• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Sjukt snygg, utan tvekan top tre i ds kategorin ☺️ kan vi få höra lite historia, hur fick du tag i den? Eller det är hemligstämplat?

Absolut inte hemligt. ☺️ Den kommer från ett nedlagt och uppköpt urmakeri i Österrike. Den här och några andra bättre bevarade ur ska ha varit från urmakarens egen samling. Kul om det stämmer, sådant är alltid svårt att verifiera.

Fin 5601-012 PPPP, som fick äran att bli 1 Maj-klockan dessutom.
9281C274-E487-4206-B580-32DB8132266C.jpeg
12D1EBF9-E58D-48ED-B333-8DD3074D6FDA.jpeg
BDF52D19-00B9-4A1B-ACAA-119790131075.jpeg

shit vilken pangklocka! Stort grattis till den. Helt galet bra 🙌🤩

Den är fantastisk @Corgi ! Synd att den inte går att använda! haha :D Kul att vårt forum och då i synnerhet denna tråd är så pass stort internationellet sett och att vi levererar så många fina DSar här!

Tack, också för alla roliga diskussioner vi haft. Och visst, det är det enda förj-vliga med skicket, man får skaffa snarlika stuntmän. 😅

IMG_4019.jpeg

Apologies if you have seen this one before... I don't know much about golf although I did play when I was a kid. I can tell you that this man is a hopeless golfer and his swing technique needs some attention. Great choice of watch though, which will serve him well in the clubhouse among the watchnerds.

Är detta en vridring från Certina? Vet inte om det är så eller om de är dyra/svåra att få tag på. Se det som ett halvtips...
0
Trodde det var allmänt känt att denna typ av tips eller halvtips skulle till min PM-kprg först men okej! ;) Ilägget är def det samma som 56/5801-113 men dock ej själva vridringen som det ser ut på räfflorna. Finns flera tillverkare som använt likadana bezels.

Jag efterlyser tips och råd. Skulle vilja att övre ändlänken satt lika bra som den nedre men vill ju inte repa och förstöra. Den tycks redan ha blivit utsatt för våld medan den andra som sitter kl 6 på klockan ser jättefin och orörd ut.
9B81415E-EE65-4A46-873C-BA1F40C60DF1.jpeg
Jättefin DS! Rör inte ändlänkarnas ovansida! :)

Justera flärparna på ändlänkarnas baksida, dvs ta en tång och försiktigt böj in flärparna mot övre ändlänken undersida så att säga.

Jättefin DS! Rör inte ändlänkarnas ovansida! :)

Justera flärparna på ändlänkarnas baksida, dvs ta en tång och försiktigt böj in flärparna mot övre ändlänken undersida så att säga.
Jag tror problemet är att någon rackare har varit och bökat med ovansidan på den ena. Spetsarna ser ut att sticka upp. Men jag kan ju prova justera flärparna lite för att se om det hjälper. Vill ju verkligen inte göra saken värre :)

Jag tror problemet är att någon rackare har varit och bökat med ovansidan på den ena. Spetsarna ser ut att sticka upp. Men jag kan ju prova justera flärparna lite för att se om det hjälper. Vill ju verkligen inte göra saken värre :)
Du får lita på mig. ingen större fara på ovansidan som det ser ut och det är med flärparna på baksidan som man justerar passformen primärt.

Vad tycker ni är ett rimligt försäljningspris head only på denna gråtavlade? Gott skick och går fint.
IMG_20210514_173510.jpg
IMG_20210514_173514.jpg

Jättefin, är ju biased men tycker den borde kosta runt 2,7-3,3k någonstans. Det är ju inte den vanligaste färgen och dessutom i gott skick. 5k med länken hade väl kunnat vara rimligt (med korrekta ändlänkar), tycker jag.

Jättefin, är ju biased men tycker den borde kosta runt 2,7-3,3k någonstans. Det är ju inte den vanligaste färgen och dessutom i gott skick. 5k med länken hade väl kunnat vara rimligt (med korrekta ändlänkar), tycker jag.

nja, såg du biten plexi som fattades, lumen och bandhornet som även där fattas en bra bit. Skulle säga 2000kr head only 😉

nja, såg du biten plexi som fattades, lumen och bandhornet som även där fattas en bra bit. Skulle säga 2000kr head only 😉
Vilken rolig reaktion efter att du inte fick köpa den billigt. Det är ju ingen säljannons utan jag vill kolla av vad andra kan tänkas betala för den. Inga konstigheter att byta plexi eller lägga på ny lysmassa inför eventuell försäljning. Det är ju framförallt tavlan som kostar.

Plexi är ju inga problem. Den kunde varit helt sönderscratchad vad mig anbelangar. ;)
Min gissning är baserad dels på vad jag själv skulle kunna sträcka mig att betala, men även en del Tradera/Ebay-erfarenhet. Inte så lätt att hitta en fin gråtavlad faktiskt.

Jag tror jag har en NOS visartrio av den där modellen om du är intresserad @JohanSA

Vilken rolig reaktion efter att du inte fick köpa den billigt. Det är ju ingen säljannons utan jag vill kolla av vad andra kan tänkas betala för den. Inga konstigheter att byta plexi eller lägga på ny lysmassa inför eventuell försäljning. Det är ju framförallt tavlan som kostar.

men snälla, du frågade här? Får bara vissa svara?

Plexi är ju inga problem. Den kunde varit helt sönderscratchad vad mig anbelangar. ;)
Min gissning är baserad dels på vad jag själv skulle kunna sträcka mig att betala, men även en del Tradera/Ebay-erfarenhet. Inte så lätt att hitta en fin gråtavlad faktiskt.

Jag tror jag har en NOS visartrio av den där modellen om du är intresserad @JohanSA
Tack, snällt av dig att erbjuda det. Men jag tror jag lägger på ny lysmassa. Spara visarna till någon riktigt krisp istället :)

du skrev ingenting att du planerade att byta plexi eller fylla på lysmassa? Du frågade vad som var rimligt som den var

Tillbaka
Topp