• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Rätt visare, rätt krona, bra boett, de mesta som såg dåligt ut verkar sitta i plexit. Sen är det ju den äldre varianten PP med tanke på att korset går genom DS-loggan. Dessa har jag aldrig sett utan någon typ av patina, de bästa brukar se ut som den du har. 🙂

Ja det är plexit som allt sitter i skulle jag säga. Kanske finns lite damm eller liknande på tavlan men annars är tavlan väldigt bra. Serienr börjar på 368.... så är väl sent 1959 den är ifrån.

Senaste inköpet, nöjd med denna 😎 den behöver dock nytt glas eller mycket polering då det sitter två prickar i glaset som är störiga...
Men bra case/tavla/visare. Är min tredje men oxå den bästa jag ägt 😊

D09E1185-79C2-42C5-A443-1DAB1B6443F6.jpeg
Det är inte så att prickarna sitter på insidan av glaset då? Så har varit fallet för mig tidigare nämligen, rester av gammal lysmassa kanske. Är prickarna på insidan är dom svåra att polera bort från utsidan 😉 däremot bör det va relativt lättfixat från insidan, utan att behöva byta glas.

Glad fredag DS-vänner! Känns som DS växer igen och inte bara denna grymma tråd utan övrigt i vintagevärlden tkr jag DS verkar få mer och mer respekt!?;)

Skitsamma faktiskt och hade nästan varit bra ifall det var tvärtom! :)

Här är dagens ws. Piiice out och hoppas snart världen låter oss bjuda in till ett DS-GTG snart, det hade varit fett med endast DS några timmar haha!
IMG_20210430_114037_714.jpg

Glad fredag DS-vänner! Känns som DS växer igen och inte bara denna grymma tråd utan övrigt i vintagevärlden tkr jag DS verkar få mer och mer respekt!?;)

Här är dagens ws. Piiice out och hoppas snart världen låter oss bjuda in till ett DS-GTG snart, det hade varit fett med endast DS några timmar haha!
IMG_20210430_114037_714.jpg

Ja, jag är gärna på en DS-gtg! Det är ju roligt att Certina verkar ganska populära i Sverige. Måste bero på annonser som denna. ;)

DB7F50FC-E273-4B09-AABC-66352E18F5EE.jpeg

Det är inte så att prickarna sitter på insidan av glaset då? Så har varit fallet för mig tidigare nämligen, rester av gammal lysmassa kanske. Är prickarna på insidan är dom svåra att polera bort från utsidan 😉 däremot bör det va relativt lättfixat från insidan, utan att behöva byta glas.

det kan vara så att det sitter på insidan men är väldigt svårt att avgöra. Så ska oavsett testa att polera lite till och se.
Just DS är ju lite bökiga att lyfta ur verket mm och det finns ju alltid risk att skada tavlan.

Den behöver ett fint glas så man får se den fina tavlan helt och fullt 😊

Kan också tänka mig dyka upp på ett DS-gtg, förutsatt att pandemin lugnar ned sig såklart!

Tror brasklappen stämmer bra och att det syftas på en svart 25-66 eller mao ref 5203-013.

Svarta manuella finns, men inte automatiska :)

Edit: Brasklapp om du skulle syfta på urverk...

Nu dök det upp en skummis till. Såg ju nästan bra ut men tvek på typsnittet.

Tillbaka
Topp