• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Som priset dragit iväg redan så är det ju ingen risk att den blir billig :)

Nä billig lär den inte bli..... Sen så är väl detta en utan datum oxå och vet ej vad det gör med hur sällsynta dom är. Har för mig att no-date är mer sällsynt rent generellt på DS. Så om man ska vara med i fajten så får man vara beredd att hosta upp rejält med deg och också chansa på att det kan vara nått knas med tavlan med allt vad det innebär. Fick bilder på innanmätet och den har skyddslocket och verket såg helt ok ut.

Men men nu är det bara att "sit back and enjoy the ride" :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Nä, man ödslar ju ingen tid direkt!

Nån som har en indikation om värdet på dessa? Tycker att jag aldrig ser dem komma ut till försäljning. Senast tror jag var för några år sen när Stockholms auktionsverk hade en ute. Det skicket var ju klart bättre men å andra sidan har det gått ett par år med...

Alltid svårt att värdera dessa då de nästan aldrig dyker upp till försäljning men ett riktigt fint exemplar med länk går nog för ca 20 000-25 000 kr idag. Denna skulle jag tippa på går för 12 000-15 000 kr.

Skulle dock inte bli förvånad om den går för mer då de som sagt nästan aldrig kommer upp till försäljning. hint hint

Under de senaste åren har samlarna nog lagt beslag på 90% av dem så det är att slåss för de som dyker upp nu. De var inte menade åt privatpersoner utan som ett verktyg i speciella miljöer och det var nog främst Televerket och andra liknande företag som köpte in dem.
 
Senast ändrad:

Corgi

Rolex
2-Faktor
Nu är den uppe i 13300. Vad glad säljaren ska vara. Förstod det som att hen inte visste så mycket om modellen :)

Lite så tänkte jag också. Råkade precis posta om denna i en annan tråd, nu ser jag ju att den diskuteras här redan. Jisses vad den stack iväg alltså, även med de där suddiga bilderna. Jag lär mig något nytt hela tiden. :)
 

Fadershan

Patek
Nyfiken som man är, vad är det som är speciellt med objektet det pratas om?
Sorry men ifall du är nyfiken så är det ju bara att läsa i den här tråden supernyligen så presenteras det ju varför den kostar som den gör. Sen att den drog iväg på första dan kan man ju anta ha med KS att göra men slutpriset lär kanske bli det samma iaf.. Vem vet!? Obemärkt går inget förbi på Tratten men nu kan vi nog räkna med att både entusiaster samt giriga IG säljare har hittat den. För min del hoppas jag en samlare kniper den och att vi inte ska behöva se den postas till försäljning dyrt som satan på IG snart igen. Jag tycker den ligger i närheten av smärtgränsen nu med avbrutna tavelben, suddiga bilder å allt. Även om tavlan är vad den ser ut att vara så ligger nog priset för samlare där och för en handlare med stor kundbas lite högre.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Alltid svårt att värdera dessa då de nästan aldrig dyker upp till försäljning men ett riktigt fint exemplar med länk går nog för ca 20 000-25 000 kr idag. Denna skulle jag tippa på går för 12 000-15 000 kr.

Skulle dock inte bli förvånad om den går för mer då de som sagt nästan aldrig kommer upp till försäljning. hint hint

Under de senaste åren har samlarna nog lagt beslag på 90% av dem så det är att slåss för de som dyker upp nu. De var inte menade åt privatpersoner utan som ett verktyg i speciella miljöer och det var nog främst Televerket och andra liknande företag som köpte in dem.
Televerket? Har det dykt upp något exemplar med gravyr?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Ligger antimagnetbrickan i dessa direkt under boettlocket? Noterade att den saknades på exet från sthlms auktionsverk. Kanske ändå en viktig detalj för denna referensen.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ligger antimagnetbrickan i dessa direkt under boettlocket? Noterade att den saknades på exet från sthlms auktionsverk. Kanske ändå en viktig detalj för denna referensen.
Ja, det ligger ett lock som låser mot verkhållaren och tavlan är även tjockare.
1000415.jpg

Så här ser det ut när man öppnar upp en Amagnetic.

1000417.jpg

Här ser man hur tjock urtavlan är och det blir som ett paket inuti boetten.

1000418.jpg

Tavlorna har egna serienummer.

1000416.jpg

I sitter då en fin kaliber 25-65 eller 25-651.

Kom på att jag nog är en av mycket få som har servat en. :cigar:
 
Senast ändrad:

Corgi

Rolex
2-Faktor
Ja, det ligger ett lock som låser mot verkhållaren och tavlan är även tjockare.
1000415.jpg

Så här ser det ut när man öppnar upp en Amagnetic.

1000417.jpg

Här ser man hur tjock urtavlan är och det blir som ett paket inuti boetten.

1000418.jpg

Tavlorna har egna serienummer.

1000416.jpg

I sitter då en fin kaliber 25-65 eller 25-651.

Kom på att jag nog är en av mycket få som har servat en. :cigar:

Tack för bilderna, ger verkligen en bra överblick av vad som är så speciellt med referensen. Riktigt tuff!
 

ConElPueblo

Panerai
Jeg har skrevet med et andet medlem om denne, synes også at KS skulle læse min vurdering.

  • 13K for en amagnetic er en fin pris.
  • tavlavarianten er uvanlig.

Men...

  • Hvis det ikke er en 5601-boett, men en 5801-boett, så er det en franken (bemærk at tavle-varianten indtil videre ikke er set inkl. boett, kun solgt separat).
  • trasiga tavelfötter er et kæmpe problem idet 95% af værdien ligger i tavlan, og hvis den er defekt og ikke kan reparares…
  • hvis den unikke verk-häller og amag-låk ikke er til stede falder værdien endnu mere.
  • kronen er ikke korrekt; den er for tidlig. Det kunne godt tyde på, at der er ufint spil, idet man normalt ser nyere kronar som erstatningsdelar, og ikke ældre.

Det er noget af et gamble, men jeg tror den ender i omkring 25k. Jeg kan nok ikke fælge med der op; det er jeg nok for forsigtig til.

Vil jeg give 25k for en 5601 amag med god tavla? Ja.
Vil jeg turde satse på at denne var helt korrekt? ...Mjah….
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jeg har skrevet med et andet medlem om denne, synes også at KS skulle læse min vurdering.

  • 13K for en amagnetic er en fin pris.
  • tavlavarianten er uvanlig.

Men...

  • Hvis det ikke er en 5601-boett, men en 5801-boett, så er det en franken (bemærk at tavle-varianten indtil videre ikke er set inkl. boett, kun solgt separat).
  • trasiga tavelfötter er et kæmpe problem idet 95% af værdien ligger i tavlan, og hvis den er defekt og ikke kan reparares…
  • hvis den unikke verk-häller og amag-låk ikke er til stede falder værdien endnu mere.
  • kronen er ikke korrekt; den er for tidlig. Det kunne godt tyde på, at der er ufint spil, idet man normalt ser nyere kronar som erstatningsdelar, og ikke ældre.

Det er noget af et gamble, men jeg tror den ender i omkring 25k. Jeg kan nok ikke fælge med der op; det er jeg nok for forsigtig til.

Vil jeg give 25k for en 5601 amag med god tavla? Ja.
Vil jeg turde satse på at denne var helt korrekt? ...Mjah….
En tanke jag fick nu, borde det inte vara lättare att löda dit tavelfötterna på en amagnetic-tavla än en vanlig ds-tsvla utan att förstöra lacken på ovansidan? Med tanke på att den är tjockare...
 
Topp