• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

ClownenJac

Panerai
Morfars gamla förtjänstklocka som nyss kom hem efter ordentlig service

20200201_122305.jpg

20200201_122335.jpg
 

jepped

Breitling
Hej! Har en 5 år gammal Certina Action Diver automat som skulle behöva lite service. Var inne hos en lokal urmakare för att kolla vad det kan tänkas kosta. Han sa 4-6 tusen kronor. Låter det rimligt? Vad har ni andra här på KS betalat? Köpte ju klockan för cirka 6000kr så känns ju lite saftigt.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej! Har en 5 år gammal Certina Action Diver automat som skulle behöva lite service. Var inne hos en lokal urmakare för att kolla vad det kan tänkas kosta. Han sa 4-6 tusen kronor. Låter det rimligt? Vad har ni andra här på KS betalat? Köpte ju klockan för cirka 6000kr så känns ju lite saftigt.
Borde ligga på typ, 2-3,5k. Det är väl ett simpelt 2824-urverk i dom?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ja vist låter det svindyrt? Lämnade in den för kostnadsförslag så får väl se vad de har att säga. Japp 2824-2.

Ja det är ett 2824-2. Får se vad urmakaren säger. Hur servar ni era klockor? Lokalt?
Finns en urmakare i Ängelholm jag brukar vända mig till. Postar klockan rek:att till honom. Han driver också sajten urdelar.se

Rekommenderas. Vettiga priser.
 
  • Like
Reactions: HSK

ToggeBogge

Breitling
Hej alla på forumet!

Köpte en DS Action Diver Powermatic 80 för ett par månader sen.
Är väldigt nöjd och det är en grym klocka men det är nåt som inte har vart rätt med färgen.
Jämförde då produktbilden på Certina och affärens sida och kan inte säga att de liknar varandra speciellt mycket.



CertinaDS_Action80.jpg
Certina_homepage.JPG



Är det bara jag som hajar till på vilseledande bilder med annan nyans på den gröna färgen?
Som sagt en skön klocka men lite fundersam på Certinas produktbilder på klockan.


 

Master J

Audemars
2-Faktor
Hej alla på forumet!

Köpte en DS Action Diver Powermatic 80 för ett par månader sen.
Är väldigt nöjd och det är en grym klocka men det är nåt som inte har vart rätt med färgen.
Jämförde då produktbilden på Certina och affärens sida och kan inte säga att de liknar varandra speciellt mycket.



CertinaDS_Action80.jpg
Certina_homepage.JPG



Är det bara jag som hajar till på vilseledande bilder med annan nyans på den gröna färgen?
Som sagt en skön klocka men lite fundersam på Certinas produktbilder på klockan.


Har det inte med ljuset att göra?
 

marsmicro

Breitling
Hej, jag är sedan ett år innehavare av en Certina DS-1 Powermatic 80. Det är min första mekaniska klocka, och även den första klockan jag burit på sådär 25 år. Skaffade den när behovet av klocka på jobbet blev för påträngande. Jag är mycket förtjust i den! Bryr mig annars inte särdeles mycket om prylar och ägodelar.

Nu till frågan. Ibland går det några dagar utan att jag bär uret, och då behöver den vridas upp. Finns det något sätt att se eller känna när man vridit upp till max? Googlar man sägs sådant som att man kan se något kugghjul, eller känna en viss skillnad i vridmotstånd, men jag tycker ingetdera verkar stämma på just den här klockan.

Jag ställer frågan enbart av vetgirighet. Jag är medveten om att man inte kan vrida för långt, och att bruksanvisningen säger 30 fulla varv på kronan eller något sådant. Men jag vill veta!
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej, jag är sedan ett år innehavare av en Certina DS-1 Powermatic 80. Det är min första mekaniska klocka, och även den första klockan jag burit på sådär 25 år. Skaffade den när behovet av klocka på jobbet blev för påträngande. Jag är mycket förtjust i den! Bryr mig annars inte särdeles mycket om prylar och ägodelar.

Nu till frågan. Ibland går det några dagar utan att jag bär uret, och då behöver den vridas upp. Finns det något sätt att se eller känna när man vridit upp till max? Googlar man sägs sådant som att man kan se något kugghjul, eller känna en viss skillnad i vridmotstånd, men jag tycker ingetdera verkar stämma på just den här klockan.

Jag ställer frågan enbart av vetgirighet. Jag är medveten om att man inte kan vrida för långt, och att bruksanvisningen säger 30 fulla varv på kronan eller något sådant. Men jag vill veta!
Bra klocka. Du kommer inte känna på den att den är helt uppvriden. Sen är det inte farligt att vrida mer än 100% heller då du inte riskerar att skada den som på gamla mekaniska ur. Däremot kan man med vissa klockor höra ett liiitet klickande i samband med att man vrider upp som startar när den är helt uppvriden. Tänk det som en momentnyckel när man nått inställt vridmoment så släpper den liksom, tror det är samma teknik i klockan.
 

marsmicro

Breitling
Bra klocka. Du kommer inte känna på den att den är helt uppvriden. Sen är det inte farligt att vrida mer än 100% heller då du inte riskerar att skada den som på gamla mekaniska ur. Däremot kan man med vissa klockor höra ett liiitet klickande i samband med att man vrider upp som startar när den är helt uppvriden. Tänk det som en momentnyckel när man nått inställt vridmoment så släpper den liksom, tror det är samma teknik i klockan.
Tack för svar. Jag provade nu att sitta i ett tyst rum och vrida upp med klockan intill örat. Förutom det vanliga gångljudet hör man dels ett väsande, dels ett tickande medan man vrider. Men någon skillnad kan jag inte uppfatta, trots att jag vridit flera gånger längre än vad som måste vara fullt uppvriden.

På nätet kan man läsa att det ska gå att se skillnaden, att något kugghjul slutar eller börjar snurra när klockan är fullt uppvriden. Har inte lyckats med det heller :) Och jag vet såklart att det inte spelar någon roll.
 

Larzone

Omega
Någon i Örebrotrakten som kan byta bezel på min DS Action eller kan jag det själv?
Har inte tummen mitt i handen men vill inte ge mig på något i onödan!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Någon i Örebrotrakten som kan byta bezel på min DS Action eller kan jag det själv?
Har inte tummen mitt i handen men vill inte ge mig på något i onödan!
Det beror på om du syftar på hela bezeln eller bara inlägget. Gäller det det sistnämnda så räcker det med att värma upp den lite med t.ex. en hårfön och försiktigt vrida tills det lossnar och därefter klistra fast det nya inlägget.
 

Larzone

Omega
Det beror på om du syftar på hela bezeln eller bara inlägget. Gäller det det sistnämnda så räcker det med att värma upp den lite med t.ex. en hårfön och försiktigt vrida tills det lossnar och därefter klistra fast det nya inlägget.
Det går bara att beställa en komplett bezel enligt Ekwalls Ur här i Örebro så det gäller byte av hela bezeln, vilket är onödigt då det bara är sifferringen som är sliten.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det går bara att beställa en komplett bezel enligt Ekwalls Ur här i Örebro så det gäller byte av hela bezeln, vilket är onödigt då det bara är sifferringen som är sliten.
Skillnaden i kostnad är nog inte särskilt stor om man jämför bara inlägget med en komplett vridring (har svårt att tänka mig att vi pratar om mer än ett par hundralappar) och om den har varit med om både ett och annat under många års användning kan det likna gärna vara bra att byta även själva bezeln.

Jag har aldrig gjort det själv men det ska också vara ganska enkelt då man i stort sett bara bänder loss den gamla och pressar dit den nya så det är inga problem att byta själv om man skulle vilja men jag hade nog inte riskerat det för att spara någon hundring.
 
Topp