr jag. Det är kanske troligt art iom förseningen att gångtest utwblev..

Gokväll gott folk.
Det är än så länge inget större drama gällande servicen, jag körde på en service i Berlin (ingen här på forumet) hos en som fått bra recensioner. Han som gjort servicen har 6mån garanti så han lovade se på den igen så det får bli att skicka klockan tillbaks till Berlin. Just nu finns det ingen orsak till större klagomål men om resultatet inte blir bättre efter nästa service så skulle jag starkt avråda från att skicka några fler klockor till Berlin. För min del är jag inte speciellt nöjd med servicen jag fått men jag sätter det på kontot ”olyckliga omständigheter” och ger honom en chans till.

Urmakaren gjorde ett gångtest, han var inte nöjd med resultatet och gjorde ett till men det kunde inte rört sig om 1-2 veckor utan snarare 1-2 dagar.
Hoppas på bättre lycka nästa gång

Edit:
Måste ge urmakaren credit för hur han fixat visarna, det verkar absolut som att han satt ner tid och omsorg på servicen.
Bilden från hans FB sida, före och efter.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp